2013-11-04, 09:19
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
....Men jag trodde PKK-tipset kom från Säpo? Inte så konstigt alls egentligen eftersom PKK var så aktuella vid tiden för MOP.....
Att det var CIA-mannen Wedin som med PG Näss gillande planterade PKK-spåret långt i förväg verkar Holmér ha förstått på ett tidigt stadium men varför han sedan inte fick lov att utreda Baresic som spåret kretsade kring utan istället skulle rikta misstankarna mot Wedin själv kunde bara innebära att PG Näss ville mörka sin egen roll mellan CIA och PKK.
Vad var sedan avsikten med de larviga ryktena om PKK vapenhandel inne på Täbyanstalten och hur Baresic kunde ta sig friheter som han ville men ändå absolut skulle ha suttit inlåst den timma det tog att vara ut och skjuta Palme kan man undra.
Boboslackes ivriga försök att så snart jag höll mig borta övertyga Dammegård och andra om att Wedin skulle ha varit v.Birchans kompis lyckades ändå inte helt.
Citera
2013-11-04, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Tokstollarna Drasut (som har koll på saker o ting, och jag började hoppas på ett tag) och Heiwa (tokstollarnas hövding) har hittat varann. Grattis. Kom med lite bevisad fakta nån gång! Det är ju endast gissningar, hejvilt.

Drasut (som tydligen gått o blivit moderator......): Vad f*n vet DU om "sanningen". Lika lite som alla andra. (Inkl. Heiwa) Så ta o tagga ner själv.

Det är inte teorierna i sig som är sjuka: det är lika sjukt att SÄPO skulle ha utfört det. Men det är att en som är så dåligt påläst som Heiwa (Sveavägen går i NORD-SYDLIG riktning, till att börja med...) ens yppar ett fragment av en sådan teori, som är skrämmande. Och ännu mer skrämmande är att Drasut, som är påläst, försvarar honom!

Var är alla resonabla människor när de behövs?

EDIT: That´s it. Jag har blivit tokig.

Förresten så hittade jag det här inlägget, när Portnoy går och blir tokig. Det var lite kul. Men till skillnad från Portnoy skulle då inte jag avskriva SÄPO (delar av SÄPO) så himla lätt. SÄPO-folk behöver inte ha deltagit i MOP men kan ha deltagit i en mörkläggning av MOP av okänt skäl.

Om min kandidat till Grandman mot all förmodan skulle visa sig vara "rätt" person, så har förmodligen den personen haft kontakter med just SÄPO och möjligen då varit deltagare i en Barbrogrupp. Men varför stod då Grandmannen och stirrade in på biografen?! Hade han nyss gått av sitt pass för den knarkspanande (?) "Barbrogruppen" och fortsatte spaning på Palme på eget bevåg eller vad? Och om "min" Grandman skulle visa sig vara den jag tror det är, bör nog Grandmannens identitet ha varit känd för PU hela tiden dessutom. I varje fall känd för SÄPO. Grandmannens identitet har väl bara inte kommit ut till allmänheten.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-04 kl. 10:03.
Citera
2013-11-04, 09:51
Bannlyst
"Om Lisbet Palmes påstående att hon såg mördaren på mordplatsen skriver Wall:
Men det var förmodligen inte mördaren hon såg. Hennes ursprungliga beskrivning av mannens utseende samt hennes uppgifter om var han stod pekar i stället på att det var vittnet A B. Dennes egna vittnesmål om hur han mötte Lisbet Palmes blick bekräftar den slutsatsen. Och anmärkningsvärt nog var detta också en av de få slutsatser som spaningsledaren Hans Holmér och den förste Palmeåklagaren K G Svensson var alldeles överens om. Men när Lisbet Palme gjort sitt utpekande av Pettersson sopade senare polischefer och åklagare undan de berättigade tvivel som fanns på att det var mördarens ansikte hon iakttagit." (hämtat från Anders Leopolds hemsida)

Jag får iallafall intrycket av att man totalt negligerar Lisbets instinktiva utsaga om mördarens utseende: "Det var Ustasja som gjorde det". Jag har nu på morgonen snabbletat efter namn på de personer som vittnade om att Lisbet skulle ha associerat mördaren till Ustasja direkt på mordplatsen men hittar inget i farten. Så innan dess så får man väl betrakta den infon som..tja hur man vill.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-04 kl. 09:59.
Citera
2013-11-04, 09:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Som sagt, allt ljus på Boboslacke. De senaste angreppen på Iesho härinne är intressanta. Mer sånt så får vi kanske snart en förklaring till Boboslackes aggressiva tonläge i olika forum.

Blackrivulet - Jag tror inte du förstår innebörden av termen kolerisk. I SAOL översätts kolerisk med "häftig, hätsk, hetlevrad". Lisbet Palme befann sig naturligtvis i ett chocktillstånd. Hon handlade irrationellt och "hysteriskt" vilket inte är ett dugg märkligt pga av det trauma hon blev utsatt för. Hysterisk översätts i SAOL med "övernervös, helt obehärskad". Av beskrivningarna av Lisbet att döma var hon naturligtvis det senare och inte det förra pga traumat. Du vill hellre beskriva Lisbet att hon skulle ha varit "rationellt" förbannad på något sätt? Det är då knappast troligt efter en sådan händelse hon blev utsatt för. Hon reagerade precis som de flesta andra av oss skulle ha gjort i samma situation: ologiskt och obehärskat. Men jag är ganska säker på att hon registrerade något hos GM (som t.ex hela hans ansikte) som fick henne att utbrista: "Det var Ustasja som gjorde det!"

Vill minnas att det var någon psykolog som under rättegången mot CP påstod att Lisbet pga av hennes profession skulle ha varit ett "outstanding vittne" med ett "enastående" minne men det måste vara rent snömos det också. I den stunden på Sveavägen så var hon naturligtvis "bara" en vanlig människa som agerade bortom allt förnuft. Naturligtvis! Det är nästan så jag undrar vilken intresseorganisation psykologen representerade faktiskt.

Och sedan måste man väl skilja på det Lisbet säger direkt och instinktivt efter mordet (Det var Ustasja!) och vad hon säger på sjukhuset och dagen efter, då hon försöker rekapitulera vad hon såg på platsen? Då hon beskriver en blå täckjacka bland annat, vilket tyder på att hon då beskrev Anders Björkman.

http://www.leopoldreport.com/LRsajt6.html

LP:s spontana utrop - "det var Ustasja som gjorde det" är naturligtvis långt mera tillförlitligt än vad hon efter något dygn och samtal med polisen uppger, och min tro är att hon anmodats eller på något sätt förmåtts ändra sin uppgift på den punkten. Detta leder mig i tankeverksamhetens förlängning till att LP gjorts inblandad i den efterföljande mörkläggningen med konsekvens att hon efter närmare tre år med absolut säkerhet pekade ut Christer Pettersson som maken Olofs mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Att Lisbet ska ha varit "skarpt iakttagande med fotografiskt minne" i samband med mordet är ingenting annat än en ett rent skrattretande uttalande.

Hon misslyckas kapitalt i sin roll som vittne där hon förväxlar gärningsmannen med en helt annan person. Därefter så attackerar hon sjukvårdspersonal, beter sig allmänt mycket förvirrat och beskrivs av flera personer som "hysterisk". Hon är under mordutredningen allt annat än behjälplig, bland annat vägrar hon medverka i rekonstruktioner, ändrar sitt vittnesmål flera gånger (till och med antalet gärningsmän förändras!), demonstrerar en allmänt ovillig attityd i sitt arbete med polisen, uppvisar vid flertalet tillfällen att hon minns saker helt fel (exempelvis som i fallet med Victor Gunnarssons advokat under konfrontationen) samt är totalt oförmögen att inse sina egna tillkortakommanden utan fortsätter att godtyckligt peka ut personer i olika konfrontationer lite hur som helst.

Så agerar inte en "skarp" och "iakttagande" person med "fotografiskt minne".

Rent mänskligt förtjänar Lisbet, och övriga familjen Palme, empati och stöd inför sin förlust. Objektivt och rationellt sett, kopplat till Palmemordet som det faktiska kriminalfall det är, så ska hela Lisbet Palmes pärm kastas över axeln i närmaste papperskorg.

Beträffande "övriga familjen Palme", dvs LOP:s söner, har jag inga problem med att instämma i detta, sönerna är bara att beklaga. Däremot känner jag ingen medkänsla med Lisbet Palme som jag dels misstänker har nedlåtit sig till att delta i mörkläggningen av mordet på maken, dels knuffade bort och örfilade den med försök till livräddande åtgärder sjukvårdskunniga Anna Hage med orden: "Om du bara visste vilken hemsk man det här är", alt. "du skulle bara veta vilken hemsk .." osv, den exakta ordalydelsen är väl inte helt klarlagd, däremot andemeningen i uttalandet och vem som åsyftades - Olof Palme. Det väcker ingen medkänsla för Lisbet Palme hos mig.
Citera
2013-11-04, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
LP:s spontana utrop - "det var Ustasja som gjorde det" är naturligtvis långt mera tillförlitligt än vad hon efter något dygn och samtal med polisen uppger, och min tro är att hon anmodats eller på något sätt förmåtts ändra sin uppgift på den punkten. Detta leder mig i tankeverksamhetens förlängning till att LP gjorts inblandad i den efterföljande mörkläggningen med konsekvens att hon efter närmare tre år med absolut säkerhet pekade ut Christer Pettersson som maken Olofs mördare.

Beträffande "övriga familjen Palme", dvs LOP:s söner, har jag inga problem med att instämma i detta, sönerna är bara att beklaga. Däremot känner jag ingen medkänsla med Lisbet Palme som jag dels misstänker har nedlåtit sig till att delta i mörkläggningen av mordet på maken, dels knuffade bort och örfilade den med försök till livräddande åtgärder sjukvårdskunniga Anna Hage med orden: "Om du bara visste vilken hemsk man det här är", alt. "du skulle bara veta vilken hemsk .." osv, den exakta ordalydelsen är väl inte helt klarlagd, däremot andemeningen i uttalandet och vem som åsyftades - Olof Palme. Det väcker ingen medkänsla för Lisbet Palme hos mig.

OM nu Lisbet då utropade "Det var Ustasja!" redan på mordplatsen förstås. Varifrån kommer den uppgiften? Jag förstår din inställning till Lisbet, men borde du inte vänta lite med dömandet ändå innan allt är utlagt på bordet?

Ove Mollvik - Jag förstår din noja lite grann, för av någon helt ofattbar anledning så har jag faktiskt råkat på representanter för SPF, SÄPO och (tror jag) MUST på mitt jobb. Tanken om att de hade satt mig under någon slags "observation" dök upp i skallen för en millisekund. Men jag samlade ihop mig och tänkte: detta måste bara vara en helt otrolig slump. Det finns liksom ingen annan logisk förklaring. Samma sak tänkte jag när min kompis berättade för mig om den person som jag senare förknippade med Grandmannen pga portträttlikheten och hans bakgrundshistoria. Vilken j-a slump!!!!
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-04 kl. 10:46.
Citera
2013-11-04, 10:13
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
MBoudine är liksom Hovfaxen och alla dennes nic, Iheso och Ove inte så noga med sanningen när de för ett gemensamt krig mot allt av substans som kommit fram i tråden genom åren och då särskilt allt som pekar mot sådana som har motiv, kunnande att genomföra detta och makt att mörklägga det.

Taktiken de kör kanske fungerar på dementa och haverister och möjligen lurar det en stund någon nytillkommen annars är den kontraproduktiv.

Det är bara här på Flashback de får livsutrymme. Alla andra forum har slängt ut dem för länge sedan.
Ingen kan göra anspråk på någon absolut sanning om skulden i denna konspiratoriska jättehärva. Sedan alla avgörande bevis för en mer omfattande eller mer djupgående konflikt i svenska samhället blivit hemligstämplade och den stora omvärldens spelregler där alla lurar alla och smartast vinner knappast går att ändra på så som Palme och Hammarskjöld ändå försökte göra så gäller för oss här att söka en vettig balans mellan vad som är rimligt och vad som är möjligt.
Enda möjligheten att komma fram till en mer rimlig sanning är att följa demokratiska spelregler utgående från jämbördigt bästa avsikter. Den som sprider falska uppgifter om andra eller tar till personliga värderingar bör också hänvisa till verklig källa och inte fortsätta vara anonym.
Faktum är att FB är det enda forum mig veterligt som aldrig direkt blir censurerat och att man här kan lita på att ägarna håller reda på varje identitet. Missbruk blir alltid avslöjat förr eller senare. Risken finns bara att hela forumet misskrediteras i andra media om sanningen om MOP blir alltför stor.
Senast redigerad av Ove Mollvik 2013-11-04 kl. 10:15.
Citera
2013-11-04, 10:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du tror ingenting alls du bara trollar med det som passar för stunden och bevisar därmed omedelbart min tes ovan
I rest my case. Det du hävdar är varken seriöst eller korrekt utan enbart trådtrolleri.
Nej, på den tid då jag gav ut Grobladet fanns inga vittnesprotokoll, men tidningarna grävde fram en del och jag sökte upp personer på högerkanten som tycktes sitta på information. Min tilltro till kommunismen som politiskt system hade redan då avtagit, men något hat mot kommunism har jag aldrig haft. Och, min bild av mordet har påverkats mycket sedan jag fick tillgång till förhörsprotokollen.

Vad vet du egentligen om PG Näss boboslacke? Du verkar nästan vara ledare för hans fanklubb.
Citera
2013-11-04, 10:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Flera vittnen har uppgivit att någon form av kontakt, eventuellt ordväxling, föregick skotten. LP måste ha registrerat/sett eller t.o.m. hört nånting och att hon förstod att attentatsmannen inte är svensk. Jag tror att LP mot bättre vetande, felaktigt, pekade ut Christer Pettersson.
I Holmérs sniperscenario behöver kontaktmannen inte själv ha avlossat något skott även om han skulle låtsas vara gm. Hans kvardröjande steg då han sökte ögonkontakt med Lisbet innan han lunkade iväg tyder på någon slags överenskommelse. Han kunde inget hjälpa då Lisbet själv gett klarsignalen som svar på vad exv. en som DK kunnat framföra.
Citera
2013-11-04, 10:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
OM nu Lisbet då utropade "Det var Ustasja!" redan på mordplatsen förstås. Varifrån kommer den uppgiften? Jag förstår din inställning till Lisbet, men borde du inte vänta lite med dömandet ändå innan allt är utlagt på bordet?

Var det inte till de först anlända poliserna (GS ?) hon utropade: "det var Ustasja som gjorde det !"

Nej, jag ser ingen anledning att revidera min uppfattning om Lisbet Palme, jag är övertygad om att hon pekade ut CP mot bättre vetande. Hon hade sin uppfattning klar beträffande vem/vilka som låg bakom mordet på OP, att det i varje fall inte var en svensk GM, men gav efter när polisen pratat med henne. Kanske tutade polisen i henne att det handlade om den flitigt använda floskeln "rikets säkerhet", att den utpekade mördaren inte skulle vara av utländsk härkomst vilket riskerade att äventyra förhållandet till främmande makt (ett annat flitigt använt floskelpåstående) och genom att falla undan gjordes Lisbet Palme delaktig i mörkläggningen. Det är alltså vad jag är övertygad om hur saken ligger till. LP borde vidhållit sin uppfattning, oavsett hon kan ha fel beträffande Ustasja, jag tror som bekant mera på PKK, men att gärningsmannen inte är svensk utan en kontrakterad utlänning. Oavsett "rikets säkerhet" stod på spel - ja, oavsett om själva Himmelrikets säkerhet stod på spel så borde hon ha vidhållit sin uppfattning och inte dagtingat om den. Det är så jag ser på det här. Nej, Lisbet Palme förtjänar inget medlidande.
Citera
2013-11-04, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Det här är direkt vilseledande. Du har total missat hela sammanhanget beträffande LP:s yttrande om Ustasja. Dags att komma in i matchen nu.

Exakt.

Uttalandet om Ustasja kommer ifrån att Lisbet visste att Palme oroat sig för dem tiden före mordet, att det skulle komma ifrån att gärningsmannen såg "kroatisk" ut är stendumt.
Citera
2013-11-04, 10:54
Bannlyst
Citat:
Var det inte till de först anlända poliserna (GS ?) hon utropade: "det var Ustasja som gjorde det !"

Nej, jag ser ingen anledning att revidera min uppfattning om Lisbet Palme, jag är övertygad om att hon pekade ut CP mot bättre vetande. Hon hade sin uppfattning klar beträffande vem/vilka som låg bakom mordet på OP, att det i varje fall inte var en svensk GM, men gav efter när polisen pratat med henne. Kanske tutade polisen i henne att det handlade om den flitigt använda floskeln "rikets säkerhet", att den utpekade mördaren inte skulle vara av utländsk härkomst vilket riskerade att äventyra förhållandet till främmande makt (ett annat flitigt använt floskelpåstående) och genom att falla undan gjordes Lisbet Palme delaktig i mörkläggningen. Det är alltså vad jag är övertygad om hur saken ligger till. LP borde vidhållit sin uppfattning, oavsett hon kan ha fel beträffande Ustasja, jag tror som bekant mera på PKK, men att gärningsmannen inte är svensk utan en kontrakterad utlänning. Oavsett "rikets säkerhet" stod på spel - ja, oavsett om själva Himmelrikets säkerhet stod på spel så borde hon ha vidhållit sin uppfattning och inte dagtingat om den. Det är så jag ser på det här. Nej, Lisbet Palme förtjänar inget medlidande.

Om det någonsin kan bevisas att CP blev utsedd till scape goat, då bli min dom också hård mot dem som visste om det kan jag lova. För då har dessa mörkläggare inte förstått eller accepterat FN:s deklaration om alla människors lika rättigheter. Att mörka incidenter för rikets säkerhet under ett kallt krig kan jag definitivt acceptera, men inte att man medvetet använder sig av oskyldiga människor för det syftet.
Citera
2013-11-04, 10:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victory1980
En sak jag funderat på.. Varför var mördaren inte maskerad?? Han står i ett gathörn o ska snart skjuta Sveriges statsminister på öppen gata men väljer att inte skydda sitt ansikte.. Han bär ju ändå runt på en rejäl revolver som han på något sätt måste göra sig av med så då borde han kunna dumpa en eventuell maskering på samma gång.. Nån som har nån teori??
Mannen på gatan presenterade sig säkert och förklarade att han som en del av en övning måste ställa en fråga. Lisbets reaktion blev då avgörande för om kuppövningen skulle tas på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in