Citat:
Ursprungligen postat av
cybergrodan
Jag har kört nu sedan augusti, mest privat med undantag 5 lektioner på körskola. Både jag, pappa och min körskolelärare tycker att det går bra för mig, men då har jag mest kört stadskörning, landsväg, villaområden, vanliga 30-50 vägar också vidare..
Problemet är att jag känner mig nervös när jag kör på motorvägen, jag koncentrerar mig bara på körningen och har nästan ingen koll runt om, spänner armarna som fan också.
Riskettan är klar och på fredag ska jag göra halkbanan så mitt körkort känns inte så långt bort med undantag för motorvägskörningen då.
Min fråga är då, när började ni köra på motorvägen? Var ni nervös då?
Alla är barn i början heter det.
Om du känner dig osäker så är det kanske lämpligare att du vänjer dig med hastighetsökningar lite i taget. Ge er ut på en riksväg efter att ha kört på landsvägar en stund. Känns det bekvämt efter det så kan ni testa motorväg. En bra grej är att göra det när/där det är mindre med trafik.
Se till att få upp hastigheten så den matchar övrig trafik (dock ej för fort), kolla speglarna eller åt sidan tidigt för att få en hum om vad som finns längre bak, tex en lucka som du vill nyttja. På med blinkers tidigt och låt den vara på tills du är ute, kolla speglar och döda vinkeln innan du lämnar påfarten, sen kör du ut i den lucka som förhoppningsvis finns. Det går att använda hela påfarten, men tanken är att du ska komma ut så tidigt som möjligt.
När du väl är ute på motorvägen behöver du bara hålla jämn hastighet. Kör gärna en lite längre sträcka och förbered dig på avfarten. Det är bra om din handledare är med på noterna och inte sitter och bara halvsover, utan kommer med lite tips och försöker svara på frågor innan du går av på avfarten.
Några tips till om motorväg. Du har sett att du ska gå på motorvägen tidigt, detsamma gäller vid avfarter. Bromsa inte på motorvägen. Släpp gasen strax innan och använd retardationsfältet som det så fint heter. Ibland behöver man bromsa kraftigt, ibland kan man rulla utan att göra något så du får läsa avfarten och se vad som är lämpligt. Tänk också på att det kan vara halt så undvik allt för häftiga gaspådrag, inbromsningar eller svängar förrän du vet vad som är under däcken.
Gör denna övning några gånger och sen kan du öva på andra områden ett par gånger och kanske köra en repetition senare om du känner dig osäker. Då kommer du ha mer erfarenhet, du har förhoppningsvis insett dina brister och gjort något åt dem. Sen klarar du det galant.