Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Asymmetrin ledar till en senare entropi, alltså en större skillnad i energi-nivåer, vilket är dynamik.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En viss utjämning av polariserade fält/energier uppnås, men den blir inte helt symmetrisk. Asymmetrin följar med till näste komplexitets-nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Fortfarande en lite fattig beskrivning men lite mer att gå på. Jag kan åtminstone använda det till att söka mer information.
Bra.
Citat:
Men helst skulle jag önska att du själv beskrev processerna mer ingående för att bekräfta att du förstår teorierna som du hänvisar till. Så att du bekräftar att du inte bara sätter en TRO till en teori som hävdar en sanning om sakernas tillstånd.
Visst:
Vad jag kan se, förstår du redan att symmetri ledar till snabbare entropi, som är ett annat sätt att säga mindre dynamik (~rörelse/aktivitet i kosmos). Asymmetrin har den motsatta effekt.
Att asymmetrin föjar med från ett komplixetets-nivå till ett högre är inte heller svårt att observera. Det finns inte mycket kosmisk som är helt statisk. Från elementar-partikel nivå upp till avanserat biologisk komplexitet. Hade symmetri varit dominerande hade noll-fält varit vanligare, entropin snabbare och inter-agerandet mellan kosmos såkallade "diskreta delar" mindre.
Citat:
Du påstod att ökad komplexitet inte sätter -minsta motsåndets väg- ur spel.
Inte i ett "antingen - eller" sammanhang, men i ett "båda - och". Dess mer (ökande) komplexitet, dess mindre mekanistiska processer.
Citat:
Då måste uppkomsten av liv vara definitionen av minsta motståndets väg på planeten jorden eftersom vi befinner oss i ett tillstånd av ökande komplexitet. Alltså, livet är minsta motståndets väg för energi i större utsträckning än en långsamt svalnande stenklump i rymden. Anledningen till detta anger du som: ökad komplexitet.
Vi har redan på den inorganiska nivån en existerande komplexitet. Flaskhalsen i argumentet för övergången till organisk komplexitet är naturligvis abiogenesis-frågan, som dock inte heller legitimt kan besvaras med ett 'argument from ignorance'.
Sen är vi inne på vanlig evolutionsteori, där jag inte ser några problem omkring ökande komplexitet.
Citat:
Är jag med på tåget?
Jag vill ge dig beröm för din generella förståelse av denna special-debatts detaljer.
Citat:
Dessutom är vi enligt ovan citat överens om att biologiskt liv är energi-ineffektivt. Tolkar jag "energi-ineffektivt" fel om jag säger att något som är energi-ineffektivt inte följer minsta motståndets väg?
Jag skulle föredra att definiera det som att biologisk liv är beroende av en del "stöd-funktioner" som egentligen bara är till för att hålla gång i essensen av komplexiteten.
Citat:
En fråga till, påstod du inte längre bak i tråden i meningsutbyte med KungPung att ditt tredje öga är öppet? Om du inte syftar på att ditt rövhål är öppet så hade det varit intressant att höra mer om. Jag fick lite uppfattningen att du har varit lite andlig av dig, eller är.
Jag har en decennier lång historie av bred teoretisk och praktisk religions/o.dyl.-experimenterande.