2013-11-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Han behöver naturligtvis betänketid innan han levererar svaret på känsliga frågor - 'hur var det nu.. ' - så att svaret stämmer med den uppgjorda strategin.

"rätt man är gripen." Det tror jag också. En av dem.

Håller helt klart MBoudine där

Edit: "rätt man är gripen." Det tror jag också. En av dem.
Citera
2013-11-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
hal is!

Då gäller det att det finns tekniska bevis som talar för att någon annan är inblandad i mordet, annars åker man på allt. Det är den enda rimliga slutsatsen som rätten kan dra, att det är den som hanterat kroppen som även mördat den.

ja, som att säga....Hälaren är tjuven, du har ju godset
Citera
2013-11-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
1. Mordplats saknas
2. Mordvapen saknas
3. I övrigt saknas Teknisk bevisning som skulle bevisa att han mördat henne

vad menar du bevisar att han mördat henne?

Tejpen,dna på benet,telesamtalen,hundens markering i bagaget?

Använd vilket av de där du vill, så ska jag sedan så en annan tänkbar förklaring, det är rimlig tvivel
Du har fortfarande inte svarat på vad som bevisar att han eller nån annan mördade henne. En mordplats bevisar inte vem eller vilka som var där. Ett mordvapen bevisar inte vem eller vilka som höll i det, så vad är det för teknisk bevisning som skulle bevisa att han mördade henne?

Jag tycker att de samlade indicierna och fynden tyder på att KJ är den mest sannolika mördaren. Om man vill kan man komma på andra mer eller mindre tänkbara förklaringar till allt. Därför sätter man en gräns vid rimliga tvivel även om åsikterna om vad som är rimligt går isär. Du verkar t.ex. dra din gräns så långt bort att du inte ens kan förklara var den går.
Citera
2013-11-01, 15:00
Medlem
Mitt i alla teorier så kan det vara bra att läsa den här artikeln

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7977287
Citera
2013-11-01, 15:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Håller helt klart MBoudine där

Edit: "rätt man är gripen." Det tror jag också. En av dem.

Vittne har ju sett två personer bära ut något ur lägenheten så....
Citera
2013-11-01, 15:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
ja, och om MB skulle vara GM behövde han också en syndabock eftersom han i egenskap av älskare skulle bli misstänkt. TB (bror trodde jag) var intressant eftersom han råkade ha varit i Boden just denna vecka men annars bodde i Canada som jag minns.

Canada det känner vi ju igen. CcIJ. Känns himla långsökt.
Citera
2013-11-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Du har fortfarande inte svarat på vad som bevisar att han eller nån annan mördade henne. En mordplats bevisar inte vem eller vilka som var där. Ett mordvapen bevisar inte vem eller vilka som höll i det, så vad är det för teknisk bevisning som skulle bevisa att han mördade henne?

Jag tycker att de samlade indicierna och fynden tyder på att KJ är den mest sannolika mördaren. Om man vill kan man komma på andra mer eller mindre tänkbara förklaringar till allt. Därför sätter man en gräns vid rimliga tvivel även om åsikterna om vad som är rimligt går isär. Du verkar t.ex. dra din gräns så långt bort att du inte ens kan förklara var den går.

Absolut inte, du frångår det faktum att den åtalade inte behöver motbevisa något.
Sannolika? låter som en liten gnutta tvivel?

Det finns inget utpekande, ingen mordplats, mordvapen eller motiv
du tycker inte detta är ganska viktiga saker?

Hittat DNA, mja inte så konstigt dom umgicks
tejpen? snittytorna passade ej ihop mellan tejp på henne & tejprullen hemma hos honom
Angående tejpen & blodet, hon tränade fullkontakts karate, visst vet du att dom tejpar händerna & inte allt för sällan blir skadad på träningen i form av näsblod.

Har redan nu slagit hål på de flesta av din indicie kedja
Citera
2013-11-01, 15:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
ja, som att säga....Hälaren är tjuven, du har ju godset

Vi pratar för tusan om ett mord, tror du folk normalt springer omkring och kastar lik på varandra och säger kan du fixa detta.

Så här ligger det till...

Rimligheten för att någon hanterar en död kropp som någon annan har dödat är väldigt liten. Jag känner inte till något sådant relationsmordfall där någon mördat och någon annan gjort sig av med kroppen, gör du det?

De som blir dömda bara för brott mot griftefriden blir det inte på grund av att man tror att någon annan mördat personen, vanligtvis är orsaken att man inte kunnat fastställa dödsorsak.

Om det inte finns någonting i form av teknisk bevisning, vittnesuppgifter eller annan information som talar för att fler än just den som har hanterat kroppen är inblandad i gärningen, så anses den som hanterat kroppen skyldig även till mordet, bortom rimligt tvivel. Självklart har den misstänkte alla möjligheter i världen att tala om vem som egentligen mördade personen så denne kan utredas.

I detta fall där det saknas både vittnesuppgifter, teknisk information och annat som talar för ytterligare persons inblandning så kommer de tekniska bevis som talar för att KJ hanterat kroppen och andra omständigheter även tala för att han också mördade personen, bortom rimligt tvivel.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-01 kl. 15:12.
Citera
2013-11-01, 15:10
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men, tror du verkligen MB sitter inne med information som skulle kunna hjälpa åklagaren? Han vill inte avslöja vad som stod i de sista SMS:en. Varför inte det, tror du? Tror du att han vill skydda KJ?

Om man förstår sig någorlunda på mänskligt beteende är det självklart varför MB döljer sms med nödrop. Han vill inte framstå som taskigare än vad han redan gör, dessutom kan det kanske vara straffbart att inte hjälpa någon som bönar för sitt liv om hjälp, om hon gjorde det. Glöm samarbeten med KJ, det är sjukt att tänka så, och sortera bara in MB under knöl, buffel, egoist, med dragning åt narcissist-psykopathållet. Han undsatte inte sin vän, som han borde ha gjort, det är min gissning.
Citera
2013-11-01, 15:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Mitt i alla teorier så kan det vara bra att läsa den här artikeln

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7977287

Ja, "schyfflat"... Snälla journalist! S-K-Y-F-F-L-A-T! Hela artikeln känns mer som en personlig betraktelse, åt det naiva hållet. Hyfsad beskrivning på temat "I was there".
Citera
2013-11-01, 15:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Om man förstår sig någorlunda på mänskligt beteende är det självklart varför MB döljer sms med nödrop. Han vill inte framstå som taskigare än vad han redan gör, dessutom kan det kanske vara straffbart att inte hjälpa någon som bönar för sitt liv om hjälp, om hon gjorde det. Glöm samarbeten med KJ, det är sjukt att tänka så, och sortera bara in MB under knöl, buffel, egoist, med dragning åt narcissist-psykopathållet. Han undsatte inte sin vän, som han borde ha gjort, det är min gissning.
Att undanhålla SMS som kan avslöja KJ är att undanhålla bevis. Det kallas skyddande av brottsling, och vid ett så grovt brott är också det brottet grovt. Straffet är fängelse i upp till fyra år. Jag tror inte MB är heroisk nog att skydda KJ, och riskera det straffet. Vad händer, tror du, om VB:s mobil upphittas, och SMS-trafiken uppdagas?

Jag har inte föreslagit samarbete mellan KJ och MB.
Citera
2013-11-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Canada det känner vi ju igen. CcIJ. Känns himla långsökt.

ja ccIJ känns långsökt, såg inga direkta mönster i huggen, snarare en logisk utplacering om GM först hugger framifrån, därefter vänder VB, stackars sate, för att fly, blir då huggen i ryggen (fast med ett annat vapen vilket inte hänger ihop riktigt), faller ner och blir huggen ur en annan vinkel ytterligare.
eller menade du att TB är långsökt att ha som alternativ medhjälpare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in