Citat:
Ursprungligen postat av
mysmari
Om staten anser att det är så stora risker med att jobba som prostituerad så kan de ju inte heller ha bordeller.
Anser de att det inte finns några arbetsmiljöproblem att jobba som prostituerad så får alla söka jobb på bordellerna först innan annat ek stöd kan diskuteras.
Vet inte riktigt vad du menar med risk, men bara för att ett yrke är lite kontroversiellt och kanske inte är för alla så är det väl ingen anledning att kriminalisera yrket.
Jag tycker inte man ska tvinga folk till prostitution men om du tycker det så får det stå för dig. (Nu verkar du ju iofs vara motståndare till prostitution men om det skulle bli lagligt så verkar du vilja tvinga folk att ta jobbet)
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Problemet är väl snarare att det är människor med en psykologisk problematik eller en missbruksproblematik som söker sig till detta yrke. Att legalisera detta yrke blir ju till stor del att ge grönt ljus till en verksamhet som finansierar illegal drogkonsumtion. Män brukar oftast finansiera sitt tyngre missbruk med andra brott. Och med det så håller man kriminella grupper uppe finansiellt.
Sedan kan man ju ha olika åsikter kring prostitution och droganvändande men det är ju där det står idag.
Legaliserar man drogerna samtidigt så borde det lösa problemet, staten tar över nu mera kriminell verksamhet och vinsterna går istället till dig och mig samtidigt som det blir mer renare och mer kontrollerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Noola
Vore jag seriös fotograf eller klubbägare skulle jag förmodligen inte söka modeller eller dansare via Arbetsförmedlingen men om jag gjorde det skulle jag naturligtvis förvänta mig samma service som andra seriösa näringsidkare.
Och om staten själv tycker att de bedriver en så usel bordellverksamhet att ingen ska behöva jobba i den så ska den ju naturligtvis inte finnas. Och hur ska man locka prostituerade? Det hjälper ju inte att ha flashiga rekryteringskampanjer om det ändå är så att så fort jobbet blir det minsta tråkigt eller man blir lite putt på chefen så går man hem och fortsätter att få betalt ändå. Om man kan det förstås, och inte blir tvungen att jobba kvar av nöd.
Nu tänker du i ett marknadsliberalt perspektiv, det primära syftet med statliga bordeller är inte att erbjuda ett romantiskt yrke med bra lön och arbetstider där man ska uppmuntra folk att jobba eller att man ska tjäna maximalt med pengar, det handlar om att få bukt med kriminalitet, och pengarna som nu tillkommer staten istället för kriminella hallickar kan gå till att hjälpa utsatta kvinnor eller vad som helst. Samtidigt täcker man upp för en efterfrågan som uppenbarligen finns, och jag kan även tänka mig att det hade förbättrat maktbalansen mellan kvinnor och män på köttmarknaden där kvinnorna numera dominerar. Man kan se det som ett nödvändigt ont och göra det bästa av situationen. Allt är liksom inte svart eller vitt där alla yrken måste fungera på samma sätt när det gäller rekrytering, a-kassa eller arbetsförmedling.
Citat:
Nej, det blir ju de som inte kan försörja sig på annat sätt som blir tvungna att dessa jobb. Vissa sämre lottade ska alltså tvingas att jobba där av ekonomiska skäl men andra bättre lottade ska inte tvingas att jobba där av ekonomiska skäl.
Är du orolig för att du själv eller din flickvän ska tvingas ta jobb på bordell? Låter det inte bra att få betalt för att knulla på arbetstid?
Jag frågade innan vilka dessa människor var men svaret verkade utebli. Vilka är de sämre lottade människorna som inte kan försörja sig på annat sätt, och vad händer med dessa människor idag?