Citat:
Ursprungligen postat av
JuhoSalonen
Men man kan ju ändå inte säga att alla romer stjäl bara för att man sett någon rom gjort det tidigare? Eller har jag fel? Blev kanske lite fel sagt men vi säger att vi är romer. Zigenare är ett smutsigare/kränkande ord för rom, och det är något som vi inte säger.
Det här "allt-eller-inget"-tänkandet är så jävla tröttsamt. Man behöver inte ha doktorerat i matematik för att förstå så otroligt enkla saker...
Romer (jag undviker, för din skull, den normala benämningen "zigenare") utgör en minoritet i Sverige. Några få procent (slå upp det på wikipedia) av befolkningen.
Anta att det under en dag i X-köping begås 10 stölder. 5 av oss "gajos" och de andra 5 av er stolta romanis. Vad blir slutsatsen? Jo, att en liten jävla procent av befolkningen står för en oproportionellt stor del av stölderna i X-köping. Är det svårt att förstå? Är det då också svårt att förstå att zigenare allmänt betraktas som tjuvar och bedragare?
Romer undviker utbildning (såg jag nyss på ett propaganda-program i SVT) för att er kultur kanske "försvinner" om man lär sig för mycket. Men lite insikt i procenträkning och annan enkel matematik kan väl inte vara så skadligt?