• 1
  • 2
2013-11-01, 11:39
Medlem
Denna historia utspelade sig när förra seklet var ganska ungt och platsen var Löddeköpinge i Harjagers Härad, nuvarande Kävlinge kommun. Det jag skriver är vad jag fick höra som ung i dessa trakter.

Stationskarlen Lindvall hade under en längre tid misskött familjens ekonomi genom ett alltför slösaktigt leverne, hans frekventa besök på samhällenas olika restauranger och ölschapp var beryktade och folk hade börjat viska bakom hans rygg. Samtidigt hade man ändå respekt för honom då han skötte sitt jobb oklanderligt, alltid på plats. Alltid proper och hövlig.
Han blev tyngre och tyngre i sinnet och alkoholkonsumtionen blev till slut ohanterbar.
Till slut, en sommarnatt i deras bostad i Löddeköpinges stationshus, orkade han inte mer utan tog fram sina vapen som han på något sätt köpt eller spelat sig till.
Han sköt hela sin familj i deras huvuden, fyra små barn och fru. Efter detta ställde han sig mitt på golvet, stoppade en dynamitgubbe i munnen och tände på. Pang och huvudet var borta. Antagligen halva kroppen också, beroende på dynamitens storlek och styrka.

Ja sådär gick det till för 90 år sedan i Harjagers Härad.
Man kan undra om någon hört samma sak eller vet mer om denna tragiska och ytterst blodiga sommarnatt?
Kanske släktingar till Stationskarl Lindvall.
Citera
2013-11-01, 12:17
Medlem
Jag ser att det finns en avdelning för Kriminalhistoria. Detta passar kanske bättre där?
Citera
2013-11-01, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H-sonL-son
Man kan undra om någon hört samma sak eller vet mer om denna tragiska och ytterst blodiga sommarnatt?
Kanske släktingar till Stationskarl Lindvall.

Du tror inte en sån händelse borde varit tillräckligt känd för vart med i skånska-mord?
Har du någon källa ens på detta ens inträffat? Låter som du läst någon gammal bok som du trott vart på riktigt.
Citera
2013-11-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Du tror inte en sån händelse borde varit tillräckligt känd för vart med i skånska-mord?
Har du någon källa ens på detta ens inträffat? Låter som du läst någon gammal bok som du trott vart på riktigt.
Jag är väl förtrogen med Tv-serien Skånska mord. Där koncentrerade man sig nog på mer genuint onda människor men jag vill nog påstå att denna historia om Stationskarlen Lindvall mera uppfattades och uppfattas som en ren familjetragedi.
Jag påstår inte att man inte är ond om man mördar hela sin familj, gränserna är svårdragna, men nog är de de andra mördarna i Skånska mord att betrakta som ännu mer onda? Tolkningsfråga förstås.

Det är väldigt svårt att hänvisa till källor när det gäller saker som hände på 1910-1920 talet. Hade jag "läst om detta i en gammal bok" så hade jag naturligtvis presenterat dess titel här, tror du inte det?
Jag skulle förvisso kunna ge dig telenr till mina gamla kamrater från den tiden då jag spenderade mina somrar i dessa trakter där denna tragedi utspelade sig men jag vet inte om de hade uppskattat det.
Jag, dom, föräldrar och äldre släktingar talade ganska ofta om detta men folk glömmer och folk dör.
Internet fanns inte och min generation lägger inte ut allt vi varit med om på internet, därav min undran här. Kanske finns det någon här som har minnen om denna händelse. Tidningsurklipp eller gamla dagböcker som man ärvt.
Citera
2013-11-01, 16:11
Bannlyst
Citat:
men nog är de de andra mördarna i Skånska mord att betrakta som ännu mer onda? Tolkningsfråga förstås.

Det är väldigt svårt att hänvisa till källor när det gäller saker som hände på 1910-1920 talet. Hade jag "läst om detta i en gammal bok" så hade jag naturligtvis presenterat dess titel här, tror du inte det?
.

Det är en tolkningsfråga såklart, men är en händelse de kunde tagit med egentligen. (Om de nu är sant)
Det borde finnas skrifter om händelsen, böcker åtminstone med kriminalhistoria där detta nämns. Om de inte gör de, så är de ganska svårt att hålla en tråd vid liv om detta.

Sen de där med boken så menar jag inte att du har läst boken personligen, utan du nämnde du fick höra detta som ung.
Citera
2013-11-01, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det är en tolkningsfråga såklart, men är en händelse de kunde tagit med egentligen. (Om de nu är sant)
Det borde finnas skrifter om händelsen, böcker åtminstone med kriminalhistoria där detta nämns. Om de inte gör de, så är de ganska svårt att hålla en tråd vid liv om detta.

Sen de där med boken så menar jag inte att du har läst boken personligen, utan du nämnde du fick höra detta som ung.
Det blir nog svårt ja men ändå intressant att se vad duktiga skribenter här lyckas hitta på. Det enda jag själv hittade var detta:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=76421
Det är inte mycket men iallafall ett litet bevis på att det hänt.
Citera
2013-11-01, 19:15
Medlem
Tony Cliftons avatar
Historia --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2013-11-01, 21:33
Medlem
Jo nog stämmer det alltid,

den 1920-06-01 dog en hel familj Lindvall på sex personer
i Löddeköpinge

Gubben född 1878
Frun 1890
en pojke 1910
en flicka 1911
en pojke 1914
en pojke 1920

alla på samma adress

Tragiskt

enligt DB
Citera
2013-11-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Jo nog stämmer det alltid,

den 1920-06-01 dog en hel familj Lindvall på sex personer
i Löddeköpinge

Gubben född 1878
Frun 1890
en pojke 1910
en flicka 1911
en pojke 1914
en pojke 1920

alla på samma adress

Tragiskt

enligt DB
Det måste vara just det! Fantastiskt, denna sommarnatt fick jag höra om så många gånger.
Samma adress skriver du, får man fråga vilken adress det var? Och vad är "DB"?
Tack!
Citera
2013-11-01, 22:19
Citat:
Det måste vara just det! Fantastiskt, denna sommarnatt fick jag höra om så många gånger.
Samma adress skriver du, får man fråga vilken adress det var? Och vad är "DB"?
Tack!

"Dödsboken"
Citera
2013-11-01, 22:30
Medlem
Löddeköpinge 12, var adressen
Med DB menar jag Sveriges dödbok

Klas Algot var från Linneryd i småland, tvåa i en barna skara på minst åtta

Betty Amalia var född i Löddeköpinge

Lindvall, Betty Amalia 18900420
Lindvall, Erik Bertil 19100110
Lindvall, Gustaf Hugo Johannes 19140323
Lindvall, Klas Algot 18781014
Lindvall, Margit Cecilia 19111216
Lindvall, Sture Egon 19200506

Nu blir de ju ihågkommna iaf R.I.P
Citera
2013-11-02, 18:23
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Tack H-sonL-son för att du startade en tråd om familjen Lindvall! Jag har aldrig hört talas om dessa förfärliga mord tidigare. Bra att sådana här fall uppmärksammas även om det har gått en lång tid, och bra att de stackars mordoffren blir ihågkomna!

Jag tog en titt i Död och begravningsboken för Löddeköpinge församling för 1920 (via Ancestry.se). Där står ingenting om att fadern skulle ha sprängt sig själv med dynamit. Prästen har noterat "självmord genom skott i huvudet" som dödsorsak på fadern, samt "mord genom skott i huvudet" på hustrun och de fyra barnen. Kanske är det en skröna att han sprängde sig med en dynamitgubbe i munnen?

Vila i Frid, Betty Amalia Lindvall och alla fyra barnen! . (Vad beträffar faderns "vila" så hoppas jag den är allt annat än fridfull....)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in