2013-11-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Fråga till echoes: du postade intervjumaterial i våras (hade med Palmemordet att göra), och jag har för mig att Vincent sa ngt om polisen, att han brukade hänga med vissa personer, att de pratade politik osv, och jag undrar om Vincent hade försänkningar inom poliskåren, vet du ngt om det? Med tanke på att han var kriminell sedan tjugoårsåldern kan han ha blivit tjenis med poliser, som busar blir ibland, särskilt om de är socialt begåvade och manipulativa. Vet du ngt om detta?

Jag tycker nämligen att hoppet från Vincent till Härm är mkt intressant - jag menar att man spanade noggrant på Vincent, och helt plötsligt släppte man honom med blicken, och från en insatt person har jag hört att Vincent verkligen var i fokus, och det framgår ju också av spaningspapper från 1984. Jag undrar i mitt stilla sinne om ngn ville skydda Vincent, ngn som hjälpte honom att hålla sig undan och kunde se till att Vincent dök upp lägligt, efter Härms första häktning. Kanske hade Vincent polisstöd?

Jag blir mer och mer paranoid, och jag undrar om fallet verkligen missköttes pga inkompetens, eller om det verkligen manipulerades noggrant. Jag får samma känsla som inför Palme-utredningen. Var det sabotage, från början till slut, det undrar jag. Kanske hjälpte polisen Vincent att slingra sig undan?

Inte dumt tänkt alls. Det finns och fanns garanterat korrupta poliser. Det kan handla om en relation mellan Vincent och en polis, informationsutbyte, tips om andra brottslingar, knarkförsäljning (anabola, kokain), polis som köpt sex eller liknande. Det krävs ingen komplicerad relation utan en som i praktiken korrumperar polisen. Så kan det absolut vara.

Har vi namn på samtliga poliser som på något sätt deltog i utredningar (på pappret), förhör osv?
Citera
2013-11-02, 18:50
Medlem
Ja, det är uppenbart att stora ansträngningar nu görs av mediemordsvännerna att koppla ihop Quick-fallet med Dacosta fallet. De använder strategin att alltid nämna de båda fallen samtidigt på ett klart manipulativt sätt. „ja det är bra att Quick-skandalen reds ut, men nu ska vi titta på en kanske ännu större rättskandal...“ etc

Rent strukturellt är de båda fallen väldigt olika. Quick-fallet bygger på att en tvångsinternerad psykpatient på Säters mentalsjukhus erkänner ett stort antal mord och fälls för åtta. I flera fall som Quick „erkänner“ återfinns inte ens en kropp. Inga vittnen finns, inga utpekanden.
Den märkliga och okritiska utredningen/rättsprocessen leder till att undersökningar läggs ned och fall hinner kallna eller preskriberas. Föräldrar, vars barn har blivit mördade, går miste om en ärlig utredning, och de tvingas lyssna på morbida uppdiktade(av Quick) historier om hur Quick skulle ha mörda deras barn. Onekligen en jättetragedi.
Hanteringen/utredningen av Quick hålls inom en liten, sluten cell av några individer, med mycket liten insikt utifrån eller debatt/kritik i media.

I Da Costa -fallet å andra sidan har vi: två läkare som är misstänkta och pekas ut av ett stort antal vittnen. Man har en styckad kropp som tillhör en prostituerad kvinna. Man har utlåtanden från en rad experter som pekar mot läkarna. Läkarna går fria, (men blir av med sina legitimationer). Man har en stor diskussion i media, fallet kritiseras o debatteras livligt, fallet är mycket offentligt.
(Den „ masspsykos“ som det snackas om av Läkarvännerna förefaller ytterst osannolik. Det skulle vara en psykos som drar med sig samtliga instanser av samhället samt en stor del av Sveriges befolkning. Allt anstiftat av akademiska feminister förstås)

I en debatt i P1 tidigare i år uttalar sig juristen Gudrun Nordborg om huruvida en granskning/resning i rätten är möjlig, men hon kan bara uppgivet konstatera fakta; legitimationsärendena är en förvaltningsrättslig process och inte ett brottmål, som genomfördes separat från själva mordrättegången. Läkarna är ju friade av Tingsätten. Vad skulle då en resning/prövning leda fram till, eftersom frågan drivs av människor som vill fria läkarna.

Eftersom ingen annan bevisning som skulle visa läkarna oskuld framkommit än en rad teorier om en feministisk konspiration, kan man kanske förstå regeringens motvillighet att bekosta en dyrbar process i ett ett över 30 år gammalt mål.
Hur föreställer ni mediemordsvänner er „rättvisa“ ? Offentligt spöstraff av journalister som har oförskämheten att skriva en story som ni inte tycker om? Ett gigantiskt skadestånd? Förbjuda genusvetenskap som akademisk dispiplin? Avskaffa barnpsykologer?

Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
MDL Fullständigt vanvett och en ordning som i praktiken gör främst män rättslösa.

Detta är den ideologiska grund med tillhörande metodik som Hanna Olsson, MDL, Tures, ett antal journalister, ett litet antal åklagare, oräkneliga socialtjänstemän och poliser delar. Detta binder ihop kända fall som CdC, Quick och Södertälje men också de många okända fall där män i vissa fall fängslats på uppenbart och ibland bevisligen uppdiktade spontananmälningar. Där någon lokal oförmåga till polis upprättar anmälan, underlåter att kolla upp motstridiga, omöjliga, uppenbart tokiga uppgifter osv - skiter i att göra sitt jobb på ren svenska - och häktar byns lärare/fotbollstränare/småbarnspappa därför att någon tjänsteman "tolkat" ett barn eller med hull och hår svalt något ett gäng tonåriga flickor lovar och svär.

Jag har tidigare uttryckt en misstanke om att det döljer sig grumliga egenintressen i att så frenetiskt driva en kampanj mot tillexempel barns vittnesmål. Om man medvetet undergräver förtroendet mot barns utsagor och vittnesmål går man pedofilernas ärenden. Är man medveten om det? Vill man det? Varför? Spännande frågor....

det här konsprationsteoretiska uttalandet från Noicer förefaller mig skumt. Vi lever alltså i en värld där barn till höger o vänster ankagar pappor o fotbollstränare för övergrepp.
Varför skulle barn göra det? För nöjet att genomlida integritetskränkande rättegångar o utredningar? Kicken i att skaffa ett skamligt socialt stigma? För att rasera sin familjetrygghet?
Noicer, Utveckla gärna vad du tror driver dessa barn o tonårstjejer att avlägga falska anklagelser, det vore intressant.

Lade märke till att Eremona har en ytterst smaklös „parodi“ på ett barns vittnesmål som sin profilbild: „...Rätten finner det ställt utom allt rimligt tvivel att det var i Båtland som tanten bibbade Tomten och Pappalalla. „
jag förmodar att han har hittat på detta själv-helt befriat från empati med barnet som var inblandat i rättegången. Hans „parodi“ känns ytterst affekterad, perspektivlös och oseriös.

En annan sak.
Mediemordsvännerna verkar inte riktigt ha fattat hur teknisk bevisning angående förekomst av DNA eller fingeravtryck fungerar: Sådan bevisning i brottsmål kan bara användas i postiv/affirmativ form. Tillexempel: „Den mistänktes fingeravtryck finns på föremålet på brottsplatsen, alltså kan man binda honom/henne till platsen/brottet“. Man kan inte använda teknisk bevisning negativt, alltså på så sätt att man menar: „Det här föremålet fanns på brottplatsen , men den misstänktes fingeravtryck/dna etc finns inte på föremålet. Alltså kan han/hon avskrivas som misstänkt!“ . Det funkar inte så. Handduken är en mycket skum sak, dess försvinnande ur arkiven och plötsliga uppdykande har kritiserats från alla håll, inklusive Borgnäs.

Försöken att knyta H.O till MDL verkar vara ganska långsökta hittills. Men som Lawnmover antagit tidigare, så kommer vi antagligen få se otaliga försök i den här tråden framöver...
Citera
2013-11-02, 19:00
Medlem
Whalestalkers inlägg är en nyttig referens för den som är intresserad av reaktionsmönster hos sekterister när någon av frontfigurerna kritiseras.

Vad jag inte förstår är detta otidsenliga motstånd mot att belysa de mycket grova tjänstefel och direkta olagligheter som orsakade justitiemordet. En sak visste jag när jag hörde SR:s schizofrena program: detta blir den nya referensen. Allgéns intervju är hjärtskärande och även Lawn, Whale och Hagen vet att han och TH är brottsoffer, ändå måste man tvångsmässigt använda sig av Lejonhuvud med kompanjon - trots att dessa båda är ett slags GM i justitiemordet, de är ju redan mycket partiska och förlorar givetvis på en granskning.
Citera
2013-11-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whalestalker
Man kan inte använda teknisk bevisning negativt, alltså på så sätt att man menar: "Det här föremålet fanns på brottplatsen , men den misstänktes fingeravtryck/dna etc finns inte på föremålet. Alltså kan han/hon avskrivas som misstänkt!“ . Det funkar inte så. Handduken är en mycket skum sak [...]

Självklart kan man använda DNA-teknik för att bevisa ngt negativt, förstärka någons oskuld, i synnerhet som det helt saknas bevis, indicier och hållbara vittnesmål som talar emot de 2 namngivna personer som helt utan sakliga skäl har förföljts i media, justitiemördats, hotats och trakasserats pga av att de kopplats ihop med ett fall de inte har med att göra för fem öre.

Och hade inte det negativa bevisvärdet tillmätts värde hade ju läkarna inte DNA-testats alls, allt hade varit en icke-fråga, och dessutom så finns det DNA från 8 eller 9 helt okända personer på handduken, och så länge man inte vet vilka dessa personer är ska man ta det mkt försiktigt, särskilt om man råkar hysa ett extremt hat mot Härm och Allgén och har svalt alla myter med hull och hår.

De 8 eller 9 okända personernas DNA på handduken är säkerligen en otrolig infokälla, och om vi visste vems DNA-materialet var skulle vi kunna få de positiva bevis du snackar om och fallet skulle säkerligen hamna i helt ny dager ...

DNA:t är ju uppenbarligen inte Härms eller Allgéns, och antingen har du ingen koll, eller så förtiger du att det fanns 8 eller 9 personers DNA på handduken, förutom Catrines, DNA vars ägare är helt okända, och detta är såklart mkt viktigt.

Och läkarna ska inte avskrivas för att deras DNA inte hittades, de ska avskrivas för att ingenting alls hittats som binder dem till brottet och Catrine på ngt jävla sätt. Inget DNA, inget kvitto, inte en hudflaga, inte en nagelflisa, inte ett skit Så har det varit hela tiden, och så kommer det förbli.

Och om du tycker att handduksspåret att kul så råder dig att läsa mina senaste inlägg, som bla handlar om en man med ett mkt ovanligt namn (irländskt), en man som jobbade ca 2 km från platsen där handduken hittades. Mannens chef var torsk och kriminell och kände Catrine. Läs inläggen om honom. Vi jobbar iaf vidare, och återkommer om vi hittar ngt nytt, som vanligt ...
Senast redigerad av Eremona 2013-11-02 kl. 19:38.
Citera
2013-11-02, 19:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Whalestalkers inlägg är en nyttig referens för den som är intresserad av reaktionsmönster hos sekterister när någon av frontfigurerna kritiseras.

Vad jag inte förstår är detta otidsenliga motstånd mot att belysa de mycket grova tjänstefel och direkta olagligheter som orsakade justitiemordet. En sak visste jag när jag hörde SR:s schizofrena program: detta blir den nya referensen. Allgéns intervju är hjärtskärande och även Lawn, Whale och Hagen vet att han och TH är brottsoffer, ändå måste man tvångsmässigt använda sig av Lejonhuvud med kompanjon - trots att dessa båda är ett slags GM i justitiemordet, de är ju redan mycket partiska och förlorar givetvis på en granskning.

Det här fallet är det sista stora som sekteristerna har kvar, det är därför kritiken mot de som är övertygade om att läkarna inte är skyldiga blir så intensiv och hätsk.

SR;s program blev en stor besvikelse precis som du skriver, just genom att välja de två till att kommentera programmet, de har utmärkt sig ett flertal gånger redan som medlemmar av sekten.
Citera
2013-11-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det här fallet är det sista stora som sekteristerna har kvar, det är därför kritiken mot de som är övertygade om att läkarna inte är skyldiga blir så intensiv och hätsk.

Bra sagt! Just det, detta är den sista utposten - Styckmordet är viktigt för en viss typ av människor, för det präglas av ett visst tänkande som är på väg ut, det håller på att skrotas. Styckmordet präglas av precis samma osunda energier som Quick-skandalen, men Quick-myterna går inte att rädda, och vissa klamrar sig desperat fast vid Styckmordet, som antagligen symboliserar ngt som håller på att gå under Olsson och hennes meningsfränder tillhör en svunnen tid, och det vi ser i tråden är de sista vilsna sektmedlemmarna som gapar, jävlas och låtsasargumenterar, instängda i patetiska monologer utan slut. Man tycker nästan synd om dom
Citera
2013-11-02, 21:40
Medlem
Citat:
Självklart kan man använda DNA-teknik för att bevisa ngt negativt, förstärka någons oskuld, i synnerhet som det helt saknas bevis, indicier och hållbara vittnesmål som talar emot de 2 namngivna personer som helt utan sakliga skäl har förföljts i media, justitiemördats, hotats och trakasserats pga av att de kopplats ihop med ett fall de inte har med att göra för fem öre.

Och hade inte det negativa bevisvärdet tillmätts värde hade ju läkarna inte DNA-testats alls, allt hade varit en icke-fråga, och dessutom så finns det DNA från 8 eller 9 helt okända personer på handduken, och så länge man inte vet vilka dessa personer är ska man ta det mkt försiktigt, särskilt om man råkar hysa ett extremt hat mot Härm och Allgén och har svalt alla myter med hull och hår.

Och om du tycker att handduksspåret att kul så råder dig att läsa mina senaste inlägg, som bla handlar om en man med ett mkt ovanligt namn (irländskt), en man som jobbade ca 2 km från platsen där handduken hittades. Mannens chef var torsk och kriminell och kände Catrine. Läs inläggen om honom. Vi jobbar iaf vidare, och återkommer om vi hittar ngt nytt, som vanligt ...

...rent logiskt har du ju fel förstås; avsaknad av teknisk bevisning är ju inget bevis, utan endast just avsaknad av bevis. Man kan bara konstatera att inte bevisar någonting alls, vare sig för eller emot. Jag kan bara säga att det vore kanon om man kunde fastställa de andra personernas DNA. Sen måste man ju förstås fastställa om handduken överhuvudtaget är relevant.

Men "jobba" vidare du. Ursäkta en förvirrad sekterist, men angående denna spännande "Irländska handduk", var hämtar du din information ifrån? Kan du acceptera att jag inte utan vidare kan ta din information som sanning?

Och helt i enlighet med denna tråds dynamik får man torka av bildskärmen från saliv från insidan efter läkarvännernas svar, där man beskylls för att vara "hätsk" och "hatisk" och medlem av en sekt. Och då har jag inte ens uttalat mig i själva skudfrågan.
Den som sa´t han va´t, som påpekats an ngn annan här tidigare.
Jag hyser inget extremt hat mot T.H eller T.H, jag hyser ett visst förakt för maskulinister som vill åka snålskjuts på, och skapa tendentiösa strömningar av rättsfall som de inte har med att göra.
Nu är det läggdags säger sekt-pappa...
Citera
2013-11-02, 22:01
Medlem
Handduken

http://imageshack.us/photo/my-images/855/handduken.jpg/

En mörkblå frottéhandduk, ca 85 cm lång, ca 50 cm bred, fållad runt om med blått band, av märket "Green Hills Fashions Towels" anträffades vid Fyndplats 1, Karlbergs strand 18 juli 1984, ca en halv meter från den plats säckarna hittades på.
SKL:s analys av materialet visade att det fanns spår av zink, men inga spår av blod eller sperma. Någon form av skönhetsmedel, läppstift hittades också.
Firman Robert Ditzinger saluförde handduken bla vid Norrmalmstorg samt i Göteborg och Malmö under 10 år. Handduken som hittades hade sannolikt sålts under de senaste tre åren. Handduken var av ett lite finare märke, och kostade 49.50 kr år 1984.

Företaget som tillverkade handduken hette "Green Hills Fashions", och grundades på Irland och finns inte längre, men var under 80-talet ett populärt märke i Irland, och de sålde en rad andra produkter för hushållet.

Länge visste man inte vilken roll handduken hade i relation till fyndet, men under 2000-talet lyckades man genom DNA-tester identifiera ett av da Costas hårstrån på handduken. Hårstrån från ett flertal män anträffades också, men bara en "handfull" misstänkta personer i utredningen har testats, jämför med tex "hagamannen-fallet" där hundratals eller tusentals män testades.

Källor
bla Styrlin/Nyberg (Juridicium, 1999), s.49 s. 52
Senast redigerad av echoesofglory 2013-11-02 kl. 22:54.
Citera
2013-11-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whalestalker
...rent logiskt har du ju fel förstås; avsaknad av teknisk bevisning är ju inget bevis, utan endast just avsaknad av bevis. Man kan bara konstatera att inte bevisar någonting alls, vare sig för eller emot. Jag kan bara säga att det vore kanon om man kunde fastställa de andra personernas DNA. Sen måste man ju förstås fastställa om handduken överhuvudtaget är relevant.

Men "jobba" vidare du. Ursäkta en förvirrad sekterist, men angående denna spännande "Irländska handduk", var hämtar du din information ifrån? Kan du acceptera att jag inte utan vidare kan ta din information som sanning?

Och helt i enlighet med denna tråds dynamik får man torka av bildskärmen från saliv från insidan efter läkarvännernas svar, där man beskylls för att vara "hätsk" och "hatisk" och medlem av en sekt. Och då har jag inte ens uttalat mig i själva skudfrågan.
Den som sa´t han va´t, som påpekats an ngn annan här tidigare.
Jag hyser inget extremt hat mot T.H eller T.H, jag hyser ett visst förakt för maskulinister som vill åka snålskjuts på, och skapa tendentiösa strömningar av rättsfall som de inte har med att göra.
Nu är det läggdags säger sekt-pappa...

Tjabba!
Skulle du kunna vara aningen mer specifik här (det av mig fetade). Jag kände mig genast lite träffad (jag är född med penis). Skulle vilja reda ut lite vad du menar, tack på förhand! Allt annat förstod jag mycket väl.
Citera
2013-11-03, 01:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ja om du inte kan se den feministiska tendensen i pressdrevet mot läkarna, så är du nog selektivt både blind och döv, och då kan jag knappast hjälpa dig...

Däremot är det lite intressant det där du skriver om rättegångarna - du verkar kritisera att tingsrättsföhandlingen togs om? men varför? Är det inte viktigt att vi är npga med de juridiska formerna, och kan du inte hålla med om att det är orimligt att i e frikännande dom ange domskäl som i praktiken gör det till en fällande dom?

Nej jag är inte döv och blind men till skillnad från er läkarvänner så ser jag nyktert och sakligt på det hela, det har nog aldrig någonsin funnits ett feministiskt drev mot läkarna, allt det där är en ren fantasi och ett önsketänkande hos er läkarvänner.

Om vi drar tillbaka klockan, vem drog i trådarna egentligen och vad var det som hände ?

Hovrätten gjorde en helt felaktig bedömning enligt min mening, eftersom dödsorsaken inte kunde fastställas så "kunde man inte utesluta" att Catrine dött en naturlig död och sedan styckats, ja det låter galet och vansinnigt, varför skulle någon göra sig det enorma besväret att stycka en person som dött en naturlig död ????
Det låter ju helt orimligt för tusan

Har det överhuvudtaget hänt någonsin att en prostituerad kvinna har blivit styckad i småbitar efter att ha dött en helt naturlig död ?
Skulle inte tro det
Citera
2013-11-03, 01:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Han har ju ett ganska gediget bagage som gör att man borde kolla upp honom i ett tidigt skede ju.

Det finns ingen koppling mellan honom och Catrine, tyvärr men det är den bistra sanningen.
Det finns ingen kvinnlig polis som sett herr Gonerka i sällskap med Da Costa, hemskt ledsen men så är det.
Det finns absolut noll.

Att Gonerka besökte Malmskillnadsgatan är känt men det gjorde ju obducenten också så varför skulle Gonerkas besök på stritan göra honom extra intressant ?
Citera
2013-11-03, 01:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du har helt rätt, men logiken som används när vissa tragiska rättshaverister förföljer de mytiska läkarmonstren Teet och Thomas gäller uppenbarligen inte Gonerka (och inte Bosse eller Vincent heller tydligen), vilket är direkt skrattretande. Gonerka var extrem, en riksdåre, direkt livsfarlig med sprit i kroppen, nyss utsläppt från hispan, känd på MS-gatan, skyldig till 3 vidriga mord (ett dubbelmord och ett styckmord), men rättshaveristernas magiska associationslogik gäller inte honom Att Härm överhuvudtaget hade en koppling till MS-gatan, det verkar däremot vara hisnande intressant, och man måste ju skratta. Det finns inte en promille logik, det vet vi ju

Att Gonerka var känd på MS-gatan kan väl knappast anses vara bevis för att han styckat Catrine ?
Obducenten besökte ju också nämnda gata men det är tydligen helt ointressant som vanligt när man läser dina inlägg i tråden
.
Vi ska dock komma ihåg och inte glömma nu i debatten att det finns ingen prostituerad kvinna som har pekat ut och vittnat under ed i en rättegång att Gonerka varit våldsam mot någon prostituerad kvinna, Therese Trygger vittnade dock i rättegång nummer 2 som bekant och du vet mycket väl vem hon tidigare hade pekat ut, du har ju själv tidigare kallat henne för trovärdig eftersom hennes första utpekanden kom redan hösten 1984.
Din logik stinker värre än ett baltiskt reningsverk och ditt minne verkar inte heller vara det bästa
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-11-03 kl. 02:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in