2013-11-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Poänglöst paragrafryttande och micro113-retorik

... jag ger ärligt talat upp. Vissa människor är uppenbarligen oförmögna att se saker någorlunda objektivt (och i det här fallet brister det både i allmänbildningen såväl som förmågan att ta till sig meningsmotståndarens argument).

Jag kan inte undvika att tänka på den där jobbiga killen i min kvällskurs i idéhistoria, som trodde att han vunnit en diskussion när ingen längre orkade prata med honom.
Senast redigerad av Torskmetare 2013-11-04 kl. 17:50.
Citera
2013-11-04, 17:51
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Är det någon som känner en person som fått ett vettigt jobb efter att ha utbildat sig vid Södertörn? Jag har träffat ett fåtal personer därifrån och de alla har varit riktiga stolpskott.

Vilken utbildning gick dessa personer då? Jag känner ett par stycken som har studerat på SH, o de tycks ha klarat sig ganska bra.
Citera
2013-11-04, 18:20
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Vilken utbildning gick dessa personer då? Jag känner ett par stycken som har studerat på SH, o de tycks ha klarat sig ganska bra.

Europaprogrammet samt IMER. Men just dessa branscher är ju väldigt konkurrenskraftiga.

Vad har de du känner pluggat? Utbildningar såsom förskolelärare kanske funkar där, men t.ex. ekonomiutbildningar ser jag absolut ingen anledning alls till att läsa på SH.
Citera
2013-11-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Den här var rätt "intressant"

http://sh.diva-portal.org/smash/get/...FULLTEXT01.pdf

Jag har aldrig uppmärksammat stavningen "B lag" istället för B-lag förrän jag såg uppsatsen. På första raden i sammanfattningen sker den första särskrivningen i texten (studie möjligheter). Det empiriska materialet kommer från Flashback(!) samt två artiklar från Svenska Dagbladet. Jag har bara läst sammanfattningen, men ordval och stavning är under all kritik, författaren kan inte ha korrekturläst.
Vad fan är detta, hur kan en handledare släppa fram en sådan uppsats för slutseminarium? Hur kunde författaren försvara sig mot opponenterna? Jag övervägar att göra en opponering på uppsatsen och posta i tråden. Dessutom har författaren i stort sett plagierat namnet på uppsatsen från https://www.flashback.org/t216273, med skillnaden att i uppsatsen står det skola istället för högskola.

Jag skulle skriva ett inlägg om att det är studienarcissister utan liv som identifierar sig själva med sitt lärosäte och sin utbildning som endast därför ser ner på Södertörn, men ack så fel jag hade.

Jag kollade efter rankningar på Urank, den enda jag hittade för Södetörn var ranking över ekonomiutbildningar. Av plats 1 till 25 hamnade Södertörn på 13:e plats vad gäller studenter, 11:e plats vad gäller grundutbildning, och 9:e plats vad gäller lärare. Jag vet inte hur de mätte, men överlag bör det vara ett medellärosäte. Kanske rankas de inte sämre vad gäller studenter eftersom de godkänner skräpuppsatser som inte håller högre nivå än ett fb-inlägg.
Citera
2013-11-04, 19:09
Medlem
luciddreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Är det någon som känner en person som fått ett vettigt jobb efter att ha utbildat sig vid Södertörn? Jag har träffat ett fåtal personer därifrån och de alla har varit riktiga stolpskott.

Haha, intressant tanke. Känner en handfull personer som pluggat vid Södertörn och ingen av dem har vettigt jobb. Det är absolut inga stolpskott vi pratar om nu, men de verkar knappast satsa på karriären.
Citera
2013-11-04, 19:55
Medlem
Citat:
Konstigt, jag har också gått en yrkesutbildning. Jag har skrivit tre vetenskapliga avhandlingar på "kandidat" (med 210hp innan den första uppsatsen). Sedan har jag avhandlat 2 magister. Alla dessa har varit av vetenskaplig art och inte en IKEA-byggsats. Det går att göra en vetenskaplig avhandling av empirisk art utan att den ser ut som instruktionsmanualen för en IKEA-stol.
Jag skulle hävda att en uppsats som uppdragsgivaren inte förstod skulle vara en utomordentligt dålig uppsats. Sen har du missförstått den där uppsatsen, målet var att ta en produktspecifikation och från det designa något som klarar kraven. I det ingår val av material, val av återförsäljare, hållfasthetsberäkningar så att man vet att den inte är farlig och själva designen hur allt ska sättas ihop. Allt måste göras med tydliga motiveringar som hänvisar till det man lärt sig under åren. Skulle du kunna göra det? Nej. Sen, varför är det dåligt att man faktiskt visar att man kan tillämpa det man lärt sig? Varför behöver lärare inte visa att de kan tillämpa den teori de lärt sig?
Citat:
Konstigt, för min yrkesutbildning är format för just näringslivet. Något annat vore väldigt olämpligt.
Finns i stort sett inga företag som skulle betala lärare för att undersöka något av dem, vilket är anledningen till att de inte har examensarbeten. Sen är lärares jobb inte på projektform så det blir svårt ändå.
Citat:
Jag klassar "humanoria" under filosofifakulteten. Dock är just filosofifakulteten en slask för allt mellan att vara Biolog till att vara konstnär.
Om du räknar naturvetenskap som humaniora så ingår cirka 50% av ingenjörsutbildningarna. Däremot så räknar man inte naturvetenskap till humaniora, i regel så har man naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora som de tre olika grenarna. Alla de grenarna kallas för filosofie, även om ämnet filosofi endast ingår i humaniora.
Citat:
Vårdpersonal går antingen under Fil. eller Med. Beroende på vad det är för typ av vårdpersonal. Kulturvetare går under Fil. om de inte har en egen fakultetsbeteckning.
Nej, vårdpersonal går inte humaniora. Du har missuppfattat vad begreppet betyder.
Citat:
De få som har tagit oss fram från medeltiden (dvs år 1050-1500) är till stor del filosofer, medicinare och folk som bara har haft roligt i sin källare. Det är inte många ingenjörer som har fört världen framåt. Definitivt inte på IT-området, för där är det mest finniga datorintresserade tonåringar.
Du verkar ha bra koll! Jag hoppas du inser att finniga datorintresserade tonåringar inte gjort ett enda skit för att IT området ska gå framåt. Det påståendet är ungefär lika löjligt som att påstå att outbildade vikarier har stått för nästan alla framsteg inom pedagogik som gjorts senaste hundra åren.

Sen, varför kan man inte kalla folk som haft roligt i sin källare för ingenjör? Vad anser du att en ingenjör är för något då? Han som uppfann ångmaskinen, var han ingenjör? Men ärligt, om man har en någorlunda vettig definition på vad som är en ingenjör så är det svårt att få det till att upptäckterna som ledde till industriella revolutionen inte drevs först och främst av ingenjörer.

Om du anser att någon annan händelse i mänsklighetens historia varit lika viktig som industriella revolutionen så har du en relativt konstig uppfattning. Industriella revolutionen är anledningen till att vi knappt har några problem idag, folk har haft avancerad humaniora i mängder tusentals år innan den industriella revolutionen men majoriteten svalt ändå och var tvungna att gå i trasor.
Senast redigerad av Klockan3 2013-11-04 kl. 20:05.
Citera
2013-11-04, 22:06
Medlem
Citat:
Konstigt, jag har också gått en yrkesutbildning. Jag har skrivit tre vetenskapliga avhandlingar på "kandidat" (med 210hp innan den första uppsatsen). Sedan har jag avhandlat 2 magister. Alla dessa har varit av vetenskaplig art och inte en IKEA-byggsats. Det går att göra en vetenskaplig avhandling av empirisk art utan att den ser ut som instruktionsmanualen för en IKEA-stol.
Man kan få mycket klassat som vetenskapligt. Det finns t ex en i Sverige som disputerat på Strindbergs kvinnosyn.

Citat:
De få som har tagit oss fram från medeltiden (dvs år 1050-1500) är till stor del filosofer, medicinare och folk som bara har haft roligt i sin källare. Det är inte många ingenjörer som har fört världen framåt. Definitivt inte på IT-området, för där är det mest finniga datorintresserade tonåringar.
Här skulle jag vara benägen att säga att du har fel.
Man kan ha olika betraktelsesätt. Dels kan man säga att det är de nationella ledarnas förtjänst då de till slut lyckades koppla bort religionens hindrande verkan. (Man gjorde tvärtom i ottomanska riket till deras nackdel. Och då stod deras "utveckling" tämligen still. Där accepterade man t ex inte tryckta böcker. Och hamnade då efter militärt inte minst. Europa som tolererade naturvetenskapen stormade förbi efter att ha legat efter).

Eller så kan man säga att förtjänsten är de som ordnat innovationerna (och de som finansierat dessa). Och de skulle jag säga är av mer ingenjörstyp, även om det inte funnits en sådan formell utbildning.

Och ang IT-området så kan du ju t ex titta efter vilka som skrivit de RFC:er som anammats. Det är ganska långt från finniga tonåringar. Det är tvärtom svårt att i IT området hitta något bestående som någon finnig tonåring bidragit med. (Ser jag till dina övriga inlägg i tråden verkar du bära på mycket fördomar).
Citera
2013-11-05, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Har en bekant som sa att han vände blad direkt när han såg en ansökan från någon med utbildning på SH.

Mycket invandrare, dåligt läge, relativt ny skola med låga intagningspoäng.
Södertörn är en ny skola med väldigt fräscha och moderna lokaler. En vacker och prisbelönt biblioteksbyggnad.

Att det skulle vara lätt att komma in stämmer inte längre eller det beror ju på vad man vill läsa. För de ekonomiska programmen har antagningspoängen höjts rejält på senare år och även kvaliten.

För Ekonomie kandidatprogrammet HT12 låg antagningspoängen vid urval1 på 19.80hp http://statistik.vhs.se/

I Högskoleverkets kvalitetsutvärdering får magisterutbildningarna i företagsekonomi högsta betyg i SH.
"Av de 67 utvärderade utbildningarna i företagsekonomi i landet har nära 40 procent så pass stora kvalitetsbrister att de får omdömet bristande kvalitet. Drygt hälften av utbildningarna får omdömet hög kvalitet. Endast 8 utbildningar, eller 12 procent, får det högsta omdömet mycket hög kvalitet. Ett av dessa är magisterutbildningen vid Södertörns högskola. Av 22 magisterutbildningar i landet är det endast tre som får det högsta omdömet." http://webappo.web.sh.se/p3/ex...

Att skolan skulle ligga dåligt placerat köper jag inte häller då den bara ligger 18 minuter med pendeltåget från Stockholms central. Skolan ligger sida vid sida med Karolinska institutet som klassas som Sverige bästa universitet (vilket också är det lärosäte med högst andel högskolenybörjare med utländsk bakgrund 2010/11). KTH och Huddinge sjukhus finns också ett stenkast från Södertörns lokaler.

Som ni märker rekommenderar jag skolan och anser att de flesta som talar negativt om Södertörn är studenter från andra skolor med fördomar eller människor utan erfarenhet av skolan.
Citera
2013-11-05, 08:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
Södertörn är en ny skola med väldigt fräscha och moderna lokaler. En vacker och prisbelönt biblioteksbyggnad.

Att det skulle vara lätt att komma in stämmer inte längre eller det beror ju på vad man vill läsa. För de ekonomiska programmen har antagningspoängen höjts rejält på senare år och även kvaliten.

För Ekonomie kandidatprogrammet HT12 låg antagningspoängen vid urval1 på 19.80hp http://statistik.vhs.se/

I Högskoleverkets kvalitetsutvärdering får magisterutbildningarna i företagsekonomi högsta betyg i SH.
"Av de 67 utvärderade utbildningarna i företagsekonomi i landet har nära 40 procent så pass stora kvalitetsbrister att de får omdömet bristande kvalitet. Drygt hälften av utbildningarna får omdömet hög kvalitet. Endast 8 utbildningar, eller 12 procent, får det högsta omdömet mycket hög kvalitet. Ett av dessa är magisterutbildningen vid Södertörns högskola. Av 22 magisterutbildningar i landet är det endast tre som får det högsta omdömet." http://webappo.web.sh.se/p3/ex...

Att skolan skulle ligga dåligt placerat köper jag inte häller då den bara ligger 18 minuter med pendeltåget från Stockholms central. Skolan ligger sida vid sida med Karolinska institutet som klassas som Sverige bästa universitet (vilket också är det lärosäte med högst andel högskolenybörjare med utländsk bakgrund 2010/11). KTH och Huddinge sjukhus finns också ett stenkast från Södertörns lokaler.

Som ni märker rekommenderar jag skolan och anser att de flesta som talar negativt om Södertörn är studenter från andra skolor med fördomar eller människor utan erfarenhet av skolan.
Så du påstår att SH har ett gott rykte i landet? För det har den inte.
Citera
2013-11-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Så du påstår att SH har ett gott rykte i landet? För det har den inte.
Tidigare år är det möjligt att skolan haft ett sämre rykte då den var ny men idag säger jag att ryktena är felaktiga och att skolan är bra och skolans rykte bland större företag är positiv. Skolans identitet är stark och bra och det är inte alltid ryktet/imagen speglar identiteten och det måste skolor/skolan ständigt arbeta med att motverka och förbättra.

Man kan säga att trenden håller på att vända, om du kollar antagningspoängen för olika ekonomprogram kan du se att antagningspoängen ökat rejält de senare 3 åren i SH och antalet sökande elever med:

"Den positiva trenden med många sökande och förstahandssökande fortsätter. Inför vårterminen 2014 har 27 procent fler valt att söka en utbildning i första hand vid Södertörns högskola jämfört med förra året. Medelvärdet för Sveriges lärosäten vad gäller ökning av förstahandssökande är 9 procent: " http://webappo.web.sh.se/p3/ext/cust...nt&f=startsida

Kollar man över hela landet som du talar om så ligger Södertörn Högskola i helhet bra till, man ligger på plats 15 av 29 och då vore det felaktigt av andra skolor/elever att som ligger under Södertörn att påstå att SH har dåligt rykte. https://ssd03.web.sh.se/blogg/RektorsBlogg.nsf

Stockholm Universitet är rankad 10 inte alls långt före och den skolan har 118 år försprång jämfört med Södertörn Högskola. http://www.urank.se/total/
Senast redigerad av aramaic 2013-11-05 kl. 17:35.
Citera
2013-11-05, 17:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tidigare år är det möjligt att skolan haft ett sämre rykte då den var ny men idag säger jag att ryktena är felaktiga och att skolan är bra och skolans rykte bland större företag är positiv. Skolans identitet är stark och bra och det är inte alltid ryktet/imagen speglar identiteten och det måste skolor/skolan ständigt arbeta med att motverka och förbättra.

Man kan säga att trenden håller på att vända, om du kollar antagningspoängen för olika ekonomprogram kan du se att antagningspoängen ökat rejält de senare 3 åren i SH och antalet sökande elever med:

"Den positiva trenden med många sökande och förstahandssökande fortsätter. Inför vårterminen 2014 har 27 procent fler valt att söka en utbildning i första hand vid Södertörns högskola jämfört med förra året. Medelvärdet för Sveriges lärosäten vad gäller ökning av förstahandssökande är 9 procent: " http://webappo.web.sh.se/p3/ext/cust...nt&f=startsida

Kollar man över hela landet som du talar om så ligger Södertörn Högskola i helhet bra till, man ligger på plats 15 av 29 och då vore det felaktigt av andra skolor/elever att som ligger under Södertörn att påstå att SH har dåligt rykte. https://ssd03.web.sh.se/blogg/RektorsBlogg.nsf

Stockholm Universitet är rankad 10 inte alls långt före och den skolan har 118 år försprång jämfört med Södertörn Högskola.
Du talar om en rankning, jag talar om ryktet. Jag har inte hört någon på min utbildning säga att SH har ett gott rykte, eller att det skulle vara deras förstahandsval.
Citera
2013-11-05, 18:36
Medlem
Citat:
Vad trevligt att Södertörn har fräscha och moderna lokaler. Mig veterligen har ingen påstått det motsatta men men...

Citat:
Ingen har påstått att det är lätt att komma in, bara att det är lättare jämfört med andra likvärdiga utbildningar."Lägre intagspoäng än andra universitet i stockholmsområdet" och liknande uttryck har använts, vilket stämmer överens med verkligheten.

Citat:
För den jämförelsebara utbildningen "Kandidatprogram i företagsekonomi" vid SU, HT12, låg antagningspoängen vid urval 1 på 20.45 i BI. Utökar man Stockholmsområdet till att innefatta även Uppsala hade utbildningen "Ekonomie kandidatprogram" vid UU antagningspoängen 21.30 (BI) vid urval 1 HT12. Uppenbarligen har båda dessa utbildningar högre antagningspoäng än Södertörns motsvarighet. För HT13 är skillnaden än större mellan SH och SU (19.4 vs 20.5) respektive SH och UU (19.4 vs 21.6). Handelshögskolan i Stockholm ska vi inte ens tala om.

Citat:
Även SUs magister i finansiell ekonomi får det högsta omdömet "Mycket hög kvalitet". Ser man på kandidat-nivå får SU och SH samma betyg: "Hög kvalitet".

Citat:
Att skolan skulle ligga dåligt placerat köper jag inte häller då den bara ligger 18 minuter med pendeltåget från Stockholms central.
"Bara" 18 minuter är mycket, jämfört med resan Stockholms central - Universitetet som går på 9 minuter. SU ligger dessutom närmare city. Att du inte tycker att skolan ligger dåligt placerat får stå för dig. Ta gärna en titt på denna bild som illustrerar hur SH (svart) och SU (röd) ligger i förhållande till Stockholmsområdet: http://i.imgur.com/SAeRSyx.png

Citat:
Skolan ligger sida vid sida med Karolinska institutet som klassas som Sverige bästa universitet (vilket också är det lärosäte med högst andel högskolenybörjare med utländsk bakgrund 2010/11). KTH och Huddinge sjukhus finns också ett stenkast från Södertörns lokaler.
Hur är det relevant för SHs status och rykte att det ligger bredvid KI och Huddinge sjukhus? Och vad har faktumet att KI "hade högst andel högskolenybörjare med utländsk bakgrund 2010/11" med SH att göra - senast jag kollade är KI och SH två olika institutioner? Förklara gärna på vilket annat sätt närheten till dessa två institutioner kan tänkas vara relevant.

För övrigt har KI två campus, ett i Solna och ett i Huddinge. Det i Solna ligger precis bredvid Karolinska universitetssjukhuset. SU ligger 10 minuter bort. Är det relevant? Tydligen.

Citat:
De flesta är säkert så som du beskriver. Men det anmärkningsvärda är att det tycks finnas en oproportionerligt stor andel som "talar negativt" om SH, jämfört med t.ex. SU. Vad kan det bero på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in