2013-11-02, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Man är inte rasist för att man påstår ett faktum
Zigenare stjäl
Ja, jag tror att många som invandrade på 60,70, 80-talet
och deras barn är mera negativa till dagens invandring än många
"helsvenskar". Inte så konstigt.
Dom kom i en tid då det fanns arbete och inte bidrag.
Dom jobbade hårt på varv och med städning för att bygga en framtid
för sina barn. Barnen har fått höra historier om föräldrarnas svårigheter i det nya landet.
Inte konstigt då om man reagerar mot dagens bidragssituation.
Jag har ätit många gånger på restaurangen. Slavko är en helt vanlig, hårt arbetande restaurangmännniska. Tonen är rå men hjärtlig. Det var naturligtvis ett misstag att skämta på det viset på en hemsida och man tog ju också bort det. Man kan inte påstå att ALLA ingredienser i en zigenarsoppa är stulna. Dom kan ju t.ex. ha hittat löken.
många serber driver restauranger mest för att det är svarta pengar
men jag har inte mycket till övers för somalier och deras bög mohamed i släptåg
Citera
2013-11-02, 08:15
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Den s.k. journalisten Nadja Gerbil är en kvinna med slöja. Hon figurerade i nåt program på TV men blev nobbad och påstod att det var för slöjan. Men de måste vara ganska blåsta på P4 Malmöhus när de skickar henne med slöja för en sån intervju. Hon inbjuder ju till att folk driver med henne. En riktig PK fanatiker.
Hon heter Nadia Jebril och bär inte slöja längre. Hon är sambo (?) med en Mxlcolm Cxderberg så man kan väl anta att hon lever ett liv ganska långt från islamsk renlära.
Citera
2013-11-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Hon heter Nadia Jebril och bär inte slöja längre. Hon är sambo (?) med en Mxlcolm Cxderberg så man kan väl anta att hon lever ett liv ganska långt från islamsk renlära.

Jaja, men det var en poäng vi garvade åt med andra namnet, Nadja Gerbil. Googla får du se. Men är inte hon zigenare själv i stället? Hur som helst var det en "göra bort sig desperat" intervju.
Citera
2013-11-02, 11:05
Medlem
Redundants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Rent logiskt är inte stulna ingredienser direkt kopplat till zigenare. Det är bara rasister som gör den kopplingen. Även om de vore stulna är det möjligt att abstrakt betrakta ingredienser som ideer till ett recept, ungefär som att coca cola har ett hemligt recept, men att det är möjligt att få ingrediensern stulna till just det receptet.

Allt beror på hur den anmälde försvarar sig. Jag tycker vårt rättsystem verkar vara ett skämt.

Logiskt? Man måste inte vara rasist för att ha koll på vilka fördomar som finns där ute. Men man måste vara bra blåögd och därtill korkad för att inte se kopplingen restaurangen gör.
Citera
2013-11-02, 11:45
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ägaren till restaurangen är själv invandrare, en bra kille som jobbar och försörjer sig själv. ingen rasist där inte.

Bara för att han inte är vit blir han automatiskt inte rasist
Citera
2013-11-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redundant
Logiskt? Man måste inte vara rasist för att ha koll på vilka fördomar som finns där ute. Men man måste vara bra blåögd och därtill korkad för att inte se kopplingen restaurangen gör.

Det går inte att sluta sig till vad han menar i menyn utan att själv göra sig skyldig till stereotypiskt tänkande. Jag förstår att du tror att du "vet" vad han säger. Killen kanske är en stor filosof och vill visa dig vilken rasist du själv är? Tror du på allvar att han blir dömd för HMF? Det skulle ju bara bevisa påståendet.
Citera
2013-11-02, 20:59
Medlem
Jag håller med om att folk är otroligt lättkränkta nu för tiden. Lägg fokus på riktiga problem istället för "kinapuffar" eller "negerbollar" osv osv. Kan dock förstå att man blir kränkt av det där med stulna ingredienser. Vet inte om han hade annat på menyn typ som "arabköttbullar extra håriga" eller något men om zigenarsoppan var det enda han serverade kan jag absolut förstå att man tar illa upp spec om man är zigenare själv.

Tänk själv om man som svensk går in på en syrianpizzera, kikar lite på menyn och ser "svennerulle extra feg kebab" förstår att mina namn inte är så kreativa men lite onödigt var det där med stulna ingredienser. Allt som allt är folk absolut för lättkränkta idag.
Citera
2013-11-02, 21:54
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ägaren till restaurangen är själv invandrare, en bra kille som jobbar och försörjer sig själv. ingen rasist där inte.

Så invandrare kan inte vara rasister eller ?
Citera
2013-11-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Förstår inte riktigt, folkgruppen "Zigenare" finns ju inte längre utan har av någon blivit omskyltad till Romer. Att hetsa mot något som är bestämt att det inte längre finns kan väl ändå inte bli kallat för hets.

Vore ju lite kul om någon konfronterade pk-pressen ifall de tar upp detta, något i stil med "ni på pk-pressen anser att zigenarsoppa är hets mot romer -men då anser ni ju samtidigt att romer är zigenare och kanske själva gör ett övertramp, eller?"

Nu är ju en soppa ändå inte hets mot folkgrupp, kan inte se att en soppa kan värdera någon/något varken hit eller dit. Det finns ju allt möjligt, mexicanasoppa t ex, och det är väl inte så schysst mot mexikanarna, särskilt som mina minnen sedan skoltiden inte är så fördelaktiga där direkt.

Kan vi då få tillbaka våra negerbollar eftersom det inte längre finns något som heter neger?
Citera
2013-11-03, 13:33
Medlem
Givetvis är det inte namnet i sig som är problemet, utan att man förknippar det med "stulna ingredienser". Detta är hets mot folkgrupp.

Argumentet "det finns ju skånekalops" är samma som "man får ju säga vitlök!!!!!" och är så jävla dumt att suckarna blir djupare än en gruvbrytning i Kiruna.

PS. Yttrandefriheten är inte till för att du ska få kränka andra människor, det har inget med demokrati att göra.

PS 2. Bara för att du själv tillhör en folkgrupp innebär det inte att du inte kan vara rasist.
Citera
2013-11-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat
Givetvis är det inte namnet i sig som är problemet, utan att man förknippar det med "stulna ingredienser". Detta är hets mot folkgrupp.

Argumentet "det finns ju skånekalops" är samma som "man får ju säga vitlök!!!!!" och är så jävla dumt att suckarna blir djupare än en gruvbrytning i Kiruna.

PS. Yttrandefriheten är inte till för att du ska få kränka andra människor, det har inget med demokrati att göra.

PS 2. Bara för att du själv tillhör en folkgrupp innebär det inte att du inte kan vara rasist.

Bra skrivet! Håller med om allt.. MEN. Nu är det ju ändå så att t ex varannan Rom/Zigenare har dömts för eller är misstänkt för brott i stickprovskontrollen i "Rom-registret" så det är ju faktiskt inga "myter" längre. Visst är det fortfarande hets mot folkgrupp, men det kommer ju av FAKTA.
Citera
2013-11-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat
...

Många DN-ollare härinne som är tvärsäkra märker jag

Illustrerade vetenskap friades ca 2001 för en artikel där de beskrev just romer som tjuvaktiga och smutsiga.

Om jag förstått det rätt så skulle detta fallet hamna under JK då menyn låg ute på nätet? (och skulle därmed vara samma instans som friade illustrerad vetenskap) Anmälan kan göras anonymt då hets mot folkgrupp inte avser enskilda individer, därmed är det nog ingen gold-diggers som gjort anmälan som vissa påstår tidigare i tråden.

Det skulle alltså röra sig om missaktning om jag förstått det rätt? men dels är "stulna ingredienser" ett uttryck som kan tolkas på flera sätt, dels skriver killen aldrig ut att Romer stjäl, endast att ingredienser skulle vara stulna. Att romer skulle vara tjuvar får man läsa in alldeles själv.

Omständigheter är också sådana att han ska kunna sälja soppan. Motivet kan därmed knappast ha varit att visa missaktning. Vem vill äta något man tycker illa om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in