2013-11-01, 18:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Just på FB är det nog en viss överrepresentation av sådana som vill syssla med affärsjuridiken (samtidigt som det är ont om den kategori av juriststudenter som vill "rädda världen").
På programmet finns det några som på T1 är inriktade på att rädda världen, men runt T5-T6 är det affärsjuridik som gäller.
Citera
2013-11-01, 18:27
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Att första plugga fem år i Sverige, för att sedan resa över Atlanten för att läsa om samma, är för mig inte speciellt tilltalande :/
Som sagt kolla upp båda alternativen ordentligt och välj det du tycker verkar bäst efter att du samlat in en mängd relevant information. Det kan t.ex. vara att börja med att se vad som krävs för att komma in och läsa juridik i USA på en Law School där. Samt vilka alternativ det finns för en person som läst juridik utanför USA t.ex. att läsa en Master of Law i USA och var kan du jobba med en sådan etc etc.
Senast redigerad av Orzion 2013-11-01 kl. 18:32.
Citera
2013-11-01, 20:17
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Du lär ha glömt associationsrätt. Den glömmer iaf inte vi som gått JÖK, familjerätt är också något högt uppskattat. Att Jik inte har krediträtt tes sig också märkligt. I synnerhet när dagens ungdomar har noll koll på vad kredit innebär. Att du däremot inte nämnde Arbetsrätt talar väl sitt tydliga språk att du inte ska bli chef
Edit: Det skiljer sig tydligen lite från olika högskolor ---> http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF11 Lund har inte Arbetsrätt.

Vi har inte längre associationsrätt på jiken enligt nya ordningen. De sänkte antal poäng från kursen så den är kortare än tidigare. Inte heller familjerätt (endast personrätt). Ingen arbetsrätt heller.
Citera
2013-11-01, 20:32
Medlem
checkthisout.s avatar
Vilket eller vilka lärosäten är att föredra om man vill inrikta sig på familjerätt?
Citera
2013-11-01, 20:37
Medlem
checkthisout.s avatar
Ni som vill jobba i USA: vad är det som lockar, språket?
Citera
2013-11-01, 20:49
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Ni som vill jobba i USA: vad är det som lockar, språket?

För mig måste det inte just vara USA. Men jag känner att det vore effektivt och roligt att kunna kombinera yrkesliv och det faktum att jag inte vill ruttna bort i gamla gråa Sverige

OnT: Hur gamla är de flesta när de börjar läsa? Jag erinrar mig att snittåldern på att börja läsa i Sverige ligger på c:a 21 år, stämmer det även för juristprogrammet?
Citera
2013-11-01, 21:07
Medlem
Detets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
På programmet finns det några som på T1 är inriktade på att rädda världen, men runt T5-T6 är det affärsjuridik som gäller.
Jag skiter i världen, jag tycker bara brottmål verkar mer intressant att jobba med. Så hur är det med lönen om man jämför med affärsjuridik?
Citera
2013-11-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Någon sa till mig att "Alla börjar på juristprogrammet som idealister, alla tar examen som kapitalister".
Citera
2013-11-01, 21:58
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
Någon sa till mig att "Alla börjar på juristprogrammet som idealister, alla tar examen som kapitalister".

Jag som redan innan är kapitalist, blir jag idealist sen?
Citera
2013-11-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Vilket eller vilka lärosäten är att föredra om man vill inrikta sig på familjerätt?

Det spelar ingen roll vilket lärosäte du väljer.
Citera
2013-11-01, 22:06
Medlem
Citat:

Inte omöjligt! Du får berätta hur det gick sen.
Citera
2013-11-01, 22:18
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:

Äckelstekarna med kotlettfrillor brukar oftast påtvinga en sådan förvandling hos de mer normala studenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in