2013-11-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det var iaf bild på en svarthårig ung tjej (eller docka) med en plastpåse tejpad över huvudet. Minns något diffust om tecknade tortyrbilder på asiatiska unga tjejer. Man blir inte förvånad längre.

Tack för svaret. Fy vad sjukt alltså. Och en fråga till, vem lade upp detta?
Citera
2013-11-05, 12:39
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just präcist

Så det är jätte viktigt och hitta detalier på den suspekta Nissan som sågs i Boden och jämföra med MB's Nissan.

En säregen uppgift angående den suspekta Nissan Terranon står att läsa i ett förhör (sid 167 i fup) med N*ls C, granne med KJ på Flottiljvägen. Där återger NC följande:
"Dessa (T samt K, min förklaring) skall ha sett en svart Nissan som stått parkerad på parkeringen cirka två veckor efter att Missing People gjort fynden av kroppsdelarna. T hade sin bil parkerad bredvid den svarta Nissan. T ska även ha sett en person ligga på golvet mellan sätena i bilen. Personen var ljust klädd. N uppger att bilen stod parkerad samma dag, alternativt dagen efter den ska ha iakttagits på Mjösjöberget."

T, med efternamnet R**be** och hans hustru K, bor också grannar med NC och KJ. I fup har i alla fall jag inte hittat något förhör med paret R**be** och då har jag ändå använt sökfunktionen. Det kan ju finnas nåt i slasken men jag vill nog påstå att iakttagelserna kring bilen är så pass anmärkningsvärda att de skulle ha ingått i fup.
Citera
2013-11-05, 12:58
Medlem
Popcorn76s avatar
Nu har jag satt mig in lite mer i vittnesuppgifterna från Flottiljvägen och summerar nedan. Döm sedan själva.

11/5 dörrknackning, vittnet BI: BI har varken sett eller hört något konstigt den 4/5.

21/5, förhör BI: Den 4/5 har han noterat att KJ kommer gående med en systemkasse i handen. Han går tillsammans med någon men BI kan inte avgöra om det är en man eller kvinna. Däremot kan han beskriva vad KJ hade på sig.
Han hade också hört två skrik, den aktuella dagen eller dagen efter. Han kan inte säga om skriken kom från KJs lägenhet eller inte.

3/6, förhör BI: BI har den aktuella dagen sett KJ från sitt köksfönster. Han hade rock på sig. Efter en timme kom KJ tillbaka med en systemkasse i handen. Detta var på förmiddagen. På e.m. kl 14-16 någon gång kör KJ fram sin bil till trappen. Han har en mörkhårig passagerare, men BI kan inte avgöra om det en man eller kvinna. Håret går ner vid kinden.
Han hör skriken kl 21-22. Kan inte svära på att det är kvinnoskrik och kan inte säga om de kommer från KJs lägenhet. BI hänvisar till Kerstin som bor i huset och brukar ha koll på folk.

16/9, förhör BI: BI lämnar uppgifter att han "hört" flera personer säga att VB var gravid när hon dog. Och han har "hört" att KJs pappa var far till barnet (???!!) Vidare säger ryktet att KJs mamma ska ha sagt detta när hon fick reda på det: "- Om så är fallet är det lika bra att Vatchareeya är död". Detta ska Kristoffers mamma ha sagt innan VB försvann.
Vidare säger BI att han är säker på att något hände i KJs lägenhet kvällen VB försvann. Han uppger nu, till motsats från tidigare, att vrålen kom från en kvinna.

AP är sambo med BI och jobbar på Sunderby sjukhus (samma som AN jobbade på). Hon har inte hört skriken. Hennes son MP bor rakt under KJ. Han och hans flickvän har hört skriken. MP har irriterat sig på KJ eftersom KJ fört sånt oväsen om nätterna. Har låtit som borrande, snickrande etc. Han har även stört sig på hunden som skällt och ylat och gjort sina behov på balkongen och detta har ramlat ner på MPs altan. BI, AP och MP har klagat till värden ang. hunden. MP berättar att KJ slog sin hund.
MP hörde skriken någon gång mellan 20-22, men det kan ha varit kvällen efter, det kan även ha varit helgen innan eller efter. MPs flickvän MF ringar in skriken till 21-.21.15. Två gälla kvinnoskrik. MP som hör sämre uppfattar att de kan komma från TV och hon med. Lät som någon tvärt skruvade ner tvn.

Sedan har vi vittnet NC, som bor vägg i vägg med KJ. Deras balkonger skiljs endast åt av en tunn skiljevägg.

Förhör 11/5 med NC: Han minns att det var en fin dag och han satt mycket på balkongen förutom när han var ute med hundarna. Han varken såg eller hörde något speciellt.

Summering av resterande förhör NC: Tore & Kerstin, som också bor på 4C, ska ha sett en svart Nissan ca två veckor efter fynden, som stod på parkeringen bredvid Tores bil. Detta berättar NC. Tore såg en person ligga mellan sätena på golvet. Personen var ljust klädd. Bilen stod parkerad där samma dag, alt dagen efter den iakttagits på Mjösjöberget.
Trots att NC bor vägg i vägg med KJ har han nästan aldrig hört något från KJs lägenhet. Han har inte hört några "renoveringsljud". KJ är väldigt tystlåten. Man brukar knappt höra när han är hemma.
Aktuell lördag hörde han flera röster från Kjs lägenhet, 2-3 stycken. Ingen musik. Inga skrik hörde han heller.
NC berättar att han sett KJ bära ut något stort, ca 150 cm långt och "axelbrett". Detta tillsammans med en person som beskrivs som ljushyad, brunt kortklippt hår (ej snaggad, ej spretig frisyr). Kan inte förklara formen på objeketet, vit-grå till färgen, kan ha varit någon form av skynke över. Helt tvärsäker på att det var KJ. De såg ut att bära försiktigt.

Kerstin & Tore har uppgett att de sett KJ och pappan bära ut sopsäckar efter det att hunden försvann. I förhör med KJs pappa angående hunden sa han att samband med att han kom hem till Kj efter hunden dött så röjde de bort massa bråte från lägenheten. Det kan vara dessa säckar K&T sett.

På frågan om vad som hände med hunden har alla sagt olika. Wikströms fastigheters receptionist sa att den var avlivad. BI uppger att Anders Wikström sa att den sprungit in i häststaket.
KJs pappa + KJ säger att den bet på en kabel. Bror D kommer dit och det är blodspår utanför och inne i lägenheten. KJs tröja är också blodig. Han ser tryckförband eller något slags bandage. Hunden hade troligtvis blödigt från munnen.

Min notering: Jag tycker det är lite märkligt att man direkt kånkar iväg en blödande, död hund. Han beskrivs som att vara i chock när pappan och D kommer dit. Rimligtvis borde han bara sitta med döda vovven. Fast eftersom han var i chock kan han ju agerat på orationellt sätt.

Angående att KJs pappa skulle vara far till VBs påstådda barn är b-s. För det första var hon inte gravid, för det andra hade hon säkerligen sms bombarderat honom också. Min gissning är dock, eftersom VB själv hintat om graviditet till MB, att hon kanske gjort det till andra också. Sedan tog den vilda fantasin vid hos folk ang pappan.
Känslan är att de tre, BI, MP & AP (familj fast olika lgh) varit irriterade på KJ. Dels för "oväsendet" och dels för skällande/ylande hunden. Det verkar ha förkommit mycket "skvaller" om honom. Gevärsfodral, blodfläckar, hur han var klädd etc.

Förhören med T&K som verkar ha koll på allt och alla har ja inte gått igenom än.
Citera
2013-11-05, 13:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du tycker inte att strypningsattacken mot en ex-flickvän och mordhotet mot en annan (som enligt vittnen "reglerades" av de båda inblandades mammor) också kan användas för att "beskriva KJ ganska bra"?

Nu tycker jag att dom här, så kallade "strypningsattacken", som omtalas i IGs förhör, och som åklagarna tydligen framför som alvarliga bevis mot KJ, ska framställas i fullo så att alla kan dra deras
egen vettiga slutsats om de kan användas mot KJ eller ej.

Ja, jag vet vilken slutsats jag drar...

FUP 1392

Ida tillfrågades om hennes och Kibbas sexuella förhållande, om hon upplevde något
annorlunda eller konstigt gällande detta. Ida uppgav att hon inte upplevt något avvikande i
deras sexuella relation förutom vid ett tillfälle.

Ida berättade att de hade sex och Kibba "tog henne bakifrån". I samband med att Kibba stod
bakom Ida satte han sin underarm på hennes hals och drog den mot sig. Ida fick panik, hon
tyckte att trycket mot halsen var obehagligt och bad Kibba att sluta, men han gjorde inte det.
När sexet var avslutat frågade Ida Kibba varför han inte slutade när hon sa till om det, Kibba
svarade då att han är van vid att man säger "röd" när man vill att någon ska sluta. Ida
ifrågasatte då varför han inte sagt det till henne.
Detta hände aldrig efter detta.

FUP 1392

Ida tillfrågades om Kibba vid något tillfälle varit hotfull eller våldsam mot henne eller

någon annan. Ida uppgav att hon aldrig varit med om det, hon upplever inte Kibba som en

hotfull eller våldsam person.

FUP 1393:

Angående när Kibba tog stryptag på Ida.
Ida uppgav att hon kommit på att det hon sagt i förhöret gällande att Kibba tagit stryptag på
henne när de hade sex inte stämmer riktigt, hon kom ihåg fel. Ida berättade att hon sagt till
Kibba att hon undrade hur det skulle kännas att ha strypsex
.

FUP 1393:

Ida tillfrågades om hon tror att Kibba skulle vara kapabel att döda en person. Ida uppgav att hon inte tror det.

FUP 1393 +1994

Vid ett annat tillfälle när Ida och Kibba såg en film hemma hos Ida, hände följande: Kibba
satt till vänster om Ida i soffan och höll sin högra arm runt henne. Helt plötsligt började Kibba
ta stryptag med sin högra underarm på Ida, Ida sa till Kibba att sluta men han lyssnade inte.
Ida uppgav att hon försökte ta bort Kibbas arm men hon kunde inte det, hon fick mer och mer
panik. Ida sa att hon sprattlade med både armar och ben och till slut släppte Kibba taget om
hennes hals.
Ida frågade Kibba varför han inte slutade när hon sa till honom. Kibba sa då att han är van vid
att höra "röd" som stoppsignal. Ida ifrågasatte varför han inte sagt det innan, Kibba hade
ingen bra förklaring till detta.
Ida kommer inte ihåg vilken film de såg.
Ida tillfrågades om hur Kibba var i samband med att han tog stryptag på henne, om han sa
något. Ida uppgav att Kibba flinade när han gjorde detta, han sa ingenting.
Ida tillfrågades om hon hade svårt att få luft när Kibba tog stryptaget. Ida uppgav att hon hade
det, hon fick panik.
På frågan om det var nära att Ida svimmat i samband med att Kibba tog stryptag, svarade Ida
att hon tror att det inte kan ha varit långt ifrån. Ida uppskattar att Kibba höll stryptaget i 30 –
40 sekunder.
Ida tillfrågades om vad som hände efter detta. Ida uppgav att hon blev småsur en stund men
sen fortsatte de att se filmen. Ida vet inte anledningen till att Kibba gjorde detta, det har inte
hänt vid något fler tillfälle.
Citera
2013-11-05, 13:23
Medlem
Popcorn76s avatar
Jag tror att KJ styckade sin hund. Detta efter att dels ha läst broderns vittnesmål om att det rätt mycket blod. Både utanför KJs dörr och inne i lägenheten. KJs tröja var också blodig. Jag har svårt att tänka mig att djuret blödigt så mycket av en el-chock. Dessutom, vid tömning av hans bärbara HP, hittades många bilder av hundens anatomi och skelett.
En bild som också hittades var ett foto på ett golv där det ligger långa, mörka hårtestar. Som att någon klippt någon. Håret är för långt och för mörkt för att vara KJs. (sid 782 FUP). Syns det i obduktionsprotokollet om VB var klippt lite ojämnt?
Bland bilderna finns också bilder på knivar, ryggsäckar, VB och någon bild som ser ut att vara en anatomisk ritning av ett människoben bredvid ett hundben (alltså inte ett sådant de gnager på).

För min del mörknar det för KJ.
Citera
2013-11-05, 13:27
Medlem
"Tore såg en person ligga mellan sätena på golvet."

Alltså jag har bara följt delar av tråden, så ni får verkligen ursäkta om detta har diskuterats innan. Men om man ser en person ligga på golvet i en bil, varför gör man ingenting då? Om jag såg det skulle jag bli jätterädd och direkt anta att något var fel, antingen att den var död, sjuk eller kidnappad, och ringa polisen. Ingen lägger väl sig ner på ett bilgolv mellan sätena för att det är kul eller bekvämt?
Citera
2013-11-05, 13:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
"Tore såg en person ligga mellan sätena på golvet."

Alltså jag har bara följt delar av tråden, så ni får verkligen ursäkta om detta har diskuterats innan. Men om man ser en person ligga på golvet i en bil, varför gör man ingenting då? Om jag såg det skulle jag bli jätterädd och direkt anta att något var fel, antingen att den var död, sjuk eller kidnappad, och ringa polisen. Ingen lägger väl sig ner på ett bilgolv mellan sätena för att det är kul eller bekvämt?
Ett själ kan vara för att inte bli sedd på platsen.
Citera
2013-11-05, 13:35
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
En säregen uppgift angående den suspekta Nissan Terranon står att läsa i ett förhör (sid 167 i fup) med N*ls C, granne med KJ på Flottiljvägen. Där återger NC följande:
"Dessa (T samt K, min förklaring) skall ha sett en svart Nissan som stått parkerad på parkeringen cirka två veckor efter att Missing People gjort fynden av kroppsdelarna. T hade sin bil parkerad bredvid den svarta Nissan. T ska även ha sett en person ligga på golvet mellan sätena i bilen. Personen var ljust klädd. N uppger att bilen stod parkerad samma dag, alternativt dagen efter den ska ha iakttagits på Mjösjöberget."

T, med efternamnet R**be** och hans hustru K, bor också grannar med NC och KJ. I fup har i alla fall jag inte hittat något förhör med paret R**be** och då har jag ändå använt sökfunktionen. Det kan ju finnas nåt i slasken men jag vill nog påstå att iakttagelserna kring bilen är så pass anmärkningsvärda att de skulle ha ingått i fup.

2 veckor efter MP gjorde fynden av kroppen? Alltså ca den 8 juni då?
Citera
2013-11-05, 13:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nu tycker jag att dom här, så kallade "strypningsattacken", som omtalas i IGs förhör, och som åklagarna tydligen framför som alvarliga bevis mot KJ, ska framställas i fullo så att alla kan dra deras
egen vettiga slutsats om de kan användas mot KJ eller ej.

Ja, jag vet vilken slutsats jag drar...

FUP 1392

Ida tillfrågades om hennes och Kibbas sexuella förhållande, om hon upplevde något
annorlunda eller konstigt gällande detta. Ida uppgav att hon inte upplevt något avvikande i
deras sexuella relation förutom vid ett tillfälle.

Ida berättade att de hade sex och Kibba "tog henne bakifrån". I samband med att Kibba stod
bakom Ida satte han sin underarm på hennes hals och drog den mot sig. Ida fick panik, hon
tyckte att trycket mot halsen var obehagligt och bad Kibba att sluta, men han gjorde inte det.
När sexet var avslutat frågade Ida Kibba varför han inte slutade när hon sa till om det, Kibba
svarade då att han är van vid att man säger "röd" när man vill att någon ska sluta. Ida
ifrågasatte då varför han inte sagt det till henne.
Detta hände aldrig efter detta.

FUP 1392

Ida tillfrågades om Kibba vid något tillfälle varit hotfull eller våldsam mot henne eller

någon annan. Ida uppgav att hon aldrig varit med om det, hon upplever inte Kibba som en

hotfull eller våldsam person.

FUP 1393:

Angående när Kibba tog stryptag på Ida.
Ida uppgav att hon kommit på att det hon sagt i förhöret gällande att Kibba tagit stryptag på
henne när de hade sex inte stämmer riktigt, hon kom ihåg fel. Ida berättade att hon sagt till
Kibba att hon undrade hur det skulle kännas att ha strypsex
.

FUP 1393:

Ida tillfrågades om hon tror att Kibba skulle vara kapabel att döda en person. Ida uppgav att hon inte tror det.

FUP 1393 +1994

Vid ett annat tillfälle när Ida och Kibba såg en film hemma hos Ida, hände följande: Kibba
satt till vänster om Ida i soffan och höll sin högra arm runt henne. Helt plötsligt började Kibba
ta stryptag med sin högra underarm på Ida, Ida sa till Kibba att sluta men han lyssnade inte.
Ida uppgav att hon försökte ta bort Kibbas arm men hon kunde inte det, hon fick mer och mer
panik. Ida sa att hon sprattlade med både armar och ben och till slut släppte Kibba taget om
hennes hals.
Ida frågade Kibba varför han inte slutade när hon sa till honom. Kibba sa då att han är van vid
att höra "röd" som stoppsignal. Ida ifrågasatte varför han inte sagt det innan, Kibba hade
ingen bra förklaring till detta.
Ida kommer inte ihåg vilken film de såg.
Ida tillfrågades om hur Kibba var i samband med att han tog stryptag på henne, om han sa
något. Ida uppgav att Kibba flinade när han gjorde detta, han sa ingenting.
Ida tillfrågades om hon hade svårt att få luft när Kibba tog stryptaget. Ida uppgav att hon hade
det, hon fick panik.
På frågan om det var nära att Ida svimmat i samband med att Kibba tog stryptag, svarade Ida
att hon tror att det inte kan ha varit långt ifrån. Ida uppskattar att Kibba höll stryptaget i 30 –
40 sekunder.
Ida tillfrågades om vad som hände efter detta. Ida uppgav att hon blev småsur en stund men
sen fortsatte de att se filmen. Ida vet inte anledningen till att Kibba gjorde detta, det har inte
hänt vid något fler tillfälle.

Om du inte fattar att det här är tecken på ett mycket stört beteende oavsett om hon pratat om strypsex eller inte så är det ingen idé att diskutera med dig. Det är klart att det inte är ett bevis för att han har begått ett mord, lika lite som MB:s slag mot sin fru är något bevis för att han skulle kunna vara en mördare. Men det är en av flera pusselbitar som visar att påståendet att KJ inte kan göra en fluga förnär eller inte är det minsta våldsam inte stämmer. Det visar också att han kan få impulser att göra mycket märkliga och egendomliga saker. Att du bara är intresserad av dina alternativteorier och tror att din förmåga att se dom är ett bevis på att du tänker bättre kan jag sen inte göra något åt.
Citera
2013-11-05, 13:41
Medlem
zero73s avatar

Stryptaget låter mer som det var en lek i mina öron och känns rätt uppförstorat av media.
Senast redigerad av zero73 2013-11-05 kl. 13:45.
Citera
2013-11-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Mm, det kan nog vara lite blandat i den kategorin som du vill säga, men att få uppklaringen till bara 10% känns mer taget ur luften än vad den avdankade professorn hade att säga. Om du inte har någon källa förstås?

Det går faktiskt att framställa nästan direkt ur dödstalen samt BRÅ:s siffror, LGWs höga siffror för uppklarning kommer snarare av att denne manipulerat begreppet "spaningsmord", dvs. ett mord där man aktivt letar efter gm bland relationerna till BO samt till viss del utifrån vittnesmål, kameror och telestolpar.

Det storhet som jag pekar på kan bara vara relevant utifrån just vittnesmål, kameror och telestolpar samt möjligtvis DNA register.
Citera
2013-11-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett själ kan vara för att inte bli sedd på platsen.

Jo det är förstås en anledning till att ligga på golvet, men det förklarar fortfarande inte varför man inte ringer polisen när man ser en person på ett bilgolv. Det finns ingen "naturlig" förklaring till det utan på något sätt är något fel.

Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Stryptaget låter mer som det var en lek i mina öron och känns rätt uppförstorat av media.

På vilket sätt är det en lek att bli strypt och personen som stryper dig inte slutar fast du ber om det? Våld och sex hör inte ihop trots att det tycks bli ett allt mer normaliserat synsätt att tycka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in