2013-11-06, 09:13
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Så man slipper lita på samhällets "uppfattningar" utan att ställa frågor om uppfattningarna?

Ni vet att ni har en inre röst som berättar vad som är rätt och fel, eran själ berättar det för er..

Nu har vi ett samhälle som vill träna folk i att gå emot sin inre röst.

Dom vill att folk ska förlora sin själ.

I agree!

Du frågade tidigare om astralkroppen är samma som själen?
Då är vi tillbaks i formen igen vilket innebär att vi får utgå vad vi läst, sett och hört berättas för oss.
:-) Så av det jag hört och läst om skulle jag anse det vara samma.
Citera
2013-11-06, 11:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tyst nu jag väntar på multidimensionell kamera så jag kan bevisa andra dimensioner för dig så du slipper kolla själv..

Har du beställd ett sånt kamera från multidimensionerna, från denna dimension eller har du tänkt dig att konstruera ett själv?

Desutom finns det redan mer rationella versioner av multidimensionalitet, men dessa är inte av samma slag som dina och observeras med hjälp av vetenskaplig empiriska metoder och matematiska modeller.
Citera
2013-11-06, 11:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
I agree!

Du frågade tidigare om astralkroppen är samma som själen?
Då är vi tillbaks i formen igen vilket innebär att vi får utgå vad vi läst, sett och hört berättas för oss.
:-) Så av det jag hört och läst om skulle jag anse det vara samma.

Det är faktisk bara i new-age och foliehatts-kretser att astralkroppen anses vara själen. Dom mer traditionella fringe-religioner/semireligioner/sekter betraktar vanligen astralkroppen som något 'lägre' än en själ.
Citera
2013-11-06, 13:45
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Så man slipper lita på samhällets "uppfattningar" utan att ställa frågor om uppfattningarna?

Ni vet att ni har en inre röst som berättar vad som är rätt och fel, eran själ berättar det för er..

Nu har vi ett samhälle som vill träna folk i att gå emot sin inre röst.

Dom vill att folk ska förlora sin själ.
Haha, så vi skall alla gå och drömma upp våra egna verkligheter för att stå emot samhället?

Ifall du har en inre röst som berättar när du har rätt eller fel borde du gå till en doktor. Att prata med sig själv på det sättet är inte nyttigt och kan leda till vanföreställningar som går ut över andra.

Är det så själen fungerar menar du? Som en anarkistisk grund i oss alla?
Citera
2013-11-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Den sista raden var nog rätt träffsäker.

Kul, då är jag inte helt korkad iaf.
Citera
2013-11-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Asymmetrin ledar till en senare entropi, alltså en större skillnad i energi-nivåer, vilket är dynamik.

Citat:
En viss utjämning av polariserade fält/energier uppnås, men den blir inte helt symmetrisk. Asymmetrin följar med till näste komplexitets-nivå.

Fortfarande en lite fattig beskrivning men lite mer att gå på. Jag kan åtminstone använda det till att söka mer information. Men helst skulle jag önska att du själv beskrev processerna mer ingående för att bekräfta att du förstår teorierna som du hänvisar till. Så att du bekräftar att du inte bara sätter en TRO till en teori som hävdar en sanning om sakernas tillstånd.

Citat:
Biologisk liv är energi-ineffektivt.

Då är vi överens där. Bra.

Citat:
Är det en direkt fråga? Jag är i så fall inte säker på att jag förstår den.

Du påstod att ökad komplexitet inte sätter -minsta motsåndets väg- ur spel. Då måste uppkomsten av liv vara definitionen av minsta motståndets väg på planeten jorden eftersom vi befinner oss i ett tillstånd av ökande komplexitet. Alltså, livet är minsta motståndets väg för energi i större utsträckning än en långsamt svalnande stenklump i rymden. Anledningen till detta anger du som: ökad komplexitet.
Är jag med på tåget?

Dessutom är vi enligt ovan citat överens om att biologiskt liv är energi-ineffektivt. Tolkar jag "energi-ineffektivt" fel om jag säger att något som är energi-ineffektivt inte följer minsta motståndets väg?
Förstår du vad jag fiskar efter?

Citat:
Jag var en del år; det var en mardröm.

Får jag fråga i vilket ämne?

En fråga till, påstod du inte längre bak i tråden i meningsutbyte med KungPung att ditt tredje öga är öppet? Om du inte syftar på att ditt rövhål är öppet så hade det varit intressant att höra mer om. Jag fick lite uppfattningen att du har varit lite andlig av dig, eller är.
Senast redigerad av bottenslam 2013-11-06 kl. 18:13.
Citera
2013-11-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Haha, så vi skall alla gå och drömma upp våra egna verkligheter för att stå emot samhället?

Ifall du har en inre röst som berättar när du har rätt eller fel borde du gå till en doktor. Att prata med sig själv på det sättet är inte nyttigt och kan leda till vanföreställningar som går ut över andra.

Är det så själen fungerar menar du? Som en anarkistisk grund i oss alla?

Alla har en inre dialog. En del pratar tom högt med sig själva. Jag kan göra det när jag står inför något problem.

-Hmmm, kan jag göra så här?

-Nej, förfan, då går det åt helvete.

Alla drömmer ihop sina verkligheter. Utifrån väldigt lite information från väldigt dåliga sinnen så fyller hjärnan i mellanrummen. Och det är lätt att få en felaktig verklighetsuppfattning om man inte har bra information. För hjärnan fyller ut mellanrummen med vad skit den än hittar. En gång trodde man att jorden var platt.
Citera
2013-11-07, 15:43
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam

Alla drömmer ihop sina verkligheter. Utifrån väldigt lite information från väldigt dåliga sinnen så fyller hjärnan i mellanrummen. Och det är lätt att få en felaktig verklighetsuppfattning om man inte har bra information. För hjärnan fyller ut mellanrummen med vad skit den än hittar. En gång trodde man att jorden var platt.

Vem trodde att jorden var platt exakt menar du? Menar du att din hjärna fyllde ut Flashback kommentarutrymmet med vad skit du än hittade när du skrev det där? För det verkar inte komma från nån grund som står kvar i verkligheten särskilt länge.
Citera
2013-11-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Vem trodde att jorden var platt exakt menar du? Menar du att din hjärna fyllde ut Flashback kommentarutrymmet med vad skit du än hittade när du skrev det där? För det verkar inte komma från nån grund som står kvar i verkligheten särskilt länge.

Du menar att det aldrig har varit en utbredd uppfattning att jorden var platt?

Ta ögat som exempel. Du har bara en väldigt liten del av synfältet som är fokuserad. Jag minns inte exakt, men jag tror det är 2-3%. Resten av synfältet är såpass suddigt att det inte går att urskilja så mycket mer än rörelser och färger. Men din hjärna fyller i även det området och du uppfattar det som att du har ett helt synfält men det är mer som att titta genom ett rör. Det utanför röret bygger din hjärna ihop baserat på information som har tagits in tidigare. På så vis kan man säga att du drömmer eller fantiserar ihop resten av synfältet, även om det baseras på tidigare korrekta observationer. Hörsel och känsel funkar likadant. Hjärnan fokuserar på en liten del och bygger upp en helhetsbild baserat på tidigare erfarenhet.
Det finns mycket information om hur människan funktion, och det är lite skrämmande att läsa om. För då inser man hur liten del vi aktivt uppfattar av vår omvärld och även hur lätt vi manipuleras av sinnesintryck. Vi har inte så mycket fri vilja som vi vill tro.
Senast redigerad av bottenslam 2013-11-07 kl. 17:42.
Citera
2013-11-07, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du menar att det aldrig har varit en utbredd uppfattning att jorden var platt?

Ta ögat som exempel. Du har bara en väldigt liten del av synfältet som är fokuserad. Jag minns inte exakt, men jag tror det är 2-3%. Resten av synfältet är såpass suddigt att det inte går att urskilja så mycket mer än rörelser och färger. Men din hjärna fyller i även det området och du uppfattar det som att du har ett helt synfält men det är mer som att titta genom ett rör. Det utanför röret bygger din hjärna ihop baserat på information som har tagits in tidigare. På så vis kan man säga att du drömmer eller fantiserar ihop resten av synfältet, även om det baseras på tidigare korrekta observationer. Hörsel och känsel funkar likadant. Hjärnan fokuserar på en liten del och bygger upp en helhetsbild baserat på tidigare erfarenhet.
Det finns mycket information om hur människan funktion, och det är lite skrämmande att läsa om. För då inser man hur liten del vi aktivt uppfattar av vår omvärld och även hur lätt vi manipuleras av sinnesintryck. Vi har inte så mycket fri vilja som vi vill tro.

Vilket kort kan sammanfattas som gestalt-psykologi: Men denna perceptions-process som ofta ledar till inflikandet av icke-verkliga "upplevelser" skiljar sig från inflikandet av 'arguments from ignorance' i och med att det är möjligt att korrigera falska perceptions-gestalter, varemot 'arguments from ignorance' är Ofalsifierbara.

Detta är en allmän betraktning, inte nödvändigvis addresserat till dig.
Citera
2013-11-07, 18:17
Bannlyst
Citat:
Har du frågat vad rösten heter?
Citera
2013-11-07, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Asymmetrin ledar till en senare entropi, alltså en större skillnad i energi-nivåer, vilket är dynamik.

Citat:
En viss utjämning av polariserade fält/energier uppnås, men den blir inte helt symmetrisk. Asymmetrin följar med till näste komplexitets-nivå.

Citat:
Fortfarande en lite fattig beskrivning men lite mer att gå på. Jag kan åtminstone använda det till att söka mer information.

Bra.

Citat:
Men helst skulle jag önska att du själv beskrev processerna mer ingående för att bekräfta att du förstår teorierna som du hänvisar till. Så att du bekräftar att du inte bara sätter en TRO till en teori som hävdar en sanning om sakernas tillstånd.

Visst:

Vad jag kan se, förstår du redan att symmetri ledar till snabbare entropi, som är ett annat sätt att säga mindre dynamik (~rörelse/aktivitet i kosmos). Asymmetrin har den motsatta effekt.

Att asymmetrin föjar med från ett komplixetets-nivå till ett högre är inte heller svårt att observera. Det finns inte mycket kosmisk som är helt statisk. Från elementar-partikel nivå upp till avanserat biologisk komplexitet. Hade symmetri varit dominerande hade noll-fält varit vanligare, entropin snabbare och inter-agerandet mellan kosmos såkallade "diskreta delar" mindre.

Citat:
Du påstod att ökad komplexitet inte sätter -minsta motsåndets väg- ur spel.

Inte i ett "antingen - eller" sammanhang, men i ett "båda - och". Dess mer (ökande) komplexitet, dess mindre mekanistiska processer.

Citat:
Då måste uppkomsten av liv vara definitionen av minsta motståndets väg på planeten jorden eftersom vi befinner oss i ett tillstånd av ökande komplexitet. Alltså, livet är minsta motståndets väg för energi i större utsträckning än en långsamt svalnande stenklump i rymden. Anledningen till detta anger du som: ökad komplexitet.

Vi har redan på den inorganiska nivån en existerande komplexitet. Flaskhalsen i argumentet för övergången till organisk komplexitet är naturligvis abiogenesis-frågan, som dock inte heller legitimt kan besvaras med ett 'argument from ignorance'.

Sen är vi inne på vanlig evolutionsteori, där jag inte ser några problem omkring ökande komplexitet.

Citat:
Är jag med på tåget?

Jag vill ge dig beröm för din generella förståelse av denna special-debatts detaljer.

Citat:
Dessutom är vi enligt ovan citat överens om att biologiskt liv är energi-ineffektivt. Tolkar jag "energi-ineffektivt" fel om jag säger att något som är energi-ineffektivt inte följer minsta motståndets väg?

Jag skulle föredra att definiera det som att biologisk liv är beroende av en del "stöd-funktioner" som egentligen bara är till för att hålla gång i essensen av komplexiteten.

Citat:
En fråga till, påstod du inte längre bak i tråden i meningsutbyte med KungPung att ditt tredje öga är öppet? Om du inte syftar på att ditt rövhål är öppet så hade det varit intressant att höra mer om. Jag fick lite uppfattningen att du har varit lite andlig av dig, eller är.

Jag har en decennier lång historie av bred teoretisk och praktisk religions/o.dyl.-experimenterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in