2013-11-07, 17:50
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det avgör domstolen och bevisprövningen är fri. Så dina egna slutsatser om lögner är nog mer konspiratoriskt eftersom den sakkunniga redogör ganska ingående för sin slutsats.
Lite svårt att förstå kanske, men han är just kunnig på det området att avgöra hur länge ett lik/delar har legat. Domstolen tar ställning till vad som anses vara sannolikt eller inte.

Men det finns inget att avgöra! Ska tingsrätten avgöra om matematikens lagar gäller eller inte i just Boden?

Faktum kvarstår att experten drar en slutsats han inte har underlag för att göra och som går rakt emot vad den information han själv kommit fram till och avgett under ed?
Citera
2013-11-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Alla dagar mellan den 4-12:e maj tilldelas lika stor sannolikhet som morddag utifrån likmaskarnas utveckling MEN den 4:e är mest sannolikt.

Utifrån ett matematiskt perspektiv är det falskt, en lögn.

Mellan 4-12:e är inte korrekt uttryckt, mellan den 4:e och den 12:e kanske det skulle stå men då räknas ju inte den 4:e in så någon lögn behöver inte ha förekommit.
Citera
2013-11-07, 17:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
I svenska tingsrätter så kan jag nog inte göra det :/

Men givet håller jag med dig i sakfrågan, det är MrsMagoo som inte riktigt förstår bevisvärdet i mammans utspel bara.

Och var står det att domstolen värderar mammans sorg i bevis? Jaha, ja det är på det lilla viset att du har inbillat dig att då mamman är ledsen så är det ett bevis. Nåväl då kan man dock bortse från den kommentaren helt. Jösses vilket utspel du har emot den här stackars modern som fått sin dotter mördad på ett mycket obehagligt och plågsamt sätt.
Det är väl mer så här att du är avsaknad av hur andra människor känner och har svårt att begripa varför mamman är ledsen.

Citat:
Men det finns inget att avgöra! Ska tingsrätten avgöra om matematikens lagar gäller eller inte i just Boden?

Faktum kvarstår att experten drar en slutsats han inte har underlag för att göra och som går rakt emot vad den information han själv kommit fram till och avgett under ed?

Faktum är att du inte begriper att domstolen tar ställning till sakkunnig inget annat.
Citera
2013-11-07, 17:55
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Mellan 4-12:e är inte korrekt uttryckt, mellan den 4:e och den 12:e kanske det skulle stå men då räknas ju inte den 4:e in så någon lögn behöver inte ha förekommit.

Det var kallt i Boden och likmaskar kunde inte börja utvecklas förrän den 12:e därav har alla dagar innan dess att klimatet tillåter likmaskars utveckling lika stor sannolikhet som morddag utifrån likmaskarnas utvecklingsstadie.

Semantik hjälper inte, experten drar slutsatser under ed han inte har underlag för utifrån den information han bes avlägga sagda omdöme.
Citera
2013-11-07, 17:57
Bannlyst
Citat:
Faktum är att du inte begriper att domstolen tar ställning till sakkunnig inget annat.

Lugn och fin, advokaten kan påpeka detta i sin slutpläddering, så brukar det gå till.
Sedan tar rätten ställning.
Det är en smula ologiskt det han sagt, eller hur ?
Citera
2013-11-07, 17:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jag tycker du viftar med händerna för mycket. Han svamlar, bara, och det faktum att han svamlar gör att hans vittnesmål försvagas. Detta gynnar i första hand försvaret, men inte särskilt mycket.
Citera
2013-11-07, 17:59
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Och var står det att domstolen värderar mammans sorg i bevis? Jaha, ja det är på det lilla viset att du har inbillat dig att då mamman är ledsen så är det ett bevis. Nåväl då kan man dock bortse från den kommentaren helt. Jösses vilket utspel du har emot den här stackars modern som fått sin dotter mördad på ett mycket obehagligt och plågsamt sätt.
Det är väl mer så här att du är avsaknad av hur andra människor känner och har svårt att begripa varför mamman är ledsen.

Jag har i tråden påstått att mammans utspel har bevisvärde 0 och du har hävdat motsatsen.
Citera
2013-11-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja, konstigt.
Jag har aldrig gillat MB, vet dock inget om hans skuld, möjligt att han är skyldig
Kanske har en dragning åt kvinnomisshandlande personer med ett IQ under genomsnittet ?

Ocksa fatt en valdigt negativ bild av denna mb.
Lagger dock inte sa mycke tyngd i det da jag aldrig mig veterligt traffat karln,men tycker det ar helt at hvete att han ska va tranare i en klubb som garanterat far pengar av kommunen (vill tom minnas att det framkommit nagot sms dar det kan anas att det fuskas lite med bidragen till klubben,eller redovisningen av klubbkassan eller dyl.) da han erkanner att han slar sin fru nar han inte orkar lyssna pa hennes tjat mer,eller att han inte gillar vad hon sager.
Kan dock anta att inte manga pa klubben som last fup.
Citera
2013-11-07, 18:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag har i tråden påstått att mammans utspel har bevisvärde 0 och du har hävdat motsatsen.

Citat:
I svenska tingsrätter så kan jag nog inte göra det :/

Men givet håller jag med dig i sakfrågan, det är MrsMagoo som inte riktigt förstår bevisvärdet i mammans utspel bara.

Ja, det syns hur du totalt havererar vad det gäller bevisvärde.-
Jag har inte nämnt bevis utan en mors sorg, och hennes vittnesmål som har sakfakta.
Sorg är inget du kan säga till någon att direkt sluta att ha även om du i din lilla bubbla tror det. Och det grundar sig mer i dig som person inte logiskt tänkande direkt.

Slutdiskuterat om bevisvärde av en mors sorg din pinsamma jävel.
Citera
2013-11-07, 18:03
Medlem
highfives avatar
När det var tal om att KJ och VB hade börjat om på nytt så skrev reportern i nsd att KJ berättade att det var hemligt tills XX hade kommit på dem att hångla. Inte exakt återgivet, men något åt det hållet.

Detta togs snabbt bort, sedan undrar jag vem denna XX kan vara? Någon som läst något eller snappat upp detta live?
Citera
2013-11-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Och hur minns han allt detta ingående?

Enligt 22-åringen hade han och Ploy sexuellt umgänge. (22-åringen redogör för detaljerna som han minns ganska ingående).

Märkligt det här med det selektiva minnet :/
Varför det? Jag tror dom flesta kommer ihåg en sexakt på ett betydligt mer precist sätt än det mesta andra man är med om.
Citera
2013-11-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clinder
forhoren med mamman och styvpappan handlar inte om skuldfragan,det handlar om skadestandskrav. Typ "sahar mycket lider vi,vad tycker ni det ar vart i pengar raknat?"

Du far enda ge dommare o namndeman liiiite mer cred an att dom skulle domma nagon for mord utan bevisning bara for att mamman grater och gor normala utfall.

Enligt Sven-Erik Alhem, fd överåklagare Malmö/Stockholm, ordf i Brottsjouren ansåg han att dessa vittnesmål (föräldrarnas) inte tillförde något i sak.

Jag uppfattade honom som att han ansåg att förundersökningen varit bristfällig och nu sitter åklagarna med lövtunna bevis. OM dom hade topsat, tagit fingeravtryck, gjort husrannsakan hos MB hade den situation som nu infunnit sig inte existerat. Nu har man inga svar på försvarets frågor.

Dom har bundit ris på sin egen rygg. Nu går det inte att backa bandet. (två sista meningarna är mina).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in