2013-11-04, 21:07
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det var Cale som läste upp den, men det var Reeds lilla novell.

Hela dronegrejen var Cale. Det var Cale som producerade Iggy & the Stooges 1968 och lade grunden till hela punkrörelsen.

Vad har vi i dag? Miley Cyrus som twerkar med muttan och rumpan och sån skit?

Japp. Dagens musik är som sagt i stort sett värdelös. Gillar väll egentligen bara Muse och Radiohead av dagens artister. Finns ju självklart några band till, men Miley Cyrus som exempel är ju ren och skär dynga som sagt…

Jag har fortfarande inte klart för mig då jag inte har läst någon bok om Velvet Underground vilka Lou Reeds största förebilder var inom musiken. Går ju självklart att söka på nätet, men eftersom du är insatt kan du ju lika gärna skriva några rader om det, om du vill.
Citera
2013-11-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Japp. Dagens musik är som sagt i stort sett värdelös. Gillar väll egentligen bara Muse och Radiohead av dagens artister. Finns ju självklart några band till, men Miley Cyrus som exempel är ju ren och skär dynga som sagt…

Jag har fortfarande inte klart för mig då jag inte har läst någon bok om Velvet Underground vilka Lou Reeds största förebilder var inom musiken. Går ju självklart att söka på nätet, men eftersom du är insatt kan du ju lika gärna skriva några rader om det, om du vill.
Intressant, för jag undrar precis samma sak! Jag är inte alls insatt i det där. Det enda jag vet är att Reed skrev musik på löpande band för ett tredje rangens musikförlag för brödfödan och för att ha råd med sitt intrikata missbruk, och var så helvetiskt trött på skitjobbet, och att Cale studerade musik i New York på ett stipendium. Men som sagt, jag är inte alls kunnig utan kan bara snuttar här och där.
Citera
2013-11-04, 21:23
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Intressant, för jag undrar precis samma sak! Jag är inte alls insatt i det där. Det enda jag vet är att Reed skrev musik på löpande band för ett tredje rangens musikförlag för brödfödan och för att ha råd med sitt intrikata missbruk, och var så helvetiskt trött på skitjobbet, och att Cale studerade musik i New York på ett stipendium. Men som sagt, jag är inte alls kunnig utan kan bara snuttar här och där.

Då ska jag surfa runt lite på nätet och se om jag hittar lite fakta om hans förebilder.
Citera
2013-11-05, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Då ska jag surfa runt lite på nätet och se om jag hittar lite fakta om hans förebilder.
Gammal Doo-wop, Rock n Roll och Rhytmn n Blues - bl.a Jimmy Scott och Doc Pomus. Tror han gillade Byrds och Stones lite också.
Citera
2013-11-05, 11:36
Avslutad
Antar att länken postats innan, om inte, här kommer den:
Världens bästa intervju!
http://www.youtube.com/watch?v=GNrPbLLeNUM
Citera
2013-11-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flamande.grevskopa
Gammal Doo-wop, Rock n Roll och Rhytmn n Blues - bl.a Jimmy Scott och Doc Pomus. Tror han gillade Byrds och Stones lite också.

Byrds vet jag inte, i övrigt stämmer det. Beatles gillade han inte, för att inte tala om Jim Morrison (okej mest som person kanske, men ändå).
Citera
2013-11-05, 13:58
Medlem
Citat:
Många judar i showbiz är riktigt osympatiska - Bob Dylan och Gene Simmons är två andra exempel.

Jag skulle också ruttna om journalisterna ställde så korkade och kränkande frågor som i fallet med Dylan. Har du sett San Francisco-konferensen december 1965? En av journalisterna vill att han ska suga på sina solglasögon. Finns flera sympatiska intervjuer med Mr. Zimmerman, beroende på om intervjuaren sköter sina kort. Leonard Cohen är en annan sympatisk jude.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2013-11-05 kl. 14:07.
Citera
2013-11-05, 14:55
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Jag skulle också ruttna om journalisterna ställde så korkade och kränkande frågor som i fallet med Dylan. Har du sett San Francisco-konferensen december 1965? En av journalisterna vill att han ska suga på sina solglasögon. Finns flera sympatiska intervjuer med Mr. Zimmerman, beroende på om intervjuaren sköter sina kort. Leonard Cohen är en annan sympatisk jude.

Klokt sagt, men tro inte att en antisemit begriper ett ord.
Men det skulle inte bli mycket kvar av den kultur jag gillar (rock, film, konst) om man tog bort alla judar
Citera
2013-11-05, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Klokt sagt, men tro inte att en antisemit begriper ett ord.
Men det skulle inte bli mycket kvar av den kultur jag gillar (rock, film, konst) om man tog bort alla judar
Jag är i alla fall inte nån judehatare. Konstaterar bara fakta om ovan nämnda judiska artister.
Citat:
Byrds vet jag inte, i övrigt stämmer det. Beatles gillade han inte, för att inte tala om Jim Morrison (okej mest som person kanske, men ändå).
Byrds...
Citat:
Regarding contemporary stuff, Lou was especially fond of the Stones. As for guitarists, he was very enthusiastic about a Byrds concert he'd seen at the Village Gate in 1966, where McGuinn took an incredible extended solo on 'Eight Miles High'.

http://www.robertquine.com/notes.html
Citat:
Då i början var Dylans arroganta och "busiga" intervjustil ganska charmig - men bara i början...

Sant att Cohen verkar vara en trevlig person.
Citera
2013-11-06, 12:50
Bannlyst
Arvet:
Citat:
Tre miljoner kronor går till vård för hans 93-åriga mamma, Toby. Systern Margaret Reed Weiner får en fjärdedel av förmögenheten. Resten går till hustrun Laurie Anderson. I hustruns del ingår bland annat parets hem med tre sovrum i Hamptons i New York, lägenhet på Manhattan, smycken, bilar, båtar och turnéföretaget Sister Ray Enterprises.

När Laurie Anderson avlider överförs pengarna till Margaret Reed Weiner och hennes tre barn. Lou Reeds advokat, James Purdy, säger till New York Post, att det innebär att tillgångarna stannar inom familjen.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2169054-familjen-delar-pa-lou-reeds-formogenhet
Nån som vet hur gammal systern Margaret Reed Weiner är?
Citera
2018-07-31, 20:55
Medlem
jay.simpsons avatar
Jag har helt fastnat för Lou Reed och VU i år av alla år. Känt till honom och vetat att det är en sångare aldrig lyssnat på någon av låtarna förrän nu. Perfect day har jag hört då den låg på soundtracket till Trainspotting. Låten föll aldrig mig i smaken när jag var i nedre tonåren och såg Trainspotting. Manic Street Preachers tog mig vidare till Lou Reed och Reed till VU. Riktigt underbar musik med riktiga texter texter som tilltalar en. Som artist är han fascinerande.

Vilka album och sånger rekommenderas att lyssna extra noga på?

Citat:
Arvet:Nån som vet hur gammal systern Margaret Reed Weiner är?

Några år senare kom ett svar Systern var 66 året då Reed gick bort. Nu samma ålder han var i när han dog 71-72 i år.

https://nypost.com/2013/11/04/lou-reed-leaves-wife-most-of-his-estate/
Senast redigerad av jay.simpson 2018-07-31 kl. 21:09.
Citera
2018-07-31, 21:02
Medlem
Lyssan på plattorna Transformer, Berlin och Rock'n roll animal. Dom kom på 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in