2013-11-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Tror inte MB ställt om klockan i Mobilen. Grejen är den att i hans lista på basstationsuppkopplingar syns inte inkommande SMS/Samtal från Telia ABG vilket DS hade som skickade sms't kl 20.41.16. Uppkopplingen kl 21.41.23 var en utåtgående händelse(SMS/SAMTAL av MB).

Håller på att gå igenom dessa - återkommer med mer info.

EDIT:
MBs basstationsuppkopplingar FUP s928
MBs sparade SMS: FUP s927

i listan som Q redovisade var det samma sms 20:41(enligt MB:s mobilklocka) som också registrerades i basstation 21:41. men litar på att ni har bättre koll, blir intressant minst sagt att se vad du kommer fram till.
Citera
2013-11-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
i listan som Q redovisade var det samma sms 20:41(enligt MB:s mobilklocka) som också registrerades i basstation 21:41. men litar på att ni har bättre koll, blir intressant minst sagt att se vad du kommer fram till.

var förresten dessa sms från obetydliga personer till MB på kvällen den 4:e maj raderade oxå (men kunde hittas till skillnad från de tidigare sms:en från VB)?
Citera
2013-11-03, 12:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Kuriren har gjort det:

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7056112

Förklaringen är kanske att MB i motsats till Kuriren har kopplingar till NSD genom sin tidigare anställning på tidningen ?
Citera
2013-11-03, 12:53
Medlem
zugfahrers avatar
Tycker det är väldigt klent i förhören vad som verkligen skedde efter att MB och AN kom hem. Kanske satt han framför datorn, kanske såg hon tv, hon kanske hade lite vin, kanske la de sig samtidigt, eller hon la sig först. Hon brukar gå ut och röka, kanske gjorde hon detta? Varför frågade man inte vad hon såg på tv? Varför kollade man inte Mickes dator om han nu surfade?
Citera
2013-11-03, 13:00
Medlem
Citat:
Jag är beredd att hålla med dig där. Avsaknaden av fiber i knivhuggen tyder väl på att VB inte hade kläderna på. Skulle dem ha sex?

just det , så verkar det. tyder också på att de var inomhus? såfall talar det för AGM eftersom mordet inte skedde hos KJ och var annars skulle de vara inomhus?
Citera
2013-11-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Nej, då skulle han tvärtom sparat dem och visat upp dem i ett senare skede som bevis mot KJ. Genom att radera dem hjälper han KJ och får misstankarna emot sig själv. Så det var något som han tyckte var värt att radera, någotsom han absolut inte ville att någon skulle kunna läsa i efterhand.
Som hans fru tex.
Citera
2013-11-03, 13:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag är beredd att hålla med dig där. Avsaknaden av fiber i knivhuggen tyder väl på att VB inte hade kläderna på. Skulle dem ha sex?

Jag tror "Ploj" var naken (= inga fibrer i såren) och bunden på något sätt. Kanske mellan två träd. Och att hon stod upp när huggen utdelades. Sex ? Nej, det tror jag inte.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-03 kl. 13:16.
Citera
2013-11-03, 13:06
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Citat:
var förresten dessa sms från obetydliga personer till MB på kvällen den 4:e maj raderade oxå (men kunde hittas till skillnad från de tidigare sms:en från VB)?

Vilken lista? Har du länk?

Ja, sitter och funderar här.. men en sak stör mig:

I FUP på s927 står det att vid MBs telefontömning fanns 3 st SMS sparade från den 4/5.
Citat:
19.43:21 SMS från Skott
19.46:23 SMS från Skott
20.41:16 SMS från Sveder

I FUP på s1070 finns en lista från SMS-tömningen av MBs mobil. Listan är delvis daterad och innehåller några sms från den 4/5.

Citat:
1) Hur mycket ligger resorna på nu? LÄST
2) Vet inte riktigt ännu. Sensei skulle boka till veckan. Vi kan försöka söka lite pengar från aktivungdom för utbildning :-) SÄNT
3) Hehe, varför inte? Utbildning och personalvård:-) LÄST
4) Jo det är väl en bra idé :-) SÄNT
5) Osu senpai din biljett finns på mailen. Kan du ansvara för att boka hyrbilar till oss? Vi är visst 10 personer tror jag. LÄST

Hur skall man tolka denna lista? Vem har skickat och tagit emot vad?
Citera
2013-11-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrutia
VB frågade KJ om hon kunde komma över dagen efter och plugga hos honom. Detta borde ge KJ tid att planera det misstänkta dådet. Hundarna hittade inget bevis för att KJs lägenhet var mordplatsen. Men VBs telefon sänder sina sista signaler därifrån. Möjligt att hon blev medvetslös eller att hon dog och hundarna missat det. Hur har han kommit undan med att ta kroppen från lgh-styckningsplats-FP1/2 utan att någon märker det och att han har haft polis som spanat på honom under den här tiden? Flytten av benen måste ha skett 18e-19e maj. Och att bränna ner ödeshuset låter rimligt. Är det troligt att han styckade benen och händerna 18e-19e maj vid fp2? Om han gjorde det – hur fick han kroppen dit utan dragmärken längs marken? (möjlig medhjälpare) Och om han inte gjorde det – vart styckade han kroppen?

1. Det är ju mer sannolikt med åklagarens linje i tanken att KJ tog kål på VB redan kring 1600-1800 snåret ifall man tror på åklagarens linje. De borde ju ha kollat ifall det fanns några vittnesmål på att de överhuvudtaget kom till lägenheten. Rent hypotetiskt kan man tänka sig att VB slagits medvetslös, lagts i bakluckan och senare körts ut i skogen för styckning. Däremot förklarar den teorin inte SMS:n från VB:s telefon.

2. Vad man kan vara ganska säker på är att styckningen inte skett i lägenhet eller bakluckan på bilen och inte heller utanför lägenheten.
Citera
2013-11-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
För min del anser jag att frågan om hunden är utredd. Pappan kom dit och såg skadorna på sladden (datorsladd), hunden hade bitit både på delar av sladden. KJs bror var där och tröstade KJ som var i chock. De hade innan pappan kom dumpat hunden i Luleälv. Det fanns inga smaskiga blodfläckar, inga droppandes påsar och pappan hade inte hjälpt honom bära ut sådana. Jag tror på detta. När jag läst förhören med pappan får jag bilden av föräldrar som älskar sin son gränslöst och försöker underlätta hans liv så mycket de kan. De skjutsar och hämtar honom överallt, de passerar hans hus för att kolla om han är hemma när han inte svarar, de stöttar honom ekonomiskt när det behövs, de tvättar hans kläder, handlar hans mat. Pappan känns trovärdig när han återger händelser. KJ hade inga nycklar till varken deras hus eller garage. Han säger även att KJ har svårt att ljuga och nedan;

"För Jonny är det helt uteslutet att Kristoffer skulle ha någonting med V:s försvinnande att göra. Kristoffer klarar inte ens av att rensa en fisk.
Då han fick höra om en styckad kropp så blev han helt övertygad om att Kristoffer inte har med saken att göra.
Kristoffer kan inte ens äta med kniv och gaffel. Han har svårt att knyta skor."

Jag får inte ihop denna bild med någon som styckat, transporterat och placerat en kropp.
tycker detta mer förklarar varför KJ blivit som han blivit med en far som har så låga tankar om honom när det gäller att äta med kniv och gaffel och knyta skor. Killen har sytt en väst till sin hund, han har tagit körkort och har jobbat med att snickra (tror jag). Jag tror inte han är så dålig och dum som många verkar tro.

Personligen tror jag inte hans far har så låga tankar om honom och jag tror också att han inte tror KJ har utfört mordet. Jag tror han säger det han säger för att skydda KJ. För att lägga mer kraft bakom sin tro att det omöjligt kan vara KJ.
Senast redigerad av lindhsky 2013-11-03 kl. 13:21.
Citera
2013-11-03, 13:18
Medlem
highfives avatar
Citat:

Ja, sitter och funderar här.. men en sak stör mig:

I FUP på s927 står det att vid MBs telefontömning fanns 3 st SMS sparade från den 4/5.

I FUP på s1070 finns en lista från SMS-tömningen av MBs mobil. Listan är delvis daterad och innehåller några sms från den 4/5.

Hur skall man tolka denna lista? Vem har skickat och tagit emot vad?

Jag tror det blir svårt för dig. Detta är väl åter ett ex på att polisen/utredarna begjort vissa utredningar, men släppt allt med tanke på koncentrationen av fokus på KJ. Man har helt enkelt inte fullföljt sina analyser.
Citera
2013-11-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På sid 927 finns tre SMS från tömning av MB:s mobil:
  • 19:43 Inkommande SMS "Hur mycket ligger resorna på nu"
  • 19:46 Inkommande SMS "Hehe, varför inte? Utbildning och personalvård:-)"
  • 20:41 Inkommande SMS "Ok, är otroligt tacksam hur som helst"
Om MB:s mobilklocka gick rätt skulle signaleringslistan på sid 928 ha samma tider, om MB:s mobilklocka gick en timme efter skulle signaleringslistan ha samma tider + 1 timme.

Signaleringslistan:
  • 19:42:03 Inkommande SMS "Hur mycket ligger resorna på nu"
  • 19:45:01 Inkommande SMS "Hehe, varför inte? Utbildning och personalvård:-)"
  • 19:47:24
  • 20:23:45
  • 21:41:23 Inkommande SMS "Ok, är otroligt tacksam hur som helst"
Notera att för de två första SMS:en, 19:43 och 19:46 finns det motsvarande signaler i signaleringslistan, kl 19:42:03 och 19:45:01. Mobilens klocka går en minut före.

Men tredje SMS:et kl 20:41 syns i signaleringslistan först 21:41:23. MB ställer alltså tillbaka mobilklockan en timme någon gång mellan kl 19:45 och 20:41, vilket sammanfaller med hemresan. Varför gör han det?

Citat:
vet inte var Q hämtade signaleringslistan och om det där går att se om det är samma sms som kommer in, eller om det är ett förmodande från Q.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in