Citat:
Ursprungligen postat av
Popcorn76
Nu har jag satt mig in lite mer i vittnesuppgifterna från Flottiljvägen och summerar nedan. Döm sedan själva.
11/5 dörrknackning, vittnet BI: BI har varken sett eller hört något konstigt den 4/5.
21/5, förhör BI: Den 4/5 har han noterat att KJ kommer gående med en systemkasse i handen. Han går tillsammans med någon men BI kan inte avgöra om det är en man eller kvinna. Däremot kan han beskriva vad KJ hade på sig.
Han hade också hört två skrik, den aktuella dagen eller dagen efter. Han kan inte säga om skriken kom från KJs lägenhet eller inte.
3/6, förhör BI: BI har den aktuella dagen sett KJ från sitt köksfönster. Han hade rock på sig. Efter en timme kom KJ tillbaka med en systemkasse i handen. Detta var på förmiddagen. På e.m. kl 14-16 någon gång kör KJ fram sin bil till trappen. Han har en mörkhårig passagerare, men BI kan inte avgöra om det en man eller kvinna. Håret går ner vid kinden.
Han hör skriken kl 21-22. Kan inte svära på att det är kvinnoskrik och kan inte säga om de kommer från KJs lägenhet. BI hänvisar till Kerstin som bor i huset och brukar ha koll på folk.
16/9, förhör BI: BI lämnar uppgifter att han "hört" flera personer säga att VB var gravid när hon dog. Och han har "hört" att KJs pappa var far till barnet (???!!) Vidare säger ryktet att KJs mamma ska ha sagt detta när hon fick reda på det: "- Om så är fallet är det lika bra att Vatchareeya är död". Detta ska Kristoffers mamma ha sagt innan VB försvann.
Vidare säger BI att han är säker på att något hände i KJs lägenhet kvällen VB försvann. Han uppger nu, till motsats från tidigare, att vrålen kom från en kvinna.
AP är sambo med BI och jobbar på Sunderby sjukhus (samma som AN jobbade på). Hon har inte hört skriken. Hennes son MP bor rakt under KJ. Han och hans flickvän har hört skriken. MP har irriterat sig på KJ eftersom KJ fört sånt oväsen om nätterna. Har låtit som borrande, snickrande etc. Han har även stört sig på hunden som skällt och ylat och gjort sina behov på balkongen och detta har ramlat ner på MPs altan. BI, AP och MP har klagat till värden ang. hunden. MP berättar att KJ slog sin hund.
MP hörde skriken någon gång mellan 20-22, men det kan ha varit kvällen efter, det kan även ha varit helgen innan eller efter. MPs flickvän MF ringar in skriken till 21-.21.15. Två gälla kvinnoskrik. MP som hör sämre uppfattar att de kan komma från TV och hon med. Lät som någon tvärt skruvade ner tvn.
Sedan har vi vittnet NC, som bor vägg i vägg med KJ. Deras balkonger skiljs endast åt av en tunn skiljevägg.
Förhör 11/5 med NC: Han minns att det var en fin dag och han satt mycket på balkongen förutom när han var ute med hundarna. Han varken såg eller hörde något speciellt.
Summering av resterande förhör NC: Tore & Kerstin, som också bor på 4C, ska ha sett en svart Nissan ca två veckor efter fynden, som stod på parkeringen bredvid Tores bil. Detta berättar NC. Tore såg en person ligga mellan sätena på golvet. Personen var ljust klädd. Bilen stod parkerad där samma dag, alt dagen efter den iakttagits på Mjösjöberget.
Trots att NC bor vägg i vägg med KJ har han nästan aldrig hört något från KJs lägenhet. Han har inte hört några "renoveringsljud". KJ är väldigt tystlåten. Man brukar knappt höra när han är hemma.
Aktuell lördag hörde han flera röster från Kjs lägenhet, 2-3 stycken. Ingen musik. Inga skrik hörde han heller.
NC berättar att han sett KJ bära ut något stort, ca 150 cm långt och "axelbrett". Detta tillsammans med en person som beskrivs som ljushyad, brunt kortklippt hår (ej snaggad, ej spretig frisyr). Kan inte förklara formen på objeketet, vit-grå till färgen, kan ha varit någon form av skynke över. Helt tvärsäker på att det var KJ. De såg ut att bära försiktigt.
Kerstin & Tore har uppgett att de sett KJ och pappan bära ut sopsäckar efter det att hunden försvann. I förhör med KJs pappa angående hunden sa han att samband med att han kom hem till Kj efter hunden dött så röjde de bort massa bråte från lägenheten. Det kan vara dessa säckar K&T sett.
På frågan om vad som hände med hunden har alla sagt olika. Wikströms fastigheters receptionist sa att den var avlivad. BI uppger att Anders Wikström sa att den sprungit in i häststaket.
KJs pappa + KJ säger att den bet på en kabel. Bror D kommer dit och det är blodspår utanför och inne i lägenheten. KJs tröja är också blodig. Han ser tryckförband eller något slags bandage. Hunden hade troligtvis blödigt från munnen.
Min notering: Jag tycker det är lite märkligt att man direkt kånkar iväg en blödande, död hund. Han beskrivs som att vara i chock när pappan och D kommer dit. Rimligtvis borde han bara sitta med döda vovven. Fast eftersom han var i chock kan han ju agerat på orationellt sätt.
Angående att KJs pappa skulle vara far till VBs påstådda barn är b-s. För det första var hon inte gravid, för det andra hade hon säkerligen sms bombarderat honom också. Min gissning är dock, eftersom VB själv hintat om graviditet till MB, att hon kanske gjort det till andra också. Sedan tog den vilda fantasin vid hos folk ang pappan.
Känslan är att de tre, BI, MP & AP (familj fast olika lgh) varit irriterade på KJ. Dels för "oväsendet" och dels för skällande/ylande hunden. Det verkar ha förkommit mycket "skvaller" om honom. Gevärsfodral, blodfläckar, hur han var klädd etc.
Förhören med T&K som verkar ha koll på allt och alla har ja inte gått igenom än.
Jag såg bilden på KJs hund. Första intrycket var:
Hunden blir slagen! Den tittade undergivet, såg rädd ut. Grannarnas iakttagelser kan mycket väl stämma.
En hund kan man inte kontrollera på samma sätt som en människa, totalt olämpligt att någon med svårt funktionshandikapp har hund. Hur och varför fick KJ hunden? En kille som inte kan ta hand om sig själv, enligt familjen (som har städhjälp... ) ska inte ha hund!
Om KJs familj var inblandade i att KJ fick en hund, är de totalt omdömeslösa. Hunden dog, efter hur lång tid? Veckor? Var syftet med hunden att ha ihjäl den? Jag blir så förbannad när jag tar del av detta! Den uträttade sina behov på balkongen, hundskiten föll ned på grannens balkong! Den fick alltså inga hundpromenader för att uträtta sina behov ens, men dåren KJ sydde en militärväst åt den!
Av detta kan vi slå fast att KJ är en superegoist. Han kan göra vad tusan han känner för mot andra, både människor och djur. Helt empatilös. Den som inte rastar en hund så att den kan göra sina naturliga behov, är inte klok i huvudet!
Tanke: Var syftet med hunden även att locka till sig VB? Hon kommenterade den på nätet. Hade de kontakt sedan det tog slut, började VB höra av sig igen på grund av hunden?
KJs sätt att visa kärlek är alltså att slå sin hund, låta den uträtta behoven på balkongen (ingen respekt för grannar eller hund), till sist ta livet av den... och farsan ställer inga frågor! Skulle inte förvåna mig om farsan kan mörka vad som helst vid närmare eftertanke. Är han riktigt klok? Om sonen har ihjäl en hund, om sonen är blodig, ställer man frågor, man larmar! Man går inte på en uppenbar lögn som att hunden avlidit av sig själv. Då hade inte KJ varit blodig, han heller. Jag tror att farsan kanske burit ut delar av hunden, och
blundat för det. Han tycks ha blivit genommanipulerad av sin son! Var han rädd för honom?