2013-11-04, 23:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
3. Lik, mord, gm ej relaterad till BO. dvs. ej gift, ej släkt, ej nära affärspartner, ej sidoligg, ej arvsstrid, ej granne, ej kollega osv.

Du menar ett klassiskt jävla spaningsmord, alltså. Som en nu avdankad och snart smäll-fet kriminologi-professor skulle sagt. Samma gubbe har väl sagt att uppklarningen där är ca 50 %, men sjunker med åren.
Citera
2013-11-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Hej
du börjar din kommentar med ovanstående, eftersom jag gillar matte har jag en stilla undran.
Hur tänkte du nu.

Känns fel att inleda en diskussion med det omöjliga som definition på det enda sanna.

Mord är mord
Dråp är dråp
Vållande till annans död är .......
Olycka är mord?!
Kanske beror på vem man frågar eller

Tänk så här grovt sett:
Alla döda.
Alla lik.
Alla dödade lik (mord/dråp/vållande osv.)
Alla ickedödade lik (naturlig död).
Alla förolyckade lik.

Snarare beror svaret på vem som svarar och vad den baserar sitt svar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Du menar ett klassiskt jävla spaningsmord, alltså. Som en nu avdankad och snart smäll-fet kriminologi-professor skulle sagt. Samma gubbe har väl sagt att uppklarningen där är ca 50 %, men sjunker med åren.

50% är nog en siffra tagen helt ur luften, men begreppet spaningsmord innefattar ju väldigt många av de kategorier där man talar om relationer, annars görs ju spaningen i blindo så att säga även om det säkert finns en hel del fall av typ torpedkaraktär där en person relaterad med BO helt enkelt lejer en person som inte är relaterad till BO för att göra dådet. Vilket då skulle innebära att risken att åka dit för anstiftaren skulle sjunka från typ 80-90% till kring 10%.
Citera
2013-11-05, 00:06
Medlem
Pelleblaous avatar
1. Knappast, det är främst i cold case fall som sådant sker och i övrigt så har du nog inte studerat den ollande polisens blogg där han berättar om alla skojiga lekar som han leker med lik innan teknikerna kommer samt allt annat perverst denne har för sig med sina kvinnliga kollegor.

2. När det gäller "planteringsteorin" så förutsätter den ju bara tillgång till benen från huset eller de ännu saknade kroppsdelarna.

3. Påsen som det fanns en blodfläck på tyder väl på att något litet stoppats in ett tag och ruskats runt lite i bilen alternativt att de tog ur påsen, handsken och smekte runt liket lite för att sedan stoppa tillbaka prylarna igen. Att någon skulle sprungit runt med en påse med blod är däremot osannolikt däremot är det ju som så att blodet stannar i både ben, armar och händer och kan vara flytande under mycket lång tid efter döden. Och det handlar ju om ganska små mängder då.

1. Av fingeravtrycken på påsen så kan man anta att KJ gått med påsen i affären, inte att KJ ägnat sig åt någon särskild förpackningsverksamhet med påsen. Det finns det däremot andra uppsättningar med fingeravtryck (ej id:ade) som gjort. I övrigt så härrör blodet från utsidan på påsen och inte insidan, ifall jag inte misstolkat fup:en.

2. MB är egentligen inte huvudmisstänkt i planteringsteorin utan någon på polismyndigheten. Däremot går det inom ramarna för planteringsteorin att formulera en sådan alternativ teori, tex. kan man fråga sig ifall det är möjligt att genomföra planteringen för en gm, nattetid map. hundar, parkering och liknande. Själva operationen att gillra bilen så som fup:en visar kräver <5sekunder till en olåst baklucka.[/quote]

Jag kan inte hålla med dig
Ovanstående är inte lätt utfört

Att en polis skulle vara inblandad känns löjligt eller hur
Citera
2013-11-05, 00:06
Medlem
Citat:

Tänk efter nu, påse med blod och KJ fingeravtryck hur fixar MB det? Vilken jäkel MB skulle vara för att ordna det, MB och KJ känner inte varandra, och MB har inget personligt mot KJ. Snarare tvärt om.
MB eller någon annan hade behövt göra sig noga bekant med KJ för detta trick.
Detta är alldeles för långsökt, iskallt och sjukt konspiratorisk att det inte finns

MB kanske inte kände KJ (?) men får under kvällen 4/5 reda på av VB att han är ett ex, att hon är hos honom och att de haft sex. Hon kan droppa detta i sms för att göra MB svartsjuk. Och även om han är less på att hon är så på så vill han ha ensamrätt på henne. Hon får inte vara med någon annan! Den här kvällen är hon det och hon låter MB veta. Han blir galen. Om han då planterar bevis mot KJ så har han ju slagit två flugor på smällen.

Detta är min spekulation och mitt syfte är att invända mot påståendet att MB helt skulle sakna motiv att rikta misstankar mot en okänd KJ. Jag tycker det är enkelt att föreställa sig ett starkt och aktuellt svartsjukemotiv när VB besöker KJ. (Men även KJ kan ju ha blivit toksotis och kränkt av att VB envisas med att messa MB medan hon är hos honom)
Citera
2013-11-05, 00:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
50% är nog en siffra tagen helt ur luften, men begreppet spaningsmord innefattar ju väldigt många av de kategorier där man talar om relationer, annars görs ju spaningen i blindo så att säga även om det säkert finns en hel del fall av typ torpedkaraktär där en person relaterad med BO helt enkelt lejer en person som inte är relaterad till BO för att göra dådet. Vilket då skulle innebära att risken att åka dit för anstiftaren skulle sjunka från typ 80-90% till kring 10%.

Mm, det kan nog vara lite blandat i den kategorin som du vill säga, men att få uppklaringen till bara 10% känns mer taget ur luften än vad den avdankade professorn hade att säga. Om du inte har någon källa förstås?
Citera
2013-11-05, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker

Detta är min spekulation och mitt syfte är att invända mot påståendet att MB helt skulle sakna motiv att rikta misstankar mot en okänd KJ. Jag tycker det är enkelt att föreställa sig ett starkt och aktuellt svartsjukemotiv när VB besöker KJ. (Men även KJ kan ju ha blivit toksotis och kränkt av att VB envisas med att messa MB medan hon är hos honom)

Enligt FUP:en så framträder ingen bild av en svartsjuk KJ, snarast tvärtom.
Citera
2013-11-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej jag håller med. Men mitt syfte var ju att visa att möjligheten att MB, hypotetisk GM, enkelt kan tänkas ha goda skäl att plantera misstankar hos just KJ. KJ kan ha varit väl känd av MB som sexrival. VB med sitt ettriga manipulerande kan lätt tänkas ha velat göra MB galen av svartsjuka.
Citera
2013-11-05, 00:29
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
MB kanske inte kände KJ (?) men får under kvällen 4/5 reda på av VB att han är ett ex, att hon är hos honom och att de haft sex. Hon kan droppa detta i sms för att göra MB svartsjuk. Och även om han är less på att hon är så på så vill han ha ensamrätt på henne. Hon får inte vara med någon annan! Den här kvällen är hon det och hon låter MB veta. Han blir galen. Om han då planterar bevis mot KJ så har han ju slagit två flugor på smällen.

Han saknar motiv, eftersom det går emot vårt samhälle att leva på detta sätt.
Om MB var kär på riktigt, hade han kunnat separera och inleda förhållandet på riktigt.
MB är kanske ett svin, men som etablerad medborgare i boden är det knas för honom att hålla på som han gör, han vill inte bli upptäckt hur kan han då vara svartsjuk. Väldigt komplicerad svartsjuka då alltså.
Han har lika stor anledning att bli svartsjuk på VB som mot alla andra ungdomar, dvs ingen.
Han tänker helt enkelt med kuken.. Det är inte kärlek det handlar om sex.
Däremot är det bevisat KJ s kärlek mot VB och här kan det finnas svartsjuka från KJs sida.
Du tänker fel är jag rädd, alldeles för långsökt och otroligt.
Citera
2013-11-05, 00:41
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt FU var VB kär i MB, och samtidigt var KJ kär i VB, är inte det en riktig och korrekt bild av läget
Det framkommer däremot inget om att MB skulle vara kär i VB! Detta tycker jag är helt avgörande från FUP: en
Svartsjuka blir spekulation, men det jag säger är att med ovanstående känt är det som troligas att KJ blir den svartsjuke i historien
Citera
2013-11-05, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Telefon är av modell htc one och hittades i bodsvedjan på kavallerivägen. Simkortet saknades. Tror dock inte det är rätt då den ser för fräsch ut för att ha legat ute sedan i början på Maj. Modellen stämmer kanske dåligt också. Upphittaren skulle iaf lämna in den till pilosen.

Fast nu kanske den ändå är intressant då det visade sig finnas en bild hon tagit i en spegel där hon håller i en HTC-mobil?
Citera
2013-11-05, 01:13
Medlem
Citat:
Enligt FU var VB kär i MB, och samtidigt var KJ kär i VB, är inte det en riktig och korrekt bild av läget
Det framkommer däremot inget om att MB skulle vara kär i VB! Detta tycker jag är helt avgörande från FUP: en
Svartsjuka blir spekulation, men det jag säger är att med ovanstående känt är det som troligas att KJ blir den svartsjuke i historien

KJ var inte känsloyttringarnas man - han hade lika svårt för aggressivitet som att visa positiva känslor. Han var man kallar för neutral. Enstöring och tillbakadragen. Han nöjde sig med att bara få umgås med VB ibland, det var inget problem. Dom kunde träffas sedan kunde det gå tre veckor inte dom hördes igen.

Det framgår också av aktiviteten på SMS.

Därför ringde han inte henne heller dagen efter. "Vi har inte det förhållandet" - det var inte så det brukade gå till.

Tror det var VB som stod för initiativet där. Om dom skulle höras.

MB uppger i förhör att han redan som ung har haft problem med humöret t.ex. om han misslyckats med att skruva ihop cykeln fick han utbrott. Det var en anledning till att han började med kampsport. Mer om hans låga impulskontroll finns i FUP:en.
Citera
2013-11-05, 01:50
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:

Jag tycker det inte blir enkelt att föreställa sig ett svartsjukemotiv hos personen som begår äktenskapsbrott (MB), känns inte det långsökt, tror du verkligen på detta?
Det framgår ju samtidigt att han som fluktar/åtrår efter kvinnan (KJ)får se sig förbisedd många gånger till förmån för MB.
Det är mer problem hos just ungdomarna generellt när det gäller svartsjuka och knulla runt, eftersom det är vad de idag håller på med i större utsträckning än förr.
MB måste ha fattat att VB har många "kk" som det idag kallas, när han gick in i detta. Allt annat blir ju löjligt eller hur, hur kan man då bli svartsjuk?

Det ända motivet jag kan se mot MB är om VB skulle ha hotat MB på ett sätt som skulle splittrat hans familj, han skulle i sådana fall i vredesmod ha mördat VB, också på ett oplanerat sätt. Detta skulle alltså inte ha handlat om svartsjuka. Och därmed känns planteringsteorin som helt löjeväckande.

Det jag säger är att i alla teoretiskt sannolikt förekommande fall behövs ingen planteringsteori av bevis.
Detta blir dessutom otroligt svårt att genomföra med tanke på hur spåren av blod har presenterat. Och med risk för upptäckt hos en sådan gärningsman, otroligt dumt alltså, GM har nog problem att dölja sina egna spår och förehavanden.

sorry but thats it
Besudlingarna fanns hos KJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in