Citat:
När skulle denna strategi vara mer lönsam än nu...?
Att vid expansion ersätta eget kapital i balansräkningen vilket kostar bolaget drygt 3% i direktavkastning med billigare finansiering borde ju vara en lönsam strategi idag eller hur? Dessutom kan nästa års vinst delas på färre aktier och om man dessutom tar en del av vinsten till återköp av egna aktier ökar man räntabiliteten på aktiekapitalet ytterligare. Detta även om bolaget verkar i en mogen bransch.
Om tillväxten avtar så sjunker naturligtvis vinstmutipeln men ofta sker detta genom att aktiekursen ligger stilla och vinsterna växer in sig i värderingen. Så har jag funnit kursvinnare.
Naturligvis instämmer jag i att "förhoppningsbolag" utan vinst är något som man bör sky som pesten. Förhoppningsbolag och tillväxtaktier är inte samma sak.
Att vid expansion ersätta eget kapital i balansräkningen vilket kostar bolaget drygt 3% i direktavkastning med billigare finansiering borde ju vara en lönsam strategi idag eller hur? Dessutom kan nästa års vinst delas på färre aktier och om man dessutom tar en del av vinsten till återköp av egna aktier ökar man räntabiliteten på aktiekapitalet ytterligare. Detta även om bolaget verkar i en mogen bransch. Om tillväxten avtar så sjunker naturligtvis vinstmutipeln men ofta sker detta genom att aktiekursen ligger stilla och vinsterna växer in sig i värderingen. Så har jag funnit kursvinnare.
Naturligvis instämmer jag i att "förhoppningsbolag" utan vinst är något som man bör sky som pesten. Förhoppningsbolag och tillväxtaktier är inte samma sak.
Varför gör inte alla företag så om det är gratis pengar? Aktieägarna vill ha avkastning på många procent, varför inte bara lyfta lån och sänka WACCen? För att risken ökar. Dessutom vill du ta hänsyn till bolagets skuldsättning när du investerar. Att köpa ett redan hårt skuldsatt bolag gör att potentialen för ökad skuldsättning är låg.
Min poäng var att du har oddsen mot dig när du går på dyra bolag. Bolag som är dyra i förhållande till vinster eller bokvärden har underpresterat historiskt och kommer sannolikt att fortsätta att göra det. Investerare lägger för mycket vikt vid senaste åren och förglömmer att bolag i ekonomin har en lönsamhet som över tid tenderar att gå mot ett genomsnitt.
Man vill köpa Hexagon när det var ett värdebolag som hatades av marknaden. Bolag med hög lönsamhet älskas allt som oftast av marknaden och du får betala för ett glatt konsensus. Bra bolag som går in i tillfälliga problem brukar också kunna ha fin potential. Ska man sålla bland lönsamma med älskade bolag måste man ha fingertoppskänsla, för oddsen är emot en.
Jag har som regel att aldrig göra köp på enbart tips utan att först göra en egen uppskattning, men i vissa fall är det svårt att välja ut guldkornen att analysera.