Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-11-27, 23:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Håller med Sniffdog i detta. Förstår inte varför alla tror att en anläggning är i drift bara för att det sitter en gul skylt på grinden, (Bortsett från ftn) och att den fått en ny dunk över hänglåset. Att både kamera och bom är borta säger ganska mycket. Och att FM i dagens läge skulle ha pengar att ha allt i OKEJ status finns ej idag.
Sen finns det minst 3 stora bergrum i Bergslagen som ej är RB som fått ge vika åt centrallagret i Arboga.

För mig i mina tankar finns det bara en RB kvar och den är ej i Nora.

De anställda tror ju på allvar att de gör en insats och att regering, regeringskansli och ev kungahus skulle inrymmas i händelse att Sverige blir utsatt för atombomber. Jag fattar ärligt talat inte varför man fortfarande håller anläggningen aktiv. Enda argumentet måste vara att man vill ha den som avledningsmanöver och då är det ju bra om så många som möjligt tror på dess existens och syfte.

Jag tror det är få om ens någon som har hela bilden klar för sig. Här gäller inte offentlighetsprincipen och insynen är lika med noll.

Det känns lite som att mystiken har blivit ett självändamål. Synd att ta död på en sådan här tråd.
Citera
2012-11-30, 00:36
Medlem
Tråden handlar väl knappast om dagens status på anläggningen? Snarare om vart den eller de låg?

Längs väg 244 verkar många tro. Besökte hästskoberget tidigare i år. Där fanns tydliga spår efter någon typ av radio/tv studio. Kan det vara möjligt att man kröp ut ur trygga berget och for söderut för att synas/höras i etern.
Citera
2012-11-30, 08:54
Medlem
Radio- och TV-studios fanns nog på flera ställen i Zonen med möjlighet att länka vidare via kabel eller radiolänk. Och det i både Högkvarterets anläggningar och i den civila "riksbunkern". Jag tror inte att Erlander eller försvarsminister Andersson skulle behöva företa färden till Hästskoberget enkom för att via radio eller TV tala till svenska folket.

Troligen var det även så att de stora public service-redaktionerna hade en egen krigsuppehållsplats någonstans centralt i Zonen.

Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Tråden handlar väl knappast om dagens status på anläggningen? Snarare om vart den eller de låg?

Längs väg 244 verkar många tro. Besökte hästskoberget tidigare i år. Där fanns tydliga spår efter någon typ av radio/tv studio. Kan det vara möjligt att man kröp ut ur trygga berget och for söderut för att synas/höras i etern.
Citera
2012-11-30, 10:06
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan vara på sin plats att påminna om att "RB60" byggdes i en era då den politiska ledningen av riket sågs som en "bra sak", politiker var respekterade, samarbete mellan politiska beslutsfattare och näringslivet var självklart och "Sverige" och "svenskt" inte hade minsta negativa klang. Vi talar om en tid då samordning, samarbete, laganda och samsyn var idealet - med ett modernare ord: konsensus. Detta var också en tid när man allmänt såg samhällets påverkan på individen som en god sak.

Då var det fullt rimligt att skapa ett utlokaliserat "Sverige", där beslutsfattarna och viktiga funktioner i samhället satt i samråd med ombuden och representanterna för olika intressenter, allt för att bevara samhället så intakt som möjligt, om än utlokaliserat.

Vi ser ju liksom inte den saken på samma sätt idag. Ministerns minnes bild av en "berghåla med plats för 4000 människor" är kanske inte ens bokstavligen sann, utan bara en spegling av det rådande samhällsidealet?

(En funktionell berganläggning för 4000 människor från samhällets olika delar och i syfte att vidmakthålla en funktionell krigstida avbild av det fredstida samhället är en så fantastiskt stor anläggning att alla mina spekulationer går mot en mer begränsad regeringsanläggning. Stor nog, men inte en stad i berget - 1960 var Kungsbacka en stad med ca 4000 innevånare, med utlokaliserade departement och övriga sidofunktioner).
Citera
2012-11-30, 20:37
Medlem
guderis avatar
Att anläggningarna fortfarande finns kvar är egentligen inte så konstigt, funktionen RB är kanske inte är aktuell i dagsläget som den en gång varit, dock finns det andra samhällsviktiga funktioner idag än vad som fanns för 20-30 år sedan. Anläggningarna i sig är ju tämligen unika i sitt slag, och kan pga den infrastruktur som byggts kring dem användas till mycket annat än just RB.

Bara arbetet att sanera och plombera är betydligt mer omfattande än en vanlig lednings central och de kommunikationsmöjligheter som finns är överlägsna dessa.

Med detta dock ej sagt att anläggningarna kommer finnas kvar för alltid.
Citera
2012-12-04, 21:56
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72

Tråden handlar väl om historik & syfte runt den krigsuppehållsplats där regeringen på 60-talet avsågs gruppera i händelse av krig/kris. Således är den exakta positionen inte intressant.
Citera
2012-12-05, 18:35
Medlem
Roddarens avatar
Jag kan rekommendera en bok som tar upp diverse länders "riksbunker"

Den nämner bara sveriges "alternative seat of government" som att den ligger ca 250 km nordväst om Stockholm. Fokus ligger på de stora länderna USA, UK osv. Den gav bra info om vad som kan vara den mest färska rb, nämligen Schweiz se även denna länk http://www.zone-interdite.net/P/zone_1110.html

Boken är faktaspäckad och har bilder inifrån div anläggningar, berättar om Storbritanniens mastodontanläggning i en gammal gruva etc. Boken är väl värd 20£ även om den inte är perfekt med lite länkar till internet etc. Det märks att författaren inte alltid har tillgång till inside info s a s.

Underground Structures of the Cold War (5 reviews)
The World Below
Paul Ozorak
Found in: Post World War Two Books
Hardback 362 pages
ISBN: 9781848844803
Published: 3 April 2012

http://www.pen-and-sword.co.uk/underground-structures-of-the-cold-war/p/3424/
Citera
2012-12-05, 23:02
Medlem
Årets julklappstips Finns även att beställa på Bokus och Adlibris.

Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Jag kan rekommendera en bok som tar upp diverse länders "riksbunker"
Citera
2012-12-06, 20:03
Medlem
Neuschwansteins avatar
Var inne i bunker för två år sen med några polare. Nu har jag tänkt ett återbesök med en annan vän men han nojjar att det kan finnas diseloxid eftersom det finns ett diselagregat + några tunnor. Är det säkert att gå ner där igen?
Citera
2012-12-07, 18:01
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara på sin plats att påminna om att "RB60" byggdes i en era då den politiska ledningen av riket sågs som en "bra sak", politiker var respekterade, samarbete mellan politiska beslutsfattare och näringslivet var självklart och "Sverige" och "svenskt" inte hade minsta negativa klang. Vi talar om en tid då samordning, samarbete, laganda och samsyn var idealet - med ett modernare ord: konsensus. Detta var också en tid när man allmänt såg samhällets påverkan på individen som en god sak.

Då var det fullt rimligt att skapa ett utlokaliserat "Sverige", där beslutsfattarna och viktiga funktioner i samhället satt i samråd med ombuden och representanterna för olika intressenter, allt för att bevara samhället så intakt som möjligt, om än utlokaliserat.

Vi ser ju liksom inte den saken på samma sätt idag. Ministerns minnes bild av en "berghåla med plats för 4000 människor" är kanske inte ens bokstavligen sann, utan bara en spegling av det rådande samhällsidealet?

(En funktionell berganläggning för 4000 människor från samhällets olika delar och i syfte att vidmakthålla en funktionell krigstida avbild av det fredstida samhället är en så fantastiskt stor anläggning att alla mina spekulationer går mot en mer begränsad regeringsanläggning.

Stor nog, men inte en stad i berget - 1960 var Kungsbacka en stad med ca 4000 innevånare, med utlokaliserade departement och övriga sidofunktioner).

Jag tror nog att 4000 är tillräckligt för centrala statliga funktioner så lång tillbaks som i slutet av 50-talet och början början av 60-talet. Även inklusive deras assistenter och närmaste sekreterare.
Sedan dess har antalet statliga byråkrater ökat lavinartat så det går inte att jämföra med dagen statliga apparat. När utrymning en av storstäderna inför atombomshotet inte längre var aktuellt så förföll hela idén långsamt och övergick i ett stadium av obeslutsamhet

Men bästa sättet,att som amatörforskare, rota i saken är att ta sig över eller under stängslet på RBC och kolla kapaciteten på inslag och tillfarter. Eller vad säger Kungen av Berga, lite mer historieforskning kan behövas i denna sak.
Citera
2012-12-07, 18:19
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Jag tror nog att 4000 är tillräckligt för centrala statliga funktioner så lång tillbaks som i slutet av 50-talet och början början av 60-talet. Även inklusive deras assistenter och närmaste sekreterare.
Sedan dess har antalet statliga byråkrater ökat lavinartat så det går inte att jämföra med dagen statliga apparat. När utrymning en av storstäderna inför atombomshotet inte längre var aktuellt så förföll hela idén långsamt och övergick i ett stadium av obeslutsamhet

Men bästa sättet,att som amatörforskare, rota i saken är att ta sig över eller under stängslet på RBC och kolla kapaciteten på inslag och tillfarter. Eller vad säger Kungen av Berga, lite mer historieforskning kan behövas i denna sak.

Som av en händelse var Subterfuge tänkt att husera 4000 pers och började byggas 1956 men den var på 1 miljon kvadratfot dvs ca 100 000 m2. Jag funderar på om dragningen nämnde i förbigående att UK bygger en anläggning för 4000 pers och hon blandade ihop det hela. Det som talar emot var såklart att den var mycket hemlig. Jag dömer ut möjligheten att RB60 skulle vara på 100 000 m2, snarare 8-10 000 m2 max.
Citera
2012-12-07, 20:33
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Som av en händelse var Subterfuge tänkt att husera 4000 pers och började byggas 1956 men den var på 1 miljon kvadratfot dvs ca 100 000 m2. Jag funderar på om dragningen nämnde i förbigående att UK bygger en anläggning för 4000 pers och hon blandade ihop det hela. Det som talar emot var såklart att den var mycket hemlig. Jag dömer ut möjligheten att RB60 skulle vara på 100 000 m2, snarare 8-10 000 m2 max.

En av våra grannländers motsvarighet till RB60 är i storleken 8000-10000 m2 dock har denna fortfarande samma användningsområde som den ursprungligen var byggd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in