2013-11-03, 16:30
Medlem
Flashshits avatar
En sådan här löjlig sak kan bara bli uppblåst till extrema storlekar i landet Absurdistan!
Det finns massor med maträtter som syftar på ziggisar, ta zigeunerschnitzel tex.

http://de.wikipedia.org/wiki/Zigeunerschnitzel

Men det är ju bara i Sverige man kan tjäna mer pengar på att "känna" sig kränkt än att bli misshandlad så att man får svåra permanenta men..
Citera
2013-11-03, 20:36
Medlem
barbababas avatar
Vad menar ägaren att anmälaren har missförstått? Är inte allt glasklart? Förstår han inte att hans namn på soppan är väldigt osmakligt till skillnad från t.ex. Västerbottenpaj eller vad hans korkade jämförelse nu var?
Citera
2013-11-03, 20:59
Medlem
ture.karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbababa
Vad menar ägaren att anmälaren har missförstått? Är inte allt glasklart? Förstår han inte att hans namn på soppan är väldigt osmakligt till skillnad från t.ex. Västerbottenpaj eller vad hans korkade jämförelse nu var?

Osmaklig = olaglig, menar du?
Citera
2013-11-04, 04:53
Medlem
Citat:
Så varför kan zigenare bli upprörda, men inte andra som fått maträtter uppkallade efter sig?
Citera
2013-11-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Så varför kan zigenare bli upprörda, men inte andra som fått maträtter uppkallade efter sig?

Så har det alltid varit att vissa grupper är mer lättkränkta än andra. Ändå är ju zigenare oftast stolta över sitt ursprung och borde bli lite smickrade. Speciellt om soppan är god
Citera
2013-11-04, 16:05
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videosvar
Precis, vad blir det här näst?
Rom och cola får inte serveras för att det antyder att zigenare säljer kokain.
En farlig utveckling i min mening där folk kränks från höger till vänster och försätter hederliga företagare i ekonomisk kris.

Och till alla kränkta tygstycken - passar inte Sverige så återvänd hem!

fan va jag skrattade, roligast idag!

Jävla larv från zigenarna. De får som grupp ta ansvar för gruppens agerande som orsakar den bild folk har av dem.

Jag jobbade i butik en sommar och påpekade då för ett par zigenare att man måste betala för varorna som de lagt i sin väska. Efter stängning var vi tvungna att ringa polisen för vi hade en klan utanför butiken som ville knivmörda mig och mina kollegor som varit så fräcka att vi stört deras släktingar i deras dagliga värv....
Citera
2013-11-04, 19:29
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Att det är skillnad på ett skämt och en åsikt.

Din profilbild är väldigt osmaklig och motbjudande, tycker du inte att vi ska förbjuda den?
Citera
2013-11-04, 21:21
Medlem
barbababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ture.karlsson
Osmaklig = olaglig, menar du?
Nej, jag har aldrig uttryckt samtycke för sådana absurda påståenden.
Citat:
Kan kan de väl, men de blir oftast inte beskyllda att vara tjuvar i samma veva.
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Att det är skillnad på ett skämt och en åsikt.
Du tror inte att det ligger nånting bakom skämtet?
Citat:
Din profilbild är väldigt osmaklig och motbjudande, tycker du inte att vi ska förbjuda den?
Nej.
Citera
2013-11-04, 23:27
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Kan det ALLS ha att göra med att en god västerbottenpaj gör att man blir glad och tänker på de trevliga västerbottningarna, medan att en lika god zigenarsoppa inte triggar samma fina tankar? Varför kan det bli så? Är det mina smaklökars fel, eller kan svaret finnas annorstädes? Ett mysterium. Helt otänkbart i alla fall att människor bygger sina åsikter på erfarenheter. Sånt händer ju inte. Aldrig.
Citera
2013-11-05, 01:25
Medlem
Chinisibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videosvar
Och till alla kränkta tygstycken - passar inte Sverige så återvänd hem!

Nu finns det ju dock ganska gott om romer/zigenare som är födda i Sverige och knappast kan sägas ha någonting att "återvända hem till".

F.ö finns det två delar här, dels den delen som tar upp hurvida det är OK att kalla en soppa för "zigenarsoppa" eller ej, dels skämtet om "stulna ingredienser". Som jag förstått det var det inte namnet "zigenarsoppa" som ställde till det utan skämtet om "stulna ingredienser". Och jag tycker nog att "stulna ingredienser" i sambandet zigenarsoppa känns både onödigt och inte så konstigt att det går under hets mot folkgrupp. Enbart "zigenarsoppa" hade nog inte varit något problem.

Att jämnföra med att kalla något för t.ex "svennegryta" blir bara delvis korrekt. Mer korrekt blir det om någon serverar något som "svennegryta" och lägger till t.ex "extra smaklöst - minimalt kryddat" under.
Senast redigerad av Chinisiba 2013-11-05 kl. 01:29.
Citera
2013-11-05, 02:19
Medlem
Nu ska vi komma ihåg att många människor i landet Lagom gör affär av att bli utsatta för något!? För då får man skadestånd i landet Lagom. Det finns "parkbänkare/A-lagare" som pucklar på varann och polisanmäler. Sedan när skadeståndet är utbetalt är dom vänner och delar på pengarna. Vedertaget trick sedan länge, enligt en nämndeman i en mindre svensk stad.
Citera
2013-11-05, 02:32
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisiba
F.ö finns det två delar här, dels den delen som tar upp hurvida det är OK att kalla en soppa för "zigenarsoppa" eller ej, dels skämtet om "stulna ingredienser". Som jag förstått det var det inte namnet "zigenarsoppa" som ställde till det utan skämtet om "stulna ingredienser". Och jag tycker nog att "stulna ingredienser" i sambandet zigenarsoppa känns både onödigt och inte så konstigt att det går under hets mot folkgrupp. Enbart "zigenarsoppa" hade nog inte varit något problem.

Samesoppa - stulna ingredienser
Lappsoppa - stulna ingredienser
Finnsoppa - stulna ingredienser

Hets mot folkgrupp?

PK-Sverige kan inte riktigt bestämma sig här. Är det ordet zigenare det är fel på? Eller när just zigenare sätts i samband med något brott? Eller är det när en folkgrupp och en fördom om dem paras ihop?

Kongoleskorv - jättestor

Jag säger såhär - enbart "stulna ingredienser" hade inte varit ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in