2013-11-03, 23:27
Medlem
Får nästan hjärtattack när jag läser här i tråden. Om man investerar på känsla och vaga uppfattningar (vilket verkar vara rätt poppis) är man illa ute - det kan gå hur fan som helst. Tro gör man i kyrkan, när det gäller aktier känns det i alla fall för min del som att det är bättre att investera i företag som inte har allt att bevisa. Önskar er dock lycka till och hoppas att ni inte slutar upp på fattighuset!
Citera
2013-11-04, 00:00
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Får nästan hjärtattack när jag läser här i tråden. Om man investerar på känsla och vaga uppfattningar (vilket verkar vara rätt poppis) är man illa ute - det kan gå hur fan som helst. Tro gör man i kyrkan, när det gäller aktier känns det i alla fall för min del som att det är bättre att investera i företag som inte har allt att bevisa. Önskar er dock lycka till och hoppas att ni inte slutar upp på fattighuset!

"It's a zero sum game, somebody wins, somebody loses. Money itself isn't lost or made, it's simply transferred from one perception to another." - Gordon Gekko.

Det är bara att låta folk investera de gör, förhoppningsvis väl informerade om riskerna, och i slutändan se till att man själv sitter i rätt båt. Visst håller jag med dig om det du skriver, och det tror jag majoriteten också göra efter sin första bear-period på börsen.
Citera
2013-11-04, 10:12
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Sålde i fredags av Nokia +24% och Vostok Nafta +20%.
Fyllde i dag på Transcom och sänkte GAV i BULL EL. Så nu ser portföljen ut så här.

Aktier
Shamaran Petroleum 9,18%
Transcom Worldwide SDB B 17,32%
Apple Computer Inc 8,90%
Leidos Holding 5,00%
Science Applications Intl Corp 2,12%

Certifikat
Bull El X 4 S 9,04%

Indexfonder
Avanza Zero 24,33%
Danske Invest Global Index 24,04%

Likvida Medel 0,06%

Sammanfattning
Fonder 48,28 %
Aktier 42,55 %
Certifikat 9,06 %
Likvida medel 0,11 %

Utveckling: 15,32%
DJ World Index: 8,31%
Citera
2013-11-04, 20:47
Medlem
carle2s avatar
Här är min portfölj som jag förvaltar ganska passivt.
Kör mycket efter Buffets planer att köra mycket i aktier som inte är särskilt konjunkturberoende, samt har jag med några förhoppningsaktier (3 stycker ca 10% av depån).

http://sv.tinypic.com/r/2ly3l28/5

Har inte så mycket likvider på sidan (sidan visar 0.5% men realt är det ca 25% likvid) men håller det utanför på ett sparkonto tills jag hittar nått jag vill handla igen.
Senast redigerad av carle2 2013-11-04 kl. 20:58.
Citera
2013-11-04, 20:58
Medlem
ForeverADrones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
"It's a zero sum game, somebody wins, somebody loses. Money itself isn't lost or made, it's simply transferred from one perception to another." - Gordon Gekko.

Det är bara att låta folk investera de gör, förhoppningsvis väl informerade om riskerna, och i slutändan se till att man själv sitter i rätt båt. Visst håller jag med dig om det du skriver, och det tror jag majoriteten också göra efter sin första bear-period på börsen.
Fast det stämmer inte. Det som skiljer aktier från t ex poker är att det inte måste finnas någon förlorare. Visst, för att tjäna pengar på uppgång och inte utdelning krävs ju att någon säljer olägligt när aktien kommer att stiga mer, men den som säljer kan ju ändå ha tjänat pengar på aktien och köparen kan ju i sin tur genom utdelning tjäna ihop det han köpte aktien för och måste inte hitta någon som torskar genom att köpa på peaken.

Eller hur tänker du?
Citera
2013-11-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverADrone
Fast det stämmer inte. Det som skiljer aktier från t ex poker är att det inte måste finnas någon förlorare. Visst, för att tjäna pengar på uppgång och inte utdelning krävs ju att någon säljer olägligt när aktien kommer att stiga mer, men den som säljer kan ju ändå ha tjänat pengar på aktien och köparen kan ju i sin tur genom utdelning tjäna ihop det han köpte aktien för och måste inte hitta någon som torskar genom att köpa på peaken.

Eller hur tänker du?

Fast nu handlar inte du i aktier med utdelning?
Citera
2013-11-05, 10:57
Medlem
Långa portföljen (84 %):

Ratos 6 %
Millicom 7 %
Fortum 7 %
Apple 8 %
Industrivärden 8 %
Handelsbanken 8 %
Coca Cola 13 %
Posco 14 %
Starbucks 14 %

Chansportfölj (11 %):
Shamaran 3 %
Orasolv 3 %
Dignitana 6%

Likvid: 5 %

Kommer fortsätta öka i Ratos och Industrivärden så länge priserna ligger i närheten av vad de gör idag eller lägre.
Citera
2013-11-05, 11:22
Medlem
Började spara i sommras, orkar inte beräkna % andel i portföljen. Gick in med ungefär lika mycket i varje aktie dock och grundtanken är att så småningom bygga upp en gubbportfölj.

Peab, avkastning: 10,75%

Lunding Mining, avkastning: 19,66%

SEB, avkastning: 15,75%

Starbreeze, avkastning: 44,10%

Aktier: 86,43%
Likvida medel: 13,57%
Citera
2013-11-05, 11:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojesos
Började spara i sommras, orkar inte beräkna % andel i portföljen. Gick in med ungefär lika mycket i varje aktie dock och grundtanken är att så småningom bygga upp en gubbportfölj.

Peab, avkastning: 10,75%

Lunding Mining, avkastning: 19,66%

SEB, avkastning: 15,75%

Starbreeze, avkastning: 44,10%

Aktier: 86,43%
Likvida medel: 13,57%

Lundin mining och Starbreeze är så långt ifrån "gubbe" man kan komma. Jag hade sålt av dessa, då det egentligen är ren tur att dessa gått upp så pass mycket på så kort tid. I nästa scenario kan de gå ner lika snabbt.
Citera
2013-11-05, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lundin mining och Starbreeze är så långt ifrån "gubbe" man kan komma. Jag hade sålt av dessa, då det egentligen är ren tur att dessa gått upp så pass mycket på så kort tid. I nästa scenario kan de gå ner lika snabbt.

Vilka Lundin Mining-aktier har gått upp mycket på kort tid? Mina har då stått still ett jäkla bra tag!
Citera
2013-11-05, 20:37
Medlem
sinologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag blir lite nyfiken på din syn på Starbreeze. Även jag har en liten kaka där men tycker att det är en utav få gånger som en raket faktiskt har rätt hållbar fundamenta bakom sig utav de som jag har tittat på. Har du läst in dig på försäljning och prognoser? Värderingen idag motsvarar P/E 10 på ganska rimliga antaganden gällande vinst, royalty-fördelning och volymer sålda. Dock ingen gubbaktie för den sakens skull, det håller jag med om.
Citera
2013-11-08, 14:27
Medlem
Aktier:

Handelsbanken B 25%
Industrivärden C 25%
Investor A 25%
Skanska B 25%

Kikar även på Ratos, Latour och Castellum för tillfället

Fonder:
Avanza Zero
Spiltan aktiefond Investmentbolag