2013-11-02, 19:14
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad jag kan se hade han span på sig 10 maj på kvällen, 11 maj på kvällen, 12 maj hela dygnet, 21 maj efter kl 14:35 och 22 maj under dagen.
Okej tack. Det finns alltså en massa tider och dagar han haft möjlighet att flytta kroppsdelar på. Undra varför dom inte hade mer span om dom ändå misstänkte honom.
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
I mina ögon känns det som att VB var lite av en dramaqueen och kanske KJ gjort lite oskyldiga närmanden mot henne eftersom han kanske trodde att det var därför hon kom. Hon sa nej. Han ger sig inte utan tjatar lite, kanske försöker pussa henne. Hon tar upp telefonen och säger att hon ringer 112 om han inte slutar. Så hon fejkar ett samtal för att han ska sluta. Samtidigt kanske hon säger nåt om sina känslor för MB och att hon aldrig vill ha KJ på det viset igen och då byggs hatet upp sakta men säkert för KJ.
Det är ganska klart att VB hade vissa problem, precis som KJ . Och jag tror att de två tillsammans hamnade i situationer där de kanske missförstod och misstolkade varandra eftersom båda två uppenbarligen haft/har problem med sociala koder och tolkningar. Därför tänker jag att det inte behöver handla om ett motiv som tex svartsjuka. Jag tänker tex på att hon hotat att anmäla en kille för våldtäkt men sa att hon inte skulle göra det om hon fick 1000 kr. Ponera att hon sa något liknande till KJ, hur skulle han reagera på det? Han kan vara hur lugn som helst i andra fall, men en sån grej skulle förmodligen kännas fruktansvärt kränkande för honom. Hans oförmåga att läsa in annat än det som faktiskt uttryckligen sägs och hennes dramatiska ådra kan vara nog för att skapa en katastrof.
Citera
2013-11-02, 19:24
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, han skulle antingen ta tag i saken själv, alt. leja någon som fick vissa - mycket stränga - förhållningsorder:

Du slog huvudet på spiken där! Kanske man borde kolla hans transaktioner för att se hur mycket han pröjsade sin kriminelle kontakt för att följa listan?
Citera
2013-11-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Är det någon annan som reagerat på att NSDs reporter N*ls Johans*on verkligen ligger i för att utmåla KJ som den skyldige, långt innan rättegången börjat?
(måste man maska en reporters namn?)

Undrar om inte herr Johans*on är bekant med MB, för NSD verkar inte vilja ta i uppgifterna om VBs sms till MB med tång.

Tyckte även det var roligt att läsa att han ondgör sig över "amatördeckare på internet", när han själv sitter och plockar mängder av information från just denna tråd.

Satt också och funderade på vilken tidning var det som kom med uppgiften om det "rituella mönstret" som huggits in i offret?

Mitt fetade: När man nu läst FUP'en så kan man med ett leende konstatera att dessa "amatördeckare" har i många fall varit inne på helt rätt lina.. både före VB hittades och efter.

Det är bara att kika bakåt i tråden så finner man saker som finns i FUP'en..
Citera
2013-11-02, 19:43
Medlem
Quarrels avatar
På sid 927 finns tre SMS från tömning av MB:s mobil:
  • 19:43 Inkommande SMS "Hur mycket ligger resorna på nu"
  • 19:46 Inkommande SMS "Hehe, varför inte? Utbildning och personalvård:-)"
  • 20:41 Inkommande SMS "Ok, är otroligt tacksam hur som helst"
Om MB:s mobilklocka gick rätt skulle signaleringslistan på sid 928 ha samma tider, om MB:s mobilklocka gick en timme efter skulle signaleringslistan ha samma tider + 1 timme.

Signaleringslistan:
  • 19:42:03 Inkommande SMS "Hur mycket ligger resorna på nu"
  • 19:45:01 Inkommande SMS "Hehe, varför inte? Utbildning och personalvård:-)"
  • 19:47:24
  • 20:23:45
  • 21:41:23 Inkommande SMS "Ok, är otroligt tacksam hur som helst"
Notera att för de två första SMS:en, 19:43 och 19:46 finns det motsvarande signaler i signaleringslistan, kl 19:42:03 och 19:45:01. Mobilens klocka går en minut före.

Men tredje SMS:et kl 20:41 syns i signaleringslistan först 21:41:23. MB ställer alltså tillbaka mobilklockan en timme någon gång mellan kl 19:45 och 20:41, vilket sammanfaller med hemresan. Varför gör han det?
Citera
2013-11-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Helt rätt tänkt om avsikten var att bränna ner ödehuset och låta detta bli VB:s krematorium. Vilket jag är övertygad om var planen, men någonting störde operationen vilket innebar att planen fick överges. Risk för upptäckt, någon närmade sig kanske. Men planen var nog att bränna alltihop.

1. Låter som en plan av en idiot. Sannolikheten att åka dit i kombination med liket skulle vara enorm. Tittar man på mobilkartläggningarna som visas i fup så är det väldigt osannolikt att gm skulle klara sig. Enda sättet att klara sig undan mobilkartläggningen skulle vara att lämna mobilen hemma och på, därutöver verkar det synnerligen korkat att försöka sig på något sådant med den polisuppvaktning på pågick i området.

2. I övrigt verkar det ju korkat att inte ta allt material direkt så fall. Varför åka många vändor i onödan istället bara för 1 ?

Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Vet inte om det varit uppe tidigare en länk till youtube när Uno söker i KJ:s bil.
http://www.youtube.com/watch?v=ao-Pdlfukcs

1. Det verkar vara en kass jycke. Jag har mer förtroende för mitt gamla gosedjur. Att det tog två långa sök att få en hit på blodet i bagageluckan tyder ju på att det är något fel på jycken. Olydig är den också.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-02 kl. 19:48.
Citera
2013-11-02, 19:49
Medlem
Citat:
Det är KJ som är häktad - ingen annan.

Visste inte att jag frågade vem som var häktad?
Och det har ju heller aldrig hänt att fel person misstänkts, häktats, åtalats och även dömts för brott de ej begått, eller?

Jag lägger också märke till att de flesta av dina inlägg går ut på att förringa MBs betydelse, framhålla hans oskuld, och flytta fokus till KJs (förmodade) inblandning.

Varför?
Citera
2013-11-02, 19:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Låter som en plan av en idiot. Sannolikheten att åka dit i kombination med liket skulle vara enorm. Tittar man på mobilkartläggningarna som visas i fup så är det väldigt osannolikt att gm skulle klara sig. Enda sättet att klara sig undan mobilkartläggningen skulle vara att lämna mobilen hemma och på, därutöver verkar det synnerligen korkat att försöka sig på något sådant med den polisuppvaktning på pågick i området.

2. I övrigt verkar det ju korkat att inte ta allt material direkt så fall. Varför åka många vändor i onödan istället bara för 1 ?
1. Han kan ha lämnat mobilen hemma.

2. Det var kanske det han gjorde. Tog bilen till FP2, lastade ur, gömde bilen och började gå med likdelarna, en och en till ödehuset tills han blev avbruten.
Citera
2013-11-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
MB kan man ju läsa i FUP har spöat på både kvinnor och barn. Frun AN har ju också starkaste tecken på att vara psykopat hon med. Deras alibi till varandra kan jag inte se något värde i.

Motiv kanske men knappast troligt att MB skulle köra på planteringsvarianten, den känns oerhört osannolik.
Citera
2013-11-02, 20:03
Medlem
Citat:
1. Det verkar vara en kass jycke. Jag har mer förtroende för mitt gamla gosedjur. Att det tog två långa sök att få en hit på blodet i bagageluckan tyder ju på att det är något fel på jycken. Olydig är den också.

Han markerade två gånger, andra söket var för att säkertställa markeringen
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-02 kl. 20:06.
Citera
2013-11-02, 20:09
Medlem
Citat:
I mina ögon känns det som att VB var lite av en dramaqueen och kanske KJ gjort lite oskyldiga närmanden mot henne eftersom han kanske trodde att det var därför hon kom. Hon sa nej. Han ger sig inte utan tjatar lite, kanske försöker pussa henne. Hon tar upp telefonen och säger att hon ringer 112 om han inte slutar. Så hon fejkar ett samtal för att han ska sluta. Samtidigt kanske hon säger nåt om sina känslor för MB och att hon aldrig vill ha KJ på det viset igen och då byggs hatet upp sakta men säkert för KJ.

Tycker denna förklaringsvariant avs ickesamtalet till 112 är den rimligaste. Att VB tex verkligen försökte larma 112 men sedan fortsatte sms:a känns inte troligt, ej heller troligt att det var KJ som (efter att ha attackerat VB/satt henne ur spel) sms:ade MB efter 112-tryckningen.

Tror som du är inne på att VB med att trycka 112 ville markera för KJ att lägga ner vad han nu höll på med (sexuella närmanden, irriterade/småaggressiva kommentarer om vem hon sms:ar etc).

VB hade ju enl uppgift gjort en polisanmälan mot någon/några hon var på fest hos (för några år sedan, har ej fupsida).
VB hade hotat med att anmäla någon för våldtäkt om hon inte fick pengar (men nöjde sig med busskort om jag minns rätt).
I fejsbok skrev hon till MB: ".., om jag skicka en enda skit sms till så får du absolut anmäla mig till polisen, man kan det". (893)

Inte direkt någon bombastiskt uppräkning som eg säger något men tror ändå att det låg VB mentalt nära till hands att "hota" med 112/polis i div situationer (och hon kan givetvis ha haft verkligt fog för det).
Citera
2013-11-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
1. Han kan ha lämnat mobilen hemma.

2. Det var kanske det han gjorde. Tog bilen till FP2, lastade ur, gömde bilen och började gå med likdelarna, en och en till ödehuset tills han blev avbruten.

1. Det argumentet är väldigt generellt.

2. Låter väldigt omständigt och långsökt. Mer relevant i sådana fall torde vara att han hittar liket och tar med sig benen till huset eller liknande, men jag är ändå frågande till själva grejen att springa runt med likdelar hursomhelst.

Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Han markerade två gånger, andra söket var för att säkertställa markeringen

1. De flesta hundar hade känt bloddoften redan utanför luckan.
Citera
2013-11-02, 20:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
2. Låter väldigt omständigt och långsökt. Mer relevant i sådana fall torde vara att han hittar liket och tar med sig benen till huset eller liknande, men jag är ändå frågande till själva grejen att springa runt med likdelar hursomhelst.
Vadå omständigt? Om han förvarar liket någonstans och vill göra sig av med det genom att bränna upp det i ödehuset, hur ska han göra? Köra bilen fram till huset och riskera att bilen blir sedd? Eller att parkera den snabbt i skogen, ta ur liket, gömma bilen och sedan gå med likdelarna en och en. Har du ett bättre förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in