Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
Jag tolkar ett +1 fynd som att de antingen hittat ett partiellt fingeravtryck på benen,
Det går för allt jag vet inte att detektera fingeravtryck på hud, om inte de avtryckande fingrarna har varit insmetade i något färgat eller eljest visuellt detekterbart.
Citat:
vilket förstås lika gärna kan ha kommit från någon samvaro av något slag. Alternativt att det är ett DNA spår och då handlar en +1 sekvens nog inte om något bevis. Har KJ:s släkt varit bosatta i boden sedan säg 100-300 år tillbaka i tiden så är KJ nog genetisk halv eller tredjedels kusin med halva byn. Beviset är alltså väldigt mycket svagare än normalt ifall det är ett DNA+1 bevis och KJ är inföding är Boden än vad ett DNA+1 bevis är i typ Stockholm, GBG och Malmö, med folk från hela världen.
Jag har resonerat lite om det där
tidigare i tråden. Boden är absolut inte något Fredrika eller Örträsk, utan en smältdegel där det finns svenska, finska och samiska rötter, och det faktum att det är en garnisonsstad gör att det kommer mycket nytt folk söderifrån till stan, och har så gjort under de senaste hundra åren. Vad gäller utlänningar finns det bevisligen folk från i vart fall Thailand i Boden.
Min bedömning är alltså att Boden för att vara svensk mindre landsortsstad är påfallande
utavlad på Y-kromosomsidan, och att +1 är en underskattning av styrkan i Y-kromosombevisningen.