2013-11-05, 11:26
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jaha? Oj då, hur då? Vilka "vi"?
Läser du igenom era inlägg till varann så ser det ut som att den ena tror att fyndplatsen av kroppen är vid en toalett ( antar att personen blandat ihop rastplatsen med fp)

"Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är ju en märklig plats som isf valts, att stå utanför en toalett där det svänger in ett antal bilar med nödiga människor i.
Jag antar att toaletten är upplyst men hur ser resten av rastplatsen ut..finns det belysning?

Jag tycker som du att platsen är illa vald. Men om Marina legat där hela tiden, så var det ju uppenbarligen ett "bra" gömställe. Själv tror jag att kroppen flyttats dit från en första placering."
Citera
2013-11-05, 11:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
/.../ HD har också oberopat en observation av en JS, morgonen 29e. Den enda JS som förekommer är personen som hittade bilen, så det verkar vara ett misstag av HD ?
Nej, det är inget misstag. - Den observationen är gjord kring kl. 06:30 av vittnet JS. – Sök på 06:48 – och du ska finna denne samvetsgranne man (s. 346ff - efter ”glaskrossvittnet”).
Citera
2013-11-05, 11:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Fp ligger väldigt ödsligt,långt från själva huvudvägen,så med fakta i hand, en skaplig plats att gömma ett lik på.
Platsen torde vara känd av mördaren och vald med tanke på närheten till bostaden och den tid det tar att köra ut ett lik i en bil som senare kommer att vara föremål för undersökning. Allt tyder på att mördaren haft en mycket god lokalkännedom - vilket också begränsar antalet tänkbara gärningsmän.
Citera
2013-11-05, 11:57
Medlem
KluvenTungas avatar
En liten repris:
Jag visar nu bild nummer 4.
(hostar) det är ju sängen, jag vet inte vad du?
Det ser inte riktigt likadant ut eller hur?
Vad menar du?
Ja men det ser ju inte riktigt likadant ut som dom förra bilderna.
Nej
Har du någon kommentar till det?
Nej men jag förstår, jag förstår inte vad det är jag ska kommentera.
Vad är det för nåt?
Vet jag inte.
Har du aldrig sett det tidigare?
Jag ser inte vad det är för någonting.
Behöver du glasögon i vanliga fall?
Nej
Men känner du igen det på nåt sätt det är ju ett blått eller grönt eh … en blå färg en
ljusblå färg ser jag ju (?).
Ja jag ser inte vad det är för någonting det är, det är nåt tyg det förstår jag ju men vad det är
för någonting det vet jag inte.

Ja som du förstår så ser du ju blodbesudlingen där va.
Ja
Mmm, så att det täcker ju det här tyget eller vad du nu kallar det, det täcker ju alltså i
stort sett hela blodbesudlingen.
Ja javisst.
Med nåt material.
Ja
Vad är det för någonting då?
Ja det ser ut och va nåt tyg.
Det är ett så kallat inkontinenstyg eller absorberingstyg vet du vad det är för
någonting?
Ja det vet jag vad det är.
Ja, känner du igen det nu när jag säger det då?
Ja då vet jag vad det är för nåt.
Vad är det då?
Va?
Vad är det för någonting?
Ja man har det i sängen för vuxna eller barn som kissar ner sig.
Mmm, känner du igen detta som att det skulle va, hur har det hamnat där?
Inte en aning.
Men har du haft nåt sånt i din, i din ägo?
JaKan du förklara det för mig?
Vad menar du?
Hur, hur du har fått det till dig hur du har ägt det eller fått det till dig?
Varför jag har ett sånt ja vad det nu heter inkontinentskydd …
… ja
… eller vad det nu heter.
Mmm
Ja för att min son har kissat i sängen tidigare.
Okej, och då och?
Va?
Han har kissat i sängen tidigare.
Ja det vet jag inte om han gör längre.
Nej, hur gammal var han då?
Ja en bra fråga men jag har för mig att jag både jag och hans mamma fick dom när han var
sex eller nåt.

När såg du det här inkontinentskyddet eller tyget senast då?
Ja du det är en bra fråga, det måste vart när barnen var hos oss senast
Kan du komma ihåg när det var?
2008 tror jag, jag är inte säker.
Nej däromkring i alla fall. Var tog det inkontinentskyddet vägen sedan efter att barnen
har varit då varit hos er?
Ja du antagligen där lakan och sånt har legat.
Ja var ligger dom någonstans i erat hus där?
I tvättstugan.
Okej, var är det nu kommer jag inte ihåg var låg, låg det i?
I källaren.
I källaren, det kan har legat bland linne och lakan därnere då alltså.
Ja
Men du vet inte.
Nej men det borde ha gjort det.
Men varför ligger det här nu då?
Det vet jag inte.
Du kan inte tänka dig?
Det är inget ja, jag vet inte och jag spekulerar inte [Eh, nej. Men det må rädda FS "att spekulera lite" från ett livstidsstraff?]
Citera
2013-11-05, 13:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Fs är den ende som har haft tillgång till huset under denna tid!

"När polisen besökte hemmet i början av augusti 2010 lade man märke till att Marinas säng hade bäddats om, sedan polisen var på platsen några dagar tidigare."

Källa http://www.dn.se/nyheter/sverige/hd-haktar-40-aring-for-marina-mordet/?brs=m
Det var väl den där B*rgar "magkänslan" som var där först, han tog fel på en hel saker. Efter det så var ju Snurre Nejding och teknikerna där och allt de upptäckte var att sängen hade bäddats om.

Poletten ramlade tyvärr inte ner hos polisen förrän efter nyår när de nya hyresgästerna upptäckte blodet.

Det finns ju ett oidentifierat fingeravtryck på sängstommen men det är ju inget som gynnar PÅKs sak så det låter vi bli.

Det är en skam att dessa nötter får fortsätta som poliser. Kvarnis fick ju sparken efter sin urusla insats.
Citera
2013-11-05, 13:13
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det var väl den där B*rgar "magkänslan" som var där först, han tog fel på en hel saker. Efter det så var ju Snurre Nejding och teknikerna där och allt de upptäckte var att sängen hade bäddats om.

Poletten ramlade tyvärr inte ner hos polisen förrän efter nyår när de nya hyresgästerna upptäckte blodet.

Det finns ju ett oidentifierat fingeravtryck på sängstommen men det är ju inget som gynnar PÅKs sak så det låter vi bli.

Det är en skam att dessa nötter får fortsätta som poliser. Kvarnis fick ju sparken efter sin urusla insats.
Tog borgar fel på att hon var mördad menar du ? Kvarnström hade ju även han rätt med facit i hand.
Jag tror att fs hade erkänt Drop alt brott mot griftefrid om kroppen hade hittats 2010 men nu har han Madde att ta hänsyn till så då sitter han i en rävsax och kan inte erkänna någonting alls.

Han har bedyrat för Madde o hennes släkt att han är helt oskyldig antagligen , tror Hansson börjar inse att fs är skyldig även han men vad ska han göra
Citera
2013-11-05, 13:14
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Platsen torde vara känd av mördaren och vald med tanke på närheten till bostaden och den tid det tar att köra ut ett lik i en bil som senare kommer att vara föremål för undersökning. Allt tyder på att mördaren haft en mycket god lokalkännedom - vilket också begränsar antalet tänkbara gärningsmän.

Det finns andra som bor i området som kan känna till platsen.

Glöm inte bort att under en av polisens undersökningar av platsen så dundrade det in en van med ett suspekt ärende. Den dåvarande 25-årige göteborgaren kan ha känt till kabelbrännarplatsen och gjorde det troligen också.
Citera
2013-11-05, 13:25
Medlem
Konservatics avatar
Ang fingeravtryck gick det ju ej att identifiera

"Att framkalla eventuella fingeravtrycksspår och undersöka om de är användbara för identifiering.
Utröna vem som avsatt dessa.
Inlämnat/Undersökt material
Nr Beslag/ref.nr Beskrivning Platsbeskrivning Anteckning Resultat
O1/3836-10/G112 2011-1400-
BG459-1 Sängstomme Från sovrummet Id-bart
O1/3836-10/G113 2 resårbotten Från garaget Ej id-bart
Förklaring till resultat:
Identifiering - spåret//spåren har lett till identifiering – se sakkunnigutlåtande
Id-bart - spåret//spåren kan användas för identifiering.
Ev. id-bart - spåret//spåren kan eventuellt användas för identifiering om det finns någon att jämföra med.
Ej id-bart - spåret//spåren kan inte användas för identifiering.
Säkrade spår som bedöms vara användbara ur identifieringssynpunkt arkiveras vid Tekniska roteln i Göteborg.
x Datasökning Spåret//spåren har sökts i fingeravtrycksdatabasen AFIS : Ej träff
x Jämförelse Spåret//spåren visar ej överensstämmelse med tillgängliga avtryck från:730727-4998
Material - kastas Materialet//materialen har kastats enligt beslut på beställningssedel
x Material - återsänds Materialet//materialen redovisas till Enar Gustavsson, LKP TeknR.
Kommentar -
Kristina Ekman, Natalia Fast"
Citera
2013-11-05, 13:41
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Ang fingeravtryck gick det ju ej att identifiera

"Att framkalla eventuella fingeravtrycksspår och undersöka om de är användbara för identifiering.
Utröna vem som avsatt dessa.
Inlämnat/Undersökt material
Nr Beslag/ref.nr Beskrivning Platsbeskrivning Anteckning Resultat
O1/3836-10/G112 2011-1400-
BG459-1 Sängstomme Från sovrummet Id-bart
O1/3836-10/G113 2 resårbotten Från garaget Ej id-bart
Förklaring till resultat:
Identifiering - spåret//spåren har lett till identifiering – se sakkunnigutlåtande
Id-bart - spåret//spåren kan användas för identifiering.
Ev. id-bart - spåret//spåren kan eventuellt användas för identifiering om det finns någon att jämföra med.
Ej id-bart - spåret//spåren kan inte användas för identifiering.
Säkrade spår som bedöms vara användbara ur identifieringssynpunkt arkiveras vid Tekniska roteln i Göteborg.
x Datasökning Spåret//spåren har sökts i fingeravtrycksdatabasen AFIS : Ej träff
x Jämförelse Spåret//spåren visar ej överensstämmelse med tillgängliga avtryck från:730727-4998
Material - kastas Materialet//materialen har kastats enligt beslut på beställningssedel
x Material - återsänds Materialet//materialen redovisas till Enar Gustavsson, LKP TeknR.
Kommentar -
Kristina Ekman, Natalia Fast"

Är det för mycket begärt att de finner en ägare till ett id-bart fingeravtryck i ett mordfall?

Tänk om avtrycket tillhör en dåvarande 25-årig göteborgare? Är detta omöjligt?
Citera
2013-11-05, 13:46
Medlem
ZilverZoddes avatar
Självklart krävs lokalkännedom. Att åka in på måfå på en väg där de allra flesta slutar vid boningshus gör inte ens en pundare...
Citera
2013-11-05, 15:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ja, är det något speciellt du vill att jag ska säga (eller kanske inte säga?) om ärendet? Jag trodde inte det skulle bli resning nej, precis som många andra här i tråden, Hamilkar etc.
Mnjm... Jag har mest ägnat mig åt fegt passande när frågan har kommit upp, eftersom jag till stor del har undvikit den här tråden och dess synnerligen magsura stämning, och följaktligen inte är särskilt väl inläst på fallet - inte nu heller. Vad jag kan förstå, har jag, när jag har uttalat mig i ärendet, konsekvent påpekat hur svårt det är att få resning, men samtidigt hållit frågan om huruvida resning skulle medges öppen:

2011-12-18: https://www.flashback.org/sp34622483
2011-12-20: https://www.flashback.org/sp34655678
2012-04-20: https://www.flashback.org/sp36938489
2013-04-10: https://www.flashback.org/sp42879584
Citera
2013-11-05, 15:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det finns andra som bor i området som kan känna till platsen.

Glöm inte bort att under en av polisens undersökningar av platsen så dundrade det in en van med ett suspekt ärende. Den dåvarande 25-årige göteborgaren kan ha känt till kabelbrännarplatsen och gjorde det troligen också.
Ja, visst kan man utgå från att det är fler som har känt till fyndplatsen - men det finns absolut ingenting som talar för att MJ skulle ha varit i kontakt med någon sådan person - som f.ö. måste sakna alibi för den aktuella tiden mm. - En fördjupad undersökning har också gjorts i den delen varefter hypotetiskt tänkbara personer har kunnat avföras. Det förtjänar också tilläggas att så sent som 00:55 den 28 juli så skriver MJ själv att hon pga labil inneboende inte kan ta emot några nattgäster. Enligt FS har hon under kvällen 27/7 ("när hon suttit en stund vid datorn") frågat om FS kunde tänka sig att hålla sig borta en natt - varefter FS enligt sig själv ska ha svarat: "Javisst". - Hur tycker du detta rimmar med FS:s omvittnade kontrollbehov och det uppträde som ägt rum samma dag? - Tror du att MJ hade litat på att FS skulle hålla sitt ord? - Och betr. en hypotetisk nattgäst: Hur visste denne var MJ:s pistol befann sig? MJ hade bevisligen inte talat om för någon av de i utredningen förekommande männen var hon förvarat sitt livsfarliga vapen. - Och låt oss säga att en gm följt med MJ in i huset: Vad hade han då sett?

Det första han kommer till är hallen. Där står skor och hänger kläder; inte bara MJ:s. I vardagsrummet finns foton på FS, osv. Direkt skulle han förstå att MJ inte var den enda som bodde i huset. Ändock skulle alltså denna person ha räknat ut att om han fixar till sovrummet efter sig, befriar källaren från en madrassrulle, sängkläder mm, så skulle ingen upptäcka att MJ försvunnit. Parkerade han också MJ:s bil på pendelparkeringen i Stora Höga så kunde han räkna med att alla inkl. FS skulle tro att MJ oaviserat rest bort ett tag. - Vad exakt hade denna person vunnit på att söka sno åt sig lite tid innan mordet upptäckts? Den risk som en sådan person utsatt sig själv för under den tid det tagit för honom att försöka uppskjuta upptäckten (risk för efterlämnade spår, sammanstötning med FS, grannar, osv) måste anses vara betydande. - Kort sagt: Vad hade en presumtiv gm att vinna på att lägga ned många dyrbara timmar på att städa - när han i stället kunnat vinna dessa timmar och minimera sitt risktagande genom att ta med sig sitt emballage och sticka från platsen så fort han bara kunde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in