2013-11-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ser att Stina-Lina i all sin enkelhet har med en dåres envishet ställt upp på SB och det visar att i detta land finns det medborgare som i all sin enkelhet har ryggrad och tror på värden som gått förlorade i denna sak.

Det finns allt för många skribenter som berättar om sina kunskaper och sin erfarenhet i psykvården, och om sin närvaro på Säter. Ett vanligt trick för att få trovärdighet; då man minsann sett och hört!

Du är en av dem som med detta dravel om vad du sett med egna ögon, vill öka på trovärdigheten i dina annars tomma ord om SBs farlighet och skuld. Du försvarar den vedervärdiga behandling han fortsättningsvis utsätts för, som frihetsberövad på sluten psykvård.

Var har jag skrivit att SB är farlig? Och skulden till de brott han tidigare begått är de väl ingen som tvivlar på!? (Pedofilbrotten) Jag försvarar inte den behandlingen han fick på 90-talet, jag pratar om det som händer nu. Jag har skrivit att SB är ute på promenader vilket började efter att han blev frikänd för sista mordet. Detta är steg 1 i en utslussningsprocess som påbörjats.

Jag har skrivit att SB vägrat delta i vården, vägrat träffa läkare, vägrat delta i vårdplaneringar och inte dykt upp i Förvaltningsrätten som svar på Stina-Lisas påstående att ingen läkare vill träffa SB.

Vad får han för vedervärdig behandling nu?
Citera
2013-11-06, 12:46
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentensDotter
Säger det igen, inget har ändrats denna vecka. Har inte tidigare varit tillåtet att ha med fika/mat till besöksrummen. Kan dock inte säga exakt hur länge det varit så. Och har man besök från någon man träffat tidigare är besöken obevakade.

Stina-Lina; Skriver SB något om sina promenader utomhus på Twitter?

Det går bra att läsa hans tweets själv.

Jag vill också säga att jag inte har tillgång till annat än det som finns offentligt att läsa.
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-06 kl. 12:50.
Citera
2013-11-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det går bra att läsa hans tweets själv.

Jag vill också säga att jag inte har tillgång till annat än det som finns offentligt att läsa.

Jo jag vet att det går bra att läsa dem själv, men har inte läst alla Tweets de senaste månaderna. Fick bara känslan att du läser alla Tweets och därför kunde besvara frågan.
Citera
2013-11-06, 13:47
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Jo jag vet att det går bra att läsa dem själv, men har inte läst alla Tweets de senaste månaderna. Fick bara känslan att du läser alla Tweets och därför kunde besvara frågan.

Nej jag läser inte alla tweets.Jag läser dem nu och då
Citera
2013-11-06, 14:18
Medlem
LULEÅ TINGSRÄTT
Brottmålsenheten

DOM B 303-13

2013-11-04

PARTER
(Antal tilltalade: 1)

Åklagare
Målsägande
Tilltalad

Åklagarmyndigheten

Frederick Zelmanovits

STURE Ragnar Bergwall, 500426-7190

Åklagarkammaren i Luleå
Box 350
117 26 Stockholm
783 27 Säter
Luleå
Chefsåklagare Håkan Nyman
Ombud:
Advokat Thomas Olsson
Box 12706
112 94 Stockholm
Hornsgatan 106 B
Fria Advokater KB
DOMSLUT
Skadestånd
Ersättning
Frederick Zelmanovits skadeståndsanspråk avskrivs.
Sture Bergwall tillerkänns ersättning av allmänna medel för rättegångskostnader i
resningsärendet med, efter rättelse av felsummering, 215 798 kr avseende
ombudsarvode. Av beloppet avser 172 638 kr arbete och 43 160 kr mervärdesskatt.
Åtalet ogillas.
Postadress
Besöksadress
Telefon
Telefax
Expeditionstid
Box 849
971 26 Luleå
Skeppsbrogatan 41
0920-29 55 01
måndag - fredag
08:00-16:00
Hemsida: www.domstol.se
lulea.tingsratt@dom.se
E-post:
0920-29 55 00
1
LULEÅ TINGSRÄTT
Brottmålsenheten
DOM
2013
-
11
-
04
B 303
-
13
BAKGRUND
Sture Bergwall, som tidigare hette Thomas Quick, åtalades i oktober 1994 vid Piteå
tingsrätt (B 179/94) för mord enligt 3 kap. 1 § brottsbalken bestående i att han
natten mot den 13 november 1976
i ett skogsområde utanför Piteå berövat Charles
Zelmanovits, född 1961, livet genom att strypa honom.
Inga Zelmanovits, moder till Charles Zelmanovits, och Frederick Zelmanovits,
broder till Charis Zelmanovits, biträdde åtalet och yrkade skadestånd med 1
65
725
kr respektive 221
549 kr jämte i båda fallen ränta enligt 6 § räntelagen. Frederick
Zelmanovits förbehöll sig rätten att i framtiden yrka ytterligare ersättning för
inkomstförlust.
Genom Piteå tingsrätts dom i målet den 16 november 1994 dömdes St
ure Bergwall
för mord i enlighet med åtalet. Sture Bergwall överlämnades till rättspsykiatrisk
vård med särskild utskrivningsprövning. Vidare förpliktades han att utge skadestånd
till Inga Zelmanovits med 165
725 kr och till Frederick Zelmanovits med 221
5
49
kr jämte i båda fallen ränta enligt 6 § räntelagen. Frederick Zelmanovits förbehölls
rätten att i framtiden yrka ytterligare ersättning av Sture Bergwall för inkomst
-
förlust.
Åklagare ansökte om resning i målet. Sture Bergwall anslöt sig till yrkandet
om
resning och yrkade för egen del att hovrätten skulle bevilja honom resning och med
undanröjande av tingsrättens dom ogilla åtalet och lämna de enskilda anspråken
utan bifall alternativt återvisa målet till tingsrätten. I beslut den 1 februari 2013
bevil
jade Hovrätten för Övre Norrland (mål Ö 454
-
12) resning i såväl ansvarsdelen
som skadeståndsdelen och förordnade i beslutet att målet ska tas upp på nytt av
Luleå tingsrätt. Hovrätten anförde vidare i beslutet att det ankommer på tingsrätten
att i samband
med målets återupptagande pröva frågan om rättegångskostnader i
resningsärendet.
2
Citera
2013-11-06, 15:14
Medlem
otroligt hur en patient intagen på rättspsyk lyckas via Internet och media dupera människor så till den milda grad att de själva nästan blir lika världsfrånvända som honom själv.
helöt plötsligt är kaffebröd en mänsklig rättighet och Bergwall själv en manliga motsvarighet till moder teresa.

Det är ju för fan en sadistisk Pedofil ni nu lyfter fram som ett helgon
Citera
2013-11-06, 15:17
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Diskussionen är omöjlig då vi inte har lika syn på mänskliga rättigheter och vad minimikraven på dräglig tillvaro är.

Det verkar som folk ser på sockerkaka och hembakade bullar som ett svenskt privilegium. Något som man belönar med, om någon ses som privilegierad, och drar in när andan faller på.

Min fråga till dig; diskuterar vi kriminalvård och sluten psykiatrisk vård för människor i en europeisk rättsstat eller talar vi om djur i en djurpark?

Det ska noteras i denna diskussion att det finns inget beslut som ger rätt att hålla SB frihetsberövad, och han är inte dömd till denna vård, då domarna inte har rättskraft efter att resning beviljats och inga nya åtal väckts.

Tragedin är att SB och hans måste ombud acceptera denna hantering av en oskyldigt dömd. Det är inte OK att ett gäng psykdoktorer i Göteborg sopar detta under mattan, eftersom förvaltningsrätten inte tar sitt ansvar rent juridiskt.

Jag hade hoppats på att detta beslut från förvaltningsrätten, hade överklagats och att vi sett ett avslut i europadomstolen för mänskliga rättigheter. I det fall regeringsrätten, som sista instans inte kommit fram till att Sverige är en rättsstat där oskyldigt dömda släpps fria.

Men nu har denna rättsröta landat vid sockerkaka och kanelbullar, och det visar på hur lätt man kommer undan med kränkning av grundläggande mänskliga rättigheter.

Nu får du väl ändå ge dig. Du vägrar alltså att vidare diskutera saken, därför att du utan att känna mig anser att jag har en bristande syn på mänskliga rättigheter? Riktigt, riktigt löjligt.

Så över till sakfrågan, angående hembakt kaffebröd som "svenskt privilegium". Du klagar förut att just SB inte får detta. (Ja, vi bortser från att detta tydligen var ett rent påhitt av SB, och att de aldrig fått ta med eget kaffebröd. Av uppenbara anledningar!) Jag tror att de flesta inser att besökare i allmänhet inte kan ta med sig kaffebröd till en anstalt som Säter. Jag kan mycket väl förstå att de har en generell regel att fika inte får tas med, dels för att slippa hålla på med undantag och specialregler, dels för att inte ge vissa patienter privilegier. Och ändå vill du ge just SB speciella privilegier?

Din fjantiga jämförelse mellan rättspsykiatrisk tvångsvård och djurparker lämnar jag därhän.

SB sitter intagen sedan den sista råndomen. Det är den laga grunden för den rättspsykiatriska vården. Det vet du mycket väl. Därmed faller det ytterligare dravlet du kommer med.

Vi vet alla att det förekommit ordentliga missförhållanden på Säter. Mystiska psykoanalytiska teorier och terapier har använts, och SB har vanvårdats på det grövsta sätt. Liksom att Säter i det längsta försökt undvika ytterligare undersökning av SB. Men SB ska inte släppas ut bara för att det är synd om honom.

SB kommer att nu att få nya fräscha diagnoser, så får vi se vad som händer då.
Citera
2013-11-06, 15:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Som sagt det här låter som en sekt.

Ja, det verkar vara läge för Strulputten Sture (SS) att just starta en SEKT. Tror rollen som offerpräst.
Flera här på fb skulle tillbe honom.
Citera
2013-11-06, 15:36
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Du vänder upp och ner på ansvarsfrågan.

En patient, intagen på Säters institution, kan aldrig ställas till ansvar för att ha fört alla nämnda bakom ljuset. Det säger sig själv.
Det kan han väl visst, varför inte? Din tes rimmar för övrigt ganska illa med att han skulle vara frisk och felaktigt inspärrad.
Citera
2013-11-06, 15:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Du vänder upp och ner på ansvarsfrågan.

En patient, intagen på Säters institution, kan aldrig ställas till ansvar för att ha fört alla nämnda bakom ljuset. Det säger sig själv.

Ansvaret ligger helt och hållet på övriga inblandade, som inte visat sunt förnuft i något avseende, när de låtit sig bli lurade. Ja, de har ju faktiskt själva hjälpt till och underlättat, att bli lurade.

Kan inte ställas till svar. Precis. Inte juridiskt tyvärr, men moraliskt.

Och alla som låtit sig luras - som fån. Precis. Som nu igen. Av de som gör honom till offer.

Ge Sture kaffebröd, en mänsklig rättighet.
Sture for president gänget.
Skyll allt på en död psykologkärring. Allt är hennes fel.
Hur naiv får man vara?
Tja Kvast gick på det så ni är i gott sällskap. Kvast gillar jag nämligen.
Senast redigerad av Jof 2013-11-06 kl. 15:54.
Citera
2013-11-06, 16:08
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att SB är farlig? Och skulden till de brott han tidigare begått är de väl ingen som tvivlar på!? (Pedofilbrotten) Jag försvarar inte den behandlingen han fick på 90-talet, jag pratar om det som händer nu. Jag har skrivit att SB är ute på promenader vilket började efter att han blev frikänd för sista mordet. Detta är steg 1 i en utslussningsprocess som påbörjats.

Jag har skrivit att SB vägrat delta i vården, vägrat träffa läkare, vägrat delta i vårdplaneringar och inte dykt upp i Förvaltningsrätten som svar på Stina-Lisas påstående att ingen läkare vill träffa SB.

Vad får han för vedervärdig behandling nu?
Har det kallats till samordnad vårdplanering för Bergwall?

@Butter200: Nurse Ratched, om jag får be.
Citera
2013-11-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har det kallats till samordnad vårdplanering för Bergwall?

@Butter200: Nurse Ratched, om jag får be.

Alla patienter har vårdplanering två ggr per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in