Citat:
Ursprungligen postat av
NyanCat
Givetvis är det inte namnet i sig som är problemet, utan att man förknippar det med "stulna ingredienser". Detta är hets mot folkgrupp.
...
Många DN-ollare härinne som är tvärsäkra märker jag
Illustrerade vetenskap friades ca 2001 för en artikel där de beskrev just romer som tjuvaktiga och smutsiga.
Om jag förstått det rätt så skulle detta fallet hamna under JK då menyn låg ute på nätet? (och skulle därmed vara samma instans som friade illustrerad vetenskap) Anmälan kan göras anonymt då hets mot folkgrupp inte avser enskilda individer, därmed är det nog ingen gold-diggers som gjort anmälan som vissa påstår tidigare i tråden.
Det skulle alltså röra sig om missaktning om jag förstått det rätt? men dels är "stulna ingredienser" ett uttryck som kan tolkas på flera sätt, dels skriver killen aldrig ut att Romer stjäl, endast att ingredienser skulle vara stulna. Att romer skulle vara tjuvar får man läsa in alldeles själv.
Omständigheter är också sådana att han ska kunna sälja soppan. Motivet kan därmed knappast ha varit att visa missaktning. Vem vill äta något man tycker illa om?