2013-11-04, 21:44
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
KJ hade sista året börjat intressera sig för de av samma kön. Någon som läst eller hört vem/vilka han kan ha haft sina stunder med? Dildon är fel svar. Kanske var mötet med VB inte något relationsmöte. Kanske även kan förklara varför hon kom i träningskläder.
Har det någon betydelse

Det känns för övrigt bevisat att KJ var kär i VB genom SMS.
Beträffande träningskläder är detta väldigt praktiskt för sex, oavsett med vem.
Jag tycker det blir väldigt spekulativt om relationen eftersom det idag endast är KJ som känner till den detaljen, och MB lär aldrig tala
Citera
2013-11-04, 22:19
Medlem
Myztifys avatar
Om vi släpper allt vad som rör KJ och MB som MGM, givetvis kamrater, sambos/fruar, bröder och systrar.
Låt oss även komma fram till att allt blod och tejprullar har en naturlig förklaring.
Låt säga att dessa inte finns att utreda.

Skulle det kunna vara någon som passerar Boden i en bil och får se VB strax efter 21:30 när vitnet har sett henne,
plockar upp henne med eller mot sin vilja och åker någonstans för att genomför brottet.

Vill bara få in nya vinklar, då det har snöats in på KJ och MB men inget som är 100%-igt på bevisfronten på någon av dessa gentlemän.

Någon som kan dela min något vridna teori..?
Citera
2013-11-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Japp, fast med ett skal ser det ut som.

Nä, jag tror inte att det är nåt skal på den där, den ser likadan ut som de jag sett i verkligheten och som är utan skal.

Är denna mobil den hon hade innan sin Samsung och i så fall, finns den nånstans? Kan ju finnas värdefull info i den om inte annat.
Citera
2013-11-04, 22:47
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är inte det perfekta brottet. Det skrev jag inte.

Om nu inte KJ är gärningsman då? "Bevisen" är planterade?
1 att mörda en människa innebär stor risk att åka fast
2 att mörda en människa och plantera bevis för ett sådant brott hos någon annan innebär en ännu större risk att åka fast

Nr 2 är otroligt svårt och kräver något utöver det vanliga om man nu kan tala

Det är nr1 som har hänt, och gärningsmannen har säkert inte noga planerat detta från början

Nr2 är i detta sammanhang fiction, och orealistiskt.
Det känns helt enkelt som mycket osmart för en lokal gärningsman att göra. Kräver mycket planering.
Och i sådana fall borde det varit lätt i detta sammanhang att plantera ett mordvapen också, eller något annat handfast, mördaren borde ju haft tillgång till allt. Blodet i bilen krävde trots allt framkallningsvätska/hund osv för upptäckt. påsen med blodet är jävligt svårt för gärningsmannen att plantera varför välja den?

Tänk efter nu, påse med blod och KJ fingeravtryck hur fixar MB det? Vilken jäkel MB skulle vara för att ordna det, MB och KJ känner inte varandra, och MB har inget personligt mot KJ. Snarare tvärt om.
MB eller någon annan hade behövt göra sig noga bekant med KJ för detta trick.
Detta är alldeles för långsökt, iskallt och sjukt konspiratorisk att det inte finns
Citera
2013-11-04, 22:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mycket vore vunnet i tråden om du och en rad övriga kunde inse det enkla faktumet att ett ev. taskigt alibi inte på minsta lilla vis är ett indicium för att någon är skyldig till något.

Bevisen för att det skulle ligga något i "karatespåret" anser jag f.ö. enligt dina viktangivelser också vara lättare än vätgas. Det finns inte ett skit. Däremot finns en häktad person som är kopplad till den döda kroppen på tre, eller fyra olika sätt (åtminstone om man gör den mest sannolika bedömningen av spåren) och dessutom har en rad andra märkliga omständigheter runt sig och sitt beteende. Det är f.ö. rätt löjligt att det enda konkreta man har att jobba med i MB-spåret utöver det inbillade motivet är att han ljög i inledningsvisa förhör och har raderat SMS. KJ har också ljugit i förhör - fast om saker som ter sig mycket mer svårförklarliga än varför MB ljög - och han har OCKSÅ raderat alla sina SMS med offret. Så på vad vis skulle dessa SMS tala för "MB-spåret" istället för KJ?

Det påstår jag inte heller vilket borde stå klart även för dig om du bemödar dig om att försöka förstå normalprosa. Vad som KAN ligga i "karatespåret" är förborgat för alla utom för de personer man vanligen diskuterar - dessa (MB/AN) hade ostridigt motivet, ger varandra "alibi" men har såvitt jag förstår, oaktat alibin tunnare än löv, inte utretts tillräckligt. Ger detta inte dig anledning till eftertanke ? Är MB och AN höjda över varje misstanke om delaktighet i mordet på VB ? Vad talar emot att de med det kanske starkaste motivet att röja undan VB för gott bör bli utredda lika grundligt som den åtalade KJ ? Var finns logiken i ditt resonemang om du har den uppfattningen ?

KJ är redan i säcken och frågan är om han bör få sällskap. Jag pläderar inte för antingen eller - utan både ock i meningen att MB och AN bör utredas grundligt utan att därmed peka ut någon av dem som delaktiga i mordet på VB, utan om att göra ett grundligt utredningsarbete. Kontentan av mitt resonemang är att jag betvivlar att KJ utfört detta från start till mål på egen hand. Jag misstänker att det finns ytterligare händer som har varit inblandade, men dessa behöver inte vara MB:s och AN:s.
Citera
2013-11-04, 23:04
Medlem
Säng som försvann, något stort bars ut ur lägenheten...KJ utesluter inte att han fick besök den berömda kvällen (han minns inte)...kan detta vara en hållbar teori? Någon kom hem till VB och var delaktig i någonting som gick riktigt, riktigt snett? Personen i fråga hjälpte till att bli av med kroppen och sängen och städa upp så gott det gick........
Citera
2013-11-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Behöver knappast ge någon ledtråd, endast en imbecill skulle fortfarande tro att GM inte är fri just nu.

I ett senare läge kommer spår presenteras, och de tar oss utanför kommunen i jakten på aktuell plats/brottsplats.

Personen som utfört dådet finns det starka misstankar mot, men dessa kommer helt enkelt inte att presenteras ännu.

Det finns inget som säger att VB dog den 4/5, endast hennes telefon. Hon kan ha levt upp till 18 dagar, om inte så sannolikt.

Hon såg fram mot en resa dagen efter vilket kan ha blivit tidigarelagt till redan på kvällen 4/5. En resa hon såg fram emot. Kanske med en partner upp efter Norrlandskusten?

Ren spekulation förstås. Men jag har nog låst mig för mycket kring just 4/5. Vilket stimulerar till tunnelseende. Talar för mig själv.

Tack för nytt syre och att det inte är så dumt att ta ett steg tillbaka. Och ändra perspektiv.

Det är väl åtminstone inte helt osannolikt att det fanns fler jokrar i hennes kortlek.

EDIT. Dock verkar SMS-trafiken entydigt peka på att MB var hennes absoluta fokus.
Senast redigerad av Remark 2013-11-04 kl. 23:32.
Citera
2013-11-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
2 att mörda en människa och plantera bevis för ett sådant brott hos någon annan innebär en ännu större risk att åka fast

Det är nr1 som har hänt, och gärningsmannen har säkert inte noga planerat detta från början

Det känns helt enkelt som mycket osmart för en lokal gärningsman att göra. Kräver mycket planering.
Och i sådana fall borde det varit lätt i detta sammanhang att plantera ett mordvapen också, eller något annat handfast, mördaren borde ju haft tillgång till allt. Blodet i bilen krävde trots allt framkallningsvätska/hund osv för upptäckt. påsen med blodet är jävligt svårt för gärningsmannen att plantera varför välja den?

Tänk efter nu, påse med blod och KJ fingeravtryck hur fixar MB det? Vilken jäkel MB skulle vara för att ordna det, MB och KJ känner inte varandra, och MB har inget personligt mot KJ. Snarare tvärt om.
Detta är alldeles för långsökt, iskallt och sjukt konspiratorisk att det inte finns

Exakt. Blodet i bilen är Ockhams rakkniv i det här fallet för mig. Det är ett helt orimligt teoribygge som krävs för att få ihop en plantering av blodet. Och när man uteslutit planteringen, ger sig resten av sig självt
Citera
2013-11-04, 23:27
Medlem
Citat:

1. Nja, där har du nog fel. Rent sifferexercismässigt är det nog som så att upp till 30% av alla mord klassificeras som olyckor eller naturliga dödsfall.
2. Därefter kan man separera relationsmord/dråp från övriga likmord och då ser man att svensk polis är ganska bra på relationsdråp men väldigt dåliga på de övriga morden/dråpen. Man kan bli förvånad ifall uppklaringsprocenten map. fällande dom är över 10% i den sista kategorin.

Citat:

1. Knappast, det är främst i cold case fall som sådant sker och i övrigt så har du nog inte studerat den ollande polisens blogg där han berättar om alla skojiga lekar som han leker med lik innan teknikerna kommer samt allt annat perverst denne har för sig med sina kvinnliga kollegor.

2. När det gäller "planteringsteorin" så förutsätter den ju bara tillgång till benen från huset eller de ännu saknade kroppsdelarna.

3. Påsen som det fanns en blodfläck på tyder väl på att något litet stoppats in ett tag och ruskats runt lite i bilen alternativt att de tog ur påsen, handsken och smekte runt liket lite för att sedan stoppa tillbaka prylarna igen. Att någon skulle sprungit runt med en påse med blod är däremot osannolikt däremot är det ju som så att blodet stannar i både ben, armar och händer och kan vara flytande under mycket lång tid efter döden. Och det handlar ju om ganska små mängder då.

Citat:

1. Av fingeravtrycken på påsen så kan man anta att KJ gått med påsen i affären, inte att KJ ägnat sig åt någon särskild förpackningsverksamhet med påsen. Det finns det däremot andra uppsättningar med fingeravtryck (ej id:ade) som gjort. I övrigt så härrör blodet från utsidan på påsen och inte insidan, ifall jag inte misstolkat fup:en.

2. MB är egentligen inte huvudmisstänkt i planteringsteorin utan någon på polismyndigheten. Däremot går det inom ramarna för planteringsteorin att formulera en sådan alternativ teori, tex. kan man fråga sig ifall det är möjligt att genomföra planteringen för en gm, nattetid map. hundar, parkering och liknande. Själva operationen att gillra bilen så som fup:en visar kräver <5sekunder till en olåst baklucka.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-04 kl. 23:32.
Citera
2013-11-04, 23:42
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nja, där har du nog fel. Rent sifferexercismässigt är det nog som så att upp till 30% av alla mord klassificeras som olyckor eller naturliga dödsfall.

Det är så alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Därefter kan man separera relationsmord/dråp från övriga likmord och då ser man att svensk polis är ganska bra på relationsdråp men väldigt dåliga på de övriga morden/dråpen. Man kan bli förvånad ifall uppklaringsprocenten map. fällande dom är över 10% i den sista kategorin.

"Likmord?"

Vilken är den "sista kategorin"?
Citera
2013-11-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det är så alltså?

"Likmord?"

Vilken är den "sista kategorin"?

1. Yes.

2. Det finns ju mord utan lik också.

3. Lik, mord, gm ej relaterad till BO. dvs. ej gift, ej släkt, ej nära affärspartner, ej sidoligg, ej arvsstrid, ej granne, ej kollega osv.
Citera
2013-11-04, 23:47
Medlem
Pelleblaous avatar
[quote=BehindRayban|45991451]1. Nja, där har du nog fel. Rent sifferexercismässigt är det nog som så att upp till 30% av alla mord klassificeras som olyckor eller naturliga dödsfall.

Hej
du börjar din kommentar med ovanstående, eftersom jag gillar matte har jag en stilla undran.
Hur tänkte du nu.

Känns fel att inleda en diskussion med det omöjliga som definition på det enda sanna.

Mord är mord
Dråp är dråp
Vållande till annans död är .......
Olycka är mord?!
Kanske beror på vem man frågar eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in