2013-11-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det är inte tänkt att förlaget ska generera några pengar utan namnet på företaget har T O sagt i en intervju hänsyftar på alla (snabba) pengar TQ-härvan kostat!
Du köper precis allt tydligen. Snacka om blind tro.
De har väl fått ändra sig efter kritiken i så fall? Att dem dragit igång ett företag utan syftet att tjäna pengar tror inte jag på. Även om så vore så borde inte advokaten sitta så tätt ihop med klienten.
(Men det stämmer att jag har inte följt tråden sen start så visste inte att den biten redan diskuterats.. )
Senast redigerad av Butter200 2013-11-04 kl. 16:40.
Citera
2013-11-04, 16:55
Medlem
Jag ser inget som helst konstigt i eller problem med att SB vill tjäna en slant på sitt skrivande, det vill i princip alla författare inklusive Hannes Råstam.
Citera
2013-11-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Jag ser inget som helst konstigt i eller problem med att SB vill tjäna en slant på sitt skrivande, det vill i princip alla författare inklusive Hannes Råstam.

Närå inte nödvändigtvis, men du ser inget suspekt i att han och advokaten startar ett företag med vinstsyfte?
Citera
2013-11-04, 17:26
Medlem
Bohlwinkels avatar
Syftet med ett aktiebolag är att generera vinst. Om syftet är något annat skall det framgå tydligt av bolagsordningen. Jag har inte studerat Schnelle Gelds bolagsordning men kan nästan lova att den inte innehåller något sådant undantag. Så när Thomas Olsson säger att det inte är tanken att bolaget ska generera några affärer så hittar han antingen på eller också har han och de övriga aktieägarna stoppat in minst 50.000 kr i bolaget som de bara kan få tillbaka genom att likvidera bolaget. Inget av alternativen låter särskilt lyckat för advokat Olsson.
Citera
2013-11-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Närå inte nödvändigtvis, men du ser inget suspekt i att han och advokaten startar ett företag med vinstsyfte?

Inte särskilt mycket faktiskt, men så tror jag inte att Thomas Olsson är något slags idealistiskt helgon heller som det ibland framställs som i media.
Citera
2013-11-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Inte särskilt mycket faktiskt, men så tror jag inte att Thomas Olsson är något slags idealistiskt helgon heller som det ibland framställs som i media.
Här handlar det faktiskt inte om idealistiskt helgon eller inte. Finns det inte regler om att en advokat inte får investera pengar i en klient på det sättet, så borde det skapas såna regler. Det är en slags korruption. En advokat ska ju tjäna rättssamhället i första hand och inte bedriva aktiebolag för att slå mynt av psykfall som faktiskt inte bara är ett offer utan bidragit till att föra folk bakom ljuset. Tänk tanken att advokaten upptäcker att SB ljugit om något väsentligt. Då har han redan satsat pengar på honom och kan inte göra det enda rätta. För han har intressen i att klienten hamnar i TV-soffor och kränger så många böcker som möjligt.
Kanske särskilt när det handlar om ett fall där redan så många har velat utnyttja det här fallet för sina karriärer, så borde inte advokaten starta ett företag med klienten.
Vilka är aktieägare i företaget Sture Bergwall?
Citera
2013-11-04, 18:15
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Du köper precis allt tydligen. Snacka om blind tro.
De har väl fått ändra sig efter kritiken i så fall? Att dem dragit igång ett företag utan syftet att tjäna pengar tror inte jag på. Även om så vore så borde inte advokaten sitta så tätt ihop med klienten.
(Men det stämmer att jag har inte följt tråden sen start så visste inte att den biten redan diskuterats.. )

Butter200 u tolkar allt till det sämsta!!!!!Jag skrev bara vad företaget sades ha för syfte! Jag tar inte ställning till rätt eller fel här om Du läser rätt.

Hur det är ,med reglerna lär bli känt med tiden men självklart är reglerna viktiga att följa.Tomas Olsson lär få veta det också om han nu gjort fel
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-04 kl. 18:23.
Citera
2013-11-04, 18:27
Medlem
Stina-Linas avatar
Psykologitidningen

http://www.psykologforbundet.se/Documents/Psykologtidningen/Recensioner%20PDF/PT%209-13_sid_42_43.pdf

Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article17777405.ab¨

Gunnar Thorell
http://gunnarthorell.wordpress.com/2013/10/26/mannen-som-slutade-ljuga-dan-josefsson/

http://hd.se/kultur/boken/2013/10/23/quickfix-pa-sater/

http://www.dagensarena.se/opinion/atala-van-der-kwast/

Bokrecensioner och omdömen om Mannen som slutade ljuga och MNs inverkan på TQ-processen/härvan

(Det tar dock absolut inte bort alla andras ansvar i saken)
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-04 kl. 18:40.
Citera
2013-11-04, 18:44
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Syftet med ett aktiebolag är att generera vinst. Om syftet är något annat skall det framgå tydligt av bolagsordningen. Jag har inte studerat Schnelle Gelds bolagsordning men kan nästan lova att den inte innehåller något sådant undantag. Så när Thomas Olsson säger att det inte är tanken att bolaget ska generera några affärer så hittar han antingen på eller också har han och de övriga aktieägarna stoppat in minst 50.000 kr i bolaget som de bara kan få tillbaka genom att likvidera bolaget. Inget av alternativen låter särskilt lyckat för advokat Olsson.

Ett aktiebolag ska gå med vinst. Jo, visst så är det. Annars ska, eller faktiskt får, man inte driva företaget. Men vad man menar här är att meningen med alltihop inte är att tjäna en massa pengar. De kommer nog från annat håll genom det arbete Olsson lägger ner.

Vidare ska man nog inte överdriva girigheten. Många arbetar och lägger ner tid på saker de tycker är bra, kul, och kanske viktiga. Olsson hade säkert fått en både större och säkrare inkomst genom att åta sig andra uppdrag. Möjligen tycker han om uppmärksamheten, men jag ser honom ändå inte som överdrivet mediekåt.
Citera
2013-11-04, 18:56
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ett aktiebolag ska gå med vinst. Jo, visst så är det. Annars ska, eller faktiskt får, man inte driva företaget. Men vad man menar här är att meningen med alltihop inte är att tjäna en massa pengar. De kommer nog från annat håll genom det arbete Olsson lägger ner.

Vidare ska man nog inte överdriva girigheten. Många arbetar och lägger ner tid på saker de tycker är bra, kul, och kanske viktiga. Olsson hade säkert fått en både större och säkrare inkomst genom att åta sig andra uppdrag. Möjligen tycker han om uppmärksamheten, men jag ser honom ändå inte som överdrivet mediekåt.
Det är möjligt att man menar. Men det är inte det man säger. Ur DN:

Citat:
Enligt Advokatsamfundets regler är det inte tillåtet att ha ekonomiska intressen med en klient?

– Vi har inga ekonomiska intressen ihop. Dels har det inte hänt någonting i själva företaget, dels är inte tanken att det ska generera några affärer.

Jag tror att TO inte riktigt tänkte när han satte upp bolaget men väl påmind om reglerna så insåg han att bolaget måste vila så länga han är ägare.
Citera
2013-11-04, 19:01
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag har inte heller läst mer än något utdrag av boken men bland recensionerna dyker det upp märkligheter:

"Man kan säga att Quick-gruppens skogspromenader var uppdaterade häxprov. De var också utryck för ett slutet och självbekräftande trossystem. Det brukar kallas psykoanalys" skriver t.ex Per Svensson i Aftonbladet.

Det där är inte alls psykoanalys. I diskussionen kring den här boken har det dykt upp en massa antihumanism och grova förenklingar. Det är bra att man granskar de teorier som fanns med i både Quickfallet och Da Costafallet, absolut. Men inte på bekostnad av nyanser.

Frågan är väl dock om det är Josefsson eller Svensson som drar den slutsatsen om psykoanalysen i dess helhet, här och i din sista kritiska punkt nedan. Och även om det skulle vara Josefsson, är det inte en ganska vanlig kritik av psykoanalysen att den är mer inlevelse än bevisbar vetenskap?

Citat:
Svensson skriver:
"Thomas Quick var hennes stora projekt, eller som Josefsson formulerar det i titeln på sin bok, hennes stora skapelse, hennes motsvarighet till Freuds stjärnpatient Vargmannen.
Människor som lider av psykiska störningar har som barn utsatts för övergrepp som de sedan förträngt. Dessa försvunna minnen kan dock rekonstrueras i ett terapeutiskt befrielsearbete.
Det var Margit Norells fasta tro. Dan Josefsson påpekar att hon tidigt anammat samma motto för sitt psykoanalytiska arbete som Sigmund Freud använt, Johannesevangeliets löfte om att sanningen ska göra oss fria."

Här är det så mycket felaktigheter och förenklingar att man knappt tror sina ögon. För det första: Vargmannen var knappast Freuds stjärnpatient, det finns andra han lyckades bättre med.

Wikipedia beskriver Vargmannen som "en av Freuds mest omdiskuterade och betydelsefulla patienter". Engelska Wikipedia skriver bl.a. "Additionally, Pankejeff became the main case used by Freud to prove the validity of psychoanalysis". Norell tänkte väl vad jag förstått basera en hel bok på Quick för att bevisa sina teorier, i stil med vad Freud gjorde med Vargmannen. Det är antagligen det snarare än en bedömning av hur väl Freud lyckades med Vargmannen terapeutiskt som ligger bakom epitetet "stjärnpatient".

Citat:
För det andra: psykoanalys går inte ut på att människor med psykiska störningar har utsatts för övergrepp som barn. Vargmannen hade inte blivit utsatt för övergrepp, och Freud gjorde inga försök att få honom att minnas något sånt.

Det står det ju inte heller. Det står: "Människor som lider av psykiska störningar har som barn utsatts för övergrepp som de sedan förträngt. Dessa försvunna minnen kan dock rekonstrueras i ett terapeutiskt befrielsearbete. Det var Margit Norells fasta tro." Ingenting om att Freuds psykoanalys eller all annan psykoanalys förutsätter att psykiska störningar ska förklaras på det viset.

Citat:
Slutligen gör Josefsson - enligt Svensson - en äreräddning av de förnuftiga män som råkat in i den manipulativa häxans garn:

"De är så man måste förstå att också företrädarna också för vanligtvis kritiskt tänkande professioner - polisen Seppo Penttinen, åklagaren Christer van der Kwast, advokaten Claes Borgström - såg till att Quick fälldes för mord efter mord. Har man väl gått in i en sekt så måste man antingen bita sig fast vid sin tro eller också erkänna för sig själv att man har haft fel i allt."

Underförstått att psykoanalytiker inte är en kritiskt tänkande profession? Men det är ju det den är.

Jag känner mig inte alls övertygad om att van der Kwast ingick i Norells sekt, och reaktionerna på den här boken får mig att tro att Butter har rätt.

Problemet är bara att om van der Kwast inte lät sig påverkas av psykiatrikerna kvarstår bara möjligheten att han antingen är komplett dum i huvudet och inte bara inkompetent eller att han med berått mod satte dit en oskyldig för att främja sin karriär. Jag tycker det verkar troligare att han åtminstone var under stark påverkan av teorierna, även om man inte kan utesluta att han delvis trodde på dem därför att han ville det. Men det baserar jag bara på egna spekulationer utifrån Råstams bok. Får förstås ta och läsa Josefsson.
Citera
2013-11-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det är möjligt att man menar. Men det är inte det man säger. Ur DN:

Jag tror att TO inte riktigt tänkte när han satte upp bolaget men väl påmind om reglerna så insåg han att bolaget måste vila så länga han är ägare.

Tack. Då känner jag mig lugnare, att det är förbjudet för advokater att ha såna ekonomiska intressen ihop med sina klienter. Fattar inte hur dem tänker som tycker att det hade varit ok. Herrejösses alltså. Men jag tycker inte advokaten ska vara en "ideell" förläggare heller. Att dem startat företaget i icke-vinstdrivande syfte tror jag inte ett endaste smack på, men även om det var så är det fel att blanda ihop rollerna på det sättet, en advokat är ingen pr-snubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in