2013-11-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Men när väljs dessa människor ut?

Dom första började väljas ut av Gud bland dom första kristna, sedan avföll den sanna kristendomen, då valdes det inte några. Men när den sanna kristendomen återupprättades genom att en grupp som kallade sig för bibelforskare började rensa bort alla felaktiga föreställningar om Gud och hans uppsåt, så började Gud utvälja igen för att fylla på dom som saknades.

Citat:
Om JV trodde att jorden skulle gå under t ex 1940, hur kan det tillkomma fler när det bara är 144 000 som är utvalda? Denna summa är ju konstant, så om jorden skulle ha gått under 1940 så måste ju alla redan ha varit utvalda. Och 1940 är ändå ett väldigt snällt datum,

Vi kan inte veta exakt vilka som är smorda, eftersom detta bestäms av individen. Det kan finnas dom som tror sig vara smorda på grund av t.ex. tidigare trosuppfattningar och kanske mental eller känslomässig obalans. Detta kan man alltså inte kontrollera. Alla 144.000 är förmodligen redan utvalda.

Citat:
som jag förstår det så har man förutspått att jorden ska gå under redan under på 1500-talet.

Jehovas vittnen existerade inte på 1500-talet, du tänker nog på Nostradamus.

Och Jehovas vittnen tror inte att jorden går under, utan att onda människor på jorden tas bort i harmageddon.

Dessutom har man inte förutspått en massa årtal. Det är bara ett årtal som man officiellt trodde att harmageddon skulle komma, det var 1914, men det var bara ett världskrig som kom då.

Årtalet hade man prickat rätt lång tid i förväg, men man hade inte full förståelse för vad det skulle innebära. Man trodde att allt skulle ske då, att även harmageddon skulle komma då, men senare förstod man att den sista tiden innan harmageddon började 1914, då Jesus kastade ut Satan från himlen till jordens närhet. Denna händelse skulle innebära ett ve över jorden, och detta ve skulle vara ett tecken på att harmageddon är nära, strax utanför "dörren":

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen.

Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.

Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.
”(Upp 12:7-12 Bibel2000)

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända (ve på jorden) att han är nära, utanför dörren."(Matt 24:32-33 Bibel2000)
Citera
2013-11-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Är meningen med vårt liv på den här jorden att avgöra vem som ska vinna rätten att definiera gott och ont? Tänk om det är de "onda" som vinner?

Varje människa måste ta detta beslut, om man vill underordna sig Gud, eller om man vill underordna sig Satan.

Det finns massor med människor som har valt Guds sida, men det kommer som sagt bara vara få som väljer den smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)
Citera
2013-11-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vem är det som kommer att avgöra huruvida Guds styre över jorden är det bästa eller inte? Kommer det avgörandet ske med demokratiska medel?

Edit:
Förlåt om mina frågor är irrelevanta men hänger faktiskt inte alls med i ditt resonemang.

Det är varje individ för sig själv som avgör om Guds styre över jorden är den bästa lösningen. Oavsett vad man väljer så kommer Gud att driva igenom sin vilja i en framtid, och införa hans styre över jorden oavsett om människor då protesterar och sätter sig emot honom eller inte.

Det är Gud genom Jesus som kommer att införliva den nya ordningen som är utan krig och elände, och människor blir friska och lever länge. Om man motsätter sig detta, och vägrar att underordna sig Gud, så får man bara det livet som man har haft.
Citera
2013-11-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är varje individ för sig själv som avgör om Guds styre över jorden är den bästa lösningen. Oavsett vad man väljer så kommer Gud att driva igenom sin vilja i en framtid, och införa hans styre över jorden oavsett om människor då protesterar och sätter sig emot honom eller inte.

Det är Gud genom Jesus som kommer att införliva den nya ordningen som är utan krig och elände, och människor blir friska och lever länge. Om man motsätter sig detta, och vägrar att underordna sig Gud, så får man bara det livet som man har haft.

JV:s version av fri vilja; välj JV eller dö.
Citera
2013-11-02, 14:36
Medlem
Citat:
Jag håller ju med dig, det är därför jag blockerar dessa arbetslösa ryggdunkande individer, för det finns inte en möjlighet att få dessa att ändra sig om du trodde det, och moderatorerna bryr sig inte, dom är ju partiska. Debatten kommer åtminstone att få en liten kvalitetsförbättring om jag inte svarar på deras inlägg, och ännu bättre skulle det bli om alla slutade upp med att mata dessa individer.

Det är uppenbart att dessa har något slags problem som hela dagarna, dag ut och dag in, året runt sitter och förnedrar andra, något slags tillfredsställelse får dom förstår man.

Har inte haft så mycket tid att läsa här på sista tiden, så jag fick gå tillbaka och börja med detta inlägg.
Fick då tanken att kolla sanningshalten i det ttsp antyder, och fick fram detta, i fallande ordning;

ttsp har skrivit i genomsnitt 2,45 inlägg/dag.

Benny Hedning 2,31/dag

Gitte 0,84/dag

Kalten 0,73/dag

Eberhard 0,62/dag

Antar att det framförallt var dessa personer som ttsp syftade på, och som synes framgår det med all önskvärd tydlighet vem det är som tydligen är arbetslös, och vem som sitter här dag ut och dag in.
Citera
2013-11-02, 15:06
Medlem
Citat:
Du förstår inte att den tid vi lever nu handlar om en stridsfråga som måste avgöras, om vem som har rätten att bestämma vad som är gott och ont. Den här tiden går inte att stryka, för då skulle inte frågan bli besvarad, frågan om mänskligt styre är bättre än Guds styre.

Människan har fått tid på sig att bevisa att dom kan styra jorden utan Guds inblandning, för min del är frågan avgjord, människors styre leder till misär och ondska på jorden. Men inte bara jag måste övertygas, även andra människor på jorden och den andliga världen som ser på måste övertygas.

När detta är helt klart avgjort, att Guds styre över jorden är den bästa, kommer Gud att agera på jorden genom Jesus, som kommer att ta bort dom onda som förstör för dom andra som vill leva i en fredlig värld under Guds styre.

Detta verkar bli ett problem för ett gudsingripande. Då historien visar att människan blir allt bättre på att styra och lösa sina problem ter sig motivationen för gudsingripandet allt mindre angeläget.
Citera
2013-11-02, 15:16
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jo jag har svarat på detta:

Jag sade ju att det var ett kort svar, om du inte förstod vad jag sade så hade du kunnat fråga mig istället för att anklaga mig för att inte svara på frågan.

Nej, du skrev ju själv innan det att det var svaret på varför det fanns ondska i världen då du, felaktigt, ansåg att det egentligen var det jag frågade.

Citat:
Du förstår inte att den tid vi lever nu handlar om en stridsfråga som måste avgöras, om vem som har rätten att bestämma vad som är gott och ont. Den här tiden går inte att stryka, för då skulle inte frågan bli besvarad, frågan om mänskligt styre är bättre än Guds styre.

Människan har fått tid på sig att bevisa att dom kan styra jorden utan Guds inblandning, för min del är frågan avgjord, människors styre leder till misär och ondska på jorden. Men inte bara jag måste övertygas, även andra människor på jorden och den andliga världen som ser på måste övertygas.

När detta är helt klart avgjort, att Guds styre över jorden är den bästa, kommer Gud att agera på jorden genom Jesus, som kommer att ta bort dom onda som förstör för dom andra som vill leva i en fredlig värld under Guds styre.

Jag kan glatt medge att vår mänskliga värld styrd av människor inte är utopisk. Men att då dra slutsatsen att en gudoms styre per automatik blir bättre när vi faktiskt inte kan veta detta då vi inte sett hur detta funkar är ivf inget jag skulle göra. Det enda vi kan göra är att spekulera i skillnader. Och när vi faktiskt spekulerat oss fram till skillnader så är det inte helt omöjligt att föra in det i vår värld och komma närmare en utopi utan någon gudom.

Om nu detta är meningen så är det en ganska grym förevisning av din gudom. Det borde ju finnas enklare och bättre sätt att förevisa detta och förevisa hur det skulle bli om gudomen styrde.

Citat:
Inte riktigt, men jag släpper det.

Jo, faktiskt riktigt. Den betydelse du använde för semantik, och som även jag använde, är att likställa med hårklyveri. I detta fall är det hårklyveri att tjafsa om föredra och hoppas innebörd i det nämnda sammanhanget.
Citera
2013-11-02, 16:54
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Detta verkar bli ett problem för ett gudsingripande. Då historien visar att människan blir allt bättre på att styra och lösa sina problem ter sig motivationen för gudsingripandet allt mindre angeläget.

På vilket vis har människa blivit bättre på att lösa sina problem? Detta vill jag mycket gärna få förklarat för mig. Någon skrev om demokrati också. Om man tror på Gud, så tror man inte på demokrati, man tror på gudomligt styre. En sorts diktatur. Men det har funnits goda envåldshärskare i historien också.

Jag förstår hur JV tänker, men jag har svårt med många frågor. Det gäller för övrigt hela kristendomen, och all annan organiserad religion, som så lätt blir korrumperat. Som allt annat, inom mänskligheten.
Citera
2013-11-02, 17:10
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Om man tror på Gud, så tror man inte på demokrati, man tror på gudomligt styre. En sorts diktatur. Men det har funnits goda envåldshärskare i historien också.

JV's 144.000 ska ju sitta i någon sorts riksdag är ju tanken. Det påminner ju om det vi idag kallar demokrati. Någon diktatur är det då inte tal om.
Citera
2013-11-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73

Har du någon undersökning som backar upp ditt påstående?

Jag tycker det t.ex. verkar vara väldigt svårt att lösa krisen med den globala uppvärmningen. Detta eftersom dom flesta människor drivs av girighet och materialism. Det är nog egenskaper som är svåra för mänskliga styren att få bukt med, och det är ju majoriteten som bestämmer i demokratier, trots att majoriteten inte alltid har rätt.

Jag är säker på att majoriteten av människor kommer att fortsätta att konsumera mera och driva på denna utveckling, och tvingar regeringar till en ohållbar situation.

På vilket sätt är då människan bättre på att styra och lösa sina problem än tidigare i historien?
Citera
2013-11-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Nej, du skrev ju själv innan det att det var svaret på varför det fanns ondska i världen då du, felaktigt, ansåg att det egentligen var det jag frågade.

Ok, jag släpper det, jag svarar ju på frågor så gott jag kan.

Citat:
Jag kan glatt medge att vår mänskliga värld styrd av människor inte är utopisk. Men att då dra slutsatsen att en gudoms styre per automatik blir bättre när vi faktiskt inte kan veta detta då vi inte sett hur detta funkar är ivf inget jag skulle göra.

Bibeln berättar hur det kommer att fungera, t.ex. ska lama gå, sjuka bli friska och döda uppväckas, det kommer att finnas mat för alla människor på jorden, inget krig kommer att utspela sig o.s.v. Är inte det en bättre värld än den som idag är styrd av människor?

Idag är t.ex. 870 miljoner människor på jorden hungriga och undernärda:

"Omkring 870 miljoner människor beräknas gå hungriga och undernärda i världen år 2012."
http://www.sida.se/Svenska/Bistand--utveckling/Globala-utmaningar/Visste-du-detta-om-hungern-i-varlden/

Citat:
Det enda vi kan göra är att spekulera i skillnader. Och när vi faktiskt spekulerat oss fram till skillnader så är det inte helt omöjligt att föra in det i vår värld och komma närmare en utopi utan någon gudom.

Människor kommer aldrig kunna uppväcka nära och kära som tidigare i historien dött. Människor kommer inte att kunna bota alla slags krämpor och sjukdomar. Mord, krig och annan kriminalitet kommer att fortsätta i ett samhälle styrd av människor.

Citat:
Om nu detta är meningen så är det en ganska grym förevisning av din gudom. Det borde ju finnas enklare och bättre sätt att förevisa detta och förevisa hur det skulle bli om gudomen styrde.

Det finns ju inte så många val. Om en människa vägrar att sluta vara ond, så kan Gud antingen tillåta ondskan eller ta bort den människan så att den inte påverkar andra.

I mänskliga samhällen fängslar man sådana personer, eller i vissa länder även avrättar man personer som vägrar att följa lagarna som samhället har ställt upp. Men det betyder inte att personen upphör med ondskan när den släpps ut ur fängelset. Det är ju ett val som individen tar, att fortsätta med ondskan.

Så på vilket sätt menar du att det finns enklare och bättre sätt, hur ska Gud agera menar du om en människa bestämmer sig för att göra onda saker?
Citera
2013-11-02, 18:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Har du någon undersökning som backar upp ditt påstående?

Jag tycker det t.ex. verkar vara väldigt svårt att lösa krisen med den globala uppvärmningen. Detta eftersom dom flesta människor drivs av girighet och materialism. Det är nog egenskaper som är svåra för mänskliga styren att få bukt med, och det är ju majoriteten som bestämmer i demokratier, trots att majoriteten inte alltid har rätt.

Jag är säker på att majoriteten av människor kommer att fortsätta att konsumera mera och driva på denna utveckling, och tvingar regeringar till en ohållbar situation.

På vilket sätt är då människan bättre på att styra och lösa sina problem än tidigare i historien?
Herregud, på alla sätt. Ska du ha svar på sådan fråga kräver det en avhandling på ca 10 sidor och det inte i flashbacksandan inte heller enl guds vilja - då gud = 0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in