2013-11-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jag finner inte i förhör att KJ är en person som blir särskilt förälskad heller. Air soft är allt, sen finns inget av verklig betydelse egentligen. Ja det militära intresset förstås, men det buntar jag ihop i Air soft.
Tjejerna verkar främst vara för sex. Nä ingenstans känner jag i FUP att KJ är kontrollerande eller svartsjuk i sina relationer, varken mot tjejer eller kompisar.
Två saker jag funderat på:

Efter att VB försökte ringa 112 fortsatte hon att smsa med MB i 1-2 timmar. Om vi bortser från att det var av misstag, så hände någonting i lägenheten, VB fick panik och försökte ringa 112. Sen lugnade de ner sig, hon fortsatte smsa (annars hade hon lämnat lägenheten). Antar att KJ försökte göra något livsfarligt mot VB, hon fick panik och slog 112. Att KJ fick en impuls och blev nyfiken kan ha räck för att hon skulle mista livet. Han verkar inte vara typen som blir arg/svartsjuk.

Angående transporten av den döda VB - KJ är inte en fysiskt stark person och jag har svårt att se att han skulle kunna bära VB till FP1/2. Det kan vara därför styckningen skedde och att ryggsäcken användes för detta eller för verktygen som användes på VB. Eller så hade han hjälp av någon att flytta VB. Hon måste ha varit styckad när hon kom till FP2. Efter att ha letat igenom ödehuset och sagt till MP att inget fanns där så kände han sig trygg med att flytta kroppen till just ödehuset......... fast puckat o göra det ändå. Sommar och värme kommer ju bara leda till massa lukt och nyfikna människor.

Senast redigerad av Sobrutia 2013-11-02 kl. 16:45.
Citera
2013-11-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrutia
Två saker jag funderat på:

Efter att VB försökte ringa 112 fortsatte hon att smsa med MB i 1-2 timmar. Om vi bortser från att det var av misstag, så hände någonting i lägenheten, VB fick panik och försökte ringa 112. Sen lugnade de ner sig, hon fortsatte smsa (annars hade hon lämnat lägenheten). Antar att KJ försökte göra något livsfarligt mot VB, hon fick panik och slog 112. Att KJ fick en impuls och blev nyfiken kan ha räck för att hon skulle mista livet. Han verkar inte vara typen som blir arg/svartsjuk.

Angående transporten av den döda VB - KJ är inte en fysiskt stark person och jag har svårt att se att han skulle kunna bära VB till FP1/2. Det kan vara därför styckningen skedde och att ryggsäcken användes för detta eller för verktygen som användes på VB. Hon måste ha varit styckad när hon kom till FP1. Efter att ha letat igenom ödehuset och sagt till MP att inget fanns där så kände han sig trygg med att flytta kroppen till just ödehuset......... fast puckat o göra det ändå. Sommar och värme kommer ju bara leda till massa lukt och nyfikna människor.

1. Sett till fup:en så verkar det som att VB satt i bil med KJ då 112* slogs på telefonen. Dvs. VB och KJ träffades på något vis, troligtvis hämtade KJ upp VB i bil. KJ borde väl kunna redogöra för vad det var som skedde då, även om det också kan ha varit som så att VB åkte bil med någon annan till KJ. Hursomhelst kan det vara som så att VB och KJ inte sammanstrålade vid 112* tryckningen men det beror ju lite på var KJ:s mobil var vid detta tillfälle samt vad KJ har att säga om den saken.

2. Verkar vara en helt onödig operation. Ja.
Citera
2013-11-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Sid 978 i FUP.
Men definitionen av "maffia" i VB:s ordbruk var väl någon person med kontakter eller socialt upphöjd person, inte organiserad kriminalitet...
Citera
2013-11-02, 16:54
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men definitionen av "maffia" i VB:s ordbruk var väl någon person med kontakter eller socialt upphöjd person, inte organiserad kriminalitet...

Det KAN betyda stort kontaktnät, men det är ju deras tolkning vad jag förstår. VB kan ju ha menat något annat. Det är ju inte alla som har möjlighet att hota med HA te.x
Citera
2013-11-02, 16:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
VB hade väl sagt det till sin mamma. Ska iaf bli intressant att "höra" vad BF ställer för frågor till MB när rättegången drar igång.

Mycket, jäkligt konstig situation där den man som BF pekar ut ska vittna.
Citera
2013-11-02, 16:57
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

MYCKET konstig. Undrar om han kommer vinkla det ditåt direkt för att avleda från KJ. Eller rättare sagt sätta tvivel från början.
Citera
2013-11-02, 16:59
Medlem
Citat:

maffia i den miljön syftar uppenbarligen antingen på att han är *riktig* maffioso av modern eller traditionell karaktär eller att han är Socialdemokrat eller politiker, vilket nog är mer sannolikt med tanke på anställningen på NSD med 10års LAS, som tidigare nämndes i tråden.

Ni kan kolla lite på:
http://mikaelstyrman.blogspot.se/ för populärbeskrivningar av ordet maffia. Maffia behöver alltså inte betyda "gudfadern-maffia", "mcklubb" eller liknande.
Citera
2013-11-02, 17:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Exakt, i Thailand har maffia lite annan betydelse och innebär inte att man direkt är kriminell, utan snarare har ett visst inflytande och ett betydelsefullt kontaktnät.

Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Det KAN betyda stort kontaktnät, men det är ju deras tolkning vad jag förstår. VB kan ju ha menat något annat. Det är ju inte alla som har möjlighet att hota med HA te.x

I och med att det var VB som uttalade detta, som levt hela hennes vuxna liv, sedan 12 årsålder, i Sverige så är det svårt att veta om hon uttalade maffia som just maffia eller som en person med stort inflytande och många kontakter.

Fast båda kanske stämmer in på MB ändå med tanke på hans eventulla kontakter inom HA.

Annars brukar ju HA inte gilla att man hotar andra i deras namn.
Citera
2013-11-02, 17:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han får inte fråga ut MB som om han vore misstänkt. Men han kan ställa smarta frågor som indirekt pekar ut honom som alternativ gärningsman. En svår balansgång.
Citera
2013-11-02, 17:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han får inte fråga ut MB som om han vore misstänkt. Men han kan ställa smarta frågor som indirekt pekar ut honom som alternativ gärningsman. En svår balansgång.

Jag satt precis och funderade på det också, annars blir det ju tokigt, nästan som även han är tilltalad.

Med frågor kanske han kan få svar som kan så tvivel, lite beroende på hur villig MB är att svara på alla frågor inför publik. Men först ska väl åklagaren höra honom och då tror jag fokus ligger på sms:en denna dag för att få fram VBs sinnesstämning.

PS, tack för uppdateringen av kartan.
Citera
2013-11-02, 17:23
Medlem
Vet inte om det varit uppe tidigare en länk till youtube när Uno söker i KJ:s bil.
http://www.youtube.com/watch?v=ao-Pdlfukcs
Citera
2013-11-02, 17:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrutia
Angående transporten av den döda VB - KJ är inte en fysiskt stark person och jag har svårt att se att han skulle kunna bära VB till FP1/2. Det kan vara därför styckningen skedde och att ryggsäcken användes för detta eller för verktygen som användes på VB. Eller så hade han hjälp av någon att flytta VB. Hon måste ha varit styckad när hon kom till FP2. Efter att ha letat igenom ödehuset och sagt till MP att inget fanns där så kände han sig trygg med att flytta kroppen till just ödehuset......... fast puckat o göra det ändå. Sommar och värme kommer ju bara leda till massa lukt och nyfikna människor.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Verkar vara en helt onödig operation. Ja.

Helt rätt tänkt om avsikten var att bränna ner ödehuset och låta detta bli VB:s krematorium. Vilket jag är övertygad om var planen, men någonting störde operationen vilket innebar att planen fick överges. Risk för upptäckt, någon närmade sig kanske. Men planen var nog att bränna alltihop.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-02 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in