2013-10-30, 22:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Mycket skarpt tänkt

Det ser faktiskt ut som att det står LEIF, en logga på en byxa som A-L ser när hon ligger ner. Hon kanske undrade varför han hade sitt namn där. Tankarna lär ju vara helt uppåt väggarna i en sån situation.

GM kan ha varit aktiv själv eller kanske barn/ungdomstränare. Kan ha fått kontakt om inte med M själv så kanske med någon som haft med honom att göra. Spännande.
Citera
2013-10-30, 23:41
Medlem
Ung tränare som blivit anmäld eller upplever sig provocerad av 8-åringen. Spelare som bytts ut, någon koppling till 8-åringens syskon kanske. Självklart ska du tipsa polisen.
Citera
2013-10-30, 23:49
Medlem
Onekligen en intressant infallsvinkel, om jag minns rätt beskrev hon först hur han var klädd sedan påstås hon ha sagt Leif. Med den texten på kläderna finns det plötsligt en möjlighet att det hänger ihop. Leif och LGIF kan hon både sett fel på, eller att vittnena hört fel.
Citera
2013-10-31, 00:06
Medlem
Håller med! Riktigt bra tanke.
Inte alls långsökt. Och även ett bra signalement av AL. Även om det inte är så tycker jag att hoppet dök upp igen. Kom igen nu! Vi får inte ge upp. Finns massor av saker vi inte tänkt på. Spinn vidare.
Jag tänkte bara passa på att presentera min teori som jag själv tycker är bra. Men kan vara lite kul med respons från er andra som också är insatta.

1. Jag är ju fortfarande lite insnöad på kidnappning. (Snälla läs vidare innan ni suckar över att jag tar upp det för tusende gången)
2. M familj var ju inte omtyckt. Kolla tråden om familjen. Den innehåller inte bara "rykten på stan". Utan faktiskt lite hatiska inlägg om dem. Även lite fakta om företagen. Lev. skulder, varsel, fula affärer etc.
3. Polisen la ner detta spår väldigt fort. Varför? För fort? Känns som dessa år av fulspel tar lite längre att rota i. De har ju kommit undan med konkurser relaterat till lev. skulder och sedan öppnat nytt. Så snyggt måste de ju ha skött det. Varför skulle familjen vilja ta upp det här med polisen? Framförallt om GM velat kidnappa M. Hotade? De har begått lagbrott? Rädd för polisen? Ännu räddare efter detta som skett? Ja, det finns många anledningar att inte vilja gå in på detta för familjen. Lkpg har ju en del ligor med som ni vet.
4. De kände sig förföljda dagen(arna?) innan. GM kanske inte är härifrån om han var ute efter specifikt M. Han kan ha kollat upp skolvägen innan och bestämt ut ett möte. M kan ha varit iakttagen innan och han väntade på rätt tillfälle.
5. Förklarar den dåliga kniven. Han tänkte inte mörda. Han tänkte hota honom med att "nu är du tyst och följer med.....". M ger oväntat motstånd. Han försöker slå honom rädd, medvetslös. Få med honom. AL dyker upp. Ej enligt planen. Allt spårar ur. Förklarar varför M är misshandlad och inte avrättad direkt. Då hade han kunnat gjort det bra mycket smidigare.
6. Längre ner mot Storgatan finns en liten plats där man lätt kunde ha haft en bil väntandes och kunnat sköta detta rätt ostört och få in honom utan att någon lagt märke till det. Det är skyddad insyn för passerande. Han valde dock att gå åt andra hållet. Smart! För att: så fort han kommer ut på djurgårdsgatan och gör sig av med mössa etc blir han en i mängden. Smälter in i folkmassa. Här är det folk i rörelse. Kaserngatan där uppe byggdes om för att det var för mycket trafik vet jag. Trädgårdsföreningen perfekt.
7. Att göra sig av med mössan kan låta korkat till en början. Men om man tänker efter lite. Han ändrade signalement och gjort vittnesuppgifter svårbedömt. De går isär. Och har vi fått någon ledtråd närmare till att lösa mordet med hjälp av mössan? Men visst att han kan ha dumpat den där i panik. Även om det var planerat så gick det inte enligt planen. Min slutsats på detta är alltså både och. Ja, planerat. Men nej, det gick inte enligt en plan. Flummigt? Läs sista meningen igen.
8. AL var vittne och anledningen till att planen inte kund fullföljas.

Det är såklart en mycket psykiskt sjuk människa som har utfört detta dåd. Det är ingen tvekan om det. Inte vet vi om familjen har gjort något så otroligt elakt. Men kanske i någons/någras ögon.
Men jag tror inte detta utfördes i en psykos. Utan av en människa som har en odiagnosticerad störning som gör att personen i fråga saknar förmåga att få en klar verklighetsuppfattning. En sådan person kan vara kontrollerad i allmänhet och vara supertrevlig. Men alla människor har en gräns någonstans. Den gränsen är inte samma som för GM och exempelvis mig. Men för honom är gränsen korsad. Varför jag tror såhär också är för att om han inte vore lite "störd" i sin läggning så hade gränsen flyttat sig successivt. Så fungerar vi "vanliga" människor. Då hade personen inte startat med ett dubbelmord med sådant våld.
Citera
2013-10-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Bor också i Linköping, dock ganska långt ifrån mordplatsen. Har bott i Linköping hela mitt liv och hade knappt varit på Åsgatan en enda gång innan mordet, utan besökte platsen första gången några gånger efter mordet, cirka 1 gånger/ år. Det jag vill säga är att det känns som GM MÅSTE ha varit där tidigare och ha god lokalkännedom. Det sjuka är att allt tyder på en snubbe med lokalkännedom men samtidigt väldigt osannolikt att han inte åkt fast då polisen lär ha kollat upp enormt många i mordområdet plus att någon lär ha tipsat om någon är lik GM och samtidigt bor i närheten. Jag får då inte ihop allting??

Frågan är om inte fantombilden är helt felaktig och att personer undviker att tipsa om en speciell person då han helt enkelt inte är lik fantombilden. Jävligt skumt är allting hur som helst, och GM kommer aldrig åka fast, blivit mer övertygad om det för varje år som går.

Dessa tankar har snurrat sönder mitt huvud också!
Citera
2013-10-31, 00:35
Medlem
Jävligt bra första inlägg...

Har ni sett danska serien brottet, JÄVLIGT BRA SERIE förövrigt. En polisman blir skjuten, hans sista andetag på sjukhuset säger han Sarah67 ( har jag för mig)

Hon som leder utredningen heter Sarah också btw.( fast hon var övertygad om att det inte var henne han menade för han kallade alltid henne Lundh som är hennes efternamn

Lundh tror ju såklart att det är nån Sarah eller 67 nåt årtal som har med mordet att göra. Sista avsnittet när hon är hos nån hon misstänker ska hon precis lämna hans bostad. Gärningsmannen släcker lyset och han tar på sig en jacka. Sarah vänder sig mot honom och man bara ser i hennes blick att hon tittar mot hans bröst.. Sarah67 står det på hans jacka... Så förbannat bra Scen att det är sjukt. Brottet grymt bra...
Citera
2013-10-31, 00:49
Medlem
Alla ungdomsledare och barn eller ungdom som hade åldern inne mellan 15-30 som var verksam inom Linköpings fridrottarklubb runt år 2004borde kollas upp. Kan rentav vara en familjemedlem som bror, syster kusin.

Ett signalement av gärningsmannen var väl tillomed att han var lite atletisk, dvs friidrottare. Ett jävla tjänstefel om det inte kollar upp detta jävligt noggrant...
Citera
2013-10-31, 02:14
Medlem
Jättebra inlägg egonleif! Stort pluss i kanten.

Tycker absolut att polisen bör få detta tips!

Men om man nu ska vara lite kritisk också, borde inte AL känna till LGIF? Är klubben "känd" bland allmänheten i Linköping?

Jag tänker att eftersom hon var lärare så borde hon sett klubbmärket förut? Det verkar ju vara mest ungdomar i klubben om man kollar på bilderna menar jag.
Citera
2013-10-31, 09:50
Medlem
Hej, har läst hela tråden o varit intresserad av detta mord sen det begicks. Men min tanke som jag länge har tänkt har ju inte tagits upp.

Övervåldet på m, tyder på att gm kände m. Gick förmodligen i samma skola, man kan vara ganska lång i 6e klass. GW säger 13-17. Men om vi sänker det 1 år till 12, då kan dom gå i samma skola.
Att gm befinner sig ute vid den tiden är ju inte så konstigt, han ska ju gå till skolan.
IOM att gå bor i området så känner AL o GM igen varandra.

Kniven kan GM ha kommit över på flera olika sätt utan att någon skulle upptäcka det, och om han har bestämt sig för att mörda med den så är det ju inget man visar upp o flashar med. Dåligt val av kniv, men är man ännu inte ens tonåring så tycker man nog den är tuff. Hade själv en butterflykniv i den åldern.

Bor i närområdet och flyger lätt under radarn pga sin låga ålder,och om nån skulle misstänka han så viftar man nog bort tanken med att "äsch han är ju så ung"

Nikotin i blodet? När jag gick i 6an så fanns det perioder då alla "tuffa" killar snusade (testade o snusa iaf). Mediciner o narkotika däremot var helt uteslutet.

Vart han tog vägen efter Ica? Han gick hem, för mamma o pappa jobbar.

Så till mitt förslag hur han ska hittas, kolla frånvaron i M skola i dom högre klasserna den dagen eller ett par dagar efteråt. GM ska ju också vara storväxt för sin ålder, kolla skolkatalogen. Tänk när ni ser tuffe Uffe sitta med en snusring på jeansfickan viftandes med en butterflykniv

Hittar ni några luckor i mitt resonemang?

Skrivet på iPhone så lite dåligt styckindelat.
Citera
2013-10-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaplayer
Övervåldet på m, tyder på att gm kände m. Gick förmodligen i samma skola, man kan vara ganska lång i 6e klass. GW säger 13-17. Men om vi sänker det 1 år till 12, då kan dom gå i samma skola.
Att gm befinner sig ute vid den tiden är ju inte så konstigt, han ska ju gå till skolan.
IOM att gå bor i området så känner AL o GM igen varandra.
Leifs son? AL kände igen pojken till utseendet men kunde ej namnet, dock faderns namn. Ytterligare en teori bland alla andra, men nån gång blir det kanske träff
Citera
2013-10-31, 16:18
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equimanthorn
Leifs son? AL kände igen pojken till utseendet men kunde ej namnet, dock faderns namn. Ytterligare en teori bland alla andra, men nån gång blir det kanske träff
Man vet inte ens om AL sagt Leif. Min gissning är på något likt det egonleif är inne på, dvs att AL sett GM i något sammanhang som kan kopplas till leif (eller något som låter som det) på något sätt. Ett problem med egonleifs teori är att jag har för mig att inget vittne sagt något om att GM skall ha haft sportkläder. Men jag är inte så säker på att alla vittnen ens sett GM så det är mycket som kan vara fel i de antaganden jag gör om det här fallet. LGIF-spåret är nog ett dött spår men jag tror att om AL sagt 'leif' så är det något liknande detta, tex ett företag som har ett namn liknande leif; Linköpings El Instalations Företag eller annat.
Citera
2013-10-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Man vet inte ens om AL sagt Leif. Min gissning är på något likt det egonleif är inne på, dvs att AL sett GM i något sammanhang som kan kopplas till leif (eller något som låter som det) på något sätt. Ett problem med egonleifs teori är att jag har för mig att inget vittne sagt något om att GM skall ha haft sportkläder. Men jag är inte så säker på att alla vittnen ens sett GM så det är mycket som kan vara fel i de antaganden jag gör om det här fallet. LGIF-spåret är nog ett dött spår men jag tror att om AL sagt 'leif' så är det något liknande detta, tex ett företag som har ett namn liknande leif; Linköpings El Instalations Företag eller annat.
Har svårt att tro att man i en sådan situation som AL råkade ut för, lägger märke till texten på en logga eller liknande. Ljusförhållandena var väl inte de bästa heller. I sådant fall måste texten varit väl synlig och således borde vittnen lagt märke till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in