2013-11-02, 19:42
Medlem
Fruktansvärd historia.....

Tyvärr inte unik. det måste finnas gemensamma nämnare
mellan familjefäder som gor så här

Borde gå att hitta såna familjer i kris, om man studerar dessa brott.
och agera innan det händer.

kom att tänka på en liknande händelse från 80-talet...

Startar en tråd om de.. fritt ur minnet.

Tack T.S o Aurora
Citera
2013-11-02, 20:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett lika vidrigt och tragiskt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Fruktansvärd historia.....

Tyvärr inte unik. det måste finnas gemensamma nämnare
mellan familjefäder som gor så här

Borde gå att hitta såna familjer i kris, om man studerar dessa brott.
och agera innan det händer.

kom att tänka på en liknande händelse från 80-talet...

Startar en tråd om de.. fritt ur minnet.

Tack T.S o Aurora

Tyvärr är det inte det.

Här är ett annat lika vidrigt som tragiskt fall från Uppsala 1966.

https://www.flashback.org/t2042282
Citera
2013-11-03, 22:35
Medlem
Jag tackar för fakta, reflektioner och input här.
Jag måste bekänna att även jag har ställt mig lite skeptisk till att Lindvall sprängde sig själv men då dök det upp en sak i min mail.
http://s23.postimg.org/r94oa4w6j/Scr...3_20_30_29.jpg

Jag hoppas att någon varit vid deras gravar och tänt ljus denna helg.
Citera
2013-11-04, 01:13
Medlem
xWingmaNxs avatar
Finns en liknande historia i utkanten av Löddeköpinge, I hofterup.

Historien kommer från att pizzerian i hofterup ägdes av en man vars familj bodde i området, Denna man ska sedan ha, efter en tids depression, gått hem med en AK4 (Hemvärnare) och skjutit samtliga medlemmar i sin familj (Fru och barn, minns även någon hund) för att sedan avsluta sitt eget med skott i huvudet.

Året skall vara 1995 och ägarens morsa skulle ha tagit över pizzerian efter denna tragiska händelse. Hon ägde den fram till den såldes vidare ett par gånger om nu på senare tid. (F.ö. Riktigt bra pizzor, blev aldrig sig likt sedan hon sålde )

Hur mycket detta stämmer vet jag inte, men har något minne av mig som liten hört henne diskutera lite smått om denna historian. Har heller inte någon källa men kanske vore intressant att gräva i om vi har några med intresse i mord/självmord/kriminalhistoria i Löddeköpingetrakten.

må väl!

/Er Wingman.
Citera
2013-11-04, 02:57
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xWingmaNx
Finns en liknande historia i utkanten av Löddeköpinge, I hofterup.

Historien kommer från att pizzerian i hofterup ägdes av en man vars familj bodde i området, Denna man ska sedan ha, efter en tids depression, gått hem med en AK4 (Hemvärnare) och skjutit samtliga medlemmar i sin familj (Fru och barn, minns även någon hund) för att sedan avsluta sitt eget med skott i huvudet.

Året skall vara 1995 och ägarens morsa skulle ha tagit över pizzerian efter denna tragiska händelse. Hon ägde den fram till den såldes vidare ett par gånger om nu på senare tid. (F.ö. Riktigt bra pizzor, blev aldrig sig likt sedan hon sålde )

Hur mycket detta stämmer vet jag inte, men har något minne av mig som liten hört henne diskutera lite smått om denna historian. Har heller inte någon källa men kanske vore intressant att gräva i om vi har några med intresse i mord/självmord/kriminalhistoria i Löddeköpingetrakten.

må väl!

/Er Wingman.
Jag har hittat en familj i Sveriges Dödbok som kan vara den du nämner. De bodde dock i Örkelljunga men kom ursprungligen från forna Jugoslavien. Samtliga medlemmar i familjen går ur tiden den 7/12 1994. Mamma, pappa, tre söner, 2,3 och 4 år gamla....
Citera
2013-11-04, 17:58
Medlem
xWingmaNxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag har hittat en familj i Sveriges Dödbok som kan vara den du nämner. De bodde dock i Örkelljunga men kom ursprungligen från forna Jugoslavien. Samtliga medlemmar i familjen går ur tiden den 7/12 1994. Mamma, pappa, tre söner, 2,3 och 4 år gamla....

Hmm. ja, låter ju ganska likt, men Örkeljunga är lite långt bort.
Kan ju vara så att det är det. Men jag ska se om jag kan hitta något om det.

Vart har du hittat denna eminenta dödboken? har du någon länk osv?

Edit: Hittade den.

/Din Wingman.
Senast redigerad av xWingmaNx 2013-11-04 kl. 18:11.
Citera
2013-11-04, 18:43
Medlem
rigbos avatar
Familjen i Örkelljunga dog i en bilolycka.

Det skedde ett mord i Hofterup sommaren 1995. En 23-årig man med jugoslaviskt påbrå sköt ihjäl sin före detta flickvän innan han vände vapnet mot sig själv och begick självmord. Allt inför ögonen på tjejens nye pojkvän.
Senast redigerad av rigbo 2013-11-04 kl. 18:56.
Citera
2013-11-04, 20:28
Medlem
xWingmaNxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Familjen i Örkelljunga dog i en bilolycka.

Det skedde ett mord i Hofterup sommaren 1995. En 23-årig man med jugoslaviskt påbrå sköt ihjäl sin före detta flickvän innan han vände vapnet mot sig själv och begick självmord. Allt inför ögonen på tjejens nye pojkvän.

Ah! Det verkar vara som det. Har nog fått en kryddad version berättad för mig.
Tack!

/Din Wingman.
Citera
2013-11-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Tack H-sonL-son för att du startade en tråd om familjen Lindvall! Jag har aldrig hört talas om dessa förfärliga mord tidigare. Bra att sådana här fall uppmärksammas även om det har gått en lång tid, och bra att de stackars mordoffren blir ihågkomna!

Jag tog en titt i Död och begravningsboken för Löddeköpinge församling för 1920 (via Ancestry.se). Där står ingenting om att fadern skulle ha sprängt sig själv med dynamit. Prästen har noterat "självmord genom skott i huvudet" som dödsorsak på fadern, samt "mord genom skott i huvudet" på hustrun och de fyra barnen. Kanske är det en skröna att han sprängde sig med en dynamitgubbe i munnen?

Vila i Frid, Betty Amalia Lindvall och alla fyra barnen! . (Vad beträffar faderns "vila" så hoppas jag den är allt annat än fridfull....)
Löddeköpinge församling skriver du. I detta nu kan jag inte minnas vilka orter som tillhör just den, förutom Kävlinge som torde vara uteslutet. Kan du se exakt var denna familj är begraven eller så exakt är inte din bok?
Jag vet tyvärr inte hur pastorat och församlingar är uppdelade idag.
Citera
2013-11-09, 22:58
Moderator
Schlesiens avatar
Ny rubrik

Utgången rubrik:
Blodig historia, Skåne- mördade sin familj och sprängde sitt huvud med dynamit.

/ Moderator
Citera
2013-11-10, 00:20
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H-sonL-son
Löddeköpinge församling skriver du. I detta nu kan jag inte minnas vilka orter som tillhör just den, förutom Kävlinge som torde vara uteslutet. Kan du se exakt var denna familj är begraven eller så exakt är inte din bok?
Jag vet tyvärr inte hur pastorat och församlingar är uppdelade idag.

Nu vet jag inte vad som var praxis 1920, men det logiska vore att de begavdes på Löddeköpinges kyrkogård. Den är belägen ett par hundra meter från före detta stationshuset (som står än idag, i gott skick).
Citera
2013-11-10, 04:22
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Schellenberg
Nu vet jag inte vad som var praxis 1920, men det logiska vore att de begavdes på Löddeköpinges kyrkogård. Den är belägen ett par hundra meter från före detta stationshuset (som står än idag, i gott skick).
De begravdes mycket riktigt på Löddeköpinges kyrkogård den 8/6 1920. Hustrun och de fyra barnen ligger i en gemensam grav. Mannen ligger ensam i graven bredvid. (En eloge till prästen för detta beslut. Jag har sett flera andra fall där barnamördare har begravts i samma grav som sina barn, och det gör mig lika illa berörd varje gång..)

När jag tittade i församlingsboken för Löddeköpinge (via ArkivDigital) upptäckte jag att den mördade hustrun faktiskt bara var mor till det yngsta barnet. De andra tre var barn till Lindvall och hans första hustru som dog av blodförgiftning år 1914, bara ett par månader efter tredje barnets födelse. Äktenskapet med hustru Betty Amalia skedde 1916, och deras gemensamma son föddes den 6/5 1920. Sonen fick ett kort liv. Endast 25 dagar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in