2013-11-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det verkar som att advokaten verkligen går på offensiven. Ingen lär kunna anklaga honom för att inte ha försökt med det som står honom till buds i alla fall. Trodde som jag skrivit tidigare inte att han skulle gå så långt som att han åtminstone indirekt anklagar en annan, dessutom ostraffad och "vanlig" medborgare för mordet. Det torde inte höra till vanligheterna i svenska rättssalar.

En situation jag grubblat på nu är om "MB-spåret" skulle kunna försätta domstolen i ett slags moment-22. Jag ska förklara vad jag menar: Alternativa gärningsmän utgör rimligt tvivel och måste därför kunna elimineras (vi bortser här från långsökta konspirationsteorier och "skott i mörkret" som kanske imponerar här på Flashback, men knappast i svenska domstolar). Detta kan man oftast göra genom en kombination av de bevis som pekar mot den åtalade och att det inte går att visa upp någon alternativ GM där det finns något rimligt skäl att anta att personen verkligen skulle kunna vara skyldig. Här finns nu ändå en utpekad person som hade en sån relation till offret att det inledningsvis fanns all anledning att intressera sig för honom i utredningen.

Det som kommit fram runt den här personen i förhör och analyser av mobiltrafik har dock inte gett någon grund för att gå vidare med en skälig misstanke mot honom. Då bevisläget är oförändrat så skulle det knappast vid en ev. friande dom mot KJ gå att göra så mycket annat heller än att plocka in honom på nya upplysningsvisa förhör. Som inte lär ge något (oavsett om man nu tror att han är oskyldig eller ej). Man har då försatt utredningen i ett läge där man inte kan fälla en GM pga att en annan inte är ordentligt "avbokad". Men den andre KAN INTE avbokas, därför att det saknas grund att anhålla och häkta honom som skäligen misstänkt. Därmed kommer man varken framåt eller bakåt, utan utredningen sitter i ett dödläge där den lär sitta om inte bevis dyker upp på annat vis (t ex att någon hittar en försvunnen ryggsäck med saker i eller så).

Skulle rätten verkligen kunna göra så här? Ja, i princip tror jag. Det är ju egentligen ingen skillnad mot det läge man ibland hamnar i en "vanlig" utredning. Dubbelmordet på Öland satt så vitt jag förstått exakt i den här situationen. Man hade inte bevis för att anhålla den misstänkte och göra husrannsakan hos honom. Men när man hade turen att få dit honom för ett annat brott så "passade man på" och gjorde då fynd som nu gör att han sitter i häkte och väntar på dom efter stor rättspsykundersökning.

Dessutom är det ju som Lalajlaj flera gånger skrivit om i princip omöjligt att försöka sig på en utredning mot Berg av andra skäl. Bevisningen mot KJ står ju kvar oavsett om han blir frikänd och den är definitivt med bred marginal stark nog för att ge rimligt tvivel mot vilken annan gärningsman som helst som inte erkänner eller grips när han sitter och leker med de saknade händerna eller nåt i den stilen.
Moment 22 beskrivningen är precis vad jag tror det här fallet kommer att fastna i. Därför jag ansett det vara en riktig miss att inte MB fick genomgå full undersökning med husransakan och hela baletten. Min gissning är att rätten kommer frikänna med hänvisning till att annan GM kan finnas, och den kommer syftas som MB. Nu är det försent att göra den undersökningen på ett sätt som kommer att eliminera den misstanken om annan GM (MB). Det har gått för långtid så husransakan mm så här sent kan inte eliminera den misstanken fullt ut. Dom eventuella spår som hade kunnat finnas har det nu varit för långtid få bort. Moment 22.

Var det inte så tingsätten bedömde i fallet E*a R*no mord? Den misstänkte släpptes mycket överraskande efter tingsrätt där dom hänvisade till alternativ GM? Men i det fallet var den alternativa GM lätt få bort ur misstanke genom att hen hade varit södra sverige då gärningen ägt rum och många vittnen kunde styrka det och biljetter för resan och betalkort använts och säkert mast tömning för telefon.
Men den alternativa GM ute ur leken hade sen hovrätt inga problem döma den åtalade för mordet?

Eller kommer jag ihåg fel i exempel fallet?
Citera
2013-11-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man brukar som en tumregel säga att biokemiska processer fördubblas i hastighet för var tionde grad det blir varmare, inom rimligt temperaturområde. Om likstelheten i en kropp går över efter 48-60 timmar vid STP, borde det alltså ha gått fyra gånger långsammare i kyltemperatur av den typ du anger. Det blir åtta till tio dygn. Det är fortfarande för kort tid.

1. Kan det vara som så att benen förvarats i en frys (-8 till -20grader)?
Citera
2013-11-06, 18:58
Medlem
"Eftersom vi vet hur Vatchareeyas kropp såg ut stämmer de skadorna och de tänkbara händelseförloppet väl överens om man tänker sig att kroppen förvarats i bilen. Huvudet har varit åt den högre sidan och höfterna på den vänstra sidan".
Piteå tidningen redogörelse av rättegången på plats.

Detta tycker jag om ngt pekar på att plantering av bevis är uteslutet
Citera
2013-11-06, 19:00
Medlem
Förflyttning av VB:s kropp

Om jag tolkade rättsläkaren rätt hade VB många inre blödningar. När hon upptäcktes och dom vände VB på sidan strömmade blodet ur hennes kropp, dock stannade blod kvar i ena lungsäcken.

På frågan varför hon inte blött tidigare uppfattade jag läkaren som så att det läge VB låg i (horisontellt) vid upptäckten var det läge hon också varit i tidigare. Hon hade alltså inte gjort så stora lägesförändringar sedan döden/styckningen.

Är det rätt uppfattat av mig?
Citera
2013-11-06, 19:02
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Kan det vara som så att benen förvarats i en frys (-8 till -20grader)?
De kan ha förvarats på annan ort norr om Boden där det fanns snö och is ända till mitten av maj.
Citera
2013-11-06, 19:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Hade KJ ett uttalat kniv intresse? Här nämns sjömanskniv med märlspik. Visste inte att de satt ihop!
Även bild

http://eskilstunaknivar.se/fickknivar/yrkesknivar/

Han verkar inte vara nån utpräglad kniventusiast att döma av förhören. Nån morakniv, lite köksknivar, en machete han får i julklapp och byter bort. Inga dyra samlarföremål eller liknande. Men han har också haft det macheteliknande hembygget (med en 7,62 i handtaget) som han har kastat eftersom hunden bet på den i januari (s. 1876). Detta motsägs av i förhör med vännen WL (s. 1313) som sett den i slutet av april eller början av maj. Det är bara handtaget som är ett hemmabygge, själva bladet är fullt dugligt och enligt förhör med fd flickvännen IG (s. 1392) går den att använda som yxa. Som eventuellt redskap för styckning är denna kniv förstås väldigt intressant.
Citera
2013-11-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Förflyttning av VB:s kropp

Om jag tolkade rättsläkaren rätt hade VB många inre blödningar. När hon upptäcktes och dom vände VB på sidan strömmade blodet ur hennes kropp, dock stannade blod kvar i ena lungsäcken.

På frågan varför hon inte blött tidigare uppfattade jag läkaren som så att det läge VB låg i (horisontellt) vid upptäckten var det läge hon också varit i tidigare. Hon hade alltså inte gjort så stora lägesförändringar sedan döden/styckningen.

Är det rätt uppfattat av mig?

Ingen aning. Men min tanke blir i det fallet att fyndplats också då borde vara mord/styckplats? Och det har ju polisen uteslutit?

Eller tänker jag konstigt? Skulle benrangel KJ kunna bära kroppen i tuff terräng utan att tippa kroppen både hit och dit, byta grepp osv?
Citera
2013-11-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Enligt förhöret som nu pågår med en kriminaltekniker (minns inte namnet) så var tejpen i flera bitar redan på kroppen och har således inte klippts i efterhand. Blodet i bagaget har inte heller kunnat hamna där om alla grejor var där (som fanns där när man beslagtog bilen). Blodet gick även att se med blotta ögat. Den mängd blod och dess placering stämmer också överens med skadorna på VBs kropp. Dock är mängden för liten för att kroppen inte ska ha varit emballerad, men det är fortfarande en ansenlig mängd blod som inte kan ha kommit dit pga lite blod på t ex en väska eller liknande. Allt detta enligt pågående förhör.

Stämmer ju väldigt väl med hur det såg ut på bilderna. Alltså ajöss till planteringsteorierna, och därmed till alternativa gärningsmän (som alla förutsätter plantering av blodet, om man inte har någon mycket exotisk konspirationsidé).
Citera
2013-11-06, 19:12
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det var ovanligt varmt i maj i år så den snöhögen tordes vara svår att hitta.

Det är ofta nattkallt i maj vilket gör att snösmältningen avtar dramatiskt.
Citera
2013-11-06, 19:12
Medlem
Quarrels avatar
Thomas Bodström i NSD: "Försvarets krav kan få stor betydelse"
Citat:
Jag tycker också att det finns andra stora frågetecken. Kriminalteknikern tror inte att mordet hänt i gärningsmannens lägenhet och säger samtidigt att kroppen rymts i bagageutrymmet. Så varför är då kroppen styckad? Det hade varit lika lätt att sänka kroppen i en sjö.
Citera
2013-11-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
De kan ha förvarats på annan ort norr om Boden där det fanns snö och is ända till mitten av maj.

Precis. Jag gissar att mordplatsen likväl som styckplatsen har skett norr om Boden. Det finns många ensliga skogsvägar speciellt om du har ett terrängfordon där du kan "operera" ostörd.
Citera
2013-11-06, 19:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Ingen aning. Men min tanke blir i det fallet att fyndplats också då borde vara mord/styckplats? Och det har ju polisen uteslutit?

Eller tänker jag konstigt? Skulle benrangel KJ kunna bära kroppen i tuff terräng utan att tippa kroppen både hit och dit, byta grepp osv?

Det krävs nog två personer för att utföra detta moment. Å andra sidan fanns det skoavtryck i ödehuset som inte kunnat identifieras. Kanske också kan visa på att det är fråga om mer än en som varit där kring den 18/5-19/5?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in