2013-11-03, 21:21
Medlem
Ankanins avatar
Funderar på att börja snusa. Någon som vill försöka övertyga mig att inte göra det?
Citera
2013-11-03, 21:55
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankanin
Funderar på att börja snusa. Någon som vill försöka övertyga mig att inte göra det?

Det beror på... hur gammal är du?
Citera
2013-11-04, 20:30
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:

Om du har en stabil inkomst och skiter i den hälsa, varsågod.
Citera
2013-11-05, 04:08
Medlem
d-Luffys avatar
Citat:

*Hjarnans beloningssystem blir helt fucked, tar tid att redigera tillbaka de
*Receptorerna for dopamin blir fler
*samre blodcirkulation
*hogra bloodtryck
*Sjukt osexigt
*Du blir en sl'o'are manniska
*Din mun far andrat ph varde
*Din tandhygien sjunker
*Para min v'a'n, para

Listan kan goras ganska lang. Dessutom om du nu gar igenom med det och sedan inser att du ska sluta sa har du ett mindre helvete framfor dig (vet inte om du snusat tidigare eller ej).

Sjalv ar jag just inne pa mitt andra dygn utan och de flyter pa ganska bra om jag ska vara arlig. Ikvall blir de nog varre dock om jag minns ratt fran tidigare ganger.
Citera
2013-11-05, 20:45
Medlem
Ankanins avatar
Kan ju tillägga att jag inte tänkt snusa regelbundet, utan bara ta en prilla när jag känner för en nikotinkick.

Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Det beror på... hur gammal är du?
18

Citat:
Ursprungligen postat av d-Luffy
*Receptorerna for dopamin blir fler
Detta är väl bara bra?

Citat:
*samre blodcirkulation
*hogra bloodtryck
*Sjukt osexigt
Detta kan jag ta.

Citat:
*Du blir en sl'o'are manniska
Hurså?

Citat:
*Din mun far andrat ph varde
Ja, det blir basiskt vilket minskar risken för karies, hål i tänderna m.m.

Citat:
*Din tandhygien sjunker
Spelar väl ingen roll om man använder tandtråd och borstar tänderna noggrant.
Citera
2013-11-05, 23:13
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:

Ok, du är 18 år och vill ta en prilla då och då. Ganska garanterat kommer du vara uppe i en dosa om dagen om ett par år. Då är du 20 år. Om du lever hyfsat sunt blir du kanske 80 år gammal. Detta betyder att du kommer att berika Swedish Match med (minst) 1 166 900 kronor. Borde inte du själv behålla den miljonen????
Citera
2013-11-07, 10:28
Medlem
gerdies avatar
Citat:

Börja snusa! Det är de bästa beslutet jag någonsin tagit! Får mer brudar och på nåt sätt mer pengar över varje månad :O

Happy snusing
Citera
2013-11-07, 13:57
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:

Gör det inte. Det är kul/mysigt/trevligt i början, speciellt på hösten när det är kyligt och man tar sig en prilla :-) Eller till ölen på sommaren (och alla andra årstider) men utöver detta (och till viss mån morgonprillan) så är det bara en last som är till last.

Låt bli är mitt råd.
Citera
2013-11-08, 10:27
Medlem
d-Luffys avatar
Citat:
Kan ju tillägga att jag inte tänkt snusa regelbundet, utan bara ta en prilla när jag känner för en nikotinkick.

18

Detta är väl bara bra?

Detta kan jag ta.

Hurså?

Ja, det blir basiskt vilket minskar risken för karies, hål i tänderna m.m.

Spelar väl ingen roll om man använder tandtråd och borstar tänderna noggrant.

Nej det ar inte bra att de blir flera. Det ar en del av ditt vanliga beloningssystem som du satter ur balans. Nar de blir flera sa kravs det aven mer nikotin for att bibehlla samma kannsla som du forst fick av nikotion. Detta ar i ovrigt orsaken till att manga som slutar kanner sig nere en langre tid efter de slutat och kan ta upp till 6 manader (vissa tar annu langre tid men da rekommenderas lakare) att kanna sig normala igen.

Argumentet de kan jag ta. Kanns som du redan bestamt dig. Risken for att du blir beroende ar alltid overhangande och personligen anser jag det inte vart det avon om jag resonerade som du nar jag var 18.

Ang. att du far ett basiskt ph kan jag papeka ocksa gor att du inte upplever smaker pa samma satt langre. Ditt luktsinne paverkas ockso (personlig upplevelse, vet ej om nagon annan upplever det). Dock ar lukt och smak valdigt nara varandra sa kan vara att jag kopplar ihop det pa nagot vanster. Motverkar kanske hal men tro mig du kanner skillnaden. Tandsten uppkommer inte lika latt utan. (Kan inte heller backa upp detta med mer ann egen erfarenhet).

Forhoppningsvis sa kan du halla snusandet pa en halsosam niva och endast ta en vid "finare" stunder men alla klarar inte det. Det ar helt upp till dig men du fick iaf nagra vettiga argument till att inte borja. Fraga folk som snusat en langre tid o slutat om de nagon gang hade borjat om de fick aka tillbaka i tiden. Jag tror inte manga dar talar for det.

Ah g'o'r det dig lycklig att ta en snus da och da g'o'r det. Men personligen tycker jag inte det ar vart det. Mvh d-Luffy
Citera
2013-11-08, 14:23
Medlem
Das-Papiers avatar
2 veckor utan idag! Helvete vad jobbigt det är. Slö som stryk är jag.
Citera
2013-11-09, 03:46
Medlem
d-Luffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Papier
2 veckor utan idag! Helvete vad jobbigt det är. Slö som stryk är jag.
2 veckor. Starkt! Du har redan pinat igenom det varsta. Snart borjar aven motivationen komma tillbaka. Tank pa alla possitiva effekterna du upplever.

Jag ar sjalv pa samma resa men dag 6. Min motivation ar i botten. Orkar knappt genomfora dagens enklaste saker som att laga mat, duscha, trana, sova i tid osv. Hoppas att det vander snart.
Citera
2013-11-09, 04:28
Medlem
TbwzMukkas avatar
Om man har pengar och vill snusa, varför inte? Själv har man snusat sedan 6:an och har inte haft ett enda hål i tänderna. Det enda negativa snuset har gett är lite slitet tandkött. Men det är så förbannat god smak och mysigt är det.

JAG tycker defenitivt att fördelarna överväger nackdelarna. Varför vill ni andra sluta? (Hur motiverar ni det. Själv vill jag fortsätta köpa Grov Och Ettan lös i all evinnerlighet)
Senast redigerad av TbwzMukka 2013-11-09 kl. 04:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in