2013-11-04, 13:55
Medlem
cybergrodans avatar
Jag har kört nu sedan augusti, mest privat med undantag 5 lektioner på körskola. Både jag, pappa och min körskolelärare tycker att det går bra för mig, men då har jag mest kört stadskörning, landsväg, villaområden, vanliga 30-50 vägar också vidare..

Problemet är att jag känner mig nervös när jag kör på motorvägen, jag koncentrerar mig bara på körningen och har nästan ingen koll runt om, spänner armarna som fan också.

Riskettan är klar och på fredag ska jag göra halkbanan så mitt körkort känns inte så långt bort med undantag för motorvägskörningen då.

Min fråga är då, när började ni köra på motorvägen? Var ni nervös då?
Citera
2013-11-04, 14:03
Medlem
Otems avatar
Har bara övningskört på motorvägen när jag gick på körskolan, inte med mina föräldrar.
Har väl kört där ca 5-6 gånger, klarade uppkörningen för två veckor sedan men teorin
sket sig, så jag har inget kort ännu. När jag körde med skolan var jag mycket mer nervös
i stadstrafik t.e.x. Måste säga att motorvägen var en utav dom mer lättare momenten
för mig. Jag var också så i början att jag höll bara koll på bilen, men inte det runt om.
Men kör lite mer så ska du se att det kommer.
Citera
2013-11-04, 14:06
Medlem
NativeVLANs avatar
Övningskörde flertalet gånger på motorväg.. Jag var nog lite tvärtom mot dig, motorvägen är ju väldigt avslappnad, det finns gott om plats och folk som vill köra om kan ju göra det utan problem.. Bara ligg i 'normalfilen' och kör i ditt tempo, vill någon köra om så finns det ju gott om utrymme.

Jag tyckte nog att det var värre med landsvägar där man var mer i vägen för andra bilister.

Hursomhelst, du vänjer dig.. Ta det bara lugnt, känn ingen press och slappna av.
Citera
2013-11-04, 14:44
Medlem
Inglorias avatar
Jag var tvärtom, trivdes som fan redan första gången jag kom upp på motorvägen. Mycket plats, lugnt och ja, i princip åker man ju endast rakt fram.

Tyckte att stadskörning var betydligt besvärliga med större olycksrisker. Dock rekommenderar jag alltid att köra mycket på de ställen man tycker är jobbigt med körskolan. De har ett helt annat sätt att få en att slappna av en om man kör på hemmplan.
Citera
2013-11-04, 14:56
Medlem
cybergrodans avatar
Tack så mycket för svaren!
Anledningen till att jag är så nervös är nog för att det går så fort, det känns nästan som att jag tappar kontrollen på bilen så fort jag rör lite på mig. En annan grej som jag inte gillar på motorvägen är när på på/av-farterna, det är så jobbigt när man har bilar framför/bakom sig där och jag har svårt att växla ner i rätt tid och få in en bra hastighet.

Jag har några fler bokade körlektioner, får ta och köra motorväg med körskolan då helt enkelt du har helt rätt i att man känner sig mer avslappnad med dom.
Citera
2013-11-04, 14:59
Medlem
Inglorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Anledningen till att jag är så nervös är nog för att det går så fort, det känns nästan som att jag tappar kontrollen på bilen så fort jag rör lite på mig. En annan grej som jag inte gillar på motorvägen är när på på/av-farterna, det är så jobbigt när man har bilar framför/bakom sig där och jag har svårt att växla ner i rätt tid och få in en bra hastighet.

Jag har några fler bokade körlektioner, får ta och köra motorväg med körskolan då helt enkelt du har helt rätt i att man känner sig mer avslappnad med dom.

Vi har/hade nog alla något som man gillar mindre än allt annat på körskolan. Men som sagt, min körskolelärare var så jävla skön samtidigt som han var så grymt bra på att få mig att slappna av, och framför allt skratta de gånger jag gjorde misstag.

Det kommer säkert att ge med sig!
Citera
2013-11-04, 15:01
Medlem
kinesarsles avatar
När du har blivit lite mer bekväm med motorvägar kommer du inse att det är bland det enklaste. På motorvägar har man jättegott om plats, och du är aldrig i vägen eftersom det finns flera filer. Ofta går det inte så fort heller i relation till hur bred och fin vägen är. Det enda jobbiga (vilket kan vara jävligt jobbigt) är när man missar en avfart eller kör av för tidigt.
Citera
2013-11-04, 18:27
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Jag har kört nu sedan augusti, mest privat med undantag 5 lektioner på körskola. Både jag, pappa och min körskolelärare tycker att det går bra för mig, men då har jag mest kört stadskörning, landsväg, villaområden, vanliga 30-50 vägar också vidare..

Problemet är att jag känner mig nervös när jag kör på motorvägen, jag koncentrerar mig bara på körningen och har nästan ingen koll runt om, spänner armarna som fan också.

Riskettan är klar och på fredag ska jag göra halkbanan så mitt körkort känns inte så långt bort med undantag för motorvägskörningen då.

Min fråga är då, när började ni köra på motorvägen? Var ni nervös då?
Alla är barn i början heter det.
Om du känner dig osäker så är det kanske lämpligare att du vänjer dig med hastighetsökningar lite i taget. Ge er ut på en riksväg efter att ha kört på landsvägar en stund. Känns det bekvämt efter det så kan ni testa motorväg. En bra grej är att göra det när/där det är mindre med trafik.

Se till att få upp hastigheten så den matchar övrig trafik (dock ej för fort), kolla speglarna eller åt sidan tidigt för att få en hum om vad som finns längre bak, tex en lucka som du vill nyttja. På med blinkers tidigt och låt den vara på tills du är ute, kolla speglar och döda vinkeln innan du lämnar påfarten, sen kör du ut i den lucka som förhoppningsvis finns. Det går att använda hela påfarten, men tanken är att du ska komma ut så tidigt som möjligt.

När du väl är ute på motorvägen behöver du bara hålla jämn hastighet. Kör gärna en lite längre sträcka och förbered dig på avfarten. Det är bra om din handledare är med på noterna och inte sitter och bara halvsover, utan kommer med lite tips och försöker svara på frågor innan du går av på avfarten.

Några tips till om motorväg. Du har sett att du ska gå på motorvägen tidigt, detsamma gäller vid avfarter. Bromsa inte på motorvägen. Släpp gasen strax innan och använd retardationsfältet som det så fint heter. Ibland behöver man bromsa kraftigt, ibland kan man rulla utan att göra något så du får läsa avfarten och se vad som är lämpligt. Tänk också på att det kan vara halt så undvik allt för häftiga gaspådrag, inbromsningar eller svängar förrän du vet vad som är under däcken.

Gör denna övning några gånger och sen kan du öva på andra områden ett par gånger och kanske köra en repetition senare om du känner dig osäker. Då kommer du ha mer erfarenhet, du har förhoppningsvis insett dina brister och gjort något åt dem. Sen klarar du det galant.
Citera
2013-11-04, 18:44
Medlem
Fäst blicken så långt fram på vägen som du kan se och slappna av. Håll lämpligt avstånd till bilen framför och kolla i backspeglarna lite då och då. Repetera beteendet. Titta på skyltar du passerar och tag för vana att veta vad du fick för information. Tycker du fortfarande att det är läskigt så kör lite fortare och dra sedan ner tempot till 80 km/h en liten stund och därefter upp till normal fart (informera den du övar med att du gör detta för att få lite koll). Lägg märke till hur känslan av fart inverkar samt att din förmåga till kontroll över situationen inte skiljer sig nämnvärt.
Citera
2013-11-04, 20:34
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:

När du kör på så kollar du hur det ser ut bakom dig, sedan håller du koll i sidospegeln när du kommer ner till motorvägens nivå, sedan döda vinkeln och så ut.

När du ska av så blinkar du. Och när du kommit på avfarten så frikopplar du och bromsar, när du kommit ner i 70 så kan du ju motorbromsa. På avfarten får du hålla din egen hastighet.
Citera
2013-11-04, 21:21
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
När du kör på så kollar du hur det ser ut bakom dig, sedan håller du koll i sidospegeln när du kommer ner till motorvägens nivå, sedan döda vinkeln och så ut.

När du ska av så blinkar du. Och när du kommit på avfarten så frikopplar du och bromsar, när du kommit ner i 70 så kan du ju motorbromsa. På avfarten får du hålla din egen hastighet.
Nej, inte frikoppla.
Man växlar ner om det behövs. Det är helt okej.
Det beror dels på att det inte är miljövänlig körning, och dels för att det inte finns någon anledning att hålla på och kludda med kopplingen när det inte behövs, dvs när man inte växlar eller rider på pedalen vid trafiksignaler osv.
Citera
2013-11-04, 23:15
Medlem
provocative77s avatar
Ett tips, beroende på vart ni bor.
Ge dig ut o prova när vägen är död. Vägen är bred så ganska snart lär du vara uppe i hastighet.
Allt handlar om dig o dina spärrar. Säkrare väg lär du inte hitta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in