Citat:
Ursprungligen postat av
RaffaPancamo
Angående KJs samtal till Inge Barsk, är det styrkt att det verkligen inträffade?
Motsäger KJ vad IB menar att han ska ha sagt?
Jag håller inte IB högt och menar på fullt allvar att han är benägen att ljuga om så krävs.
Kommer inte på rak arm ihåg om det var listat i telefontrafiken.
En tidig förmiddag när jag uppehöll mig i lunchrummet på plan 3, Luleå polisstation, blev jag
informerad av kollegan Per-Olof Andersson att han mottagit ett telefonsamtal från Kristoffer
Johansson. Han hade lämnat uppgifter om en öppen byggnad samt lämnat även ett
telefonnummer. Dessa uppgifter hade kollegan vidarebefordrat till spaningsledningen som jag
uppfattade i skriftlig form.
En stund senare efter att jag fått ta del av de muntliga uppgifterna från kollegan, blev jag själv
uppringd på min mobiltelefon av Kristoffer Johansson. Han lämnade samma uppgifter till mig
och det han sade var att det gula huset hade varit öppet i ett flertal år och att han vid ett
tidigare tillfälle själv även skulle ha påtalat det för någon skyddsvakt. Han lämnade även
uppgifter om ett nytt telefonnummer som han kunde nås på.
Samtalet varade i som jag bedömer i drygt en minut och Kristoffer Johansson avslutade
samtalet med orden "jag vet att Ni misstänker mig".
Några egna noteringar om samtalet gjordes inte vid tillfället eftersom kollegan Andersson
meddelat mig om att uppgifterna från Johansson vidarebefordrats till spaningsledningen. Av
noteringar som kollegan har kvar om det aktuella samtalen, så har det klargjorts att samtalen
från Kristoffer Johansson inkom den 22 maj 2013.
Det är enda gången jag har pratat med Kristoffer Johansson under den pågående
brottsutredningen.
Inge Barsk
Krkom
1522