Citat:
Har du någon undersökning som backar upp ditt påstående?
Jag tycker det t.ex. verkar vara väldigt svårt att lösa krisen med den globala uppvärmningen. Detta eftersom dom flesta människor drivs av girighet och materialism. Det är nog egenskaper som är svåra för mänskliga styren att få bukt med, och det är ju majoriteten som bestämmer i demokratier, trots att majoriteten inte alltid har rätt.
Jag är säker på att majoriteten av människor kommer att fortsätta att konsumera mera och driva på denna utveckling, och tvingar regeringar till en ohållbar situation.
På vilket sätt är då människan bättre på att styra och lösa sina problem än tidigare i historien?
Jag tycker det t.ex. verkar vara väldigt svårt att lösa krisen med den globala uppvärmningen. Detta eftersom dom flesta människor drivs av girighet och materialism. Det är nog egenskaper som är svåra för mänskliga styren att få bukt med, och det är ju majoriteten som bestämmer i demokratier, trots att majoriteten inte alltid har rätt.
Jag är säker på att majoriteten av människor kommer att fortsätta att konsumera mera och driva på denna utveckling, och tvingar regeringar till en ohållbar situation.
På vilket sätt är då människan bättre på att styra och lösa sina problem än tidigare i historien?
Man kan ta i stort sett vilken undersökning som helst som jämför krig, brottslighet, sjukdomar, svält, fattigdom och mycket annat i ett historiskt perspektiv. Trenden är den samma på alla dessa områden. Skillnaden är markant i jämförelser 100 år bakåt och rent hisnande när man går ännu längre tillbaka i tiden.
Vår tid kännetecknas av en ökande medvetenhet om vad vi har gjort med vår planet under en lång tid, ökad vilja att bryta den negativa utvecklingen och aktiva ansträngningar från en ökande mängd människor med den tydliga ambitionen att åstadkomma en förändring till det bättre.
Att människan är bättre på att styra sig själv bevisas genom de förbättringar vi hittills har åstadkommit och de fortsatta ansträngningar vi gör i den riktningen.