2013-11-06, 06:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Besinningslöst utfört behöver inte betyda att det utfördes i ursinne utan kan även betyda att det utförs utstuderat utan kontroll och möjlighet till eftertanke.

Vad har du för fakta som säger att det inte finns något som talar för att huggen skett i raseri, är det dina egna påhitt?

Om det inte utfördes i rent raseri så kan jag se ett alternativ framför mig hur någon sitter på hennes rygg och uttalar, "det är ditt fel att det blev så här", "det var du som fick mig till detta", "se vad du har gjort", samtidigt som GM för varje beskyllning delar ut ett hugg utstuderat och maniskt mot VBs rygg.

Det är inte bara knivhuggen som hon utsatts för utan även kraftigt våld mot huvudet och eventuellt strypningsförsök.

Jag känner inget varken för offer eller GM så det handlar inte om sentimentalitet utan om rättvisa för VB.

Det finns ett konspirationsforum där det är helt okej med alternativa konspirationsteorier, för dina alternativa teorier är inget annat än konspiratoriska då de helt saknar förankring i den fakta som finns.

Man kan väl misstänka en viss form av besinningslöst trubbigt våld först, och sen ca 14 hugg och då 12 ca i ryggen, så det är inte behärskat direkt. Och killen är ju inte frisk. Det är många spekulationer, men det får bli så att man sätter ner foten på de påståenden som är mest felaktiga och uppenbart tagna ur luften. Empati gentemot offret ser jag inga fel i att ha och man kanske misstar empati med sentimental vad vet jag.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-06 kl. 06:46.
Citera
2013-11-06, 07:11
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Bra att du insett att det inte finns något som talar för att han är inblandad, ett stort steg framåt, då du nu istället angriper hans inblandning genom en annan vinkel, där man istället ska påvisa att han inte är inblandad.

Följande saker, som inte har kunnats bortförklaras med annat än gissningar och konspirationsteorier, är några saker som talar för att han inte är inblandad...

1. Han har ett alibi som säger att han var hemma på kvällen till åtmintone 23
*) Det sk. "Alibit" är hans fru AN. MB och AN lämnar motstridiga uppgifter vad dem gjorde den kvällen. AN minns inte vad hon gjorde den kvällen. FUP s995/s1104

2. Det finns inget i hans mobilpositionering som kan placera honom på kritiska platser
*) Finns inget som säger att han lämnat telefonen hemma heller. Var gjorde MB den 4/5 kl 17.28? Enligt egen uppgift målade han på restaurangen SUSHI&TE, medan telefonen kopplade upp sig mot Garnisionsgatan 295° NV, dvs åt helt fel riktning. FUP s928

3. Det finns inga iakttagelser eller annan omständighet som ger MB möjlighet att utföra mordet i tid och rum
*) Helt felaktigt påstående/antagande. Går ej att uteslutas

4. Det finns inga iakttagelser eller annan omständighet som kan binda MB till fyndplats eller hantering av kroppen
*) Helt fel påstående också. Finns vittnesuppgifter på att en mörk Nissan Terrano och en vit skåpbil synts rört sig i området för FP1/FP2

5. MBs egna uttalanden i förhör skapar inte utrymme för några direkta tvivel att han varit delaktig i hennes död. Att han skulle ha motiv är inget som han döljer, men det betyder inte ensamt någonting
*) Se punkt 1. Han har bevisligen dessutom ljugit i förhör.

6. MBs egna agerande efter hennes död skapar inte utrymme för tvivel att han var delaktig i hennes död
*) Han har raderat alla hennes sms och samtalshistorik. FUP s952
*) Han har svarat "jag jobbar" i FYRA sms samma kväll som hon försvann???

7. KJ var den sist kända som såg VB och hade möjlighet i tid och rum, talar för att MB inte är inblandad
*) Vittne har observerat en asiatisk kvinna vars signalement stämmer väl överens med VB, dessutom kan hon ha varit på väg mot Sävast. FUP s195-199

8. Blod i KJs bil talar för att MB inte är inblandad
*) Ytterst liten mängd blod har det konstaterats av quarrel tidigare i tråden, ca 1 cl blod. Kan vara en avstrykning i samband med att KJ skjutsat VB till från träning. Möjligen också en plantering av bevis.

9. Likdoft, i kombination med blodet ovan, i KJs bil talar för att MB inte är inblandad
*) Inget bevis, endast en indikation. Lika tillförlitligt som när man tömde en sjö i Tomas Quick fallet pga av att likhunden Sampo blindmarkerade. Möjligen också en plantering av bevis.

10. Alla besvärande omständigheter är mot KJ, vilket talar för att MB inte är inblandad
*) *host, host* Se det fetade ovan

Att polisen inte hittat något kan betyda att de inte sökt tillräckligt som du säger, men det har vi ingen aning om just nu. Hur många i tråden tror att man kommer hitta likdoft och blod i hans bil också?

När MB har vittnat i TR så tror jag bilden kommer att bli klarare, men innan dess så ska teknikerna presentera bevisen idag och sedan ska alla skrivbordexperter på forumet, med sin lekmannakunskap och sin förvridna verklighetssyn, vrida och vända på dessa tekniska bevis in i absurdum för avföra dessa.

Mina *) -fetingar ovan.

Dvs allt du rapat upp som "bevis" är några direkt felaktiga påståenden och några ytterst tveksamma indicier.
Senast redigerad av zero73 2013-11-06 kl. 07:32. Anledning: Stavfel
Citera
2013-11-06, 07:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Mina *) -fetingar ovan.

Dvs allt du rapat upp som "bevis" är några direkt felaktiga påståenden och några ytterst tveksamma indicier.

Menar du allvar med dina kommentarer till mina punkter. Kan inte uteslutas, vad menar du med det, det handlar väl inte om vad som kan uteslutas utan om vad som faktiskt kan påvisas vara möjligt. Det jag har "rapat" upp är fakta som du motsäger med gissningar.

Det går inte heller att utesluta att gud finns eller att jesus gått på vatten eller att Boden bara har knäppskallar som invånare, men det är ju inte rimligt att tro att det ligger till på detta vis, då inget talar för det.

Tills någon har påvisat att ANs alibi är lögn och att MB mycket väl kan ha varit ute och rört på sig denna natt så är det inte på något sätt besvärande för MB, när det dessutom inte finns något i övrigt som talar för det.

Inget av det du redovisat är värt ett skit, ingen kommer ens att ta det som minsta tvivel, framförallt när det finns tung bevisning mot den person som alla indicier pekar på.

Du har läst för många deckare, men verkligheten har sällan lika spännande slut.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-06 kl. 07:55.
Citera
2013-11-06, 07:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
SMS'andet den 4/5 bryter helt klart mot tidigare mönster och mot hans egna uppgifter om att han bara svarat "jag jobbar". Har han svarat "jag jobbar" FYRA gånger?? Fyra dagar efter försvinnandet hörs han två gånger, och du menar att han inte minns vad han svarat henne? Hennes sista SMS? Hans sista svar? Ursäkta mig... men personligen tror jag det är *host, host* bullshit, på ren svenska.

Ja, kanske det är så och kanske han har sina skäl till det också, men det är svårt att hålla rätt på detaljer, även om det gått så kort tid som 4 dagar.

Eller är du också expert på minnen, fast då borde du veta att studier talar entydigt för att man oftast inte kommer ihåg detaljer, inte ens så kort tid som bara timmar efteråt.

Kanske han även ansåg att sms:en saknade värde helt så han inte tyckte det var värt att memorera dessa, ungefär som många inlägg i denna tråd, och därför så svarar han rent allmänt vad han själv tror sig ha svarat på sms:en.

Jag ser inget onormalt i hans svar, om man jämför med hur andra förhörda brukar lämna redogörelser i olika mordfall.

Sanningen kommer kanske framkomma när han vittnar i rätten, om inte annat tror jag mycket kommer att klarna.
Citera
2013-11-06, 07:54
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Försvarets dag i rätten
Citat:
I dag återupptas rättegången i Piteå tingsrätt mot den 22-årige man från Boden som misstänks för mordet och styckningen av Vatchareeya Bangsuan.

Under onsdagen ska bland annat rättsläkaren [SS-J] delge domstolen vilka iakttagelser hon gjorde fyndplatsen samt redogöra för obduktionen.
Direktrapporteringen har redan börjat. http://www.nsd.se/nyheter/live.aspx
Citera
2013-11-06, 08:14
Medlem
Citat:
Mina *) -fetingar ovan.

Öh, jag förstår inte riktigt dina fetingar...kan inte uteslutas, nä men vad kan uteslutas? Kan det uteslutas att jag är mördaren eller någon helt annan eller aliens?

Den tekniska bevisningen med framförallt blodet i bagaget väger tungt, sedan kommer likhundens markering, KJs märkliga lögner om vad han gjorde söndagen fram till 17:00, besöket i ödehuset som han ljög om (han hade glömt), lögner om att han ringt VBs telefon efter försvinnandet, beteendet under söket osv, osv.

Motiv har du givetvis i att KJ ångrat att han gjort slut med VB och faktiskt var förälskad i henne medans hon hade en relation med en annan man.....
Citera
2013-11-06, 08:20
Medlem
Crazyshurdas avatar
Tycker helt klart att polisen borde hålla bättre koll på karatetränaren? Det hela känns bara väldigt misstänksamt.
Citera
2013-11-06, 08:32
Medlem
Yggdrasil-s avatar
NSD:s tidslinje över vad som har hänt http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7681147
Citera
2013-11-06, 08:47
Medlem
Citat:
Menar du allvar med dina kommentarer till mina punkter. Kan inte uteslutas, vad menar du med det, det handlar väl inte om vad som kan uteslutas utan om vad som faktiskt kan påvisas vara möjligt. Det jag har "rapat" upp är fakta som du motsäger med gissningar.

Det går inte heller att utesluta att gud finns eller att jesus gått på vatten eller att Boden bara har knäppskallar som invånare, men det är ju inte rimligt att tro att det ligger till på detta vis, då inget talar för det.

Tills någon har påvisat att ANs alibi är lögn och att MB mycket väl kan ha varit ute och rört på sig denna natt så är det inte på något sätt besvärande för MB, när det dessutom inte finns något i övrigt som talar för det.

Inget av det du redovisat är värt ett skit, ingen kommer ens att ta det som minsta tvivel, framförallt när det finns tung bevisning mot den person som alla indicier pekar på.

1. Vad han menar med sitt påstående är att du inte har några bevis för ditt påstående. I övrigt är alibi-påståendet rent legalt lågvärdigt då det aldrig kan kontrolleras under ed, pga. att fruar ej behöver vittna mot sina män och vice versa. Däremot tyder ju mobildatan på att utsagan var delvis inkorrekt.

2.

3. Som sagt i (1.) så har du nog blandat ihop begrepp som fakta med sagor. Uppenbarligen verkar MB:s mobil ha varit ute åkt bil även om det ändå inte är ett bevis för att denne skulle ha haft något med saken att göra.

4. Det där tror jag bara är en önskedröm, lalalajaj. Men det är nog ingen i tinget som kommer att utvärdera frågan är "är MB skyldig" däremot kommer frågan "skulle någon annan kunna vara skyldig" att betänkas rätt rejält. I övrigt är det ju som så att MB ska förhöras under vittnesed, ifall det som skrevs var korrekt och då kan ju advokaten utfråga denne om allt intressant som påpekats i fallet, så att allt blir klarlagt.
Citera
2013-11-06, 09:00
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Givetvis var jag allvarlig. Jag sköt alla dina tio, säkra påståenden om MBs oskuld sönder och samman. Det är åklagaranas sak att bevisa på att KJ är skyldig, vilket dem naturligtvis inte kommer att lyckas med, med det underlag som ges i FUP'en. Forssberg kommer, liksom jag, givetvis även han skjuta åklagarnas tunna bevisning sönder och samman.

Du behöver inte bli osaklig för det.

Citat:
Ja, kanske det är så och kanske han har sina skäl till det också, men det är svårt att hålla rätt på detaljer, även om det gått så kort tid som 4 dagar.

Eller är du också expert på minnen, fast då borde du veta att studier talar entydigt för att man oftast inte kommer ihåg detaljer, inte ens så kort tid som bara timmar efteråt.

Kanske han även ansåg att sms:en saknade värde helt så han inte tyckte det var värt att memorera dessa, ungefär som många inlägg i denna tråd, och därför så svarar han rent allmänt vad han själv tror sig ha svarat på sms:en.

Jag ser inget onormalt i hans svar, om man jämför med hur andra förhörda brukar lämna redogörelser i olika mordfall.

Sanningen kommer kanske framkomma när han vittnar i rätten, om inte annat tror jag mycket kommer att klarna.

Nej, jag är ingen expert på minne. Jag konstaterade bara tidigare att MBs utsagor om sms-förehavanden det aktuella datumet inte stämde i någon detalj, vilket jag tycker är märkligt för i övrigt verkar han ju ha rätt bra minnesbild över detaljer, tider, förehavanden etc...

https://www.flashback.org/sp45969982
Citera
2013-11-06, 09:05
Medlem
Snart dags. Jag kommer att vara där åtminstone fram till lunch.
Citera
2013-11-06, 09:14
Medlem
zero73s avatar
http://www.24norrbotten.se/

LIVE sändning just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem