2013-11-04, 00:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Jag tolkar ett +1 fynd som att de antingen hittat ett partiellt fingeravtryck på benen,
Det går för allt jag vet inte att detektera fingeravtryck på hud, om inte de avtryckande fingrarna har varit insmetade i något färgat eller eljest visuellt detekterbart.

Citat:
vilket förstås lika gärna kan ha kommit från någon samvaro av något slag. Alternativt att det är ett DNA spår och då handlar en +1 sekvens nog inte om något bevis. Har KJ:s släkt varit bosatta i boden sedan säg 100-300 år tillbaka i tiden så är KJ nog genetisk halv eller tredjedels kusin med halva byn. Beviset är alltså väldigt mycket svagare än normalt ifall det är ett DNA+1 bevis och KJ är inföding är Boden än vad ett DNA+1 bevis är i typ Stockholm, GBG och Malmö, med folk från hela världen.
Jag har resonerat lite om det där tidigare i tråden. Boden är absolut inte något Fredrika eller Örträsk, utan en smältdegel där det finns svenska, finska och samiska rötter, och det faktum att det är en garnisonsstad gör att det kommer mycket nytt folk söderifrån till stan, och har så gjort under de senaste hundra åren. Vad gäller utlänningar finns det bevisligen folk från i vart fall Thailand i Boden.

Min bedömning är alltså att Boden för att vara svensk mindre landsortsstad är påfallande utavlad på Y-kromosomsidan, och att +1 är en underskattning av styrkan i Y-kromosombevisningen.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-11-04 kl. 01:10.
Citera
2013-11-04, 00:56
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Om någon skriker banzai i ett svenskt hyreshus förstår man att en film rullar.

I normala fall skulle jag hålla med dig!

Men i filmen är uttalet så pass högt och i falsett att man knappt kan höra att det är just "Banzai" hon skriker.

Jag fick lyssna på scenen tre gånger innan jag fattade det.

Det som hörs är istället ett högt, hjärtskärande kvinnoskrik.
Citera
2013-11-04, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
dom pratade om bagageluckan dagen innan vill jag minnas, men mer i termer av hur svår/lätt den var att få upp. kan ju vara nåt som leder honom in på det där med bagagelucka.
faktum är att jag själv trodde jag läst att de pratat om blodet i bagageluckan redan tidigare men som sagt, det var bara ang vapen i bagageluckan och hur man öppnar den. men sen när de nämner tejp på kroppen så pratar han ju om att nån som vill planetera bevis bara skulle kunna sätta den i håret..då tänker jag "ooops" en gång till. men det kan fortfarande vara otur menar jag. KJ:s medvetande flaxar och far med honom, han tror tex han sett bilder och nästan svimmat, när förhörsledarna i själva verket säger han inte fått se några bilder. måste vara ett helvete att ha AS, dels ha komplex för att man inte kommer ihåg saker och vilja kompensera för detta, men dessutom var tvungen komma ihåg rätt.
Anledningen till att han tycker sig fått se bilder kan ju vara att det är hans egna bilder, hans minne som gör honom påmind. Detta om han är skyldig. Och ja det är otroligt svårt att både ha ett behov att berätta sanningen och samtidigt ljuga och sedan minnas allt och hålla sig till lögnen.
Tycker dock att förhörsledarna är kompetenta och ställer frågorna på ett bra sätt. Och meningen är väl att i ett förhör ska man finna den skyldige och det är väl inte första gången som en misstänkt GM försagt sig.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-11-04 kl. 01:04.
Citera
2013-11-04, 01:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jaha, och vad betyder det som står på sid 261?
Sorry, jag hade uppenbarligen inte FUP:en i huvudet tillräckligt väl, och kunde inte inse vad de skulle med en såpass meningslös amplifiering till. När jag kollar nu, har de blod på topsen de utgå från, och då chansar de väl på att blodet skulle kunna vara GM:s, antar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Men i filmen är uttalet så pass högt och i falsett att man knappt kan höra att det är just "Banzai" hon skriker.

Om advokat Forsberg följer tråden så har han ett vittnes utsago att eliminera med detta. Inte för att jag tror en vittnes uppgift från början som är flera veckor gammal när den kommer till polisen om en sån här ospecifik liten sak är nånting rätten kan använda för en fällande dom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Tycker dock att de skulle kunna höra skillnaden speciellt då ett vittne säger att de varken förr eller senare hört ett sådant skrik.
Citera
2013-11-04, 01:03
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Jag tycker det är intressant att han svarar "Hur då?" Det låter nästan som att han har tvättat bagageutrymmet på något sätt.

Kan man inte göra tester efter tex blekmedel i mattorna? Skulle det visa sig att mattorna har blivit tvättade så kan man nog utesluta att någon annan har planterat blodet i KJ´s bil.

Precis, han svarar så för att han är uppriktigt förvånad! Hur kan de ha hittat något när han läst på internet precis hur man städar efter sig? Finns städning, rengöringsmedel, blod med bland KJs sökningar?
Citera
2013-11-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Jag har länge funderat på denna lilla mening, hur satt tejpbitarna egentligen och vad kan de haft för syfte eller uppgift. Om de skulle fäst en plastpåse borde det funnits några spår efter den.

Kring halsen fanns tejper som satt fast i håret. Vid SKL har man undersökt tejperna utan att hitta några spår från annan än Vatchareeya.

Som jag förstår det var det ingen tejp som var virad runt halsen om den beskrivs som i sammanfattningen av undersökningen av VB.

Sen att det ff saknas en höftkula är mycket märkligt, varför bry sig om att avlägsna den, måste ju ,innebära mer arbete att "hugga" lös den...
2. tejpen var-förmodligen-det som satte fast påsen runt huvudet på VB! när sen påsen togs bort eller lossnade så låg hon förmodligen på mage, så att GM inte kunde se att bitar av tejpen blev kvar under hennes haka!!
höftkulan tror jag har lossnat av sig själv när förruttnelsen gjort att senor lossnat från kulleden! dom har ju beskrivit att det var ett stort hål där kulleden suttit!
Citera
2013-11-04, 01:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Precis, han svarar så för att han är uppriktigt förvånad! Hur kan de ha hittat något när han läst på internet precis hur man städar efter sig? Finns städning, rengöringsmedel, blod med bland KJs sökningar?
Ja, han verkar uppriktigt förvånad för att polisen har hittat blod i hans bil. Du lägger för stor tyngd i två ord, uttalade när han är förvånad och överraskad.
Citera
2013-11-04, 01:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det går för allt jag vet inte att detektera fingeravtryck på hud, om inte de avtryckande fingrarna har varit insmetade i något färgat eller eljest visuellt detekterbart.

Jag har resonerat lite om det där tidigare i tråden. Boden är absolut inte något Fredrika eller Örträsk, utan en smältdegel där det finns svenska, finska och samiska rötter, och det faktum att det är en garnisonsstad gör att det kommer mycket nytt folk söderifrån till stan, och har så gjort under de senaste hundra åren. Vad gäller utlänningar finns det bevisligen folk från i vart fall Thailand i Boden.

Min bedömning är alltså att Boden för att vara svensk mindre landsortsstad är påfallande utavlad på Y-kromosomsidan, och att +1 är en underskattning av styrkan i Y-kromosombevisningen.
Antar att även en Y-kromosom DNA-analys kan vara ofullständig, så vi vet inte riktigt hur stark analysen var.
Citera
2013-11-04, 01:11
Medlem
Citat:
Håller med er. Hade varit intressant att höra tonläge och se om han var förvånad. Han börjar ju berätta att hade han vetat att det skulle finnas blod hade han saniteterat HELA bilen och lägenheten och allt.
Det låter som om han städat och blir förvånad över att inte allt blod är borta. Här fälls han av sin egen oreda och att han far halva sitt bohang i bilen...detta gör att han slarvar och får med både det ena och det andra som han inte tänker på
Citera
2013-11-04, 01:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Tycker dock att de skulle kunna höra skillnaden speciellt då ett vittne säger att de varken förr eller senare hört ett sådant skrik.

http://www.expressen.se/gt/mamman-horde-hennes-dodsskrik/

Knivmord. Två skrik, sedan dödstyst...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16821956.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in