2013-10-31, 17:03
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equimanthorn
Har svårt att tro att man i en sådan situation som AL råkade ut för, lägger märke till texten på en logga eller liknande. Ljusförhållandena var väl inte de bästa heller. I sådant fall måste texten varit väl synlig och således borde vittnen lagt märke till den.
Min fundering kring 'leif' är att om det har något med GM att göra så är det inte ett namn eller en plats utan just något som kan associeras till GM. Tex killen som satt och fikade på ett kafé blir Stina (för Stinas kaffestuga) eller liknande. 'Leif' spåret tror jag är lika dött som mössan eller rökaren på bänken. Det är något man snöar in sig på av desperation som troligen inte har någon betydelse alls för fallet, skulle GM gripas är det fullt möjligt att inte ens han vet vad AL menat med 'Leif'; eller så är det 20 åriga Leif som är Linköpings största datanörd som är mördaren.

Vittnen tror jag inte är värda så mycket i det här fallet. Det finns väl i praktiken 2 olika GM signalement man rör sig med vad gäller längd och klädsel? Tror vittnen och polisen (till viss del) blandar ihop ett vittne med GM.
Citera
2013-10-31, 18:24
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Ja man kan tycka att det var lite tråkigt att detta pojkstreck ledde till att både lärarinnan och den 8-årige pojken dog men vad hjälper det att bli upprörd. Sånt som händer liksom, pojkstreck har inträffat i alla år och min statistik visar att den grova brottsligheten minskar. Inte minst skjutningarna på öppen gata har minskat kraftigt de senaste åren.

Professor Pojkstreck.
Citera
2013-10-31, 20:47
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equimanthorn
Har svårt att tro att man i en sådan situation som AL råkade ut för, lägger märke till texten på en logga eller liknande. Ljusförhållandena var väl inte de bästa heller. I sådant fall måste texten varit väl synlig och således borde vittnen lagt märke till den.

Jag är ganska säker att i en sådan situation som AL hamnade i då hon överfölls och knivhöggs så kan man nog lägga märke till och fastna för något som man aldrig annars skulle ha tänkt på.

Samtidigt är jag övertygad om att om detta fall någonsin får sin lösning så lär det vara via någon sådan här detalj som tidigare setts som mer eller mindre betydelselös. Tänk på att polisen själva aldrig gått ut med detta om att hon sagt "leif", utan det har kommit ut via familjen Ammouri. Det jag är rädd för är att polisen sitter på fler detaljer av detta slag som de anser vara oviktiga för allmänheten.
Citera
2013-11-01, 22:21
Medlem
Jag får tacka för alla snälla kommentarer! Det värmer en pajsare som har dragit sig för att posta i tråden tidigare.

Jag är själv medveten om att mitt uppslag har en hel del brister. Inte minst det att uppgiften om "Leif" inte ens kommer från polisen. Vi ska kanske inte glömma att Aftonbladet är en sensationsblaska vars journalistik, i alla fall i mina ögon, dalar för varje dag som går. Kan man veta att Leif-artikeln är sanningsenlig?

Min tanke var väl främst att sätta trådens hjul i rullning igen. Jag har länge läst och uppskattat era idéer kring dubbelmordet utan att aktivt bidra till tråden. När jag så började fundera kring "Leif-spåret" kändes det självklart för mig att bolla min idé med er. Det är inte troligt att vi kan lösa detta brott, men jag ser ingen anledning till att vi inte ska försöka. Många av oss har antagligen mer möjligheter, tid och drivkraft än polisen, att från och till ägna tid och tankar till fallet.

Det som jag tycker ger min friidrottstanke en viss vikt är uppgifterna i tråden om att gärningsmannen hade kraftiga lår. I bifogat klipp från Efterlyst talas det om att han är spänstig, GW nämner till och med idrottstyp, och att han kan ha varit joggingklädd. Man talar dock även om mörka chinos eller piratbyxor.

http://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk

Jag är i nuläget inne på att GM är en ensamvarg. Att han hade få, eller inga, vänner. Mina kunskaper om friidrottsträning är minst sagt bristfälliga. Jag tänker dock att man har en större möjlighet att hålla sig på sin kant inom denna sport, än inom till exempel hockey eller fotboll.

Här kastade jag ut fem cent ur en ganska diger börs. I allmänhetens intresse tycker jag att vi beskjuter min teori tills den brinnande stommen kollapsar. För att sedan vända artillerielden mot nya teorier. Tills vi möter den teori som är så utsökt bepansrad att alla våra skott studsar av den. Där har vi kanske sanningen.
Citera
2013-11-02, 00:48
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egonleif
Jag får tacka för alla snälla kommentarer! Det värmer en pajsare som har dragit sig för att posta i tråden tidigare.

Jag är själv medveten om att mitt uppslag har en hel del brister. Inte minst det att uppgiften om "Leif" inte ens kommer från polisen. Vi ska kanske inte glömma att Aftonbladet är en sensationsblaska vars journalistik, i alla fall i mina ögon, dalar för varje dag som går. Kan man veta att Leif-artikeln är sanningsenlig?

Min tanke var väl främst att sätta trådens hjul i rullning igen. Jag har länge läst och uppskattat era idéer kring dubbelmordet utan att aktivt bidra till tråden. När jag så började fundera kring "Leif-spåret" kändes det självklart för mig att bolla min idé med er. Det är inte troligt att vi kan lösa detta brott, men jag ser ingen anledning till att vi inte ska försöka. Många av oss har antagligen mer möjligheter, tid och drivkraft än polisen, att från och till ägna tid och tankar till fallet.

Det som jag tycker ger min friidrottstanke en viss vikt är uppgifterna i tråden om att gärningsmannen hade kraftiga lår. I bifogat klipp från Efterlyst talas det om att han är spänstig, GW nämner till och med idrottstyp, och att han kan ha varit joggingklädd. Man talar dock även om mörka chinos eller piratbyxor.

http://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk

Efter att ha sett att det är en butterflykniv som har använts så ser jag det som väldigt osannolikt att detta är något den troliga europeiska gärningsmannen har haft med sig. Detta är typiskt något som invandrare har och något man köper i Turkiet eller annat arabland när man är där på semester.

Därför tror jag att kniven kan ha tillhört Muhammed, han viftade med kniven, gärningsmannen blir provocerad. Det sägs ju även att gärningsmannen eventuellt också blir skadad av kniven. Detta i sin tur gjorde honom ursinnig sä när han väl får tag i kniven så hugger han vilt.

Vore intressant att veta från vem dessa vittnesuppgifter kommer som säger att gärningsmannen praktiskt taget stog och väntade på Muhammed för att döda honom. Kommer dessa vittnesuppgifter från en kulturberikare, vilket jag tror så kan man slänga dessa i papperskorgen. I dessa kretsar ljuger man alltid för att skydda sina egna, man har aldrig gjort fel, alltid någon annan.

Att just ungar som Muhammed sprang runt med just dessa butterflyknivar i 10-års åldern har jag själv bevittnat. Det är det man man flashar med tills den dagen man skaffar en dekaltrimmad BMW.
Citera
2013-11-02, 00:53
Medlem
Maxipower1s avatar
Butterflyknivar har varit väldigt vanligt bland yngre ungdomar sen början av 80-talet o har sedan klingat av. Så en butterflykniv är inget konstigt vare sig man är svensk eller ej.
Citera
2013-11-02, 12:12
Medlem
LeonVances avatar
Två döda i grovt våldsbrott i Ljungsbro utanför Linköping. Lär ha skett på öppen gata och polisen har klassat det hela som "särskild händelse". En anhållen.
Senast redigerad av LeonVance 2013-11-02 kl. 12:16.
Citera
2013-11-02, 12:32
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egonleif
Jag tror att man kan se leif-spåret som något möjligt med inte säkert. Nu tror jag inte att något med 'leif' kommer leda till något spännande men det är väl inte något man helt skall förkasta. Att det är aftonbladet som är källan kanske gör att man skall fundera lite på trovärdigheten för att polisen skulle läcka delar av utredningen till familjen Ammouri tror jag inte riktigt på. Om AL sagt 'leif' tror jag inte att det är 'Leif med en butterfly' utan en associering som kanske inte riktigt faller på plats för oss. Jag tror att 'leif' är en plats eller organisation och inte en person. Lite inne på LGIF funderingen där jag tror att 'leif' är något sammanhang där AL sett GM.

Jag har lite funderingar kring brottsplatsen och undrar om man inte kan tänka sig att GM bott längre ner på Djurgårdsgatan kring korsningen Garnisonsvägen, anledningen till detta är att GM skulle hitta Åsgatan naturligt om han går mot centrum eller skall gena samt att flykten in i trädgårdsföreningen blir lite mer naturlig och förstålig. Att GM flyr norrut kommer kanske av att han skall till en plats som ligger norröver eller helt enkelt att han är rädd för att springa raka vägen hem. Området ligger även utanför 500-meters gränsen. Korsningen Djurgårdsgatan/Garnisonsvägen är f ö runt 10 minuter från brottsplatsen. Problemet med detta är vad GM har att göra på Åsgatan, som skrivits i tråden är Barnhemsgatan stråket man går om man skall till Storgatan. Likväl tror jag man skall fundera en del på områden som ligger utanför 500 resp. 2km gränsen, ser ingen direkt anlednig till att tro att GM skall ha bott i närheten av brottsplatsen och det finns en anleding till att man inte hittat han inom 500 meter.
Citera
2013-11-02, 13:19
Medlem
Lewzs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17771317.ab
Citera
2013-11-02, 14:01
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Två döda i grovt våldsbrott i Ljungsbro utanför Linköping. Lär ha skett på öppen gata och polisen har klassat det hela som "särskild händelse". En anhållen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lewz
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17771317.ab
Och vad har detta pojkstreck idag att göra med pojkstrecket 2004 menar ni?
Citera
2013-11-02, 14:07
Medlem
Lewzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck

ingenting! ber om ursäkt, ville bara svara ovanstående.
Citera
2013-11-02, 14:11
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck

Citat:
Ursprungligen postat av Lewz
ingenting! ber om ursäkt, ville bara svara ovanstående.

Det vet vi inte än.

Men alla fattar väl att det är intressant när det sker nya oförklarliga dubbelmord i denna kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in