2013-11-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
FÖRE dom fick etisk kunskap? Du skämtar.

Med andra ord är 'gud' en klåpare, för jag är definitivt ingen "syndare".

Fast Adam och Eva kan ju ha varit fullkomliga. Allt beror ju på hur man definierar fullkomlighet.
Citera
2013-11-05, 11:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Fast Adam och Eva kan ju ha varit fullkomliga. Allt beror ju på hur man definierar fullkomlighet.

Precis.

Och sen är vi tillbaka i den vanliga teistiska slentrian med arbiträra a priori-antaganden (~hemmasnickrade premisser) och cirkelargumentation.
Citera
2013-11-05, 16:21
Medlem
Citat:
Menar du att Gud undervisade Adam och Eva och portionerade ut kunskapen om gott och ont i lagom stora doser åt gången? Men att Adam och Eva blev lite väl ivriga och ville ha all kunskap på en gång?

Ja en människa kan inte ta till sig all undervisning på en gång.

Citat:
Representerar trädet Guds undervisning då?

Den representerade Guds rätt att bestämma vad som är gott och ont. Gud ägde trädet, det var hans träd, Adam och Eva stal från det trädet.

Min personliga uppfattning, som inte är Jehovas vittnens officiella uppfattning, är att Gud skulle ha skänkt trädet till Adam och Eva när utbildningen var klar.

Citat:
Fast då undrar jag såklart hur Adam och Eva kunde norpa åt sig Guds undervisning utan Guds medgivande??

Jag vet inte om jag missförstår dig, men Adam och Eva norpade inte någon undervisning, utan norpade frukt som tillhörde Gud, och som representerade Guds rätt att bestämma vad som är gott och ont.

Citat:
Ps. Tackar för förtydligandet. Ett tips till er i all välmening är att inse att ni är i minoritet och att de flesta inte har den blekaste aning om era tolkningar och vad ni menar. Om ni vill få ut er budskap på ett effektivt sätt så måste ni sätta er in i hur utomstående tänker. Annars kommer ni aldrig bli förstådda.

Det försöker jag alltid göra, det är därför jag frågar ibland vad man menar med saker och ting.
Citera
2013-11-05, 16:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Den representerade Guds rätt att bestämma vad som är gott och ont. Gud ägde trädet, det var hans träd, Adam och Eva stal från det trädet.

1/ Du talar alltså om MAKT liksom Ekasnah gör.

2/ Eftersom denna 'gud' tydligen inte hade monopol på kunskap om etik .... och iövrigt själv inte hade nån större insikt i etiska frågor ..... varför var det då ett problem för honom om A & E ögt skaffade sig etisk kunskap. Var han rädd för att dom skulle genomskåda hans fascist-scenarie?
Citera
2013-11-05, 16:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja en människa kan inte ta till sig all undervisning på en gång.

Hade det inte varit mer rimligt av gud att skapa dem med kunskapen, istället för att lära dem bit för bit?

Då hade hela biten med trädet aldrig kunnat bli ett problem...
Citera
2013-11-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Man har i princip redan övergett denna världen, eftersom en ny ordning ska komma.

Först vill jag säga att det var bra skrivet om världens situation.

Men sedan håller jag inte med om att Jehovas vittnen har "redan övergett denna världen". Jehovas vittnen ska göra och gör det dom kan för att världen ska bli bättre även om man anser att världens situation inte kommer bli bättre av det, men det ligger på ett personligt plan och inte organisationsmässigt.

Hjälpinsatserna är främst vid personliga möten med andra. Men man hjälper även organisationsmässigt vid t.ex. naturkatastrofer, främst hjälper man sina medtroende, men man hjälper även andra i omgivningen där man kan.

Citat:
Katolikerna gillar jag inte speciellt mycket, men de står för 25 procent av alla hjälp-insatser ute i världen. (Är inte säker och saknar källa). De kan ha en helt annan humanistisk syn än JV är min personliga åsikt. Jehovas vittnen menar att förkunnandet (predikan) är den viktigaste hjälpen, och den hjälp som satsas , är inom organisationen mestadels (Frivilla donationer osv, Nej, JV har ingen kollekt). Jag kan absolut förstå hur de tänker, ur ett religiöst perspektiv, men jag menar inte att det är helt rätt.

Jehovas vittnen anser att det är mer effektivt med personliga hjälpinsatser lokalt än stora organisatoriska apparater som slukar pengar och arbetskraft. Dessutom är det bättre att ge verktygen för att själv klara av situationen än att skämma bort människor, det är alltså bättre att lära någon att fiska än att ständigt ge fiskar. Den bibliska undervisningen anser Jehovas vittnen är verktyg för att klara sin livssituation i alla lägen, och det är därför Jehovas vittnen tycker det är så viktigt med den bibliska undervisningen.

Citat:
Det blir en passivitet över hur världen ser ut, och att man inte kan förändra den.

Som sagt nej, Jehovas vittnen är inte passiva för sin omvärld, man är aktiv på ett annat sätt än stora mastodonta hjälpinsatser där ofta pengarna förskingras och förslösas.

Citat:
Man är även rädd att umgås med "världen" och världsliga människor.

Nej man är inte rädd, man är försiktig för ofta har världsliga människor sämre moral och leverne.

Citat:
Något som gör att JV´s knappast engagerar sig i annat än församlingen.

Detta stämmer alltså inte.

Citat:
Den styrande kretsens makt över organisationen ogillar jag också.

Ja Jehovas vittnens organisation är inte en demokrati, men den styrande kretsen använder inte sin makt för att förtrycka människorna, tvärtom vill man deras väl, och är noggranna med att följa bibeln. Jag misstänker att du har en förvriden bild av vad och hur den styrande kretsen är, från inte så objektiva källor.

Citat:
Jag tror INTE att de , lika lite som påven, har en kontakt med Gud, över andra människors. I sådana fall vore deras agerande felfritt, något det inte varit.

Det finns inget i bibeln som säger att Guds tjänare ska vara felfria, även styrande kretsen gör mänskliga fel och misstag. Och styrande kretsen har inte en direktkontakt med Gud så som Katolikerna menar påven har. Och dessutom är styrande kretsen inte en enda människa utan är flera som resonerar om bibliska frågor.

Det är bibeln som styr den styrande kretsen, dom kommer inte med egna idéer och tankar, det är Jesus som styr organisationen genom bibeln.

Citat:
Det blir en passivitet över hur världen ser ut, och fram tills att världen nu kommer duka under, så kanske man kan göra mer, än just predika. En liten tanke bara.

Nej det stämmer alltså inte, visst kan enskilda Jehovas vittnen tänka så, men det är inte typiskt för Jehovas vittnen.

Citat:
Om vi ska tänka ur ett helhetsperspektiv, och inte utifrån vad JAG vill. Så skulle ett gudomligt ingripande vara det bästa som skulle kunna hända för majoriteten av mänskligheten (förhoppningsvis). Även om jag själv måste dö. Det finns otroligt mycket lidande i världen varje dag, och tanken på att Gud kommer gripa in, kanske ger många människor hopp. Så låt dom ha det.

Att religionen har börjat dö ut i västvärlden, tror jag har en enkel förklaring. Vi har det så bra, och det mesta fungerar häromkring, att vi inte bryr oss om en högre makt längre. Vi har helt enkelt ingen anledning.

Medans i de fattiga/krigsdrabbade delarna av världen, så kanske det är precis ALLT man har kvar.

Jag håller med.
Citera
2013-11-05, 19:08
Medlem
Citat:
Så innan trädet var det Gud som definierade gott och ont men att nu har vi människor också rätten/skyldigheten att göra det?

Nej, det är fortfarande så att det är Gud som ska avgöra vad som är gott och ont.
Citera
2013-11-05, 20:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jehovas vittnen ska göra och gör det dom kan för att världen ska bli bättre även om man anser att världens situation inte kommer bli bättre av det, men det ligger på ett personligt plan och inte organisationsmässigt.

Predikandet av en makt-filosofi har sällan eller aldrig ledd till något positivt.

Citat:
Men man hjälper även organisationsmässigt vid t.ex. naturkatastrofer, främst hjälper man sina medtroende, men man hjälper även andra i omgivningen där man kan.

För en del år tillbaka var jag kortvarigt involverat i JV välgörenhet, men slutade när jag fick besked om att den ENDAST var 'intern'.

Vem ljugar? Du eller min lokala JV-representant?
Citera
2013-11-05, 20:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det är fortfarande så att det är Gud som ska avgöra vad som är gott och ont.

Även med tanke på att han* inte är särskild bra på det.

*D.v.s. DIN 'gud'.
Citera
2013-11-05, 21:20
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Predikandet av en makt-filosofi har sällan eller aldrig ledd till något positivt.

För en del år tillbaka var jag kortvarigt involverat i JV välgörenhet, men slutade när jag fick besked om att den ENDAST var 'intern'.

Vem ljugar? Du eller min lokala JV-representant?

Är väl endast döpta eller odöpta förkunnare (medlemmar) som får delta i denna typ av hjälpinsatser. Jag förstår inte varför personer som inte är delaktiga i organisationen vill hjälpa till? Kudos till dig dock.
Citera
2013-11-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imNOTwell
Ja det har jag faktiskt. Brukar aldrig annars läsa sånt skit. Endast dom eftersom jag vetat i många år att dom haft fel ang detta... (Och jag hade hoppats på att dom skulle erkänna det.)

Det vet dom själva med, men erkänner det inte.
Raymond franz fick i uppdrag att hitta några bevis, men hittade inget och han var med i "styrande kretsen".

Det går att söka upp på internet hur rika dom är. Genom alla bidrag, genom att ni gör allt arbete gratis och bygger alla hus gratis och så.
Sen när allt säljs går pengarna till dom.
Kan länka någon annan dag. Men dom var tidigare högt upp på lista över rikaste moderbolaget i hela USA.

Lönar sig att driva en sekt.

Men du eller någon annat jv som "predikar" här får gärna försöka svara på frågorna ang er "bibelkronologi".
Saker stämmer inte.

Vet att "wt" själva inte har email och sånt eftersom dom inte vågar svara på frågor själva...
Jag vet redan mitt, men tycker det är dåligt att dom ljuger för er bara. Hjärntvätt och lögner. Ni får väl igentligen inte ens läsa eller skriva här..
Vet inte vad ni lär er.

Kände mig bara tvungen att posta om detta med allt "predikande" i denna tråd..
Men jag känner att jag inte pallar starta någon diskussion här just nu.
Lycka till med forskningen.

Jag tycker det är underbart att du kan skriva detta och menar att du har kunskap som t ex jag inte besitter i ämnet.
Jag känner en del av dem som du menar ska dra in pengar.
Inget fungerar så i den här organisationen.
JV sålde nu 5 byggnader i New York för ca 2 miljarder svenska ca 25 byggnader till ska säljas.
Dessa pengar används till att bygga nytt ca 1 timme utanför New York.
Inga är betalda bland JV de som arbetar ideellt vid landskontor tryckerier (eller är medlem i det som kallas styrande kretsen) och oavsett vad de gör där så har de mat och husrum och ett litet penningbidrag tror det är ca 700 kr i månaden.
Det du skriver är lögn.
Citera
2013-11-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Blandade resultat för Jv:s undergångsprofetior är väl att vara lite för diplomatisk...alla har ju varit fullständiga floppar!

Guds styre testades redan i paradiset på två fullkomliga människor...han misslyckades!

Guds styre misslyckades inte däremot så ser vi mänskligetens misslyckande av att styra.
Du behöver nog läsa på lite mera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in