Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
Konstigt, jag har också gått en yrkesutbildning. Jag har skrivit tre vetenskapliga avhandlingar på "kandidat" (med 210hp innan den första uppsatsen). Sedan har jag avhandlat 2 magister. Alla dessa har varit av vetenskaplig art och inte en IKEA-byggsats. Det går att göra en vetenskaplig avhandling av empirisk art utan att den ser ut som instruktionsmanualen för en IKEA-stol.
Jag skulle hävda att en uppsats som uppdragsgivaren inte förstod skulle vara en utomordentligt dålig uppsats. Sen har du missförstått den där uppsatsen, målet var att ta en produktspecifikation och från det designa något som klarar kraven. I det ingår val av material, val av återförsäljare, hållfasthetsberäkningar så att man vet att den inte är farlig och själva designen hur allt ska sättas ihop. Allt måste göras med tydliga motiveringar som hänvisar till det man lärt sig under åren. Skulle du kunna göra det? Nej. Sen, varför är det dåligt att man faktiskt visar att man kan tillämpa det man lärt sig? Varför behöver lärare inte visa att de kan tillämpa den teori de lärt sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
Konstigt, för min yrkesutbildning är format för just näringslivet. Något annat vore väldigt olämpligt.
Finns i stort sett inga företag som skulle betala lärare för att undersöka något av dem, vilket är anledningen till att de inte har examensarbeten. Sen är lärares jobb inte på projektform så det blir svårt ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
Jag klassar "humanoria" under filosofifakulteten. Dock är just filosofifakulteten en slask för allt mellan att vara Biolog till att vara konstnär.
Om du räknar naturvetenskap som humaniora så ingår cirka 50% av ingenjörsutbildningarna. Däremot så räknar man inte naturvetenskap till humaniora, i regel så har man naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora som de tre olika grenarna. Alla de grenarna kallas för filosofie, även om ämnet filosofi endast ingår i humaniora.
Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
Vårdpersonal går antingen under Fil. eller Med. Beroende på vad det är för typ av vårdpersonal. Kulturvetare går under Fil. om de inte har en egen fakultetsbeteckning.
Nej, vårdpersonal går inte humaniora. Du har missuppfattat vad begreppet betyder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
De få som har tagit oss fram från medeltiden (dvs år 1050-1500) är till stor del filosofer, medicinare och folk som bara har haft roligt i sin källare. Det är inte många ingenjörer som har fört världen framåt. Definitivt inte på IT-området, för där är det mest finniga datorintresserade tonåringar.
Du verkar ha bra koll! Jag hoppas du inser att finniga datorintresserade tonåringar inte gjort ett enda skit för att IT området ska gå framåt. Det påståendet är ungefär lika löjligt som att påstå att outbildade vikarier har stått för nästan alla framsteg inom pedagogik som gjorts senaste hundra åren.
Sen, varför kan man inte kalla folk som haft roligt i sin källare för ingenjör? Vad anser du att en ingenjör är för något då? Han som uppfann ångmaskinen, var han ingenjör? Men ärligt, om man har en någorlunda vettig definition på vad som är en ingenjör så är det svårt att få det till att upptäckterna som ledde till industriella revolutionen inte drevs först och främst av ingenjörer.
Om du anser att någon annan händelse i mänsklighetens historia varit lika viktig som industriella revolutionen så har du en relativt konstig uppfattning. Industriella revolutionen är anledningen till att vi knappt har några problem idag, folk har haft avancerad humaniora i mängder tusentals år innan den industriella revolutionen men majoriteten svalt ändå och var tvungna att gå i trasor.