2013-11-05, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Vill bara påpeka att Nejding då är i gott sällskap med FS med den skillnaden att det är den sistnämnda som står under misstanke för brott.

Ponera att FS av olycka eller tumult hade ihjäl M den 28/29e istället, då skulle han kunnat vara ärlig i 95% av frågorna och därför har inte polisen lyckats snärja honom ?

Att bestämma sig för en person och ett scenario med tider från dag 0 är ovanligt klantigt.
De förutsätter att FS ljuger om bankomat och sms, samt att vittnen ser fel, så till den milda grad att man väljer att ljuga och manipulera förundersökningen, istället för att söka naturliga förklaringar och andra möjligheter.

Jag tycker ett antal poliser borde omplaceras. Kvarnhjul fick gå...
Citera
2013-11-05, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Självklart krävs lokalkännedom. Att åka in på måfå på en väg där de allra flesta slutar vid boningshus gör inte ens en pundare...

Jag är ambvialent i frågan, men man kan inte utesluta att någon bara kollade på eniro i 5 minuter och valde ut platsen. Där ser man alla fastigheter, och är ett lättillgängligt verktyg.
Citera
2013-11-05, 16:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag är ambvialent i frågan, men man kan inte utesluta att någon bara kollade på eniro i 5 minuter och valde ut platsen. Där ser man alla fastigheter, och är ett lättillgängligt verktyg.
Varför återvände denne "någon" och bäddade rent i sovrummet (efter att först snabbt ha fört ut ett emballerat lik och lagrat detta på säker plats utanför tomten, alt. efter att ha kört ut liket efter Eniros anvisningar)? - Han måste väl ha begripit att FS (som bodde i huset) genast skulle upptäcka kulhålet? - Argumentet att brottsplatsundersökarna inte fattade misstankar när de såg (om de nu gjorde det) det lilla hålet äger ingen giltighet eftersom man i normalfallet borde ha uppmärksammat det. - Argumentet att FS inte försökt fylla igen hålet, alt. kamouflerat det med en tavla (ännu mera misstänkt), faller på att FS bör ha bedömt att minsta åtgärdande av hålet skulle synas mer än ett orört hål plus att ingen haft anledning att studera väggytan närmare eftersom det bara var han själv som under flera års tid legat i den ena sängen och stirrat in i den ena eller andra väggen. - Men en gm som inte bodde i huset kunde ju inte veta att FS och efterföljande undersökare skulle visa sig vara blinda för kulhålet, och i FS:s fall också för försvunnen madrassrulle, sängkläder, överkast, handdukar, presenning, rörelser i huset mm.
Senast redigerad av letsdoit 2013-11-05 kl. 16:23.
Citera
2013-11-05, 16:20
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Eniro visar inte ALLA fastigheter, inte heller visar den om vägen är farbar, spärrad med grind.
Citera
2013-11-05, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det är inget misstag. - Den observationen är gjord kring kl. 06:30 av vittnet JS. – Sök på 06:48 – och du ska finna denne samvetsgranne man (s. 346ff - efter ”glaskrossvittnet”).

Jag har funnit JS ! (JeSus?)

LJ ser silvergrå bil på norra parkeringen parkerad mot vägen.
LJ säger att det är natten den 29e
LJ kan inte identifiera bilen, men säger att den liknar Marinas.

SW ser silvergrå bil på norra parkeringen mot järnvägen. SW parkerar aldrig på södra parkeringen.
SW vet inte om det är 28:e kl.12.50 eller om det är veckan efter, men troligast 28e.
SW kan inte identifiera bilen, men det är samma som på bild som visas.

JS ser en silvergrå stadsjeep mitt på parkeringen.
JS är nästan helt säker på att det är morgonen 29e, och helt 100 på att det är innan helgen.
JS identifierar inte bilen

Marinas bil hittades på den södra parkeringen, parkerad mot järnvägen.

Fältet är ganska öppet, men det lutar åt att Ms bil stod där från den 29e.
Det naturligaste är att en annan liknande bil också stått där vid tidpunkten på norra parkeringen, innan Ms kom dit.
Det finns ju några silvergrå bilar i Sverige...
Citera
2013-11-05, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Eniro visar inte ALLA fastigheter, inte heller visar den om vägen är farbar, spärrad med grind.

Nej, men vägen var inte spärrad uppenbarligen.
Det räcker för en GM att hitta dit, eller hur ?
Citera
2013-11-05, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför återvände denne "någon" och bäddade rent i sovrummet (efter att först snabbt ha fört ut ett emballerat lik och lagrat detta på säker plats utanför tomten, alt. efter att ha kört ut liket efter Eniros anvisningar)? - Han måste väl ha begripit att FS (som bodde i huset) genast skulle upptäcka kulhålet? - Argumentet att brottsplatsundersökarna inte fattade misstankar när de såg (om de nu gjorde det) det lilla hålet äger ingen giltighet eftersom man i normalfallet borde ha uppmärksammat det. - Argumentet att FS inte försökt fylla igen hålet, alt. kamouflerat det med en tavla (ännu mera misstänkt), faller på att FS bör ha bedömt att minsta åtgärdande av hålet skulle synas mer än ett orört hål plus att ingen haft anledning att studera väggytan närmare eftersom det bara var han själv som under flera års tid legat i den ena sängen och stirrat in i den ena eller andra väggen. - Men en gm som inte bodde i huset kunde ju inte veta att FS och efterföljande undersökare skulle visa sig vara blinda för kulhålet, och i FS:s fall också för försvunnen madrassrulle, sängkläder, överkast, handdukar, presenning, rörelser i huset mm.

Ditt argument faller på att dörren till sovrummet var låst, så FS gick inte in där.

En GM vill vinna tid och dölja spår, oavsett vad hen heter, därav bäddning.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-05 kl. 16:34.
Citera
2013-11-05, 16:39
Medlem
Citat:
FS har en whiplash skada vilket begränsar hans rörlighet ibland väl ?

Whiplash och 100kg paket utan ett endaste spår, låter inte sannolikt.

Tror du hans mentala handikapp eller fysiska problem var anledningen att han inte sökte efter henne?
Förhör 2010-08-05
Citat:
Skulle du kunna skada henne?
Nej. Hon betyder så mycket för mig, rent mentalt... jag har känt mig helt handikappad när hon har varit borta här nu.
Vet du om han blev mentalt handikappad varje gång hon reste iväg längre än nån vecka?
Citera
2013-11-05, 16:46
Medlem
Dagboksblad från tingsrätten, går att se vilka aktbilagor dom har i målet:

http://minfil.org/E8C5d3bfb2/B_3129-10.pdf
Citera
2013-11-05, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Tror du hans mentala handikapp eller fysiska problem var anledningen att han inte sökte efter henne?
Förhör 2010-08-05

Vet du om han blev mentalt handikappad varje gång hon reste iväg längre än nån vecka?

Jag tror att FS tog Marinas försvinnande och sedemera död på sitt sätt, det var ingen lätt period av hans liv.

Att några sitter här och spyr galla över FS finner jag respektlöst och osmakligt, då vi inte vet vad som hänt.

Minns mannen vars fru var mördad, han blev skäligen misstänkt, häktad och häcklad av sina forna vänner i byn.

Mördare: En älg.
Citera
2013-11-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ditt argument faller på att dörren till sovrummet var låst, så FS gick inte in där.

En GM vill vinna tid och dölja spår, oavsett vad hen heter, därav bäddning.

Hur kunde GM veta att FS inte skulle börja snoka/leta direkt efter att Marina inte svarar på telefonen, inte hör av sig eller inte är hemma?

Hon hade ju berättat för folk att han var labil, och då kanske han till och med går in och snokar när hon inte är hemma?
Citera
2013-11-05, 16:59
Medlem
Citat:
Jag tror att FS tog Marinas försvinnande och sedemera död på sitt sätt, det var ingen lätt period av hans liv.

Att några sitter här och spyr galla över FS finner jag respektlöst och osmakligt, då vi inte vet vad som hänt.

Minns mannen vars fru var mördad, han blev skäligen misstänkt, häktad och häcklad av sina forna vänner i byn.

Mördare: En älg.

Men det handlade bara om ett försvinnande sa han själv, om ens det, detta var år innan hon hittades och bara dagar efter hon "försvann".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in