2013-10-30, 21:58
Medlem
anuspontens avatar
Velvet Underground var ett av historiens bästa rockband. Bananplattan och Loaded är riktiga klassiker. Som soloartist jävligt blandad. Allt från lysande till direkt usel. Tyvärr så blev eländet med Metallica slutpunkten....Artister som Lou föds inte längre.Tyvärr.
Citera
2013-10-30, 23:07
Medlem
Det går knappast att underskatta hans betydelse för väldigt många under flera decenier. Jag tycker för övrigt att Duran Durans tolkning på perfect day är fantastiskt bra
Citera
2013-10-30, 23:35
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Efter årtionden av extremt drogmissbruk uppnår Lou Reed alltså i stort sett normal (för USA) livslängd. Å andra sidan blev William Burroughs 83. Att marinera kroppen i heroin ser ut som en garant för ett långt och framgångsrikt liv.

om man bara kör rent heroin, använder rena sprutor och inte överdoserar kan man säkert bli över 100 år. ämnet i sig är milt mot kroppens organ och inte giftigt. det är orenheten, blandmissbruk och beroendelivsstilen som skadar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin#Adverse_effects
Citera
2013-10-31, 12:12
Medlem
Krasigts avatar
Det var en lättnad. Det han gjorde med Metallica var oförlåtligt.
Citera
2013-10-31, 14:20
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hets!
På väg att köpa lsd om jag inte minns helt fel.

ok har inte hört talas om det innan. Men det stämmer säkert som du säger.
Citera
2013-10-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Velvet Underground var ett av historiens bästa rockband. Bananplattan och Loaded är riktiga klassiker. Som soloartist jävligt blandad. Allt från lysande till direkt usel. Tyvärr så blev eländet med Metallica slutpunkten....Artister som Lou föds inte längre.Tyvärr.

Vad tycker du om albumen White Light/White Heat och albumet The Velvet Underground då. Tror jag håller Loaded högst av alla plattor faktiskt. Låten New Age är fruktansvärt bra och underskattad. Dock är det ju inte Lou Reed som sjunger på just den låten, men han har ju skrivit texten såklart.
Citera
2013-10-31, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Tror jag håller Loaded högst av alla plattor faktiskt. Låten New Age är fruktansvärt bra och underskattad. Dock är det ju inte Lou Reed som sjunger på just den låten, men han har ju skrivit texten såklart.
Efter Loaded släpptes ännu en skiva under namnet Velvet Underground - Lou medverkade nog enbart i egenskap av låtskrivare, dock är skivan helt ok, och totalt bortglömd verkar det som. Samma stuk som på Loaded, och väl värd att lyssna på.

Velvet Underground - Squeeze (1973)
http://www.youtube.com/watch?v=KkKCY2o-luM

"Den enes död, den andres bröd" - Reeds skivförsäljning har ökat med 600% - hans änka Laurie Anderson lär inte dö av svält direkt...
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2159725-lou-reeds-album-saljer-som-smor
Senast redigerad av flamande.grevskopa 2013-10-31 kl. 16:12.
Citera
2013-10-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flamande.grevskopa
Efter Loaded släpptes ännu en skiva under namnet Velvet Underground - Lou medverkade nog enbart i egenskap av låtskrivare, dock är skivan helt ok, och totalt bortglömd verkar det som. Samma stuk som på Loaded, och väl värd att lyssna på.

Velvet Underground - Squeeze (1973)
http://www.youtube.com/watch?v=KkKCY2o-luM

"Den enes död, den andres bröd" - Reeds skivförsäljning har ökat med 600% - hans änka Laurie Anderson lär inte dö av svält direkt...
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2159725-lou-reeds-album-saljer-som-smor

Tack för tipset Hahaha nej det lär hon inte göra. 600% är ju "ganska" mycket även om mannen precis har gått bort.
Citera
2013-11-03, 12:20
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten

Jag håller med dig!

OT!
Kan någon förklara mig hur kunde Lou Reeds bortgång hamna i kändisskvaller?
Det är ju för fan ingen skvaller.....bara sorgligt verklighet....
Citera
2013-11-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valskungen
..slänger in ett till viktigt citat, vanligtvis brukar man ange Brian Eno som källan:

“only a thousand people bought the Velvet Underground’s début, but they all started bands”

Citat:
Lysande citat, är det Reed själv som sagt det eller är det Eno?
Eno. Och det är nog helt sant. VU var så långt före sin tid.

Citat:
Vad tycker du om albumen White Light/White Heat och albumet The Velvet Underground då. Tror jag håller Loaded högst av alla plattor faktiskt. Låten New Age är fruktansvärt bra och underskattad. Dock är det ju inte Lou Reed som sjunger på just den låten, men han har ju skrivit texten såklart.
White Light/White Heat tycker jag är lika bra som den första plattan.

Sen bör man inte förglömma att VU var John Cale lika mycket som Lou Reed. Cale bidrog enormt till bandet, vilket Reed också har sagt.
Senast redigerad av Putsch 2013-11-03 kl. 13:47.
Citera
2013-11-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Eno. Och det är nog helt sant. VU var så långt före sin tid.

White Light/White Heat tycker jag är lika bra som den första plattan.

Sen bör man inte förglömma att VU var John Cale lika mycket som Lou Reed. Cale bidrog enormt till bandet, vilket Reed också har sagt.

Det har du helt rätt i. John Cale var grym. The Gift är ju som en egen liten novell. Waldo Jeffers vet vad som måste göras utan tvekan. Synd bara att han möter döden så brutalt.
Citera
2013-11-03, 21:20
Medlem
Citat:
Det har du helt rätt i. John Cale var grym. The Gift är ju som en egen liten novell. Waldo Jeffers vet vad som måste göras utan tvekan. Synd bara att han möter döden så brutalt.
Det var Cale som läste upp den, men det var Reeds lilla novell.

Hela dronegrejen var Cale. Det var Cale som producerade Iggy & the Stooges 1968 och lade grunden till hela punkrörelsen.

Vad har vi i dag? Miley Cyrus som twerkar med muttan och rumpan och sån skit?
Senast redigerad av Putsch 2013-11-03 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in