Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-05, 13:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
I Kanada säljer de hummer på McDonalds. Borde kanske göra det här också för att folk skall inse att det inte är så exklusivt att det betingar sitt rykte och pris.
Bara köpa amerikansk fryst hummer så är ju priset negligerbart.
Citera
2013-11-05, 20:03
Medlem
Beethovanias avatar
Ofta kan ett tecken på överskattad mat vara om rätten eller råvaran smakar mediokert eller till och med äckligt, men säljs dyrt under benämningen "delikatess". Ett bra exempel på detta är ostron, vilka många verkar äta bara för att det ska vara fint, sen finns de givetvis dem som tycker om ostron på riktigt.

Ett annat exempel som också dykt upp mycket i tråden är hummer, även om gratinerad sådan kan vara mycket smaskig.

Det är väl bara en tidsfråga innan någon börjar marknadsföra avföring från någon obskyrt djur från Madagaskar som en "delikatess" och sedan sälja detta till "finsmakarna". Så länge det är ovanligt och dyrt måste det ju vara gott...

Något annat som verkar vara omtyckt men som jag inte förstår hajpen kring är brieost. Det luktar ju sädesvätska för bövelen!
Citera
2013-11-05, 22:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Ofta kan ett tecken på överskattad mat vara om rätten eller råvaran smakar mediokert eller till och med äckligt, men säljs dyrt under benämningen "delikatess". Ett bra exempel på detta är ostron, vilka många verkar äta bara för att det ska vara fint, sen finns de givetvis dem som tycker om ostron på riktigt.

Ett annat exempel som också dykt upp mycket i tråden är hummer, även om gratinerad sådan kan vara mycket smaskig.

Det är väl bara en tidsfråga innan någon börjar marknadsföra avföring från någon obskyrt djur från Madagaskar som en "delikatess" och sedan sälja detta till "finsmakarna". Så länge det är ovanligt och dyrt måste det ju vara gott...

Något annat som verkar vara omtyckt men som jag inte förstår hajpen kring är brieost. Det luktar ju sädesvätska för bövelen!
Testa en Hummer Newburg innan du klankar ner på denna goding.
Funkar fint med fryst billig amerikansk dito.

Sedan map avföring kan du ju kolla hur världensdyraste kaffe Kopi Luwak kommer till .
Citera
2013-11-05, 23:35
Medlem
Punklivs avatar
Köttbullar och makaroner. Fy fan vad äckligt och tråkigt det är, speciellt om man har ketchup på. Då gör jag hellre en macka med kalla köttbullar och majonnäs på. Inte någon höjdare det heller i och för sig, men bättre än dessa jävla köttbullar och makaroner!
Citera
2013-11-05, 23:55
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Testa en Hummer Newburg innan du klankar ner på denna goding.
Funkar fint med fryst billig amerikansk dito.

Sedan map avföring kan du ju kolla hur världensdyraste kaffe Kopi Luwak kommer till .

Ja jo, visserligen klankade jag bara ner litegranna på hummer . Jag skulle nog aldrig tacka nej om någon bjuder mig eller om jag kan få tag i det billigt, men jag förstår inte alltid det höga priset.

Jo kopi luwak känner jag till, dock är det fortfarande kaffebönorna man använder, även om de skitits ut.

Förresten förstår jag inte all kritik mot tacos? Det finns väl ingen i sina sinnens fulla bruk som anser detta vara något lyxigt? Möjligtvis svältande hemlösa. För mig är tacos mer en simpel rätt som är lätt att kombinera på olika sätt och som dessutom är billig. Gott när man inte orkar med något komplicerat, precis som exempelvis korv med bröd.
Citera
2013-11-06, 01:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ja jo, visserligen klankade jag bara ner litegranna på hummer . Jag skulle nog aldrig tacka nej om någon bjuder mig eller om jag kan få tag i det billigt, men jag förstår inte alltid det höga priset.

Jo kopi luwak känner jag till, dock är det fortfarande kaffebönorna man använder, även om de skitits ut.

Förresten förstår jag inte all kritik mot tacos? Det finns väl ingen i sina sinnens fulla bruk som anser detta vara något lyxigt? Möjligtvis svältande hemlösa. För mig är tacos mer en simpel rätt som är lätt att kombinera på olika sätt och som dessutom är billig. Gott när man inte orkar med något komplicerat, precis som exempelvis korv med bröd.
Svensk hummer om man köper den i butik är väldigt väldigt överskattad till det priset, har nog tom tagit upp det själv i tråden tidigare, jänkehummer är helt ok om det nu inte är promt färsk man är ute efter. Men jag får skaldjur mm väldigt billigt ändå genom kontakter så jag är lyckligt lottad, är man jägare går det ju väldigt fint att byta tjänster sas.

Tacos är inte lyxigt för fem öre lite förortsstämpel över det bland mina ibland lite fördomsfulla bekanta, själv äter vi det minst någon gång i månaden för ungarna älskar det. Tror det är mer hypen kring det folk reagerar mot. Själv är jag totalblind kring matsnobberi, kan tycka snabbmakaroner med smör, chili, vitlök och mjölk till är det godaste som finns när man är sugen på det. För att nästa dag köra en rådjurssadel. En halv special som man alltid drog efter jobbet tillhör fortfarande en av mina stora passioner om man kommer i närheten av ett hak som gör sin egen västkustsallad eller räksallad.
Citera
2013-11-06, 02:27
Medlem
christerys avatar
Skulle nog säga att tacos inte är överskattade i ordets bemärkelse. Funkar ju fint som plockmat där alla får göra lite som dom vill, enkelt dessutom.

Alla off-season grönsaker som inte smakar nåt men kostar en halv förmögenhet (tja, för det man får är dom inte billiga i alla fall), klart dom ska transporteras hit osv så det drar upp priset.
Citera
2013-11-06, 02:38
Medlem
hängballens avatar
Citat:

Är det överskattat då?
Citera
2013-11-06, 10:03
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Är det överskattat då?

Tja... Jag antar att smaken är som baken

Något mer som är lite överskattat nuförtiden, som visserligen är mer av ett bakverk än en maträtt är macarons. Nästan alla verkar rysa av välbehag när denna lilla småkaka nämns, det skrivs bok efter bok i hur man bakar den bäst, det är nästan värre än surdegshajpen som var för ett par år sedan.

Nej, då föredrar jag en vanlig jävla muffins.
Citera
2013-11-08, 10:40
Medlem
No_fears avatar
Torsk!

Det var ju den som var "Alaska pollock" när jag växte upp, billig vit fisk som inte smakade mycket men funkade väl att utfodra skolbarn och pensionärer med typ som en fiskgratäng eller dylikt.

Nu kan vissa prata om torsk som värsta grejen, är det pga utfiskning och dyrare pris på den, typ samma som hummer som en gång i tiden var fattigmansmat men desto mindre beståndet vart så drog priset iväg på den och det vart rikemansmat och en delikatess

Även alla sorters filer, typ ox-,fläsk, kyckling-, fisk- tycker jag är överskattat och dyrt, är typ nästan alltid godare bitar med fett och ben i sig eller hela djur (fisk och fågel). Inge fel på dom och jag äter dom själv titt som tätt men det går snabbt och enkelt så är väl därför det är populärt.

Sen kan jag hålla med om mycket annat här: ostron, dyr kaviar, hummer.
Citera
2013-11-08, 11:41
Medlem
blowns avatar
Jag tycker Cola-drycker och främst Coca-Cola är överskattat. Efter ett glas är du så sur i truten att tänderna känns som om de håller på att lösa upp sig eller bli hudbeklädda! Och sedan dessa WT-konnässörer som grimaserar illa av åsynen av en Pepsi eller en Freeway-cola. "Asså, det är skillnad" - Jo visst är det skillnad - Coca-Cola är sämst av dem allihop med sin extrema syrlighet som fördärvar allt vad du en kan tänkas äta till drycken.

Nej, tacka vet jag Cuba-cola om man nu envist ska sätta i sig denna vedervärdiga dryck.
Citera
2013-11-08, 11:46
Medlem
knullklassons avatar
Jag tycker tacos är grymt överskattat. Svårt och kladdigt att äta och smakar endast ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in