2013-11-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clinder
nagon namnde i tidigare inlagg att filmen Charlies anglar gick pa 6an vid tiden da grannarna ska ha hort skrik.

har ar klippet fran denna film som kommit pa talhttp://www.youtube.com/watch?v=VHLbzTO3uwo,da lusy luis(stavning) karaktar skriker Baaan-zaaai.
Tva tydliga toppar som latt kan uppfattas som ett panik-skrik fran en kvinna. Iaf i min mening.

Min tanke ar denna (ber om ursakt om nagon redan redogjort for samma scenario)
Grannen som hort skriken utifran kan ha hort dom fran KJs TV, vilket skulle stamma overens med vad KJ sager,att han kollat pa nagon komedi eller action (filmen kategoriseras som bagge) han minns inte riktigt,men tror de var pa 6an.

Andra grannen,Bengt,som hort skriken nar han legat i sitt sovrum,om ja inte minns fel,kan knappast hort skriken fran KJs tv,da det ar mer eller mindre ljudisolerat som jag forstatt. Ratta mig om jag har fel.
Men han kan dock ha hort skriken fran sin egen TV som frugan satt uppe och kollade pa,vilket skulle forklara varfor HON inte vet vad for skrik han pratar om nar han namner det dagen efter.
For henne var det juh en halv sekunds sekvens i en film. Om nagon kommer dagen eller dagar efter och sager att det var skrik fran grannen,da kopplar man knappast ihop detta med skriket pa filmen,om det inte ar en film dar det skriks exceptionellt mycke,men har ror det sig om en halv sekund.

Jag tror det finns en god chans att detta forklarar dom skriken som horts och creds till vem an det var som forst gravde reda pa detta,jag minns tyvarr inte och jag orkar inte leta.

citerar mig sjalv och ser om det finns nagon som kan direkt sticka hal pa detta scenario??

Kanns som att natten och morgonen bestatt av en massa runk-fantasier fran tradens vanliga utsvavare.
Vettiga verklighetsnara inlagg drunknar fan i detta svammel.
Det finns tom. inlagg som handlar om MB som en mojlig garningsman,som enda far betraktas som seriosa inlagg,men svammel och olika runk-fantasier taget HELT fran luften borjar bli ratt tjatigt.
Racker det inte med att mala upp sitt scenario en gang och sen far val den som kanner sig manad diskutera kring scenariot? Maste man upprepa PAHITTADE detaljer pa ett satt som att det baseras pa fakta,om och om igen...det finns hemsidor for sana som er ocksa. Denna trad ar dock inte ratt plats.
Citera
2013-11-06, 09:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vad han menar med sitt påstående är att du inte har några bevis för ditt påstående. I övrigt är alibi-påståendet rent legalt lågvärdigt då det aldrig kan kontrolleras under ed, pga. att fruar ej behöver vittna mot sina män och vice versa. Däremot tyder ju mobildatan på att utsagan var delvis inkorrekt.

2.

3. Som sagt i (1.) så har du nog blandat ihop begrepp som fakta med sagor. Uppenbarligen verkar MB:s mobil ha varit ute åkt bil även om det ändå inte är ett bevis för att denne skulle ha haft något med saken att göra.

4. Det där tror jag bara är en önskedröm, lalalajaj. Men det är nog ingen i tinget som kommer att utvärdera frågan är "är MB skyldig" däremot kommer frågan "skulle någon annan kunna vara skyldig" att betänkas rätt rejält. I övrigt är det ju som så att MB ska förhöras under vittnesed, ifall det som skrevs var korrekt och då kan ju advokaten utfråga denne om allt intressant som påpekats i fallet, så att allt blir klarlagt.

Bevis för mina påståenden?

Detta är ju saker som är konstaterade i utredningen och behöver inte bevisas, det som behöver påvisas är att det finns alternativa förklaringar som är rimliga och några sådana har inte presenterats.

Visst har en frus alibi ett lågt bevisvärde, men det är fortfarande ett alibi tills man kan påvisa att det antingen är osant eller att det rimligtvis finns andra förklaringar.

Det finns ingenting som uppenbarligen påvisar att hans mobil har varit ute och farit, det är en gissning baserat på en enda tidpunkt som är felaktig, och det är mer saga än fakta.

Nu diskuterar jag inte generellt andra alternativa GM, för det kan finnas även om det inte är så troligt, utan det jag invänder emot är att man pekar ut MB.
Citera
2013-11-06, 09:40
Medlem
Quarrels avatar
Bild i NSD när KJ kommer till rättssalen. Är det röda på handen klösmärken? http://images.scribblelive.com/2013/11/6/a38979f8-b23e-4525-bfcc-78662496cada_500.jpg
Citera
2013-11-06, 09:43
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Givetvis var jag allvarlig. Jag sköt alla dina tio, säkra påståenden om MBs oskuld sönder och samman. Det är åklagaranas sak att bevisa på att KJ är skyldig, vilket dem naturligtvis inte kommer att lyckas med, med det underlag som ges i FUP'en. Forssberg kommer, liksom jag, givetvis även han skjuta åklagarnas tunna bevisning sönder och samman.

Du behöver inte bli osaklig för det.

Du sköt inte en enda av mina punkter sönder och samman, faktum är att du inte ens träffade någon. Ditt raljerande om att du kommer att skjuta åklagarens tunga bevisning också sönder och samman blir i sammanhanget bara pinsamt när du uppenbart är helt ute och cyklar.

Men jag har förstått nu att din kapacitet att bedöma vad som är rimligt inte riktigt ligger i klass med trådens genomsnitt, vilket inte är något att skämmas för, men lite eftertanke före raljerande vore klädsamt.
Citat:
Nej, jag är ingen expert på minne. Jag konstaterade bara tidigare att MBs utsagor om sms-förehavanden det aktuella datumet inte stämde i någon detalj, vilket jag tycker är märkligt för i övrigt verkar han ju ha rätt bra minnesbild över detaljer, tider, förehavanden etc...
https://www.flashback.org/sp45969982

Dåså, hur kan du då så tvärsäkert säga att han måste ha en klar minnesbild över detaljer som tidpunkt när han fick sms:en, vad som stod i dessa och hur många som skickades.

Sms:en handlade knappast om att han vunnit högsta vinsten utan de var skickade av en person som brukade skicka mellan 10 och 100 sms på en dag där samtliga oftast var helt betydelselösa avseende innehåll.

Edit:
Tog bort sista delen då jag kom på att sms:en var raderade.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-06 kl. 09:48.
Citera
2013-11-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bild i NSD när KJ kommer till rättssalen. Är det röda på handen klösmärken? http://images.scribblelive.com/2013/11/6/a38979f8-b23e-4525-bfcc-78662496cada_500.jpg

De la jag märke till direkt också när jag såg bilden
Citera
2013-11-06, 10:04
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Bevis för mina påståenden?

Detta är ju saker som är konstaterade i utredningen och behöver inte bevisas, det som behöver påvisas är att det finns alternativa förklaringar som är rimliga och några sådana har inte presenterats.

Visst har en frus alibi ett lågt bevisvärde, men det är fortfarande ett alibi tills man kan påvisa att det antingen är osant eller att det rimligtvis finns andra förklaringar.

Det finns ingenting som uppenbarligen påvisar att hans mobil har varit ute och farit, det är en gissning baserat på en enda tidpunkt som är felaktig, och det är mer saga än fakta.

Nu diskuterar jag inte generellt andra alternativa GM, för det kan finnas även om det inte är så troligt, utan det jag invänder emot är att man pekar ut MB.

Okej, vi tar punkt 3 i din lista som exempel:

Citat:
3. Det finns inga iakttagelser eller annan omständighet som ger MB möjlighet att utföra mordet i tid och rum

Enda alibit är hans fru, men eftersom hon är partisk är bevisvärdet mycket ringa. Dessutom minns hon inte särskilt mycket från den aktuella kvällen och hon somnade före honom. Såhär sa hon i sitt vittnesmål:

Citat FUP s1109
Citat:
F1. Den specifika kvällen så uppger du att du tror att du gick och lade dig före honom?
H. Jag kan tänka att det var så för jag …
F1. Minns du vad han gjorde?
H. Han satt nog vid datorn.
F1. Och du gick och lade dig?
H. Vi har inga dörrar eller någonting så jag fick för mig att han satt där vid datorn det är
öppen planlösning.
F1. Vad hände sedan?
H. Jag sov.
F1. Du sov, du vet ingenting mer än så.
H. Ja jag brukar vakna ganska ofta, då går jag bara upp och tar en cigarett eller
F1. Minns du om Mikael gjorde något speciellt den här natten?
H. Inte något särskilt, han satt nog vid datorn……….
F1. Men du vet inget den specifika natten, du säger att du tror att han?
H. Han sitter ibland uppe efter mig och sedan går han och lägger sig………….

Lajlaj - du menar alltså att MB har ett 100% vattentätt alibi kvällen den 4 maj?
Kan man utesluta att han efter hustrun somnat, smög ut och träffade VB?

Förök nu komma med ett sakligt svar.
Citera
2013-11-06, 10:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Precis som vi trodde...

Citat:
På måndagen den 6 maj bestämmer sig föräldrarna att man skall vända sig till polisen.

Citat:
Styvpappan ringer till polisen och vill anmäla henne som försvunnen. Då anser polisen att pappan ska återkomma, "hon är ju myndig".

Citat:
Sakligt men ändå känslosam framställan av Massi Fritz. Berättar om när föräldrarna inte blev tagna på allvar när de misstänkte att något hänt Vatchareeya.
Citera
2013-11-06, 10:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Okej, vi tar punkt 3 i din lista som exempel:

Enda alibit är hans fru, men eftersom hon är partisk är bevisvärdet mycket ringa. Dessutom minns hon inte särskilt mycket från den aktuella kvällen och hon somnade före honom. Såhär sa hon i sitt vittnesmål:

Citat FUP s1109

Lajlaj - du menar alltså att MB har ett 100% vattentätt alibi kvällen den 4 maj?
Kan man utesluta att han efter hustrun somnat, smög ut och träffade VB?

Förök nu komma med ett sakligt svar.

Har aldrig påstått att det är vattentätt, bara sagt att det inte funnits något som talar för att det skulle vara osanning.

Nej, man kan förstås inte utesluta att han smög ut efter 23, då hans fru hade somnat.

Är det rimligt att VB vandrade omkring ensam i 2 timmar för att slutligen träffa MB som sedemera mördar henne, styckar henne och sedan planterar bevis?

Enligt mamman så förväntades hon komma hem runt 19-20, vilket verkade vara normalt. Hemma väntade en thailändsk efterrätt, beställd av VB själv.

Samtidigt ska hon då vandrat runt i flera timmar, med tom mage, enligt obduktionen, och vänta på att MB eventuellt skulle dyka upp när hans fru somnat, vilket måste varit omöjligt att förutsäga tid för, utan att ha kommunicerat med en enda person sedan 18:40.

Det är inte rimligt.
Citera
2013-11-06, 10:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Har aldrig påstått att det är vattentätt, bara sagt att det inte funnits något som talar för att det skulle vara osanning.

Nej, man kan förstås inte utesluta att han smög ut efter 23, då hans fru hade somnat.

Är det rimligt att VB vandrade omkring ensam i 2 timmar för att slutligen träffa MB som sedemera mördar henne, styckar henne och sedan planterar bevis?

Enligt mamman så förväntades hon komma hem runt 19-20, vilket verkade vara normalt. Hemma väntade en thailändsk efterrätt, beställd av VB själv.

Samtidigt ska hon då vandrat runt i flera timmar, med tom mage, enligt obduktionen, och vänta på att MB eventuellt skulle dyka upp när hans fru somnat, vilket måste varit omöjligt att förutsäga tid för, utan att ha kommunicerat med en enda person sedan 18:40.

Det är inte rimligt.
Det som talar för att alibit är osanning är makarnas olika utsagor om kvällen. Någon eller bådas utsaga är osann.
Citera
2013-11-06, 10:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Jag tyckte Massi Fritz gjorde en bra framställan, det blev en tydligare bild kring VB och KJ är vad åklagaren lyckades förmedla.
Citera
2013-11-06, 10:19
Medlem
Anledningen till att rättens ordförande beslutade att ta paus nu är för att Bo Forssberg, 22-åringens advokat, sagt att han kommer att hålla på i någon timme med sin sakframställan
Citera
2013-11-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Ska se om det går att se. Nu är det paus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in