Citat:
Ursprungligen postat av
Pan73
Det är pinsamt att den stackars amiralen hade en så okunnig talskrivare. Ta en liten titt på denna tabell.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_by_death_toll
Du behöver bara räkna i en 3-4 historiska konflikter i Kina för att motsvara siffran på 110 miljoner döda.
Påståendet är alltså uppåt väggarna felaktigt.
Mänskligheten har gjort många framsteg, inom sjukvård, mänskliga rättigheter osv. Men även de militära. Så effektivt det går att döda andra människor idag, har det aldrig varit.
Om du personligen tror, att människans (olika individers) törst efter makt, pengar osv. Kommer försvinna, så är du tämligen positiv. Människor kommer aldrig sluta kriga. Så är det, det är realism!
Titta på Ryssland, rustar upp och sluter sig från omvärlden. Titta på Kina, Indien, Nordkorea, USA Pakistan, Iran osv osv. Freden är en illusion, som handlar om självbevarelsedrift. Den dagen USA går ner sig riktigt i en ekonomisk kris, som vi bara sett toppen på isberget, så kommer saker att sättas i rullning. Kina och Ryssland har i många år velat ta över som de nya herrarna, och detta försvinner inte på 100 - tals år. Om ingen drastiskt händer, här menar JV att harmageddon kommer ske. Skulle människan få fortsätta i all tid, så är jorden snart slut och förbrukar tror även jag, fast jag inte är JV. Men jag kan ha fel. Jag tycker ändå jag ser realistiskt på att konflikterna över världen knappast kommer rinna ut i sanden den närmaste tiden, knappast under vår livstid.
Det är synd, för de människor som kämpar mot detta varje dag, och jag personligen gillar inte JV´s syn på vissa saker. Man har i princip redan övergett denna världen, eftersom en ny ordning ska komma. Katolikerna gillar jag inte speciellt mycket, men de står för 25 procent av alla hjälp-insatser ute i världen. (Är inte säker och saknar källa). De kan ha en helt annan humanistisk syn än JV är min personliga åsikt. Jehovas vittnen menar att förkunnandet (predikan) är den viktigaste hjälpen, och den hjälp som satsas , är inom organisationen mestadels (Frivilla donationer osv, Nej, JV har ingen kollekt). Jag kan absolut förstå hur de tänker, ur ett religiöst perspektiv, men jag menar inte att det är helt rätt.
Det blir en passivitet över hur världen ser ut, och att man inte kan förändra den.
Man är även rädd att umgås med "världen" och världsliga människor. Något som gör att JV´s knappast engagerar sig i annat än församlingen. Den styrande kretsens makt över organisationen ogillar jag också. Jag tror INTE att de , lika lite som påven, har en kontakt med Gud, över andra människors. I sådana fall vore deras agerande felfritt, något det inte varit.
Det blir en passivitet över hur världen ser ut, och fram tills att världen nu kommer duka under, så kanske man kan göra mer, än just predika. En liten tanke bara.
Om vi ska tänka ur ett helhetsperspektiv, och inte utifrån vad JAG vill. Så skulle ett gudomligt ingripande vara det bästa som skulle kunna hända för majoriteten av mänskligheten (förhoppningsvis). Även om jag själv måste dö. Det finns otroligt mycket lidande i världen varje dag, och tanken på att Gud kommer gripa in, kanske ger många människor hopp. Så låt dom ha det.
Att religionen har börjat dö ut i västvärlden, tror jag har en enkel förklaring. Vi har det så bra, och det mesta fungerar häromkring, att vi inte bryr oss om en högre makt längre. Vi har helt enkelt ingen anledning.
Medans i de fattiga/krigsdrabbade delarna av världen, så kanske det är precis ALLT man har kvar.