2013-11-05, 00:07
Medlem
LoveChelseaFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Tack så mycket för svaren!
Anledningen till att jag är så nervös är nog för att det går så fort, det känns nästan som att jag tappar kontrollen på bilen så fort jag rör lite på mig. En annan grej som jag inte gillar på motorvägen är när på på/av-farterna, det är så jobbigt när man har bilar framför/bakom sig där och jag har svårt att växla ner i rätt tid och få in en bra hastighet.

Jag har några fler bokade körlektioner, får ta och köra motorväg med körskolan då helt enkelt du har helt rätt i att man känner sig mer avslappnad med dom.

Jag kanske missförstod nu men du ska ju aldrig börja växla ner/sänka farten ute på motorvägen, vänta tills du kommit in på avfarten.

För övrigt är ju motorvägar hur skönt som helst. Det gäller bara att slappna av och köra sitt eget tempo eftersom det finns gott om plats att köra om för folk som vill köra snabbare.
Citera
2013-11-08, 22:42
Medlem
cybergrodans avatar
Jag får tacka så mycket för svaren!

Kan meddela att jag idag körde en sträcka på 5-6 mil på motorvägen (inkl omkörningar), gick galant
Citera
2013-11-09, 11:37
Medlem
Megaforces avatar
Motorvägskörning upplevs väldigt olika i olika bilar och i en del småbilar kan det kännas som man kör gocart i hög hastighet när man kör i 110. Så det kan vara lämpligare att öva med en större bil där hastigheten inte upplevs så hög och situationen då känns mer kontrollerad.
Citera
2013-11-09, 16:47
Medlem
BF_Swedens avatar
Hur ska man tänka när man åker på motorvägen och andra bilar dyker upp på påfarten? Ska man släppa fram dem eller trycka på gasen så att de får plats? Eller ska man byta fil till vänsterfilen? Har ni några tips?
Citera
2013-11-09, 17:01
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Hur ska man tänka när man åker på motorvägen och andra bilar dyker upp på påfarten? Ska man släppa fram dem eller trycka på gasen så att de får plats? Eller ska man byta fil till vänsterfilen? Har ni några tips?

Du bör naturligtvis hålla till vänster. Det är påfartssträckan som är till för att accelerera upp i fart, inte huvudvägen.
Citera
2013-11-09, 17:52
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Du bör naturligtvis hålla till vänster. Det är påfartssträckan som är till för att accelerera upp i fart, inte huvudvägen.
Jag vet inte om jag förstår vad du menar, men jag menade när jag själv redan åker på motorvägen och det dyker upp bilar som ska åka in på motorvägen.
Citera
2013-11-09, 18:16
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Jag vet inte om jag förstår vad du menar, men jag menade när jag själv redan åker på motorvägen och det dyker upp bilar som ska åka in på motorvägen.

Du frågade om du skulle trycka på gasen (accelerera) när du såg en bil på påfarten och att göra det är väl bilen på påfartens uppgift, inte din. Jag får väl citera körkortsboken:

Citat:
När du kör på motorväg och närmar dig en påfart med accelerationsfält ska du vara särskilt försiktig. Där kan komma en bil som i hög fart är på väg in på motorvägen. Då är det bra om du går ut i körfältet närmast till vänster om dig så att du lämnar plats åt den andra bilen. Se dock upp så att du inte stör trafiken bakom dig.

Du & Jag i Trafiken, sid 259.
Citera
2013-11-09, 21:40
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Du frågade om du skulle trycka på gasen (accelerera) när du såg en bil på påfarten och att göra det är väl bilen på påfartens uppgift, inte din. Jag får väl citera körkortsboken:

Du & Jag i Trafiken, sid 259.
Ok, tack. Så jag kör ut till vänsterfilen om det kommer en bil på påfarten. Om det redan är fullt med bilar i vänsterfilen - vad gör jag då?
Citera
2013-11-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ok, tack. Så jag kör ut till vänsterfilen om det kommer en bil på påfarten. Om det redan är fullt med bilar i vänsterfilen - vad gör jag då?

Om det inte ändrats sen jag tog kortet har ingen företräde utan man får anpassa sig efter situationen. När man planerar framåt kan man ofta se ifall någon kommer att komma ut på påfarten och i såna fall anpassa sin körning för att skapa en lucka ifall så behövs, men det finns (om det inte ändrats) ingen tydlig regel om vem som har företräde utan man får anpassa sig i varje situation.
Citera
2013-11-10, 02:07
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Om det inte ändrats sen jag tog kortet har ingen företräde utan man får anpassa sig efter situationen. När man planerar framåt kan man ofta se ifall någon kommer att komma ut på påfarten och i såna fall anpassa sin körning för att skapa en lucka ifall så behövs, men det finns (om det inte ändrats) ingen tydlig regel om vem som har företräde utan man får anpassa sig i varje situation.
Att ingen har företräde kan jag köpa, däremot har den som vill kliva på motorvägen väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig där.

Citat:
23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

I praktiken är det inget stort problem. Ger man signal tidigt och inte buskör eller segkör så finns det alltid någon som är villig att släppa på stoltheten så att man kommer in.
Citera
2013-11-10, 15:48
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Att ingen har företräde kan jag köpa, däremot har den som vill kliva på motorvägen väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig där.

Nej, ömsesidig väjningsplikt gäller.
http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/
Citat:
Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.

Som du säger, i praktiken sällan ett problem. Däremot om det kommer en följd av bilar med otillräckligt avstånd på motorvägen och en följd av bilar från accelerationsfältet med otillräckligt avstånd blir det problem.
Citera
2013-11-13, 22:35
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79

I praktiken är det inget stort problem. Ger man signal tidigt och inte buskör eller segkör så finns det alltid någon som är villig att släppa på stoltheten så att man kommer in.

Lättaste sättet är att bromsa lite lätt och låta bilen på påfarten accelerera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in