2013-11-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Har du någon undersökning som backar upp ditt påstående?

Jag tycker det t.ex. verkar vara väldigt svårt att lösa krisen med den globala uppvärmningen. Detta eftersom dom flesta människor drivs av girighet och materialism. Det är nog egenskaper som är svåra för mänskliga styren att få bukt med, och det är ju majoriteten som bestämmer i demokratier, trots att majoriteten inte alltid har rätt.

Jag är säker på att majoriteten av människor kommer att fortsätta att konsumera mera och driva på denna utveckling, och tvingar regeringar till en ohållbar situation.

På vilket sätt är då människan bättre på att styra och lösa sina problem än tidigare i historien?

Man kan ta i stort sett vilken undersökning som helst som jämför krig, brottslighet, sjukdomar, svält, fattigdom och mycket annat i ett historiskt perspektiv. Trenden är den samma på alla dessa områden. Skillnaden är markant i jämförelser 100 år bakåt och rent hisnande när man går ännu längre tillbaka i tiden.

Vår tid kännetecknas av en ökande medvetenhet om vad vi har gjort med vår planet under en lång tid, ökad vilja att bryta den negativa utvecklingen och aktiva ansträngningar från en ökande mängd människor med den tydliga ambitionen att åstadkomma en förändring till det bättre.

Att människan är bättre på att styra sig själv bevisas genom de förbättringar vi hittills har åstadkommit och de fortsatta ansträngningar vi gör i den riktningen.
Citera
2013-11-02, 19:19
Medlem
Citat:
Idag är t.ex. 870 miljoner människor på jorden hungriga och undernärda:

"Omkring 870 miljoner människor beräknas gå hungriga och undernärda i världen år 2012."
http://www.sida.se/Svenska/Bistand--utveckling/Globala-utmaningar/Visste-du-detta-om-hungern-i-varlden/

Bra att veta att det har blivit väsentligt mycket bättre även inom detta område.

"Mellan 1970 och 2002 mer än halverades andelen av befolkningen som led av undernäring i världen från 37 procent till 17 procent. Minskningen var en effekt av ekonomisk tillväxt och minskad fattigdom i världen, samtidigt som tekniken och transportmöjligheterna förbättrats"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Undern%C3%A4ring
Citera
2013-11-02, 19:55
Medlem
DansandeVindurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
JV:s version av fri vilja; välj JV eller dö.
Mm,Precis som alla religioner från mellanöstern. Kristendomen,Judendomen och islam. Allt handlar om att man måste gå med dom annars dör man. Alla anser att dom är guds utvalda,Dom skrämmer upp en med helvetes lära och harmageddon och allt möjligt.

Allt är i princip samma sak.
Citera
2013-11-02, 19:56
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ok, jag släpper det, jag svarar ju på frågor så gott jag kan.

Bibeln berättar hur det kommer att fungera, t.ex. ska lama gå, sjuka bli friska och döda uppväckas, det kommer att finnas mat för alla människor på jorden, inget krig kommer att utspela sig o.s.v. Är inte det en bättre värld än den som idag är styrd av människor?

Idag är t.ex. 870 miljoner människor på jorden hungriga och undernärda:

"Omkring 870 miljoner människor beräknas gå hungriga och undernärda i världen år 2012."
http://www.sida.se/Svenska/Bistand--utveckling/Globala-utmaningar/Visste-du-detta-om-hungern-i-varlden/

Människor kommer aldrig kunna uppväcka nära och kära som tidigare i historien dött. Människor kommer inte att kunna bota alla slags krämpor och sjukdomar. Mord, krig och annan kriminalitet kommer att fortsätta i ett samhälle styrd av människor.

Det finns ju inte så många val. Om en människa vägrar att sluta vara ond, så kan Gud antingen tillåta ondskan eller ta bort den människan så att den inte påverkar andra.

I mänskliga samhällen fängslar man sådana personer, eller i vissa länder även avrättar man personer som vägrar att följa lagarna som samhället har ställt upp. Men det betyder inte att personen upphör med ondskan när den släpps ut ur fängelset. Det är ju ett val som individen tar, att fortsätta med ondskan.

Så på vilket sätt menar du att det finns enklare och bättre sätt, hur ska Gud agera menar du om en människa bestämmer sig för att göra onda saker?

Om jag släpper en bok som beskriver hur utopisk det kommer bli här på jorden om jag blir härskare över hela jorden, är du då beredd att ge mig denna makt trots att jag inte demonstrerat hur och varför dessa mål kommer uppnås?

Om det finns något kvar, vilket det inte finns något som tyder på detta vad jag vet, av en person efter att denna verkligen är död så är det inte helt omöjligt att återuppväcka denna person. Angående sjukdomar och krämpor så vill jag nog påstå att vi kommit en bra bit på vägen under den sista tiden så säg gärna det till någon från 500-talet som har fått se hur vi kan leva idag.

Angående resten, ska din gudom då helt enkelt ta bort en del av den fria viljan?
Citera
2013-11-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Man kan ta i stort sett vilken undersökning som helst som jämför krig, brottslighet, sjukdomar, svält, fattigdom och mycket annat i ett historiskt perspektiv. Trenden är den samma på alla dessa områden. Skillnaden är markant i jämförelser 100 år bakåt och rent hisnande när man går ännu längre tillbaka i tiden.

Nato håller inte med dig när det gäller krig:

Citat:
This century has been the most violent in the history of mankind. Three times as many people - about 110 million - fell victim to war this century compared to all the wars from the first century ad to 1899 - almost two thousand years. This is an apalling record, and represents the worst that human beings are capable of.

http://www.nato.int/docu/speech/1999/s991109b.htm
Citera
2013-11-02, 20:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DansandeVindur
Mm,Precis som alla religioner från mellanöstern. Kristendomen,Judendomen och islam. Allt handlar om att man måste gå med dom annars dör man. Alla anser att dom är guds utvalda,Dom skrämmer upp en med helvetes lära och harmageddon och allt möjligt.

Allt är i princip samma sak.
Åhja, kommer de aldrig med en styck verklighet som du saknar?

Du yrar i nattmössan, kanske lever i underbara 50-talet, i mammas underbara värld att omhulda, nej du vet alltså inte vad du svamlar om med det du sa, men bra generaliseringsprovocerat som "opinion", dvs pseudotrams. utan en enda relevans. De är ju dina vänner.
Citera
2013-11-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Bra att veta att det har blivit väsentligt mycket bättre även inom detta område.

"Mellan 1970 och 2002 mer än halverades andelen av befolkningen som led av undernäring i världen från 37 procent till 17 procent. Minskningen var en effekt av ekonomisk tillväxt och minskad fattigdom i världen, samtidigt som tekniken och transportmöjligheterna förbättrats"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Undern%C3%A4ring

Det var inte sakfrågan, sakfrågan handlade om att vi jämförde Guds styre och mänskligt styre, vad som skulle vara bättre. Och det är tydligt att mänskligt styre inte kommer att klara av att fixa en rättvis värld, det visar t.ex. det att 870 miljoner människor svälter just nu.

Orsaken till att människor svälter och är undernärda beror inte på att det finns för lite mat i världen, utan på grund av att människor i västvärlden utnyttjar människor i utvecklingsländerna, och att människor är korrumperade och giriga, och vill inte dela med sig av rikedomarna.

Gud kommer inte att tillåta detta i den nya ordningen.
Citera
2013-11-02, 20:31
Medlem
Citat:
Nato håller inte med dig när det gäller krig:

Det är pinsamt att den stackars amiralen hade en så okunnig talskrivare. Ta en liten titt på denna tabell.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_by_death_toll

Du behöver bara räkna i en 3-4 historiska konflikter i Kina för att motsvara siffran på 110 miljoner döda.
Påståendet är alltså uppåt väggarna felaktigt.
Citera
2013-11-02, 20:32
Medlem
DansandeVindurs avatar
Vad händer om man dör i detta paradis? Kan man dö?Vad händer om man hoppar nerför ett berg? Känner man ingen smärta?
Citera
2013-11-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Om jag släpper en bok som beskriver hur utopisk det kommer bli här på jorden om jag blir härskare över hela jorden, är du då beredd att ge mig denna makt trots att jag inte demonstrerat hur och varför dessa mål kommer uppnås?

Fast nu har ju Gud demonstrerat detta flera gånger i historien, och kommer att demonstrera detta i framtiden. Gud demonstrerade detta t.ex. genom att uppväcka döda genom Jesus och dom första kristnas hand:

I Joppe fanns det bland lärjungarna en kvinna som hette Tabita, på grekiska Dorkas. Hennes liv var fyllt av goda gärningar och frikostighet mot de fattiga. Vid den här tiden blev hon sjuk och dog, och man tvättade henne och bar upp henne på övervåningen. Lydda ligger inte långt från Joppe, och då lärjungarna hörde att Petrus var där skickade de dit två män och bad honom komma över till dem så fort som möjligt. Petrus följde genast med. När han kom fram förde de honom upp på övervåningen, där alla änkorna samlades kring honom och gråtande visade honom de skjortor och mantlar som Dorkas hade gjort medan hon ännu var bland dem.

Petrus sade åt alla att gå ut och föll sedan på knä och bad. Så vände han sig mot den döda och sade: ”Tabita, stig upp!” Hon öppnade ögonen, och när hon såg Petrus satte hon sig upp. Han räckte henne handen och hjälpte henne att resa sig. Sedan kallade han in de heliga och änkorna och lät dem se hur hon stod där levande. Händelsen blev känd i hela Joppe, och många kom till tro på Herren.
(Apg 9:36-42 Bibel2000)

Läs även Johannes 11:1-46

Citat:
Om det finns något kvar, vilket det inte finns något som tyder på detta vad jag vet, av en person efter att denna verkligen är död så är det inte helt omöjligt att återuppväcka denna person.

Jasså? Man har ju inte ens lyckats skapa liv genom livlösa grundämnen, hur ska man då lyckas att uppväcka någon som varit död i flera dagar eller århundraden?

Citat:
Angående sjukdomar och krämpor så vill jag nog påstå att vi kommit en bra bit på vägen under den sista tiden så säg gärna det till någon från 500-talet som har fått se hur vi kan leva idag.

Gud kommer att bota alla sjukdomar, jag tror knappast människan klarar av det. Och hur är det med den definitivaste av alla sjukdomar, döden, tror du människan klarar av att bota den?

Citat:
Angående resten, ska din gudom då helt enkelt ta bort en del av den fria viljan?

Nej, människor kommer med sina fri viljor att välja att underordna sig Gud. Många människor idag väljer att underordna sig Gud, utan att den fria viljan har tagits bort.
Citera
2013-11-02, 20:38
Medlem
Citat:
Det var inte sakfrågan, sakfrågan handlade om att vi jämförde Guds styre och mänskligt styre, vad som skulle vara bättre. Och det är tydligt att mänskligt styre inte kommer att klara av att fixa en rättvis värld, det visar t.ex. det att 870 miljoner människor svälter just nu.

Orsaken till att människor svälter och är undernärda beror inte på att det finns för lite mat i världen, utan på grund av att människor i västvärlden utnyttjar människor i utvecklingsländerna, och att människor är korrumperade och giriga, och vill inte dela med sig av rikedomarna.

Gud kommer inte att tillåta detta i den nya ordningen.

Du skrev följande i #4113:
Citat:
Människan har fått tid på sig att bevisa att dom kan styra jorden utan Guds inblandning, för min del är frågan avgjord, människors styre leder till misär och ondska på jorden. Men inte bara jag måste övertygas, även andra människor på jorden och den andliga världen som ser på måste övertygas.

När detta är helt klart avgjort, att Guds styre över jorden är den bästa, kommer Gud att agera på jorden genom Jesus, som kommer att ta bort dom onda som förstör för dom andra som vill leva i en fredlig värld under Guds styre.

Du säger att vi måste bli övertygade om att människan har misslyckats. Jag är långt ifrån övertygad om det. Det saknas hållbara bevis för det. Bevisen talar helt klart för att vi gör bättre och bättre ifrån oss. Hur mycket ännu bättre det kommer att se ut i framtiden vet vi inte än. Anledningen till ett gudsingripande tycks därför ligga i en avlägsen och osäker framtid.
Citera
2013-11-02, 20:45
Medlem
Citat:
Nej, människor kommer med sina fri viljor att välja att underordna sig Gud. Många människor idag väljer att underordna sig Gud, utan att den fria viljan har tagits bort.

Hur kan du kalla ett förutbestämt resultat för en fri vilja? En verkligt fri vilja möjliggör oönskade och "felaktiga" val, annars är den inte fri utan styrd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in