Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Du tror inte en sån händelse borde varit tillräckligt känd för vart med i skånska-mord?
Har du någon källa ens på detta ens inträffat? Låter som du läst någon gammal bok som du trott vart på riktigt.
Jag är väl förtrogen med Tv-serien Skånska mord. Där koncentrerade man sig nog på mer genuint onda människor men jag vill nog påstå att denna historia om Stationskarlen Lindvall mera uppfattades och uppfattas som en ren familjetragedi.
Jag påstår inte att man inte är ond om man mördar hela sin familj, gränserna är svårdragna, men nog är de de andra mördarna i Skånska mord att betrakta som ännu mer onda? Tolkningsfråga förstås.
Det är väldigt svårt att hänvisa till källor när det gäller saker som hände på 1910-1920 talet. Hade jag "läst om detta i en gammal bok" så hade jag naturligtvis presenterat dess titel här, tror du inte det?
Jag skulle förvisso kunna ge dig telenr till mina gamla kamrater från den tiden då jag spenderade mina somrar i dessa trakter där denna tragedi utspelade sig men jag vet inte om de hade uppskattat det.
Jag, dom, föräldrar och äldre släktingar talade ganska ofta om detta men folk glömmer och folk dör.
Internet fanns inte och min generation lägger inte ut allt vi varit med om på internet, därav min undran här. Kanske finns det någon här som har minnen om denna händelse. Tidningsurklipp eller gamla dagböcker som man ärvt.