2013-11-05, 08:33
Medlem
Heruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Att det är skillnad på ett skämt och en åsikt.

Din profilbild är väldigt osmaklig och motbjudande, tycker du inte att vi ska förbjuda den?

Riktigt äcklig! Action Bronson! http://www.youtube.com/watch?v=5k_N94P4YpU
Citera
2013-11-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Så varför kan zigenare bli upprörda, men inte andra som fått maträtter uppkallade efter sig?

För att du misstolkar medvetet eller bara är väldigt trög. Namnet skiter alla i, det är det faktum att man underförstått säger att Zigenarmaten har gjorts på stulna ingredienser. Så jävla solklart att man undrar om du trollar.
Citera
2013-11-06, 16:41
Medlem
JonasJRs avatar
Tycker väll egentligen problemet ligger i att han skriver "Stulna ingredienser". Kan man väll inte göra heller!?!? Är ju som att man skulle sälja "Negerbollar" med "Slavplockad kakao"? Tycker det är rätt att han blir polisanmäld för det, spelar ingen roll om han själv är invandrare eller inte, man kan bara inte ha en restaurang och skriva sådär!
Citera
2013-11-06, 17:33
Medlem
rex144s avatar
denne jugge som driver restaurangen ville flörta med rassistiska lastbilsförare...

restaurangen ligger i industriområde/hamnen

det är jo rassistiska undertoner,

zigenare stjäl det är jo deras kultur, det borde K-märkas och slippa bli förföljda av butikspersonal och polis, låt de utöva sin kultur och traditioner

PS

butiksinnehavare och privatpersoner skulle få söka ersättning av staten prcis som djuruppfödare får, viltskador, vargangrepp
Citera
2013-11-06, 19:51
Medlem
Chinisibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Samesoppa - stulna ingredienser
Lappsoppa - stulna ingredienser
Finnsoppa - stulna ingredienser

Hets mot folkgrupp?

PK-Sverige kan inte riktigt bestämma sig här. Är det ordet zigenare det är fel på? Eller när just zigenare sätts i samband med något brott? Eller är det när en folkgrupp och en fördom om dem paras ihop?

Kongoleskorv - jättestor

Jag säger såhär - enbart "stulna ingredienser" hade inte varit ett problem.

Nej, enbart "stulna ingredienser" hade inte varit ett problem. Det är när en folkgrupp och en fördom paras ihop. "Finnevodka - För fyllesvin" hade alltså antagligen skapat samma problem.
Citera
2013-11-07, 00:03
Medlem
Blir mer förbannad av att läsa kommentarerna än omslaget på aftonbladet. Ni kan ju ingenting om oss romer. Att kalla en mörkhyad för neger är samma sak som att man skulle kalla en rom för zigenare.

Ser jag en svensk person stjäla något, är alla svenska människor tjuvar då? Grubbla på den en stund.
Citera
2013-11-07, 18:24
Medlem
pandark23s avatar
Ja zigenarna behöver inte nöja sig med soppa eftersom de ständigt blir matade av DO

http://www.fotolog.com/elskap/241000000000036165/#profile_start
Citera
2013-11-07, 18:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhoSalonen
Blir mer förbannad av att läsa kommentarerna än omslaget på aftonbladet. Ni kan ju ingenting om oss romer. Att kalla en mörkhyad för neger är samma sak som att man skulle kalla en rom för zigenare.

Ser jag en svensk person stjäla något, är alla svenska människor tjuvar då? Grubbla på den en stund.
Är du bra på procenträkning så kan du förstå hur svenskar respektive zigg påverkar den allmänna känslan av trygghet i ett land. Och ja, ni romer är zigenare, läs på din historia.
Citera
2013-11-07, 21:05
Medlem
stinkbeetles avatar
Dessutom serverar de SPAGGEtigratäng! Vet skäms!

http://imgur.com/gVfXadJ
Senast redigerad av stinkbeetle 2013-11-07 kl. 21:14.
Citera
2013-11-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är du bra på procenträkning så kan du förstå hur svenskar respektive zigg påverkar den allmänna känslan av trygghet i ett land. Och ja, ni romer är zigenare, läs på din historia.

Men man kan ju ändå inte säga att alla romer stjäl bara för att man sett någon rom gjort det tidigare? Eller har jag fel? Blev kanske lite fel sagt men vi säger att vi är romer. Zigenare är ett smutsigare/kränkande ord för rom, och det är något som vi inte säger.
Citera
2013-11-07, 23:42
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Men man kan ju ändå inte säga att alla romer stjäl bara för att man sett någon rom gjort det tidigare? Eller har jag fel? Blev kanske lite fel sagt men vi säger att vi är romer. Zigenare är ett smutsigare/kränkande ord för rom, och det är något som vi inte säger.

Naturligtvis inte. Det är först då erfarenheten säger att merparten innebär problem.

Och med mursi-medias inbankande att kalla er råååmer blir förstås effekten att folk inte ser att råååmer skulle vara något mer positivt än zigenare. Det är ju samma människor, och eftersom man vet vad zigenare är så kommer förstås råååmer vara ett smutsigt/kränkande ord. Tycker du jag ska kalla dig rååååm när jag känner att det är något negativt i det? Kanske kokosboll är bättre?
Citera
2013-11-08, 00:00
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:

Det här "allt-eller-inget"-tänkandet är så jävla tröttsamt. Man behöver inte ha doktorerat i matematik för att förstå så otroligt enkla saker...

Romer (jag undviker, för din skull, den normala benämningen "zigenare") utgör en minoritet i Sverige. Några få procent (slå upp det på wikipedia) av befolkningen.

Anta att det under en dag i X-köping begås 10 stölder. 5 av oss "gajos" och de andra 5 av er stolta romanis. Vad blir slutsatsen? Jo, att en liten jävla procent av befolkningen står för en oproportionellt stor del av stölderna i X-köping. Är det svårt att förstå? Är det då också svårt att förstå att zigenare allmänt betraktas som tjuvar och bedragare?

Romer undviker utbildning (såg jag nyss på ett propaganda-program i SVT) för att er kultur kanske "försvinner" om man lär sig för mycket. Men lite insikt i procenträkning och annan enkel matematik kan väl inte vara så skadligt?
Senast redigerad av theodor.busse 2013-11-08 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in