Citat:
1) Nationalism har säkerligen fyllt en historisk funktion genom samhällsbildning som kunnat garantera rättssäkerhet etc. Att det finns djupt rotat i människan att gruppera sig och binda upp sig i gamla vanor är också sant.
2) Jag har hört lite om kristen historia och lite om islamsk historia och ja instinktivt så tror jag den kristna har fler dödsoffer på sitt samvete med korsriddare och den katolska kyrkan etc, islam är dessutom en mindre religion och har inte haft i närheten av samma inflytande. Men inte försvarar jag kristendomen här, de två religionerna är pest eller kolera för förnuftet.
3) Som skrivet, att människor ser olika ut och talar olika förnekar jag inte. Jag förnekar att inneslutande av de människor som liknar varandra och talar själva skulle gynna mänsklig lycka. Jag tror på den mänskliga friheten att beblanda sig med och lära sig av den källa man helst behagar.
4) Problematiken ligger i den starka nationalistiska hållningen människor har. Skulle människor varva ner sina nationalistiska hållningar och religiösa tankegångar skulle extremt mycket lidande undvikas. Jag är därmed för att samhällen tonar ner dessa märkliga frågor... Både för nationella serber, indokrinerade muslimer och rastänkande svenskar.
1) Nationalism har säkerligen fyllt en historisk funktion genom samhällsbildning som kunnat garantera rättssäkerhet etc. Att det finns djupt rotat i människan att gruppera sig och binda upp sig i gamla vanor är också sant.
2) Jag har hört lite om kristen historia och lite om islamsk historia och ja instinktivt så tror jag den kristna har fler dödsoffer på sitt samvete med korsriddare och den katolska kyrkan etc, islam är dessutom en mindre religion och har inte haft i närheten av samma inflytande. Men inte försvarar jag kristendomen här, de två religionerna är pest eller kolera för förnuftet.
3) Som skrivet, att människor ser olika ut och talar olika förnekar jag inte. Jag förnekar att inneslutande av de människor som liknar varandra och talar själva skulle gynna mänsklig lycka. Jag tror på den mänskliga friheten att beblanda sig med och lära sig av den källa man helst behagar.
4) Problematiken ligger i den starka nationalistiska hållningen människor har. Skulle människor varva ner sina nationalistiska hållningar och religiösa tankegångar skulle extremt mycket lidande undvikas. Jag är därmed för att samhällen tonar ner dessa märkliga frågor... Både för nationella serber, indokrinerade muslimer och rastänkande svenskar.
1) Och eftersom det är "djupt rotat" kanske det är dumt att gå emot det naturliga förhållandet i denna fråga? Som vi ser så är inbördeskrig och etniska resultatet av att ignorerar folkslagens ovilja att dela land med andra folkslag.
2) Läs om det som i historieböckerna kallas "den arabiska stormen", samt läs om hur korstågen började. Studera slaveriet inom Islam kontra Kristendomen, hur länge det pågick, hur det avskaffades, etc.
3) Men du ser ju resultaten om du tittar dig omkring. När de vita länderna var mer etniskt homogena hade vi mycket mindre konflikter, mindre våld, mindre brott, inga etniska motsättningar, ingen etnisk segregation. Alla dessa saker som jag nämner är saker som reducerar lyckan för medborgare, alltså är ett samhälle bättre UTAN dessa saker... och slutsatsen är att det vita mer etniskt homogena samhället är betydligt lyckligare.
Det ironiska är att det mångkulturella samhället skapar en värld med FLER gränser en nationalisternas värld, ty varje folkslag för med sig sina gränser och så skapas segregation. I nationalisters värld finns lika många folkslag, alla med sina självklara rättigheter, men långt färre gränser, ingen etnisk segregation inom ett lands gränser, och därmed färre konflikter.
4) Fast å andra sidan är det väl, efter tusentals år av etniska motsättningar och inga lyckade mångetniska experiment... bättre att inse att folkslagen mår bäst av att leva mer homogent i en suverän stat... och att inte störa ordningen hela tiden genom att importera främmande folkslag... vilket alltid skapar segregation och motsättningar?
Hur vore det om ni mångkulturalister skulle prova att "varva ner" er mångkulturalistiska hållning och sluta försöka pådyvla folkslagen något de uppenbarligen aldrig väljer frivilligt: den mångetniska nationen?
Hur låter det?
Att varje folk lever i sina nationer skapar inga konflikter i sig - endast om ett land bedriver aggression mot ett annat startar en konflikt.
Men det mångetniska samhället är i sig konfliktskapande, eftersom inget folkslag vill vara utan rätten att leva som de alltid har gjort, leva med sina egna, behålla sina språk och seder och traditioner och religioner.