• 1
  • 2
2013-10-23, 21:15
Medlem
Jaha, då vare dags att ta tummen ur arslet och försöka hantera mitt besvär med de muntliga delarna i skolan.. Så har nu ringt till vårdcentralen och bokat tid för nervösitet och ska se om det går genom, men borde det gå på det sättet jag förklarade till henne

Liten story först så ni som känner igen er kanske kan få en inblick vilken skillnad det är när jag väl har tagit Inderal och sedan gör en muntlig presentation..

Då är det så jag har alltid varit hyper nervös inför redovisningar så långt bak jag kan minnas, och nu är jag snart 20 år gammal och känner mig nästan värre. I början av 7an startade allt, ny skola, nytt folk, nya redovisningar,men det var inte fören i 9an de största problemen kom in! Under en period i Svenskan kom jag ihåg att vi hade ett "tema" där det handlade just om att ha muntliga presentationer och första dagen under denna period visste jag, Jag Är Körd . Iaf så var det min tur att gå upp och presentera mitt föredrag, och så står jag där med 20+pers och kan knappt andas, händerna skakar när jag håller pappret, darrar i rösten som fan, blir röd som en jävla tomat och känner mig som jag tagit ett dopp av svett, så jag klarar det helt enkelt inte och säger till, jag klarar inte mer och gick jag ut.
Efter detta fick jag hjälp av Svenska lärare och kurator om att "träna" upp mitt besvär, genom att göra ofta redovisningar med lite folk (typ lärare och en kompis). Men grejen är den jag har verkligen inga besvär att prata med folk, eller en lite grupp, det är just när det gäller Redovisningar, hålla tal, eller bara vara centrum av alla och berätta.
Efter ca 2 år hade jag hjälp med detta, men ändå aldrig lyckats kunna hålla muntlig presentationer
Iaf ny under mitt sista år i skolan så har vi börjat med olika kurser som heter bland annat kund och service och så vidare, detta året går helt enkelt ut på redovisningar, de andra åren har jag lyckats undvika dessa med nu går det inte längre.

Som sagt, jag ringde till Vårdcentralen, beskrev ungefär på samma sätt jag skrev till er, och hon sa jag behöver hjälp medicinisk väg och troligen blir det inderal för jag nämde det till henne att jag känner folk som tagit det och sedan kan redovisa för 200 personer om de så vill.

Så anledningen med denna tråd ? Joo det är för er som har ungefär samma problem men pallar inte med att inte kunna klara av skolan, att vara lite rädd att åka dit och ha tankarna att det ska vara muntligt snart. Behöver inte ens vara i skolan kan vara på jobbet, eller för familj och släkt, eller till och med hålla tal hos flickvännen? Kan vara mängd olika och här igenom kommer ni få se skillnaderna på mig som har grym redovisningskräck (scenskräck).

Så om ett x antal dagar ska jag till Vårdcentralen och då fortsätter denna berättelse hoppas detta kan hjälpa andra, och ni som säger att man ej ska gå den mediciniska vägen, klart man kan, behöver man verkligen det så är det ju inte fel? sen så kan man ju använda typ inderal bara för att vänja kroppen med redovisningar
2013-10-23, 21:25
Medlem
Vattenspridares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warmachinez
Jaha, då vare dags att ta tummen ur arslet och försöka hantera mitt besvär med de muntliga delarna i skolan.. Så har nu ringt till vårdcentralen och bokat tid för nervösitet och ska se om det går genom, men borde det gå på det sättet jag förklarade till henne

Liten story först så ni som känner igen er kanske kan få en inblick vilken skillnad det är när jag väl har tagit Inderal och sedan gör en muntlig presentation..

Då är det så jag har alltid varit hyper nervös inför redovisningar så långt bak jag kan minnas, och nu är jag snart 20 år gammal och känner mig nästan värre. I början av 7an startade allt, ny skola, nytt folk, nya redovisningar,men det var inte fören i 9an de största problemen kom in! Under en period i Svenskan kom jag ihåg att vi hade ett "tema" där det handlade just om att ha muntliga presentationer och första dagen under denna period visste jag, Jag Är Körd . Iaf så var det min tur att gå upp och presentera mitt föredrag, och så står jag där med 20+pers och kan knappt andas, händerna skakar när jag håller pappret, darrar i rösten som fan, blir röd som en jävla tomat och känner mig som jag tagit ett dopp av svett, så jag klarar det helt enkelt inte och säger till, jag klarar inte mer och gick jag ut.
Efter detta fick jag hjälp av Svenska lärare och kurator om att "träna" upp mitt besvär, genom att göra ofta redovisningar med lite folk (typ lärare och en kompis). Men grejen är den jag har verkligen inga besvär att prata med folk, eller en lite grupp, det är just när det gäller Redovisningar, hålla tal, eller bara vara centrum av alla och berätta.
Efter ca 2 år hade jag hjälp med detta, men ändå aldrig lyckats kunna hålla muntlig presentationer
Iaf ny under mitt sista år i skolan så har vi börjat med olika kurser som heter bland annat kund och service och så vidare, detta året går helt enkelt ut på redovisningar, de andra åren har jag lyckats undvika dessa med nu går det inte längre.

Som sagt, jag ringde till Vårdcentralen, beskrev ungefär på samma sätt jag skrev till er, och hon sa jag behöver hjälp medicinisk väg och troligen blir det inderal för jag nämde det till henne att jag känner folk som tagit det och sedan kan redovisa för 200 personer om de så vill.

Så anledningen med denna tråd ? Joo det är för er som har ungefär samma problem men pallar inte med att inte kunna klara av skolan, att vara lite rädd att åka dit och ha tankarna att det ska vara muntligt snart. Behöver inte ens vara i skolan kan vara på jobbet, eller för familj och släkt, eller till och med hålla tal hos flickvännen? Kan vara mängd olika och här igenom kommer ni få se skillnaderna på mig som har grym redovisningskräck (scenskräck).

Så om ett x antal dagar ska jag till Vårdcentralen och då fortsätter denna berättelse hoppas detta kan hjälpa andra, och ni som säger att man ej ska gå den mediciniska vägen, klart man kan, behöver man verkligen det så är det ju inte fel? sen så kan man ju använda typ inderal bara för att vänja kroppen med redovisningar

Jag har alltid haft svårt med att hålla tal för fler än 3 personer framför mig. Pratar för snabbt och sluddrar. Jag har dock aldrig gjort något för mitt problem, bara bita ihop, andas djupt och räkna djupt för sig själv.
Men ifall DU vill ta medicinsk väg så är det helt upp till dig. Känner du att det kommer hjälpa dig i framtida fall så bör du nog ta dem
2013-10-24, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspridare
Jag har alltid haft svårt med att hålla tal för fler än 3 personer framför mig. Pratar för snabbt och sluddrar. Jag har dock aldrig gjort något för mitt problem, bara bita ihop, andas djupt och räkna djupt för sig själv.
Men ifall DU vill ta medicinsk väg så är det helt upp till dig. Känner du att det kommer hjälpa dig i framtida fall så bör du nog ta dem

Då får du ungefär som jag då Jaa, blir nog mest att ta dom så man känner sig säker med sig själv, och sedan minska dosen för varje gång, sen tills slut kanske kroppen har vant sig och då kanske man inte ens behöver Inderal får se vad framtiden har att ge!
2013-10-30, 18:42
Medlem
Är fortsättning på gång eller?

Mycket intresserad.
2013-10-31, 07:52
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Är fortsättning på gång eller?

Mycket intresserad.

Jag vill också veta. Kom igen nu TS!
2013-10-31, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Jag vill också veta. Kom igen nu TS!

Ofcourse ska detta fortsätta! Fick en tid 6 November till Vårdcentralen, så fortsättningen blir ju efter det, om jag ens kommer få Inderalen, men drar jag denna berättelsen som jag skrev här för doktorn så borde han skriva ut det säger även att jag provat Inderal av en kompis och det hjälpte extremt så kanske det blir enklare .
Men iaf 6 november Vårdcentralen
Och sedan Redovisning 11 November eller någon annan måndag!
2013-11-06, 17:00
Medlem
Hopp, dum läkare som jag inte fick några Inderal av, berättade samma story här till han och han ville skicka mig till en terapeut istället, så nu ska jag se om jag kan hitta några att köpa online
2013-11-06, 17:43
Bannlyst
Citat:
Hopp, dum läkare som jag inte fick några Inderal av, berättade samma story här till han och han ville skicka mig till en terapeut istället, så nu ska jag se om jag kan hitta några att köpa online

Inderal är rätt värdelösa mot scenskräck, panikångest och liknande.
Jag tycker du ska låta honom skicka dig till en terapeut, gärna med inriktning KBT.
Det är bättre att bota problemet på djupet.
2013-11-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedskjutenanka
Jag tycker du ska låta honom skicka dig till en terapeut, gärna med inriktning KBT.

Hmm många som säger raka motsattsen och terapeut, hur kan de hjälpa mig när jag har haft detta problemen i hela mitt liv rättare sagt de kanske kan hjälpa mig att försöka stå ut med det, men de kan aldrig få bort det helt från mig.. inte om redan om lärare och kurator och så vidare har försökt hjälpa mig.. man pallar ju inte vara rädd för att åka till skolan för dumma redovisningar som man är tvungen till precis
2013-11-06, 18:04
Bannlyst
Citat:
Hmm många som säger raka motsattsen och terapeut, hur kan de hjälpa mig när jag har haft detta problemen i hela mitt liv rättare sagt de kanske kan hjälpa mig att försöka stå ut med det, men de kan aldrig få bort det helt från mig.. inte om redan om lärare och kurator och så vidare har försökt hjälpa mig.. man pallar ju inte vara rädd för att åka till skolan för dumma redovisningar som man är tvungen till precis

Inderal är en hjärtmedicin (inte lugnande eller narkotikaklassad) som inte gör ett skvatt mot rädsla.
Det enda det gör är att sakta ner slagen på hjärtat.

Om du inte har provat på terapi/KBT tidigare tycker jag att du ska göra det.
Det finns många som blivit botade från olika fobier och andra ångestsymtom på det viset.
2014-04-26, 21:25
Medlem
Citat:

Citat:
Inderal är en hjärtmedicin (inte lugnande eller narkotikaklassad) som inte gör ett skvatt mot rädsla.
Det enda det gör är att sakta ner slagen på hjärtat.

Om du inte har provat på terapi/KBT tidigare tycker jag att du ska göra det.
Det finns många som blivit botade från olika fobier och andra ångestsymtom på det viset.

Bättre sent än aldrig... :

Har du ens provat inderal själv Snedskjutenanka?

Om du är en sådan förespråkare av KBT borde du ju känna till sambandet mellan kropp och sinne. KBT är effektiv bland fobier som är totalt irrationella (typ rädsla för fåglar. Allt de behöver göra är att få "patienten" att hålla en fågel i handen och allt är över, i stort sett). Socialfobi, scenskräck etc. är inte samma sak. Det finns artister som har levererat på scen varje vecka i hela sitt liv men ändå spyr innan de går på. När en person har utvecklat en fobi som scenskräck och/eller social fobi, så blir den drabbade oftast tillslut mer rädd för rädslan i sig än för själva situationen och betingar dessa med det dom egentligen är rädda för = rädslan.

Eftersom du säger att inderal är helt värdelös i dessa situationer så antar jag att du inte har liknande problem och aldrig provat inderal i detta syfte och jag vill gärna klargöra något för dig innan du fortsätter avråda människor en behandling som är väldigt, väldigt effektiv:

När man har utvecklat de sistnämnda fobierna och blivit rädd för rädslan så sker följande samspel mellan kropp och sinne, inför en situation man betingar med rädsla:

Utan betablockerare
Steg 1: Man tänker på situationen som snart ska äga rum.

Steg 2: Eftersom man betingar situationen med rädsla börjar kroppen förbereda sig för "fight or fly" (vanligaste symptomen i ordningsföljd: höjd puls(pga adrenalin), höjt blodtryck(man börjar känna hur hjärtat slår), känsla av att bli andfådd(pga höjd puls och tryck) mm.)

Steg 3: Eftersom man är rädd för rädslan mer än situationen börjar man lägga extra mycket uppmärksamhet på sig själv och inte minst sin kropp.

Steg 4: Då man är rädd för rädslan (eller steg 2) spär man genom steg 3 på symptomen och pulsen höjs nu ännu mer, hjärtat slår ännu hårdare, man får ännu svårare att andas lugnt mm.

Detta samspel kan ske flera gånger till den grad att man inte alls kan koncentrera sig på det man egentligen ska göra (typ hålla sin redovisning eller presentera sig för någon snygg tjej i ett mingel etc.) och ibland kan det leda till att man får panik och "rymmer" situationen..

Med betablockerare
Steg 1: Man tänker på situationen som snart ska äga rum.

Steg 2: Eftersom man betingar situationen med rädsla börjar kroppen förbereda sig för "fight or fly".
Men OJ! hjärtat KAN inte slå snabbare, Men OJ! hjärtat KAN inte slå hårdare, Men OJ! man får inte svårare att andas för hjärtat slår inte snabbare eller hårdare.

Steg 3: Eftersom man är rädd för rädslan mer än situationen börjar man lägga extra mycket uppmärksamhet på sig själv och inte minst sin kropp men inser snabbt att det inte kommer några symptom på rädsla.

Steg 4: Man kan fokusera på att hålla sin redovisning man jobbat så hårt med, eller ragga på den där snygga tjejen som kom fram på minglet!

Betablockerare används av VÄLDIGT många läkare när de själva håller föreläsningar. MÅNGA artister, programledare mm. använder betablockerare regelbundet. Det är mycket effektivt med extremt lite biverkningar(de värsta är typ att du inte kommer kunna slå ditt person-bästa på löpbandet samma dag som du höll den där redovisningen)

Att säga NEJ till medicinsk behandling borde väl enbart göras efter att man vägt för och nackdelar med medicinen ifråga samt jämfört dom med andra alternativ? Betablockerare är billigare, snabbare, och mycket mer effektivt på just scenskräck, social fobi och liknande. Att bara säga nej som en gammaldags moraltant förvandlar en nog ganska snart till en sånhär:

http://www.youtube.com/watch?v=GGvwcHBxSak

Summa summarum: Mer inderal = bättre redovisningar och mer sex.

Hoppas TS fick sina Inderal tillslut. Jag vet vilken tortyr du gått/går igenom.
2014-04-26, 21:35
Medlem
Klassiskt. Lägger ner en hel halvtimma på att läxa upp och så är han avstängd...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in