Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-19, 14:36
Medlem
Fattar inte att gös och abborre har blivit så trendigt och så dyrt. När jag växte upp koka vi det till katterna, ibland kunde vi äta gös själva också, men det var absolut ingen festmat. Skulle aldrig köpa det på restaurang
Citera
2013-09-28, 10:26
Medlem
krings avatar
Något som jag har tänkt på länge och som jag nu bestämt mig för efter årets kräftskivor är att västerbottenpaj är riktigt överskattat. Ett kilopris som heter duga och när man talar om det blir folk alldeles lyriska... men är det verkligen så gott? Jag tror att en paj med vilken lite mer vällagrad ost som helst skulle klara av biffen precis lika bra.

Nu är det inte så att jag inte gillar pajen, god är den men i matpajväg finns det pajer jag hellre äter
Citera
2013-09-28, 12:00
Medlem
Uncle Dukes avatar
Soltorkade tomater och oliver. Italienare som annars gör så smaskig mat ska tvunget slänga ner dessa satansfrukter i varenda jävla sås, panino och sallad.

Räknas väl knappt som människoföda, men all McDonalds- och Burger King-mat är totalt genomvidrig också. Flashbacks gourmander äter väl inte sådan skit, men det får nog räknas som överskattad mat om man ser hur många som faktiskt äter på dessa ställen.
Citera
2013-09-28, 12:02
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helenaah
Fattar inte att gös och abborre har blivit så trendigt och så dyrt. När jag växte upp koka vi det till katterna, ibland kunde vi äta gös själva också, men det var absolut ingen festmat. Skulle aldrig köpa det på restaurang

Hur mycket kostar det på restaurang?

Sushi är något överskattat tycker jag.
Citera
2013-09-28, 22:22
Medlem
christerys avatar
Musslor eller skaldjur kostar betydligt mer än det egentligen borde göra. En pastatallrik med 2-3 gröna musslor (New Zealand mussel) för en hundring är ju sjukt, klart det är ganska gott (annars skull jag inte beställt det) men det kan ju max kosta nån krona att köpa in råvarorna.
Citera
2013-10-26, 09:58
Medlem
davinho414s avatar
Hummer. Gott, men klart överskattat!
Citera
2013-10-26, 11:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Musslor eller skaldjur kostar betydligt mer än det egentligen borde göra. En pastatallrik med 2-3 gröna musslor (New Zealand mussel) för en hundring är ju sjukt, klart det är ganska gott (annars skull jag inte beställt det) men det kan ju max kosta nån krona att köpa in råvarorna.

Där har du i så fall två överprisade ingredienser, pasta tycker jag också är omotiverat dyrt på många ställen. Om pastan är hemgjord och färsk och tillbehören bra så kan det väl vara okej att käka pasta ute, men ofta känns det marginellt bättre än Kungsörnen och halvfabrikat för någon hundring. Det är inte många rätt ärligt talat.
Citera
2013-11-04, 16:51
Medlem
Tasken1s avatar
Pilgrimsmusslor. Älskar mer eller mindre allt från havet men pilgrimsmusslor och dess exklusivitet förstår jag inte. Hummer är fantastiskt men man får jämföra lite för vad den kostar så är den överprisad.
Citera
2013-11-04, 21:22
Medlem
von_Ss avatar
Lax, för bövelen.

Många verkar tro att lax är den enda fisk som existerar. Varmrökt, kallrökt, gravad, ungsstekt, halstrad och helst 10 varianter till. Laxsoppa, laxpaj, laxgryta, laxkotlett. Gravad lax av olika slag tackar jag väl inte nej till men annars ligger den här rackaren långt ner på min fisk-topplista. Blir man bjuden på fisk kan man vara 99% säker att det är en trött laxjävel som åker fram.

Ruccola är en annan sak jag anser vara överskattad. Folk som byter ut isbergssallad mot Ruccola och tror att deras sallad med tomat, paprika och gurka blir 3-stjärnig. Egentligen har den gått från tråkig till tråkig och äcklig. Som en krydda till salladen har jag dock inget emot Ruccola.
Citera
2013-11-05, 10:48
Medlem
Djupfrysta marinerade kycklingbröst. Smakar inte kyckling alls, bara insprutat saltvatten.
Marinerad s k fläskytterfile, dvs benfri kotlettrad. Helt utan den goda kotlettsmaken. Smakar bara insprutat salt.
Två exempel på förstörda råvaror.
Citera
2013-11-05, 12:06
Medlem
Quorthons avatar
I Kanada säljer de hummer på McDonalds. Borde kanske göra det här också för att folk skall inse att det inte är så exklusivt att det betingar sitt rykte och pris.
Citera
2013-11-05, 12:12
Medlem
Retsinas avatar
Halloumi

Som att hälla lite salt på ett bildäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem